Spring naar bijdragen

Donderdag 6 mei 2021


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei knakker:

Nou, @VIII, ik dacht eerst al sjonge wat een pessimistisch stukje tekst. Maar gelukkig kwam die laatste zin :) Wel mooi, die tegenstelling. Toch kom ik ook hier wel eens mensen tegen die er van overtuigd blijven dat hun waarheid ligt in de tekst van boven naar beneden.

Jarenlang was ik er van overtuigd dat mijn waarheid van boven naar beneden was. Langzaam krijg ik nu inzicht dat ik van mezelf mag houden, wie ik ben en van onder naar boven mijn waarheid mag zijn. Daarom raakte het me zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfvertrouwen...als ik niet op mezelf (kan, durf, wil) vertrouwen, hoe kan ik dan de ander, de buitenwereld vertrouwen? Hoe kan ik dan controle loslaten? Me overgeven aan 'dat wat is'? De goedheid van de ander zien? En die van mezelf? Maar ook grenzen kunnen aangeven.  Niet handelen vanuit wantrouwen. 

Voor mij heeft het alles te maken met 'veiligheid'. Grenzen voelen en kunnen begrenzen. Zelf. En dat allemaal op een 'gezonde manier'...tja...da's best lastig...maar hé, oefening baart kunst (en een beetje hulp hierbij).

En nuchter zijn een voorwaarde om dit echt aan te gaan. Niet altijd fijn, wel waardevol.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie  bijdragen leveren  jullie aan.

Hier  kan ik zeker  wat mee om een start  te maken. 

Wat ik nu lees is dat voor ieder vertrouwen  een andere waarde of een andere associatie  heeft. 

Ik kan  voor mijzelf spreken  dat  ik mij heel erg kan identificeren  in @kruidenthee67 haar bijdrage.

Vandaar  dat  ik er erg gekleurd  insta  en het fijn vind om jullie  waarde  te lezen  in vertrouwen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg altijd: ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ 

Het is bv een van de reden waarom ik refusal slik. Mijn man zijn vertrouwen in mij is qua gebruik natuurlijk helemaal weg en hierdoor durft hij zonder zorgen om mij en de kinderen naar werk. 
 

Het enige positieve wat mijn verslaving gebracht heeft is dat ik weet wie ik kan vertrouwen. Dat zijn heel weinig mensen. (Eigen gezin, ouders, 2 vrienden en 1 zus) maar daardoor weet ik wel wie ik heel dichtbij moet houden en alleen zij doen er voor mij toe. (En ikzelf natuurlijk :))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betekent vertrouwen voor mij? Heel veel, tegelijk vind ik het heel moeilijk om iemand 100% te vertrouwen. Of iemand anders mij vertrouwt is niet aan mij om te bepalen. Ik kan vertrouwen krijgen, niet eisen. De combinatie van beschaamd vertrouwen van mij naar anderen en van anderen naar mij heeft een soort hypergevoeligheid ontwikkeld die ver af staat van intuïtie en vooral gebaseerd is op wantrouwen. Ik vind dat uiteraard zelf heel lastig omdat ik 'te goed van vertrouwen' een mooiere eigenschap vind dan 'niet vertrouwen' maar door een zelf ontwikkeld en hardnekkig zelfverdedigingsinstrument maak ik liever excuses als mijn wantrouwen onterecht is gebleken dan dat ik geconfronteerd word met een geschaad vertrouwen, wat weer te maken heeft met omgaan met teleurstelling en falen, al vanaf m'n prilste jeugd.
Wat Kruidenthee zegt, met oefening de grenzen van wat veilig voelt aftasten, heeft me wel in positieve zin geholpen en daar heb ik hulp bij gehad van het stappenprogramma en sponsor en niet in de laatste plaats dit forum.  En dan nog is het voor mij meer een kwestie van 'voordeel van de twijfel' gunnen en mezelf 'inhouden'.
Daar kwam ook het begrip  vergeving aan de orde. Vergeving is voor mij niet een woord dat je uitspreekt en dan is het vergeven, maar een proces van iemand proberen te begrijpen en van daaruit m'n mening over wel of niet te vertrouwen  (opnieuw) te vormen. Dat kan in enkele gevallen lang duren.
Al met al vind ik het een ingewikkelde zaak en vind ik mezelf niet een goed voorbeeld van bijvoorbeeld een sponsor zijn.
Daar kwam ik dit fenomeen vaak tegen en dat werkte vaak niet bevorderend.
Dit forum is wat dit betreft nog altijd een leerzame omgeving. Drinken is mijn probleem niet (meer), ik ben mijn probleem.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo Lieke, dit is een lastige voor mij
In de basis ben ik erg goed van vertrouwen
en ervaar mezelf ook als betrouwbaar.
Dan maakt het wel uit waar het om gaat;
geld, vriendschap, afspraken, liefde, zieleroerselen.
Met het een ben ik scheutiger dan met het andere.
Zit ik goed in mijn vel, dan klopt mijn intuitie hierin ook meestal,
maar gaat het niet lekker, veel stress, zorgen, of ben ik net erg teleurgesteld
dan kan ik best veel wantrouwen voelen die vaak niet terecht is.
Is er een verslaving gaande, dan ben ik erg op mijn hoede.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bor:

Hoi.

Omdat ik bij dokter op het matje moet komen en ik de eer aan mezelf wil houden: ik heb 18 sigaretten bespaart tot nu. En ik ben 14 uur rookvrij. 

Ik lijdt nog even in stilte verder. Laterrss.. 

 

Helemaal stoppen of tot je bij de arts bent geweest? 
Knap hoor! Het is een moeilijke verslaving om mee te stoppen. Mijn man is nu 4 dagen gestopt maar heeft het ook zwaar ermee! Sterkte :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal  bedankt voor jullie  bijdragen.

Als voorbeeld  naar  mijzelf  toe heb ik een interne sollicitatie  net verstuurd  deze  stond  al een aantal  dagen  klaar om te versturen.

Durfde het niet maar   mijn  vertrouwen naar mijzelf  toe zorgde  nu ervoor dat ik het kon.

Nu afwachten  .

Txs .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Kohtje:

Goed van jou, @Lieke7777.
En ik veronderstel ook goed vóór jou.

Klopt  3 jaar geleden toen im mij  aanmelde bij Brijder  dacht ik dat een interne overstap  goed  voor mij zal zijn als nieuwe  start.

Ik ging mee met de manager  die mij veel beloofde  op de andere  locatie waar  ze zelf al een aantal  maanden  werkte. 

Ik had veel vertrouwen  in haar en kwam echt fijn terecht. 

Echter binnen een half  jaar was ze daar weg en veranderde de werkomstandigheden  daar.

Op moment  zijn mijn directe coördinatoren collega 's waar ik als normale collega 's mee samen gewerkt  heb 1 daarvan is mijn  leerling  geweest.

Ze zijn allebei  in hun functie  compleet  veranderd en dat voelt  niet fijn.

Hun positie  macht wordt niet altijd fijn gepresenteerd  omdat ik ook weet hoe  ze waren als werknemer zonder  leidinggevende  functie.  ( en dat is niet alleen door mij opgemerkt  ) 

Ik voel mij  niet gewaardeerd  en werk veel  alleen  wat niet goed voelt.

Bepaalde dingen zijn  valkuilen  geworden  voor mijn herstel  en die keren  elke keer  terug  .

Ik ben nu zover dat ik een overstap opnieuw  wil maken als nieuwe  start voor mijzelf  schepen achter  mij verbranden  en richten  op andere dingen ook  naast mijn  zorg werk  ben ik bezig  als Ervarings deskundige  mij  in te gaan  zetten eerst op vrijwillige  basis. 

Ik denk dat deze overstap  goed zal zijn en deze locatie is ook dichterbij  voor  mij ik hoef  het grote  brienenoord  water niet over meer dan kan het zelfs gaan fietsen. 

Dus afwachten   aub  niet quoten .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik kijk  naar op dat moment  3 jaar terug  was de externe  factor  om te veranderen  groter  dan  intern en had ik vertrouwen  als ik maar ga veranderen van werkplek dan komt het allemaal goed  met niet drinken.

Ook start Brijder  dacht ik ach een paar  gesprekjes  en we zijn alcohol  af.

 In deze 3 jaar verder heb ik meer zelfinzicht  gekregen  en ook  de interne  motivatie  en omstandigheden  aangepakt. 

En is het vanuit  mijzelf  gekomen  nu kan ik de keus maken op basis  van mij laten  pakken op wat mijn  pad mij  kan bieden  en nuchter. 

Ik denk  dat ik hiermee  verder kan komen dan  blijven  hangen waar ik nu zit.

Ik ga er niet gelukkiger van worden. 

Indien  de interne  overstap  niet iets zal ik aanvaarden en accepteren en nog harder  aan mijzelf  moeten werken en leren .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hagelt hier nu zo hard dat het lijkt of de hagelstenen streepjes in de lucht zijn. Als in een kindertekening of tekenfilm. Zo van rechtsboven schuin naar linksbeneden.
't Is net nep..  :face-icon-small-shocked:

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Lieke7777:

Indien  de interne  overstap  niet iets zal ik aanvaarden en accepteren en nog harder  aan mijzelf  moeten werken en leren .

... of we kunnen je leidinggevenden met de mattenklopper geven :angry: <_<

Dappere dodo met je goede vragen! En ik vind de antwoorden van mijn collega forummers ook zo mooi, daar heb ik ook wat aan. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Renaldo61:

Selincro is het nieuwe tovermiddel van de psychiater . Geen nieuwe opname dus. Hij vond dit geen goede idee, voor ik begon te vertellen waarom ik het niet zag zitten. Morgen eerste inspuiting Pfizer. Mijn broer is niet gelukkig met de rekening van de notaris. 

Ik begon me net af te vragen waar je was. Sterke met het nieuwe tovermiddel. Ik hoop dat het werkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes @Bor!! Ik vind de app die ik gebruik voor de drank leuk omdat je van die gekke feitjes ziet. Het houdt me niet perse van de drank maar het triggered me verder ook niet. Dus prima. Als de app je helpt om te stoppen is dat toch helemaal oké?! Ik hoop dat het je lukt er helemaal mee gestopt te blijven. (Scheelt ook een hoop geld...) 

@Renaldo61ik ben absoluut voor vaccinaties. Ik heb zelf van alles (ook tegen de Mexicaanse in 2010 en nu corona laten enten) en mijn kinderen krijgen ook alle vaccinaties. Hoe het voor de rest van de Nederlanders zit weet ik natuurlijk niet :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feitenvrije complottheorieën?

Nog niet zo lang geleden werd een vaccinatiepaspoort gezien als een complot idee. Werd ons verteld dat mondkapjes geen zin hadden. Oh nee toch wel. Of ja misschien. Etc. Testen zonder klachten, dat was nutteloos. En nu is de zienswijze daarop ook veranderd. Had de avondklok wel effect? 

Deze crisis in zijn geheel vind ik tamelijk feitenvrij. Wat weten we nou helemaal zeker?

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Lonster:

Deze crisis in zijn geheel vind ik tamelijk feitenvrij. Wat weten we nou helemaal zeker?

Het virus kwam als een verassing en er was in het begin weinig tot niets over bekend. Ja eigenlijk moet zo'n virus ons ook niet zo overrompelen zodat we eerst wat meer zekerheid krijgen over de beste maatregelen die we er tegen kunnen nemen. Vind ik ook. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Lonster:

Deze crisis in zijn geheel vind ik tamelijk feitenvrij. Wat weten we nou helemaal zeker?

Ik denk dat het soms beter is je in bescherming te nemen tegen mogelijke feiten voordat de feitelijke feiten dat misschien onmogelijk maken.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je gelijk in Kohtje en daarom ga ik me ook laten vaccineren.

Maar die tegenstellingen zijn zo onnodig. Beweren dat de maatregelen gebaseerd zijn op feiten, en dat de tegenstanders van die maatregelen geen feitenkennis hebben. Dat klopt niet, we weten gewoon allemaal weinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...