Spring naar bijdragen

4-4-2021


Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw hier en heb paar vraagjes over afbouw lorazepam. Heb al mijn hele verhaal gepost bij 'wie is wie', maar ik weet niet of iemand dat leest;)

Ik ga mijn verhaal hier niet herhalen, wel even meegeven dat ik nog altijd in post-withdrawal zit van abrupte ontwenning flurazepam 7 maanden geleden....mijn vragen aan jullie: Ik heb me in al mijn miserie toen lorazepam laten aanpraten, gebruik dit nu 5 maanden: heb 1 maand 1mg Lorazepam gebruikt, daarna 3 maanden 0,5 mg en 4 weken geleden naar 0,25 mg afgebouwd, maar sinds 2 dagen terug naar 0,5 wegens heftige ontwenningsverschijnselen. (Vooral maagpijn, misselijkheid, hyperventilatie en verkramping spieren rond middenrif. De eerste 2 weken ging alles eigenlijk goed (lees draaglijk)... is het normaal dat die ontwenningsverschijnselen verergeren na 14 dagen? Hoe weet je dan of je niet te snel afbouwt, als je dat pas na 14d merkt?  En als je traag afbouwt (vb 0,10 per maand), heb je dan gedurende  5 maanden last van ontwenningsverschijnselen? Ik wil ook liever niet omschakelen naar diazepam, maar misschien is dat wel beter. 

Andere vraag: kent iemand een goede site voor ademhalingsoefeningen ?

En weer andere vraag: zijn er veel mensen die ondanks de ontwenningsverschijnselen toch kunnen blijven werken terwijl ze afbouwen? Ik wil echt blijven werken, ben al 5 maanden moeten stoppen na abrupte afkick en dat heeft zeker niet geholpen, maar ik kon toen niet anders. Nu de klachten van die abrupte stop milder zijn en vooral nog fysiek van aard vind ik in mijn werk een fijne afleiding, maar ik hoop dat ook tijdens de afbouw te kunnen volhouden..

Alvast bedankt voor de vele verhalen waarin ik zeker veel herken.... geeft me moed maar is eerlijk gezegd ook wel wat beangstigend...

bewerkt door Lynn46
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Lynn en van harte welkom, Zolang de medicatie in je bloed zit, denk ik dat je niet zoveel last hebt van de ontw. versch. Na die 14 dagen wordt het anders.

Als je heel traag afbouwt krijgt lichaam de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie en zullen de ontw. versch. hoogstwaarschijnlijk ook minder zijn. Ik ben pas geleden van 30 naar 20% Paroxetine gegaan. Nu ga ik over een 1/2 jaar eens kijken of ik naar 10% kan. Heb geen last gehad van nare gevoelens.

Hoe rustiger je afbouwt hoe prettiger het is. Als je helemaal stopt is het ff doorbijten maar minder pijnlijk dan wanneer je alles te vlug doet.

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord, misschien op internet?

succes en blijf van je afschrijven!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Lynn46:

Hallo, ik ben nieuw hier en heb paar vraagjes over afbouw lorazepam. Heb al mijn hele verhaal gepost bij 'wie is wie', maar ik weet niet of iemand dat leest;)

Ik ga mijn verhaal hier niet herhalen, wel even meegeven dat ik nog altijd in post-withdrawal zit van abrupte ontwenning flurazepam 7 maanden geleden....mijn vragen aan jullie: Ik heb me in al mijn miserie toen lorazepam laten aanpraten, gebruik dit nu 5 maanden: heb 1 maand 1mg Lorazepam gebruikt, daarna 3 maanden 0,5 mg en 4 weken geleden naar 0,25 mg afgebouwd, maar sinds 2 dagen terug naar 0,5 wegens heftige ontwenningsverschijnselen. (Vooral maagpijn, misselijkheid, hyperventilatie en verkramping spieren rond middenrif. De eerste 2 weken ging alles eigenlijk goed (lees draaglijk)... is het normaal dat die ontwenningsverschijnselen verergeren na 14 dagen? Hoe weet je dan of je niet te snel afbouwt, als je dat pas na 14d merkt?  En als je traag afbouwt (vb 0,10 per maand), heb je dan gedurende  5 maanden last van ontwenningsverschijnselen? Ik wil ook liever niet omschakelen naar diazepam, maar misschien is dat wel beter. 

 

Hi Lynn,

Je vraagt hoe weet je dan of je niet te snel afbouwt als je dat pas na 14 dagen weet? Nou dat weet je nu dus en daar moet je in het vervolg rekening mee houden. Je moet er ook rekening mee houden dat ontwenningsverschijnselen niet een keurig rechtlijnig verloop hebben maar een heel grillig gedrag kunnen vertonen met ups en downs. In het Engels spreekt men van windows en waves. Je hebt een behoorlijk grote stap gemaakt van 0,5 mg naar 0,25 mg. Dat is een halvering en zoiets kun je beter niet doen. Kennelijk verkeert je zenuwstelsel nog in redelijk goede conditie en kon je het aanvankelijk verdragen maar uiteindelijk bleek het toch te veel.

Je hebt 8 jaar flurazepam gebruikt dus je hebt al 8 jaar een benzo gebruikt en kunt er nu beter ruimschoots de tijd voor nemen. Je zou inderdaad kunnen overstappen op diazepam maar als je wilt afbouwen met lorazepam raad ik je aan een precisieweegschaaltje (jewel scale)  aan te schaffen met een weergave van 0.001 gram. Met behulp van een nagelvijltje kun je dan heel precies en met heel kleine stapjes afbouwen.

Je moet ook proberen zo voorzichtig af te bouwen dat je niet genoodzaakt bent terug te gaan want als het het even kan moet je dat vermijden. Dat kan je situatie namelijk verslechteren en je geeft de winst die je al gehaald had uit handen. Beter is het de tijdelijke verergering te verdragen tenzij het echt niet anders kan.

Misschien heb je het al gedaan maar anders raad ik je aan de Ashton Manual te lezen. Deze geeft informatie over benzo's en hoe die af te bouwen en is te vinden via Google in het Nederlands en Engels.

Succes gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bolletje en Karel, 

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben nu bij andere huisarts, en die kan me voorschriften schrijven voor magistrale bereidingen tot op 0,05 mg Lorazepam, kan dat bij jullie niet of zijn er andere voordelen aan die methode van vijlen met precisieschaaltje? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Lynn46:

Hallo Bolletje en Karel, 

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben nu bij andere huisarts, en die kan me voorschriften schrijven voor magistrale bereidingen tot op 0,05 mg Lorazepam, kan dat bij jullie niet of zijn er andere voordelen aan die methode van vijlen met precisieschaaltje? 

 

 

Ik denk dat je taperingstrips bedoeld van de Regenboogapotheek (of je woont in België).  Die werken inderdaad met een nauwkeurigheid van 0,05 mg.

Dat zou je inderdaad ook kunnen doen. je zou wel eens moeten nagaan of het vergoed wordt door de zorgverzekeraar want ze zijn niet goedkoop.

Ik heb het nog eens nagekeken en ze bevatten medicatie voor 28 dagen waarbij je vrij bent om de aanvangsdosis en einddosis naar believen te kiezen, en ook kunt stabiliseren op een vaste dosis. De afbouw gebeurt dan op een wijze waarbij je in het begin met grotere stapjes afbouwt en op het eind met kleine.

Dat is dus prima en ik weet ook dat dit voor veel mensen een uitkomst is.

Toch kies ik zelf niet voor die methode, ook niet als ik het vergoed zou krijgen. Door zelf af te wegen ben ik op ieder moment volledig vrij in wat ik doe en niet gebonden aan een vooraf gekozen traject van 28 dagen. Ook vind ik het prettig dat ik geen verantwoording hoef af te leggen tegenover een arts die het mogelijk niet met me eens is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand vanwege het gebruiksgemak voor die methode zou kiezen.

https://cdn.taperingstrip.org/presordfrm/sedatives/LRZP_bestel_NL.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woon idd in België ;)

heel begrijpelijk dat je de touwtjes zelf in handen wilt houden, maar ik moet sowieso naar de huisarts om een voorschrift te krijgen en dan lijkt het me makkelijker om ineens de goede dosering te hebben... bedankt voor de antwoorden, een hele hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...