Spring naar bijdragen

New sobriety

Angelheart
 Share

Aanbevolen berichten

Hi, Ik ben Angelheart en lees al een tijdje mee op dit forum. Nu wil ik mij graag voorstellen.

Ik heb door moeilijkheden in mijn leven een tijd dagelijks veel teveel gedronken. Uiteindelijk is het mij gelukt om hiermee te stoppen en een tijd van de drank af te blijven. Helaas ben ik een aantal jaar geleden weer af en toe gaan drinken.  Al die tijd dacht ik: "Ach, ik drink af en toe een avondje en ik stop de volgende dag weer". Tot nu toe lukt mij het telkens ook om het bij 1 avondje te houden, alleen is dát nu mijn ritme geworden en merk ik dat het mij niet meer lukt om een langere periode (langer dan een maand) te stoppen. Het lijkt wel of het moeilijker voor mij is om het af en toe drinken te stoppen dan toen ik stopte na dagelijks drinken. Ook merk ik dat áls ik drink, de fles leeg gaat. Hierdoor heb ik de volgende dag een enorme kater omdat mijn lichaam niet gewend is om dagelijks/ wekelijks te drinken. Ik drink nog steeds voor de roes.

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt voor het lezen!:rose:

bewerkt door Angelheart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge! Je zal het veel makkelijker hebben als je 'gewoon' niet drinkt. Elke keer weer die avond dat het wel mag brengt je helemaal niks. Dat je drinkt omdat je het leven zwaar vindt maakt het nog veel zwaarder. De emoties zijn niet realistisch en minder dragelijk als je drinkt. Nu nuchter kan ik al mijn fouten en problemen veel beter relativeren. Ze zijn niet weg, verre van, maar het hoort bij het leven. Ook je redenatie dat er in jouw omgeving veel gedronken wordt waardoor je dan ook maar een avondje meedoet is gewoon je verslaving in stand houden. Wat heb je geprobeerd? Van alles? Je moet de knop omzetten en voet bij stuk houden. Dat is de keuze die jij moet maken. Niet een ander, ik, wij of je werk. En niemand die zegt dat het makkelijk is. Wat ik vaak doe in moeilijke tijden is per uur beslissen om niet te drinken. Of per 10 minuten. De avonden die je echt niet zit zitten zou je ook thuis kunnen blijven of gaan sporten. Alles behalve drank. 

Sterkte en geloof in jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Angelheart. Je zult verschillende tips krijgen en er als je hier wat rondkijkt nog meer kunnen vinden. Ik ga je er ook wat geven straks maar weet wel dat het voor iedereen weer anders kan liggen dus je moet zelf zien op te pikken wat bij jouw persoon en in jouw situatie goed werkt.

Eerste tip: probeer uit te zoeken of er je wel of niet gebaat bij bent een definitieve keuze te maken. Een keer de knop omzetten en daarna niet meer in gedachten steeds bezig zijn met je drankgewoonte maar aan vervolgstappen gaan werken, dat bleek in mijn geval het best te werken. Maar per dag of zelfs per uur beslissen om niet te drinken,  zoals @Johan54 hierboven beschrijft, werkt voor anderen soms beter. Naar mijn idee is de knop dan echter kennelijk nog niet volledig om.

Tweede tip: bedenk een plan voor de langere termijn en ga het uitvoeren. Laat je niet kisten als sommige dingen niet direct lukken maar werk wel aan je plan verder.

Derde tip: leer onderscheid te maken tussen de verschillende persoonlijkheden en stemmetjes in je hoofd en daar verstandig mee om te gaan. Daar zijn wel boeken en cursussen voor.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, 

er zijn al wat tips gegeven. Ik ben zelf nog niet zo lang op dit forum (2 mnd) en mijn tip is doseren. Op het forum, want het kan teveel worden omdat het heel actoief is. Zoek je weg waar je je prettig voelt

en tav alcohol, maak een plan. Mijn plan was radicaal stoppen, 1 januari met ik pas, en vanaf half maart ben ik actief op dit forum. het helpt, contact met lotgenoten. Lees waar je je prettig bij voelt, dan vind je je weg wel

wat is jouw plan, er is een dagdraad, weekpact, maand mei alcoholvrij en een jaardraad, sluit je ergens aan

Succes :rose:

bewerkt door Artemis
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

ik ben een af-en-toe-drinkert.

De weg daarheen gaat via langdurig helemaal stoppen, anders kom je er nooit vanaf.

Als je weer een beetje bent begonnen te drinken en alles draait er ineens weer om zoals je beschrijft, dat kan het alleen maar betekenen dat het weer te snel en te veel is. De enige manier is dan weer langdurig stoppen. Het is een drug. Het is niet dat jij zo'n sukkel bent. Het is gewoon gevaarlijk spul. Als je eenmaal in de toverdrank bent gevallen dan blijf je er vatbaar voor. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Ah, je leest al een tijdje mee
dus ik kan me zo voorstellen dat je alle tips ook al lang hebt gelezen
maar deep down gelooft, dat het voor jou anders ligt misschien?
Mijn ervaring is, dat mijn verslaving veel meer psychisch was, dan fysiek.
Vandaar dat stoppen meestal niet moeilijk is (want vanuit teleurstellling)
maar gestopt blijven wel. Je gaat de dingen waarom je dacht te drinken
nl wel echt onder ogen moeten zien. Dat gaat niet mekkalijk worden.
Maar als je kiest om echt en blijvend te stoppen, dan gaat er een knop om
en 9 vd 10 keer wordt het dan steeds gemakkelijker.
Kijk eens goed naar het filmpje van Els Noorlander op youtube, dan weet je
ook het technische deel van het verhaal.
En geloof me, wat ik kon, kun jij ook. Mits je echt kiest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Johan54:

Mogge! Je zal het veel makkelijker hebben als je 'gewoon' niet drinkt. Elke keer weer die avond dat het wel mag brengt je helemaal niks. Dat je drinkt omdat je het leven zwaar vindt maakt het nog veel zwaarder. De emoties zijn niet realistisch en minder dragelijk als je drinkt. Nu nuchter kan ik al mijn fouten en problemen veel beter relativeren. Ze zijn niet weg, verre van, maar het hoort bij het leven. Ook je redenatie dat er in jouw omgeving veel gedronken wordt waardoor je dan ook maar een avondje meedoet is gewoon je verslaving in stand houden. Wat heb je geprobeerd? Van alles? Je moet de knop omzetten en voet bij stuk houden. Dat is de keuze die jij moet maken. Niet een ander, ik, wij of je werk. En niemand die zegt dat het makkelijk is. Wat ik vaak doe in moeilijke tijden is per uur beslissen om niet te drinken. Of per 10 minuten. De avonden die je echt niet zit zitten zou je ook thuis kunnen blijven of gaan sporten. Alles behalve drank. 

Sterkte en geloof in jezelf.

Die komt wel even binnen Johan. Ik heb al die tijd nog te slappe knieën gehad denk ik. Ik denk dat ik het échte besluit niet durfde te maken. Ja, voor een aantal weken. En dan weer zwichten, want zo erg was het toch niet? En wie keek er nu naar mij om? Maar zo werkt het niet. Ik had het niet zo bekeken dat het makkelijker wordt als ik het niet doe en die cirkel doorbreek. Onterecht denkt een deel in mij dat het een uitlaadklep is. Maar ik voel mij er daarna alleen maar rotter door. Er zit iets ouds denk ik dat ik vroeger alleen maar los mocht gaan of mijzelf mocht zijn als ik gedronken had. Dan had ik een excuus als mensen kritiek op mij hadden dat ik anders dan anderen was.

Ik vind het doodeng, maar ik ga jouw advies opvolgen: die knop omzetten en daarna VOET BIJ STUK  houden. Dat laatste is denk ik wel het moeilijkste deel voor mij.

Dank je wel Johan! Alles behalve drank.

Gisteren heb ik mijn laatste 2 glazen gehad en toen heb ik de fles leeggegooid in de gootsteen. Dat voelde goed. Vandaag dus geen kater, maar strijdlust om het tij te keren.

Vandaag dag 1

bewerkt door Angelheart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei GewoonDoen:

Ja, je kan er vanaf komen.

Af en toe drinken is ook vreselijk moeilijk. 

Neem voorlopig de eerste niet op zo'n avond.

Dan kan je de rest vd problemen opruimen en dan kan je weer met de rest van je leven doorgaan. Heel simpel gezegd. 

Gewoondoen, neem de stap en zie wat er gebeurd.

En ja, niet makkelijk, maar je komt er verder mee dan je 1 keer in de maand voltanken met nutteloze benzine, waar je dus duidelijk niet mee voorwaarts gaat.

Succes en welkom hier!

Ik vind het 'simpel gezegd' juist heel helpend. Ik heb jouw naam (Gewoondoen) wel eens tegen mijn vriend gezegd toen ik meelas op dit forum dat het soms zo eenvoudig kan zijn. Hij vond dat raar, maar mij helpt het denk ik wel. Ook omdat ik het soms te groot maak en ik merk dat het idee van drank of drinken soms een grotere zuigkracht heeft (en alle sprookjes die er omheen leven), dan het daadwerkelijke drinken zelf.

Het valt mij nl elke keer tegen.

En ja, ik was gisteren wanhopig juist omdát ik het maar af en toe doe. Toen ik jaren gelden elke dag teveel dronk, was ik super  gemotiveerd om te stoppen.

Dat gevoel wil ik weer terugkrijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Artemis:

Welkom, 

er zijn al wat tips gegeven. Ik ben zelf nog niet zo lang op dit forum (2 mnd) en mijn tip is doseren. Op het forum, want het kan teveel worden omdat het heel actoief is. Zoek je weg waar je je prettig voelt

en tav alcohol, maak een plan. Mijn plan was radicaal stoppen, 1 januari met ik pas, en vanaf half maart ben ik actief op dit forum. het helpt, contact met lotgenoten. Lees waar je je prettig bij voelt, dan vind je je weg wel

wat is jouw plan, er is een dagdraad, weekpact, maand mei alcoholvrij en een jaardraad, sluit je ergens aan

Succes :rose:

Dank je wel Artemis. Wat knap dat je al zo lang niet drinkt ! Mij ergens aansluiten is een waardevolle opmerking. Ook al beweeg ik mij in een wereld met veel mensen, op het gebied van drank en de reden dat ik dronk voel ik mij nog altijd erg eenzaam. Naast dat ik het idee regelmatig heb dat ik ontzettend faal dat ik het niet kon stoppen.Ik had de mei alcoholvrij draad al even gezien, maar ik heb gisteren nog 2 glazen gedronken dus ik weet niet of ik daar mee kan schrijven?

Komt er ook een juni draad?En ik lees vaker iets over een plan. Maar wat wordt daar mee bedoeld?Ik wil in ieder geval helemaal stoppen.

bewerkt door Angelheart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom ook nog. Helemaal stoppen is voor je hersens een stuk beter, om echt van het verslaafde brein los te komen. Maar gemakkelijk is het niet. Je moet het zelf doen, maar alleen hoeft niet. Er is hier elke dag een dagdraad, de virtuele huiskamer, onder het subforum ditjes en datjes. Kom eens langs. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bumperjim:

Welkom!

ik ben een af-en-toe-drinkert.

De weg daarheen gaat via langdurig helemaal stoppen, anders kom je er nooit vanaf.

Als je weer een beetje bent begonnen te drinken en alles draait er ineens weer om zoals je beschrijft, dat kan het alleen maar betekenen dat het weer te snel en te veel is. De enige manier is dan weer langdurig stoppen. Het is een drug. Het is niet dat jij zo'n sukkel bent. Het is gewoon gevaarlijk spul. Als je eenmaal in de toverdrank bent gevallen dan blijf je er vatbaar voor. 

Knap dat jij af en toe an drinken. Ik heb ergens gelezen dat je dan tot 1% van de populatie behoort bij wie dit lukt. Hoe ga jij dan om, als je drinkt, met dat lome gevoel dat alcohol in je lijf teweeg brengt? Want ik heb het ooit geprobeerd, maar wilde dan perse voorkomen dat ik iets van een roesgevoel zou krijgen ofzo. En als alcohol een drug is (een harddrug lees ik soms), hoe kan het dan dat 90% van de drinkers er wél zo goed mee om kan gaan? Ik las dat 10% van de populatie probleemdrinkers zijn. Zie jij het niet meer als een toverdrank?

Sorry voor de vele vragen. Ik heb de afgelopen heel veel gelezen over mijn verslaving . Terwijl ik in de alcoholtesten niet in het rood kom, die zijn niet gemaakt voor af en toe drinkers, terwijl ik wél verslaafd ben..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei lady jane:

welkom Ah, je leest al een tijdje mee
dus ik kan me zo voorstellen dat je alle tips ook al lang hebt gelezen
maar deep down gelooft, dat het voor jou anders ligt misschien?
Mijn ervaring is, dat mijn verslaving veel meer psychisch was, dan fysiek.
Vandaar dat stoppen meestal niet moeilijk is (want vanuit teleurstellling)
maar gestopt blijven wel. Je gaat de dingen waarom je dacht te drinken
nl wel echt onder ogen moeten zien. Dat gaat niet mekkalijk worden.
Maar als je kiest om echt en blijvend te stoppen, dan gaat er een knop om
en 9 vd 10 keer wordt het dan steeds gemakkelijker.
Kijk eens goed naar het filmpje van Els Noorlander op youtube, dan weet je
ook het technische deel van het verhaal.
En geloof me, wat ik kon, kun jij ook. Mits je echt kiest.

Dat is het stomme. Ik denk niet dat het voor mij anders is dan de mensen op dit forum. Althans: mijn werkelijke ik weet al heel lang dat ik niet met drank om kan gaan. Maar het alcoholstemmetje denkt daar heel anders over. Ik lijk soms wel schizofreen. En jij zegt precies wat Johan ook zegt: Dat je echt moet kiezen. Vanuit mijn tenen. Ik denk dat mijn verslaving de afgelopen jaren ook mn psychisch is. Daarvoor toen ik dagelijks dronk was het beiden , lichamelijk en psychisch.Met het onder ogen zien van mijn problemen sta ik gelukkig niet helemaal aan het begin. Ik heb al een lange weg gehad. Maar ze zeggen : de laatste loodjes wegen het zwaarst. Ik denk dat ik aan de binnenkant van de afgepelde ui terecht ben gekomen. Dat zal niet meevallen. Jouw ervaring is goud waard. Jij bent al zolang geleden gestopt!

bewerkt door Angelheart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Quinn:

Welkom ook nog. Helemaal stoppen is voor je hersens een stuk beter, om echt van het verslaafde brein los te komen. Maar gemakkelijk is het niet. Je moet het zelf doen, maar alleen hoeft niet. Er is hier elke dag een dagdraad, de virtuele huiskamer, onder het subforum ditjes en datjes. Kom eens langs. 

Die ga ik ook onthouden: het loskomen van het verslaafde brein. Ik lees nu in het boek: Het gekaapte brein. De eerste 10 pagina's zijn al een openbaring. De schrijver zegt gewoon letterlijk dat je met een verslaafd brein heel anders kijkt. Dat je alles opmerkt dat met alcohol te maken heeft (net als dat je zwanger wilt worden en overal de kinderwagens ziet).

Ook jij zegt dat het niet gemakkelijk is? Wat vind jij er zo moeilijk aan om te stoppen?

Ik ga mij nog verder verdiepen hoe het forum werkt. Ik las mn mee op wie is wie vanaf mijn telefoon. Dus ik moet ditjes en datjes nog verder gaan ontdekken. Daar staan ook al die dag en weekdraden zag ik net.

bewerkt door Angelheart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Angelheart klopt, de ditjes en datjes is een grote zoete inval. Serieuze vragen, gewoon gepraat en malle afleiding.

Wat ik moeilijk vind aan het blijven stoppen, is het eindeloze ervan. Niet meer de optie om alles uit te zetten met drank. Laveloos van de wereld af te donderen. Uit te gaan, qua hoofd dan dus.

Ik geloof dat Artemis het ook al zei, denk nou niet dat je alles overal lezen moet hoor, er wordt veel geschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Angelheart:

Knap dat jij af en toe an drinken. Ik heb ergens gelezen dat je dan tot 1% van de populatie behoort bij wie dit lukt. Hoe ga jij dan om, als je drinkt, met dat lome gevoel dat alcohol in je lijf teweeg brengt? Want ik heb het ooit geprobeerd, maar wilde dan perse voorkomen dat ik iets van een roesgevoel zou krijgen ofzo. En als alcohol een drug is (een harddrug lees ik soms), hoe kan het dan dat 90% van de drinkers er wél zo goed mee om kan gaan? Ik las dat 10% van de populatie probleemdrinkers zijn. Zie jij het niet meer als een toverdrank?

Sorry voor de vele vragen. Ik heb de afgelopen heel veel gelezen over mijn verslaving . Terwijl ik in de alcoholtesten niet in het rood kom, die zijn niet gemaakt voor af en toe drinkers, terwijl ik wél verslaafd ben..

Nou je krijgt wel een roesje natuurlijk, des te meer omdat je na langdurig stoppen niks meer gewend bent. En dan is er natuurlijk een verleiding om door te drinken. Het is zeker niet makkelijker dan helemaal niks drinken. Het is moeilijker.

Er is niet zoiets als lekker drinken waar je zin in hebt en dan toch niet verslaafd zijn. Dat bestaat helaas niet meer als je in de toverdrank gevallen bent.

En als niks drinken niet lukt, dan lukt weinig drinken al helemaal niet, want het is nog moeilijker.

Hopelijk heb ik je nu genoeg ontmoedigd :) begin eerst maar lekker met langdurig niks te drinken, want zolang je dat niet doet blijft het aanmodderen, dat is mijn tip. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Etty:

Welkom. 

Denk je aan stoppen of wil je kunnen blijven drinken?  Twijfel je? 

Wat heb je al geprobeerd? 

Ik wil helemaal stoppen Etty. Ik heb een traject bij de Brijder gehad, AA, NA, Jellinek. Ik ben nooit opgenomen geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Bob:

Welkom Angelheart. Je zult verschillende tips krijgen en er als je hier wat rondkijkt nog meer kunnen vinden. Ik ga je er ook wat geven straks maar weet wel dat het voor iedereen weer anders kan liggen dus je moet zelf zien op te pikken wat bij jouw persoon en in jouw situatie goed werkt.

Eerste tip: probeer uit te zoeken of er je wel of niet gebaat bij bent een definitieve keuze te maken. Een keer de knop omzetten en daarna niet meer in gedachten steeds bezig zijn met je drankgewoonte maar aan vervolgstappen gaan werken, dat bleek in mijn geval het best te werken. Maar per dag of zelfs per uur beslissen om niet te drinken,  zoals @Johan54 hierboven beschrijft, werkt voor anderen soms beter. Naar mijn idee is de knop dan echter kennelijk nog niet volledig om.

Tweede tip: bedenk een plan voor de langere termijn en ga het uitvoeren. Laat je niet kisten als sommige dingen niet direct lukken maar werk wel aan je plan verder.

Derde tip: leer onderscheid te maken tussen de verschillende persoonlijkheden en stemmetjes in je hoofd en daar verstandig mee om te gaan. Daar zijn wel boeken en cursussen voor.

Ja, Bob, voor mij werkt een definitieve keuze te maken. Ik durfde denk ik eerder de knop niet om te zetten. Ik hield de achterdeur open en dacht daarmee dat ik het dus nog nodig had. Dat vind ik wel spannend. Om het los te laten. Jouw tip helpt daarbij om er daarna niet meer in gedachten steeds mee bezig te zijn maar aan vervolgstappen te gaan werken. Welke vervolgstappen heb jij toen gezet?

ps ik zag jou zojuist ook als beheerder op het jaarpact. Jij bent ook al zo lang van de alcohol af, knap zeg !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Quinn:

@Angelheart klopt, de ditjes en datjes is een grote zoete inval. Serieuze vragen, gewoon gepraat en malle afleiding.

Wat ik moeilijk vind aan het blijven stoppen, is het eindeloze ervan. Niet meer de optie om alles uit te zetten met drank. Laveloos van de wereld af te donderen. Uit te gaan, qua hoofd dan dus.

Ik geloof dat Artemis het ook al zei, denk nou niet dat je alles overal lezen moet hoor, er wordt veel geschreven.

Oh, dat is bij mij ok een dingetje. Dat uit willen staan. Hoe doe jij dat nu? Gaat dat wennen? Of doe je wat anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is sowieso een bewust uitzetten van de knop gaan drinken. En dan een alternatief inderdaad. Ik ga dan hardlopen. Of douchen. Eten is ook belangrijk, als je maag vol zit, heb je vaak minder behoefte aan drank. Uitzitten is ook een bekende, zin in drank hebben, dat erkennen en dan wachten tot die trek weg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei bumperjim:

Nou je krijgt wel een roesje natuurlijk, des te meer omdat je na langdurig stoppen niks meer gewend bent. En dan is er natuurlijk een verleiding om door te drinken. Het is zeker niet makkelijker dan helemaal niks drinken. Het is moeilijker.

Er is niet zoiets als lekker drinken waar je zin in hebt en dan toch niet verslaafd zijn. Dat bestaat helaas niet meer als je in de toverdrank gevallen bent.

En als niks drinken niet lukt, dan lukt weinig drinken al helemaal niet, want het is nog moeilijker.

Hopelijk heb ik je nu genoeg ontmoedigd :) begin eerst maar lekker met langdurig niks te drinken, want zolang je dat niet doet blijft het aanmodderen, dat is mijn tip. 

Ja, het is gelukt. Ik ben ontmoedigd ;-) Dat aanmodderen heb ik nu de afgelopen jaren tot wanhoop aan toe gedaan. en zo lekker als de borrel 20 jaar gelden smaakte, heeft hij daarna nooit meer echt gedaan. Ik zat veel te snel in de roes en was verminderd bewust waardoor ik er ook niet meer van kon genieten.

Ben wél benieuwd of jij af-en-toe-drinken zelf ook moeilijker vindt? Word je niet telkens getriggerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Quinn:

Het is sowieso een bewust uitzetten van de knop gaan drinken. En dan een alternatief inderdaad. Ik ga dan hardlopen. Of douchen. Eten is ook belangrijk, als je maag vol zit, heb je vaak minder behoefte aan drank. Uitzitten is ook een bekende, zin in drank hebben, dat erkennen en dan wachten tot die trek weg is.

Oh gelukkig, veel alternatieven. Volgende week gaan de sportscholen weer open, dat komt goed uit :-)

Vind je het nu dan ook wat makkelijker worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor dat ik die knop "vond" heb ik ook eerst geprobeerd te minderen of tijdelijk te stoppen en het dan rustig aan te doen, maar dan viel ik al snel weer in het oude patroon terug of het werd zelfs nog ongecontroleerder. Dat het vijf jaar geleden wel lukte kwam onder meer door het feit dat ik me realiseerde dat er onherstelbare leverschade dreigde te komen als ik zo doorging en dat het nu nog wel maar binnenkort niet meer omkeerbaar zou zijn. Ik had bij een collega op mijn werk gezien hoe venijnig en snel de aftakeling kan intreden als die lever eenmaal onherstelbaar vernield is. Dat was echt niet iets wat ik ook wilde uitproberen.

EIgenlijk ging het vanaf dat moment tot mijn verbazing veel gemakkelijker dan ik verwacht had. Vervolgstappen die ik eerst aanpakte lagen op het gebied van maatschapplijke relaties en famillierelaties en gevoelens van niet geaccepteerd te worden door anderen waar ik last van had. Daarnaast dacht ik ook wel even mijn overgewicht aan te kunnen pakken maar dat is helaas tot nu toe nog niet erg gelukt. Psychisch gaat het me inmiddels echt een stuk beter. Het voelt als een 2.0 versie van jezelf na een nieuwe start, en toch goed in verbinding met mijn vroegere leven, misschien eigenlijk nog wel beter omdat ik mijzelf meer dan de mening van anderen over mij centraal ben gaan stellen.

De omdenktruc hielp ook en kan ik jou ook aanraden. In plaats van "waarom kan ik niet ..." zeg je "gelukkig hoef ik niet meer ..." en "wat wil die ander in godsnaam" wordt "boeiend wat die ander doet, kan ik daar iets van leren?". Leren van anderen kan ook zijn: zien hoe het fout gaat. Daar hoef je die ander overigens niet mee te confronteren, het gaat om jou zelf. Bijvoorbeeld wanneer je met collega's samen bent en de meeste daarvan drinken terwijl jij daarmee gestopt bent: ten eerste een vanzelfsprekende houding aannemen over het feit dat je geen alcohol meer drinkt, een beetje observeren hoe het gedrag van de drinkers verandert na een glas of twee, drie,  en je realiseren dat dat bij jou vroeger ook zo ging en je afvragen of je dat wel of niet weer zou moeten, hoeven of willen.

bewerkt door Bob
typefoutjes hersteld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Angelheart changed the title to New sobriety

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...