Spring naar bijdragen

ONZE H. KAMER 15-5-2021


Aanbevolen berichten

bolletje

  • Oudgediende
  •  
  • bolletje
  • Forumdeelnemers
  •  
  • 40689 berichten
  • Geslacht:Vrouw

Hoe moet ik afbouwen en hoelang duurt het? Dat is de vraag die hier heel vaak gesteld wordt. Het antwoord is voor iedereen verschillend. Een ding is voor bijna iedereen hetzelfde het is om den donder niet makkelijk, en duurt best een tijd. Daarom is het echt heel belangrijk dat je het langzaam doet. Snij een pilletje zo vaak door zodat je een heel klein stukje overhoud ter grootte van een knopspeld. Dat mag je weg gooien, en probeer dat eens 3 weken vol te houden. Dan mag je twee keer een klein stukje af snijden. Dat houd je dan 4 weken vol. Iedere keer dat je een nieuw extra stukje afbreekt tel je er een week bij. Dit is omdat naarmate je meer naar het eindpunt gaat het pittiger wordt. Ikzelf heb het net als veel anderen hier, veel te vlug gedaan met het gevolg dat het afbouwen niet prettig was. 

De verschijnselen zijn vaak, slecht slapen, onrust, hyperventilatie, misselijkheid, duizeligheid, vrouwen huilen meer, mannen worden sneller kwaad. Ieder nieuw gevoel wat je voorheen niet had kan te wijten zijn aan de afbouw. Meestal gaan alle klachten na verloop van tijd weg.

Weet als  je het moeilijk hebt, dat dit meestal komt door het afbouwen want afbouwen is echt topsport. En vertrouw je het echt niet ga dan naar de huisarts. 

Maar vergeet niet waarom we zijn gaan slikken. Die gevoelens die we weg geslikt hebben komen ook weer terug. In het begin is het een chaos in je hoofd. Samen met angsten en hyperventilatie, vooral 's ochtends, kan grote paniek veroorzaken. Wat mij altijd hielp is, weten dat die gevoelens van het afbouwen komt. Heel, echt heel belangrijk is, dat je probeert die gevoelens te accepteren dat scheelt echt veel.

Hoe lang het gaat duren hangt van veel dingen af. Je leeftijd, conditie, werk je hard of kan je rustig thuis zijn, wat en hoeveel je slikt. Niemand kan zeggen hoe lang maar stel geen hoge eisen  aan jezelf. Dat je van de medicatie af wilt is al een grote stap en erg knap dus wees maar trots op jezelf want veel mensen kunnen of durven die stap niet te nemen.

Probeer je leven zo normaal mogelijk te leiden. D.w.z. dat  je op tijd opstaat, rustig eet en dan wat actie onderneemt of gaat werken. 

Het gebeurt nogal eens dat mensen somber of deprie worden. Vaak komt dit doordat je jezelf iets ontneemt waar je een tijd gedacht hebt dat het goed was voor je. En dat was het in het begin misschien ook totdat je er afhankelijk van werd. Je kan niet meer zonder. Je wordt onrustig, gaat beven enz. Dan ben je verslaafd en afhankelijk geworden van het medicijn.

Je neemt minder medicatie en jouw lichaam en geest gaan protesteren ze willen meer. Dan is het belangrijk dat je je vast houdt aan het stoppen. Gaat het toch even anders, helemaal niet erg hoor dat je valt, als je altijd maar weer opstaat en verder gaat. Je gaat niet terug naar af maar pakt de draad weer op.

Probeer goed te blijven eten en drinken en.....superbelangrijk, rust genoeg. Mooi zou zijn een uur of langer als dat kan, maar ook kleine pauzes van 10 - 15 min. zijn goed. Even geen gebabbel, muziek, klophamers of kleine kinderen, geen prikkels dus rust. Nogmaals het is topsport.

We hebben een Huiskamer. Klik "ditjes en datjes" aan ga dan naar de pagina van die dag, schrijf van je af, en nee je zeurt niet.

Ik wens je heel veel succes en..... we doen het hier samen.:rose:

 

Goeie morgen Supertjes,

Het bovenste bericht heb ik geschreven en staat bij tips. Maar zeker te weten heb ik dingen vergeten. Weten jullie nog dingen die belangrijk zijn.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo lieve mensen  Bolletje jij ben maar druk met al die mensen te helpen goed van ja goed dat je je medemens helpt hebben jullie goed geslapen ik heb onrustig geslapen met rare dromen er liep een enge gestalte in mijn slaapkamer en lk ben zo depessief zakt straks weer maar ik ben gisteren begonnen met bromazepam te minderen nu nog 2 kruimeltjs dan is het gedaan ik mocht al stoppen van de Huisarts maar door angst nog even doorgegaan weet je ik heb geen behoefte aan een pil als ik er een zou nemen word ik  nog zieker dus niet  stoppen ik lees van veel mensen dat ze blij zijn van de pillen af te zijn en weer blij zijn om  weer  te leven en weer genieten  mensen dat gaan wij ook doen vandaag rusten morgen vast weer beter wel dingetjes doen de hond uitlaten filmpie kijken en nog wat dingertjes                     Een fijne dag liefs wil  :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Bolletje, 

Echt super hoe jij iedereen hier helpt met je wijze raad en medeleven! Een dikke pluim voor jou! Ik heb echt al veel hulp gehad aan jouw uitleg en ook die van Karel!

Ik zou bij jouw uitleg nog de link toevoegen naar de Ashton manual in het Nederlands, daar heb ik zelf heel veel aan gehad, met name doordat ik al mijn symptomen daar beschreven zag en eindelijk (h)erkenning vond van wat er met me aan de hand was..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Wilhelmina:

Hallo lieve mensen  Bolletje jij ben maar druk met al die mensen te helpen goed van ja goed dat je je medemens helpt hebben jullie goed geslapen ik heb onrustig geslapen met rare dromen er liep een enge gestalte in mijn slaapkamer en lk ben zo depessief zakt straks weer maar ik ben gisteren begonnen met bromazepam te minderen nu nog 2 kruimeltjs dan is het gedaan ik mocht al stoppen van de Huisarts maar door angst nog even doorgegaan weet je ik heb geen behoefte aan een pil als ik er een zou nemen word ik  nog zieker dus niet  stoppen ik lees van veel mensen dat ze blij zijn van de pillen af te zijn en weer blij zijn om  weer  te leven en weer genieten  mensen dat gaan wij ook doen vandaag rusten morgen vast weer beter wel dingetjes doen de hond uitlaten filmpie kijken en nog wat dingertjes                     Een fijne dag liefs wil  :heart:

 Wordt jij ook ziek als je de tabletten in neemt ik ben aan het afbouwen met de lorazepam  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei bolletje:

bolletje

  • Oudgediende
  •  
  • bolletje
  • Forumdeelnemers
  •  
  • 40689 berichten
  • Geslacht:Vrouw
 
  •  

Hoe moet ik afbouwen en hoelang duurt het? Dat is de vraag die hier heel vaak gesteld wordt. Het antwoord is voor iedereen verschillend. Een ding is voor bijna iedereen hetzelfde het is om den donder niet makkelijk, en duurt best een tijd. Daarom is het echt heel belangrijk dat je het langzaam doet. Snij een pilletje zo vaak door zodat je een heel klein stukje overhoud ter grootte van een knopspeld. Dat mag je weg gooien, en probeer dat eens 3 weken vol te houden. Dan mag je twee keer een klein stukje af snijden. Dat houd je dan 4 weken vol. Iedere keer dat je een nieuw extra stukje afbreekt tel je er een week bij. Dit is omdat naarmate je meer naar het eindpunt gaat het pittiger wordt. Ikzelf heb het net als veel anderen hier, veel te vlug gedaan met het gevolg dat het afbouwen niet prettig was. 

De verschijnselen zijn vaak, slecht slapen, onrust, hyperventilatie, misselijkheid, duizeligheid, vrouwen huilen meer, mannen worden sneller kwaad. Ieder nieuw gevoel wat je voorheen niet had kan te wijten zijn aan de afbouw. Meestal gaan alle klachten na verloop van tijd weg.

Weet als  je het moeilijk hebt, dat dit meestal komt door het afbouwen want afbouwen is echt topsport. En vertrouw je het echt niet ga dan naar de huisarts. 

Maar vergeet niet waarom we zijn gaan slikken. Die gevoelens die we weg geslikt hebben komen ook weer terug. In het begin is het een chaos in je hoofd. Samen met angsten en hyperventilatie, vooral 's ochtends, kan grote paniek veroorzaken. Wat mij altijd hielp is, weten dat die gevoelens van het afbouwen komt. Heel, echt heel belangrijk is, dat je probeert die gevoelens te accepteren dat scheelt echt veel.

Hoe lang het gaat duren hangt van veel dingen af. Je leeftijd, conditie, werk je hard of kan je rustig thuis zijn, wat en hoeveel je slikt. Niemand kan zeggen hoe lang maar stel geen hoge eisen  aan jezelf. Dat je van de medicatie af wilt is al een grote stap en erg knap dus wees maar trots op jezelf want veel mensen kunnen of durven die stap niet te nemen.

Probeer je leven zo normaal mogelijk te leiden. D.w.z. dat  je op tijd opstaat, rustig eet en dan wat actie onderneemt of gaat werken. 

Het gebeurt nogal eens dat mensen somber of deprie worden. Vaak komt dit doordat je jezelf iets ontneemt waar je een tijd gedacht hebt dat het goed was voor je. En dat was het in het begin misschien ook totdat je er afhankelijk van werd. Je kan niet meer zonder. Je wordt onrustig, gaat beven enz. Dan ben je verslaafd en afhankelijk geworden van het medicijn.

Je neemt minder medicatie en jouw lichaam en geest gaan protesteren ze willen meer. Dan is het belangrijk dat je je vast houdt aan het stoppen. Gaat het toch even anders, helemaal niet erg hoor dat je valt, als je altijd maar weer opstaat en verder gaat. Je gaat niet terug naar af maar pakt de draad weer op.

Probeer goed te blijven eten en drinken en.....superbelangrijk, rust genoeg. Mooi zou zijn een uur of langer als dat kan, maar ook kleine pauzes van 10 - 15 min. zijn goed. Even geen gebabbel, muziek, klophamers of kleine kinderen, geen prikkels dus rust. Nogmaals het is topsport.

We hebben een Huiskamer. Klik "ditjes en datjes" aan ga dan naar de pagina van die dag, schrijf van je af, en nee je zeurt niet.

Ik wens je heel veel succes en..... we doen het hier samen.:rose:

 

Goeie morgen Supertjes,

Het bovenste bericht heb ik geschreven en staat bij tips. Maar zeker te weten heb ik dingen vergeten. Weten jullie nog dingen die belangrijk zijn.?

Heel mooi geschreven ik ben zelf met de lorazepam aan het afbouwen ik heb een tolerantie als ik hem in moet nemen begin ik al te trillen en te beven en als ik hem in neem wordt ii beroerd en angstig  ik heb heftig ontrekking ik bouw langzaam af haal er 0010 af per 10 dagen dus 0001 per dag  het is soms niet vol te houden 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Lynn46:

Hey Bolletje, 

Echt super hoe jij iedereen hier helpt met je wijze raad en medeleven! Een dikke pluim voor jou! Ik heb echt al veel hulp gehad aan jouw uitleg en ook die van Karel!

Ik zou bij jouw uitleg nog de link toevoegen naar de Ashton manual in het Nederlands, daar heb ik zelf heel veel aan gehad, met name doordat ik al mijn symptomen daar beschreven zag en eindelijk (h)erkenning vond van wat er met me aan de hand was..

 

Heb het aangepast bij tips Lynn.  dutchmanual.pdf (benzo.org.uk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och karin toch.....

Wat wordt iemand toch aangedaan....  En hoe is het nu? Kun je het volhouden???  Hope so!!!

Het lijkt wel of het race is voor de voorschrijvers. Als ze toch eens 1 dagje mochten ervaren wat jij doormaakt.....

Ik probeer je kracht toe te stralen via dit bericht. 

Ik zelf zoek nu naar stabilisatie (  sinds febr. Jl. Slaaptabl. En daarna veel medicatiewisselingen met veel onttrekkingsklachten omdat niets hielp. Op het laatst temesta. Is een dikke week geleden omgezet naar dia om te kunnen gaan afbouwen) om te kunnen starten met afbouw van 10 mg diazepam. Maar ga dat echt niet in 4 weken doen . met huisarts afgesproken dit te doen op geleide van de klachten. Heb geloof ik nu meer last van bijgegeven ander med. Sinds woensdag jl.

Was gevolg van klachten ontstaan door te lage dia dosering bij overzetten en ineens stoppen temesta. Had hogere diazepam dosering en met daarbij afbouw van temesta moeten zijn. Maar ja... Dat wist ik niet.

Van de week maar weer overleggen over stop of ook afbouw van die andere medicatie. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is inderdaad supererg!  Ze proberen maar wat te knutselen en hebben geen idee wat dat met ons doet en als wij het hen vertellen geloven ze het niet.. Mijn eerste huisarts heeft me jarenlang flurazepam voorgeschreven omdat ik slecht sliep en heeft me dan cold turkey laten stoppen omdat het middel niet meer op de markt was: een vervangend product was er niet en och, ik zou misschien paar weken wat slechter slapen. En toen ik naar haar terugging om te zeggen dat dat toch niet lukte, dat ik paniekaanvallen kreeg, toen zei ze ja, maar je bent beginnen panikeren, tuurlijk lukt het dan niet. Na 2 helse maanden bij psychiater terechtgekomen, die heeft op 3 weken tijd 3x andere medicatie/dosering voorgeschreven, waar ik dan telkens heftig op reageerde... toen kwam ik bij andere psychiater en die wou me weer van medicatie veranderen, en toen ik dat niet wou werd hij kwaad. Als ik sprak over bijwerkingen (van AD) of ontwenningsverschijnselen (van benzo) vond hij dat onzin, het lag allemaal aan mij, zat tussen mijn 2 oren. Ik ben natuurlijk opgestapt, dan maar geen psychiater. Het is wel mijn lijf en psyche waar ze maar wat mee lopen te knoeien, he! 

Heb nu gelukkig een lieve huisarts gevonden, die ten minste de tijd neemt om te luisteren en die me mijn eigen tempo laat bepalen, en ook een psychiater waar ik wel vertrouwen in heb, maar ook zij denkt dat die ontwenning eigenlijk niet veel voorstelt en gelooft niet dat de CT van Flurazepam de oorzaak is van mijn angsten. Nou, ik heb zoiets nooit eerder meegemaakt! Maar je begint wel te geloven dat er vanalles mis is met je als in de medische wereld iedereen je vertelt dat het tussen je oren zit en dat de ontwenning niet veel voorstelt en wel even raprap kan!

Karin en Hoeverder, ik hoop dat jullie snel kunnen stabiliseren en weer wat op krachten kunnen komen! Het maakt me boos en verdrietig dat er toch zoveel mensen de dupe zijn van onwetendheid van artsen en dat die niet naar hun patiënten luisteren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Hoeverder en Karin, lukt het bij jullie een beetje om te stabiliseren? 

Hoeverder, ik heb je verhaal gelezen, echt niet makkelijk om bovenop de problemen met je zoon en moeder ook nog eens het gedoe met die pillen erbij te krijgen! Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je zelf ook af en toe een sterke schouder hebt om op te leunen of uit te huilen... en anders kom je maar hier, he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei karin123:

Nee hier lukt het niet, na jaren van adrenaline door mijn aderen ben ik totaal op, al doodmoe als ik uit bed stap. Mijn hart gaat tekeer bij iedere beweging, vind het doodeng.

Oh, dat is echt wel heftig! Maar wel logisch, he, dat je lichaam even niet meer meekan, na alles wat je hebt doorgemaakt. Ik heb zelf na een lange periode van stress ook eens een tijd last gehad van hevige vermoeidheid (had zelfs spierpijn in mijn armen als ik mijn haar had gefohnd) en toen waren mijn bijnieren uitgeput:  heb toen een kruidensupplement gekregen dat heel goed heeft geholpen... dus misschien toch maar eens een check-up bij de dokter? Heel veel sterkte en geef je lichaam vooral tijd en rust, komt goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een maand geleden nog wezen bloedprikken en alles was goed. Maar heb de laatste jaren mijn lichaam uitgeput omdat ik steeds exposure moest doen van de GGZ en dat wilde maar niet lukken. Ik kan duizend keer naar het bos gaan met de hond maar duizend keer was en bleef ik doodsbang en op een gegeven moment had ik het gevoel helemaal leeg te lopen, dat is ontspanning zeiden ze bij de GGZ maar het was gewoon uitputting en ik maar door gaan. Dat had ik niet moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die GGZ hebben je ook al wat aangedaan, he! Dat kan je jezelf niet kwalijk nemen, want natuurlijk doe je alles waarvan je denkt dat je beter wordt...maar nu hoeft dat even niet meer, geef je lichaam maar wat rust inderdaad. Gelukkig was alles goed bij de bloedtest, dat is ook al een geruststelling! En kan je mentaal een beetje ontspanning vinden? Heel veel rust en beterschap gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...