Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Aanbevolen berichten

Je mag helemaal zelf bepalen of je iets accepteert of niet :) das het goede nieuws.

Het slechte nieuws is dat het vrijwel onmogelijk is iemand anders uit zn verslaving te krijgen. Zeker als het gaat op een manier van het is mij gelukt, nou dan moet het jou ook lukken, terwijl de ander nergens om gevraagd had. Ik herken dit heel goed (mijn vrouw heeft een ander soort verslaving).

Ik weet dat ik van 1 biertje al strontchagrijnig kan worden inderdaad en je kan dus beter focusen op de GEVOLGEN van zn alcoholgebruik en waarom dat voor jou een probleem is. Jij hebt gewoon het recht om daar een probleem mee te hebben want jij ondergaat het allemaal en daar heb je niet voor gekozen. Als je het bij jezelf houdt heb je de meeste kans dat de boodschap goed overkomt. Want dan gaat het er niet meer om dat hij een volwassen vent is, maar dat jij en de kinderen eronder lijden.

En dan wordt ie misschien boos maar goed, too bad. Ik zou het wel niet aansnijden als hij al gedronken heeft want komt de nergens op slaande boosheid wel heel makkelijk naar buiten.

bewerkt door bumperjim
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag 4 en het gaat prima! Vanmorgen vroeg een vriendin of ik een keer een wijntje kwam doen. Ik zei: ik drink even geen wijn meer, maar kom graag een frisje bij je drinken. Vol spanning zit ik op antwo

En vertel het inderdaad in je directe omgeving, dat heb ik ook gedaan en als je duidelijk bent zullen mensen er echt rekening mee houden, dat is mijn ervaring tenminste.

@Zbb, vanmorgen heerlijk fris opgestaan, dat is toch wel het grootste cadeau van niet drinken op vrijdagavond! Eens een zaterdagochtend waarbij ik daadwerkelijk zin heb in de dag!  Zometeen maar

Inderdaad lastig.   Ergens niet over praten omdat iemand dan boos wordt lijkt me geen goede reden.  Zeker als dat betekent dat jij blijft zitten met wat je dwars zit.  Dan ga je misschien ook een situatie creeren waarin hij voor jou en de meiden een soort boeman wordt.  En hij loopt rond met het idee dat hij niets meer goed kan doen. 

Ik heb even naar je beginpost gekeken, waarin je  je vriend omschrijft als een geweldige vent.   Goed om ook te blijven kijken naar dat wat je zo fijn vindt aan hem.  En op de momenten dat je dat ervaart contact blijven maken. 

Mijn partner vond eerst dat ik degene was met een verslavingsprobleem.  Maar toen ik langer was gestopt werd hij nogal geconfronteerd met zichzelf.  Ging hij als ik een avond weg was direct aan het bier en de chips.   

Vertoonde hij dat sneergedrag ook toen jij nog dronk?  Of heeft het te maken met de huidige situatie? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Etty:

.  Ging hij als ik een avond weg was direct aan het bier en de chips.   

Ja en dat is dus interessant: waarom? Omdat het dan "mag"? Of uit verveling of zo?

Het is op zich positiever dan dat hij direkt aan de zuip gaat zo gauw je er wèl bent :D 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei bumperjim:

Ja en dat is dus interessant: waarom? Omdat het dan "mag"? Of uit verveling of zo?

Het is op zich positiever dan dat hij direkt aan de zuip gaat zo gauw je er wèl bent :D 

Haha, ja.  Hij drinkt niet meer maar heeft nog wel een eetprobleem waardoor hij zwaarder is dan hij zou willen.  Mij maakt het niets uit, ik bemoei me er niet mee met wat hij eet.   Ik zou nooit zeggen: 'zou je dat nou wel doen?'  Maar zijn moeder was van het opletterige type en had als motto: 'liever dood dan dik', dus daar zal wel dat : als de kat van huis is-patroon vandaan komen.  En ook ik wil geen pottenkijkers als ik mezelf aan het verdoven ben met 4 magnums.  Als ik weg wil van mezelf, wil ik niet het risico lopen dat iemand me weer terugbrengt:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Dank jullie wel voor de antwoorden. Het sneer- gedrag was er daarvoor ook al, alleen sneerde ik dan (in mijn eigen alcoholroes) gewoon terug. In nuchtere toestand doe ik dat dus niet, zeker ook omwille van de meiden blijf ik dan gewoon rustig, maar het verziekt de sfeer dus wel. Nu laat ik het over me heenkomen en bedenk ik me maar dat het door de drank komt. Als ik er dan op een later moment op terug kom is het allemaal niet zo bedoelt volgens hem en overdreven dat ik er een punt van maak. Hij hoeft van mij ook niet helemaal te stoppen met drinken, maar het stiekem doen, en echt veel teveel liters bier naar binnen werken op een avond beginnen me wel te irriteren...

Hij vond ook niet dat ik een probleem had, het was toch gezellig in het weekend om samen een drankje te drinken? Ja, dat zou het vast zijn als het bij 1 of 2 drankjes zou blijven maar zo werkt het bij ons beide dus niet. Vandaar mijn besluit om helemaal te stoppen. Misschien irriteert het hem wel dat ik niet meer drink, ik weet het niet. Maar juist zijn uitbartstingen en het niet inzien van zijn eigen probleem en dan boos worden op mij als ik er op een normale manier over wil praten zeggen me eigenijk al genoeg. En maken dat ik het onderwerp liever niet meer aankaart maar wel met deze gevoelens en angst blijf zitten.

Als ik hem nu op de bank zie zitten met een rode huid en bloeddorlopen ogen van de drank denk ik: zie je dit zelf nou niet? Ik denk dat ik het bij mezelf namelijk wel zag, maar het duurde even voordat ik accepteerde dat het moest stoppen. Het stiekem drinken door de week als hij er niet was heb ik overigens nooit gedaan, ik dronk echt alleen in het weekend. Dat is dus een afspraak die we in goed overleg gemaakt hebben samen, al jaren terug. Waarom hij nu ineens vindt dat, dat allemaal niet meer nodig is en hii dus gewoon gaat drinken weet ik niet. Maar hij doet het nooit waar ik bij ben door de weeks. Ergens zit dus blijkbaar wel een soort van schaamte dat het hem niet lukt denk ik dan...

En ja, hij heeft vele mooie en fijne kanten die ik erg waardeer! Maar die zijn er wel vooral als hij gewoon nuchter is. Dat maakt de angst ook groot dat ik hem op wat voor manier dan ook verlies aan de drank....daarvoor hou ik veel teveel van hem.

Naja, wat hij ook doet, ik wil niet meer drinken! Dat staat voor mij als een paal boven water!

bewerkt door Cadeautje
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Cadeautje:

En ja, hij heeft vele mooie en fijne kanten die ik erg waardeer! Maar die zijn er wel vooral als hij gewoon nuchter is. Dat maakt de angst ook groot dat ik hem op wat voor manier dan ook verlies aan de drank....daarvoor hou ik veel teveel van hem.

Gooi het dan daarop, dat is toch iets dat hem moet aanspreken? Dat het jou zoveel doet, dat moet bij hem doordringen. Dat hij het zelf niet zo'n probleem vindt daar het dan niet meer om. Het gaat erom wat het met jou doet, daar kan hij niet blind voor blijven. Ik vind dat je het heel mooi en sterk schrijft zo. 

bewerkt door bumperjim
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet, maar ga het wel proberen. Meestal valt er niet over te praten omdat ik me dan aanstel of overdrijf, dat maakt het zo lastig. Misschien moet ik idd meer vanuit mijn gevoel praten, hem duidelijk maken dat ik het zo voel juist omdat hij zoveel voor mij betekent.

Gelukkig hou ik het niet drinken prima vol ondanks dat ik het alleen moet doen. Of ja, het is sowieso iets wat je alleen moet doen natuurlijk. Al lijkt het me zoveel makkelijker om het samen te doen....snappen jullie het nog:lol:?

Ook het ek voetbal maar eens zonder drank overleven. Zijn weer van die momenten dat de drank er gewoon bij hoorde :blink:. Eerste wedstrijd op zondag, wat zal ik blij zijn als ik maandag zonder kater wakker word!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Cadeautje:

Meestal valt er niet over te praten omdat ik me dan aanstel of overdrijf,

Zie je wat je schrijft? Je presenteert zijn antwoord als een soort feit. Afgezien van dat dat onzin is, want "aanstellen" en "overdrijven" zijn volledig subjectief, dit soort "jij-bakken" zoals het genoemd wordt wat ik me herinner van cursus, komen meestal doordat jij ook met "jij" begonnen was:

"Jij drinkt te veel" "Nee jij stelt je aan" Dan wordt het een soort roland garros. 

Dan kan je idd beter, wat je al zegt, uit je eigen gevoel spreken. Leg maar uit wat het met je doet en kijk of hem dat ergens raakt.

Maar reken wel op een hoop tegengas want als je aan een alcoholist zn glaasje komt, dan komt de ontkenningsmachine op gang. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je doet het ontzettend goed :rose:  helemaal zelf in 1 keer al 8 weken gestopt met vakantie en al erbij. Dan komt voetbal ook wel goed. :heart:

Link naar bericht
Deel via andere websites

@bumperjimje zegt het precies zoals het is en dat maakt het nou juist zo lastig! Ik ben heel goed in het voeren van gesprekken en ben van nature juist erg empatisch (werk in de terminale zorg, dus kan wat dat betreft het een en ander hebben), maar het lijkt hem niet te raken of hij wil het gewoon niet horen. Ik probeer juist niet met verwijten te komen want ik weet dat, dat geen zin heeft en juist averechts werkt. Maar ook als ik vanuit mezelf (mijn gevoel) begin is dat aanleiding voor exact dezelfde reactie. Daarom begin ik er de laatste tijd maar niet meer over, alleen merk ik dan dat mijn lontje kort wordt en dat ik weinig meer kan hebben met name qua drankgebruik. En zo is het cirkeltje dan weer rond....ik denk dat ik het toch maar weer ga proberen met een goed voorbereid gesprek op een rustig moment....en als dat niet werkt denk ik dat ik het moet proberen los te laten. Heb genoeg op mijn bordje gehad de afgelopen jaren, het is tijd dat ik aan mezelf ga denken voordat ik er aan onderdoor ga of met een burnout kom te zitten. Daar schiet niemand wat mee op!

@denise2dankje wel! Het komt zeker goed! Jij bent ook supergoed bezig!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk bij mezelf dat er ook verslavingstrekjes in mijn relatie zitten.  Dat bepaald gedrag van mij gericht is op het niet verliezen van mijn relatie. Niet alleen gericht op dat hij me niet verlaat, maar ook op hem niet willen verlaten.  Het is iets kinderlijks.  Ik kan geen ander gezin zoeken, kan het niet alleen,  en moet het doen met wat er is. Dus ga ik veranderen. Mezelf, of, als de ander mijn behoeften niet vervult, de ander.  

Het is een valkuil die soms meespeelt in het aangeven van mijn behoeften, grenzen.  Dan zit er een urgentie op, klinkt het verwijtender dan zou moeten.   Ik probeer zelf te checken hoe ik er in sta door me af te vragen:  heb ik op dit moment respect voor de ander? Wil ik hem begrijpen? Of wil ik dat hij tot inzicht komt door mijn pogingen? Nu, acuut? Heb ik hem tot een boeman gemaakt in mijn hoofd?  Hoeveel ruimte wil ik hem geven?  (geen, ik wil dat het stopt nu!)

Misschien kun je de boodschap beter verpakken, maar het blijft natuurlijk dat wat hij doet, voor jou nu niet meer acceptabel is. Bij jou lijkt de knop om en je wilt niet meer terug.   Is hij bereid om samen te kijken hoe de nieuwe situatie vorm te geven?  Misschien niet stoppen met drinken, maar wel afspraken maken over wat op dit moment acceptabel is voor jullie beiden? 

Het kan helpen om het op papier te zetten voor jezelf, als een soort brief aan hem. En als je dat later leest, kun je misschien de manipulerende kanten zien die we geneigd zijn toe te passen.  De chantage, verwijten, de : ik voel me zo omdat jij... Dan kun je het ook lezen alsof hij aan jou is gericht, en hoe dat dan overkomt op jou.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Etty:

Ik merk bij mezelf dat er ook verslavingstrekjes in mijn relatie zitten.  Dat bepaald gedrag van mij gericht is op het niet verliezen van mijn relatie. Niet alleen gericht op dat hij me niet verlaat, maar ook op hem niet willen verlaten. 

Ik heb dat ook lange tijd gehad, maar we hebben zoveel turbulentie gehad, ik heb zo vaak gedacht ik ga weg, en zo vaak gehoord ik ga weg, en toch weer bijgedraaid en om de juiste redenen denk ik (niet financieel :P ), dat het me nu niet meer bang maakt. Natuurlijk heel vervelend als het elastiek van je relatie weer eens heel lang wordt uitgerekt maar tis toch verdraaid sterk gebleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...