Spring naar bijdragen

Oxazepam: is dit ontwenning?


Anna84

Aanbevolen berichten

Fijn dat ik hier mijn vraag kan stellen.

Afgelopen kerst 2020 kreeg ik pijn in mijn ogen (stress) en moest ik naar de oogarts in het ziekenhuis, ik werd hier bang van. Daarom ben ik oxazepam gaan slikken (10mg).. Na ongeveer 6 dagen ben ik ermee gestopt. Maar toen kon ik dus helemaal niet goed slapen, dus ik nam weer een oxazepam (niet bewust van de gevolgen). De volgende 2 dagen nam ik expres niets meer in. Ik voelde mij helemaal niet goed meer, hierop naar de huisarts gegaan, hij constateerde een burn-out bij mij. Ik wilde zonder de oxazepam kunnen slapen, dus nam ik dr. A. Vogel nachtrust citroenmelisse (met passiebloem en valeriaan) en kreeg ik ineens een tintelingenaanval in de nacht en speldprikken, zweette mij helemaal rot, er kwamen allerlei angsten boven.. Dus weer naar de huisarts, hij stuurde mij door naar de neuroloog. Maar ondertussen kon ik helemaal niet meer slapen van de angst, dus ik ging weer oxazepam nemen tot ik bij de neuroloog kwam. Dus gedurende 14 dagen heb ik oxazepam genomen, in de laatste 4 dagen ipv 10mg 5mg genomen. Na de afspraak bij de neuroloog heb ik niks meer genomen. Tot ik weer een paar nachten niet goed kon slapen, en dus na 5 dagen weer dr. A. Vogel pil innam, en kreeg ik tintelingen en speldenprikken. De tintelingen bleven toen in mijn voeten. Na dit helemaal niks meer genomen, 2 MRI scans gehad, niks aan de hand. Ik vroeg de neuroloog ook of het met oxazepam te maken kon hebben, hij reageerde dat dat helemaal niet kon, en zei dat dat was uitgesloten. Nu is het mei, en ik heb last van evenwicht en soms nog tintelingen, sensaties en prikjes. Kan dit nog de ontwenning zijn? 

Ik denk soms, misschien moet ik weer oxazepam gaan slikken? En dan weer geleidelijk afbouwen, zodat mijn zenuwstelsel weer normaal reageert? Is dat een optie?

Ik heb gelezen dat dr. A Vogel pil (valeriaan & passiebloem) ook op de GABA werkt en dus eigenlijk niet goed was geweest dat ik ze na het stoppen met de oxazepam innam? Klopt dat?

Door mijn klachten ben ik een beetje radeloos nu...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Anna,

Je hebt aardig wat doorgemaakt de laatste maanden. Wat me opvalt in je bericht is dat angst ook steeds een grote rol speelt. En oogklachten waren begonnen door stressklachten. Het is dan begrijpelijk dat bijvoorbeeld een oxazepam op de korte termijn een aantrekkelijk middel lijkt, maar op de langere termijn meer problemen oplevert. Verder lees ik dat je na het innemen van dr. A. Vogel twee keer tintelingen kreeg. Het is moeilijk vanaf hier te beoordelen waar iets van komt. Lichamelijk lijken oorzaken te zijn uitgesloten, het is goed dat daar aandacht voor is geweest. Heb je weleens overwogen om voor de spannings en angstklachten ondersteuning te zoeken? Heb je daar al lang last van? Het behandelen van angst/spanningsklachten zal ook een positief effect op je slaap kunnen hebben. Blijkbaar is die angst ook iets wat de behoefte om iets in te nemen versterkt.

Verder weet ik ook niet of je nog andere medicatie gebruikt. Sommige andere medicatie werkt ook niet goed in combinatie met valeriaan. Heb je deze vragen ook met je huisarts besproken? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Nu slaap ik sinds 3 maanden wel weer goed. Ik slik verder geen andere medicijnen, toen ook niet. Alleen, ja ik heb nog steeds lichamelijke klachten zoals tintelingen in mijn voeten, prikjes etc. Met de angst valt het wel mee, alleen ik pieker wel de hele tijd over mijn klachten, waar het aan zou kunnen liggen en ben inderdaad wel bang dat het niet over zal gaan maar desondanks kan ik wel goed slapen. Het enige verband dat ik kan maken is het gebruik van de oxazepam en de pillen van dr. A. Vogel, dat dat iets met mijn zenuwstelsel heeft gedaan.  Mijn huisarts ziet geen kwaad in de oxazepam, heb m nog gevraagd of het misschien te maken kan hebben met mijn klachten. Ik had ergens op dit forum gelezen dat je juist voorzichtig moet zijn met gebruik van valeriaan of passiebloem als je met de oxazepam stopt, omdat dat ook op de GABA werkt, en dat je van de ontwenning neuropathie kan krijgen? .. Kun je eigenlijk wel ontwenningsverschijnselen krijgen van 10mg oxazepam, voor ong. 4 weken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Anna,

Ontwenningsverschijnselen zijn bij elk mens anders. Iedereen reageert anders. Dus vanaf hier kan helaas geen antwoord gegeven worden en kun je toch echt het best nogmaals met de huisarts gaan praten. Of misschien een verslavingsarts raadplegen.

Het is fijn te lezen dat je wel weer goed slaapt. Dit is belangrijk voor het herstel van je lichaam. En probeer niet teveel te piekeren, ik weet, dit is makkelijk gezegd maar probeer je gedachten om te draaien, van pieker gedachten naar dingen die goed zijn gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-5-2021 om 16:04 zei Anna84:

.........

Ik denk soms, misschien moet ik weer oxazepam gaan slikken? En dan weer geleidelijk afbouwen, zodat mijn zenuwstelsel weer normaal reageert? Is dat een optie?

.........

 

Hi Anna,

Ik zou niet weer beginnen met de oxazepam om het dan langzaam af te bouwen. Dat is riskant.

Je loopt kans dat de afbouw dan een stuk moeilijker is dan de vorige keer en dat je er verder niets mee opschiet.

In het Supplement op de Ashton Manual zegt Ashton er nog het volgende over:

Een dilemma waarmee sommige mensen worden geconfronteerd tijdens het proces van benzodiazepinenafbouw, of na afbouw, is wat ze moeten doen als ze ondraaglijke symptomen hebben die na vele weken niet verminderen. Moeten ze de dosis verhogen als ze nog steeds benzodiazepinen gebruiken? Als ze zich al hebben teruggetrokken, moeten ze dan opnieuw met benzodiazepines beginnen en het afbouwproces opnieuw starten? Dit is een moeilijke situatie die, zoals alle benzodiazepineproblemen, tot op zekere hoogte afhangt van de omstandigheden en het individu, en er zijn geen vaste regels.

Hernieuwd gebruik na afbouw? Veel benzodiazepinegebruikers die zich in deze positie bevinden, hebben te snel afgebouwd; sommigen hebben 'cold turkey' ondergaan. Ze denken dat ze meer succes zullen hebben als ze weer benzodiazepinen gaan gebruiken en opnieuw beginnen met een langzamer schema. Helaas zijn de dingen niet zo eenvoudig. Om redenen die niet duidelijk zijn (maar misschien omdat de oorspronkelijke ervaring van ontwenning het zenuwstelsel al heeft gesensibiliseerd en de mate van angst heeft verhoogd) werkt de oorspronkelijke benzodiazepinedosis vaak de tweede keer niet. Sommigen zullen merken dat alleen een hogere dosis hun symptomen gedeeltelijk verlicht, en dan moeten ze nog een lang ontwenningsproces doorlopen, dat opnieuw misschien niet symptoomvrij is..................

Farmacologisch is hernieuwd gebruik noch ophoging echt rationeel. Als er nog steeds ontwenningsverschijnselen aanwezig zijn, betekent dit dat de GABA / benzodiazepinereceptoren niet volledig hersteld zijn (zie hierboven). Verdere benzodiazepinen veroorzaken verdere neerwaartse regulatie, versterken de afhankelijkheid, verlengen de ontwenning, vertragen het herstel en kunnen leiden tot langdurige symptomen. Over het algemeen geldt dat hoe langer de persoon benzodiazepinen blijft gebruiken, hoe moeilijker het is om af te bouwen. Over het algemeen zou iedereen die benzodiazepinevrij is gebleven of een aantal weken of maanden dezelfde dosis heeft gebruikt, afgeraden moeten worden om opnieuw te beginnen of de dosering te verhogen. Het zou beter zijn om de hersenen te wijden aan het oplossen van individuele symptomen en aan het vinden van bronnen voor advies en ondersteuning. Advies over hoe om te gaan met individuele symptomen wordt gegeven in de Ashton Manual (Hoofdstuk 3 ).

 

Ik weet dat EefjeJ ongeveer 6 weken oxazepam heeft gebruikt en daarna nog ongeveer een jaar klachten heeft gehad.

https://www.benzo.org.uk/ashsupp11.htm

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/12039-is-dit-ontwenning-van-de-oxazepam/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...