Spring naar bijdragen

Alvast bedankt!


Cadeautje

Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Cadeautje:

Dank jullie wel! Vallen en opstaan, hoop maar dat het niet een eeuwige struggle blijft! Maar goed opgeven is inderdaad geen optie! 

Moe en beroerd van de kater weet ik weer heel goed waarom ik niet meer wil drinken. Opnieuw beginnen en nu mijn omgeving inlichten is een hele goede! Het zelf niet kopen van wijn vind ik niet zo moeilijk en daardoor is het dan goed vol te houden....maar wel een inzicht rijker dat ik dus snel om te praten ben zodra er wel wijn in zicht is. Niet meer doen dus!

Ja lastige situatie waarin je gemakkelijk voor de bijl kan gaan. Vertellen aan je direkte omgeving is spannend maar kan helpen.

Too bad. Nu gewoon weer doorgaan. Succes!!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel! Ga er weer voor, dag 2 is in zicht en het weekend lekker werken dus dan is drinken sowieso een no-go! 

Dag voor dag bekijken werkt bij mij het beste, denk nu alweer: woensdag pap z'n as bijzetten op het kerkhof...hoe kom ik die dag door zonder het vooruitzicht op een wijntje? Maar dat slaat natuurlijk nergens op, want wijn maakt niks beter! 

Fijn weekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 4 en het gaat prima! Vanmorgen vroeg een vriendin of ik een keer een wijntje kwam doen. Ik zei: ik drink even geen wijn meer, maar kom graag een frisje bij je drinken. Vol spanning zit ik op antwoord te wachten....ook goed mop, dan zie ik je snel.

Verder niks, geen vragen. Dat scheelt weer :)! Die stap is ook weer gezet :sun:!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is weer vrijdag, normaal gesproken de dag dat het drinkfestijn weer begint :face-icon-small-shocked:. Ik voel me opvallend rustig en net tijdens het boodschappen doen ook geen seconde gedacht: ik neem een fles wijn mee. Dag 9 vandaag, ik neem het wél nog steeds dag voor dag. Vind het soms lastig dat vriendlief nog wel het ene na het andere biertje wegtikt en er niet over piekert om dit samen te doen....

Maar goed, het is mijn keus en niet die van hem. Merk alleen nu (nuchter) wel de gedragsverandering bij hem na een aantal biertjes en irriteer me daar soms aan. Zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

Maar het gaat goed dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 13....en eigenlijk gaat het nog altijd erg goed! Ik heb mijn momentjes/ cravings, maar dat is eigenlijk ook altijd zo weer weg. En wat ben ik blij dat ik geen katers meer heb!!

Vandaag koningsdag en er zal op elke hoek van de straat wel verleiding zijn....dus ga ik eerst maar een poosje slapen (zit in de nachtdienst) en daarna lekker naar het bos met de hond en vanavond naar de paardjes met mijn dochters. 

Is het raar dat ik er tot nu toe eigenlijk geen moeite mee heb om niet te drinken? Ik dronk natuurlijk "maar" 3 dagen in het weekend, misschien dat, dat meespeelt? Ik ben er in ieder geval blij mee dat het zo goed gaat! Dus ook vandaag: drink ik niet!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimuit gewoonte in het weekend, gezellig een drankje, even ontspannen na een drukke week....zoiets. En als er wat gebeurd was of iets te vieren viel een paar glazen extra....de gewoonte is al doorbroken. Misschien dat, dat scheelt. Ik weet nog dat ik besloot door de week niet meer te drinken, die knop was ook snel om. En lukte dus ook 9 van de 10x prima. Het besluit om nooit meer te drinken heb ik nog niet gemaakt overigens. Ik drink nu even niet, zeg ik tegen iedereen en dat voelt goed, voor nu. 

@Ettyik heb de afgelopen weken wel al een paar x in een situatie gezeten waarbij ik normaal gesproken een fles open zou trekken. Maar ben 2 weken geleden (na bijna 2 weken niks) een keer de fout in gegaan op zo'n 'zwak' moment en had daar zoveel spijt van naderhand! Dus als ik in zo'n situatie kom herriner ik mezelf eraan dat een avondje zuipen niks oplost...en dat ik de volgende dag enorm veel spijt zal hebben bovendien. Dan is de trek weer snel verdwenen.

Inderdaad, so far so good! 

bewerkt door Cadeautje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Maar als je het ook gebruikt hebt om gevoelens te verdoven, dan kan het zijn dat als je die gevoelens krijgt, je het idee krijgt dat het stoppen dan niet goed gaat. Dat is een valkuil. Het gaat dan ook eigenlijk heeeel goed, want je voelt je niet oké maar toch drink je niet.  

Ja dit. Dit is echt een eye opener. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Inmiddels een maand (+ 1 dag, haha) zonder alcohol. Wandel me suf, eet gezond en voel me oprecht heel goed!

Gister nodigde mijn vriendin me uit voor een wijntje. Ik twijfelde heel even: zal ik er eentje doen? Nope, geen goed idee, gewoon niet doen! Mijn eigen desperados 0.0 meegenomen voor een beetje een feestelijk gevoel. Vriendin aan de witte wijn en tot mijn eigen verbazing had ik er gewoon geen trek in! Ik miste het totaal niet en heb dubbel gelegen van het lachen. En het mooiste van alles: ik werd vanmorgen wakker zonder kater!!

Nu op naar maand nummer 2, volgend weekend een weekend weg met mijn mooie gezin. En geen twijfel of ik aan de wijn zal gaan. Nee dus, want ook zonder wijn wordt het een superweekend! Of misschien wel dankzij het feit dat er geen wijn mee gaat :D!

Lees hier wel mee, maar meng me niet teveel in alle andere draadjes. Het gaat goed zo, en stiekem ben ik best een beetje trots op mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Inmiddels 8 weken droog! Weekend weg ging probleemloos zonder drank. Lekker fris wakker worden en meteen 's morgens mee kunnen doen met de meiden was het mooiste cadeau!

Wel loop ik tegen iets aan wat iemand van jullie wellicht herkent...mijn vriend is een stevige drinker. Al een paar jaar geleden besloten we door de weeks niet meer te drinken. Dat ging met ups en downs bij hem. De laatste tijd merk ik dat zodra ik mijn hielen heb gelicht en weer terug kom er bier uit de koelkast is verdwenen. Of er is ineens een fles sterke drank leeg terwijl ik hem dat niet heb zien drinken. Ik heb hem laatst voorzichtig verteld dat ik me zorgen om hem maak, hij is veel te zwaar, heeft een hoge bloeddruk en een zittend beroep en drinkt veel te veel alcohol. Hij wordt dan boos en zegt dat hij een volwassen vent is die zelf wel kan beslissen. En dat is natuurlijk ook zo. Maar wat me ook dwars zit is dat, nu ik zelf niet meer drink ik ook merk hoe zeer zijn persoonlijkheid veranderd als hij heeft gedronken. Een sneer naar mij of de kinderen, boos naar boven stierten terwijl er eigenlijk niks aan de hand is en mij en de meiden met een rotgevoel achter laten... Ik durf daar niet eens over te beginnen....want dan weet ik zeker dat hij ook weer boos wordt.

Herkent iemand dit? Wat heb je er aan gedaan? Of is dit iets wat ik maar moet accepteren en waar ik me niet zo druk over moet maken? Dat ik niet meer wil drinken is natuurlijk mijn keus en niet iets waar hij in mee hoeft te gaan dat begrijp ik heel goed. Maar ik vind dit toch best lastig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag helemaal zelf bepalen of je iets accepteert of niet :) das het goede nieuws.

Het slechte nieuws is dat het vrijwel onmogelijk is iemand anders uit zn verslaving te krijgen. Zeker als het gaat op een manier van het is mij gelukt, nou dan moet het jou ook lukken, terwijl de ander nergens om gevraagd had. Ik herken dit heel goed (mijn vrouw heeft een ander soort verslaving).

Ik weet dat ik van 1 biertje al strontchagrijnig kan worden inderdaad en je kan dus beter focusen op de GEVOLGEN van zn alcoholgebruik en waarom dat voor jou een probleem is. Jij hebt gewoon het recht om daar een probleem mee te hebben want jij ondergaat het allemaal en daar heb je niet voor gekozen. Als je het bij jezelf houdt heb je de meeste kans dat de boodschap goed overkomt. Want dan gaat het er niet meer om dat hij een volwassen vent is, maar dat jij en de kinderen eronder lijden.

En dan wordt ie misschien boos maar goed, too bad. Ik zou het wel niet aansnijden als hij al gedronken heeft want komt de nergens op slaande boosheid wel heel makkelijk naar buiten.

 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Etty:

.  Ging hij als ik een avond weg was direct aan het bier en de chips.   

Ja en dat is dus interessant: waarom? Omdat het dan "mag"? Of uit verveling of zo?

Het is op zich positiever dan dat hij direkt aan de zuip gaat zo gauw je er wèl bent :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de antwoorden. Het sneer- gedrag was er daarvoor ook al, alleen sneerde ik dan (in mijn eigen alcoholroes) gewoon terug. In nuchtere toestand doe ik dat dus niet, zeker ook omwille van de meiden blijf ik dan gewoon rustig, maar het verziekt de sfeer dus wel. Nu laat ik het over me heenkomen en bedenk ik me maar dat het door de drank komt. Als ik er dan op een later moment op terug kom is het allemaal niet zo bedoelt volgens hem en overdreven dat ik er een punt van maak. Hij hoeft van mij ook niet helemaal te stoppen met drinken, maar het stiekem doen, en echt veel teveel liters bier naar binnen werken op een avond beginnen me wel te irriteren...

Hij vond ook niet dat ik een probleem had, het was toch gezellig in het weekend om samen een drankje te drinken? Ja, dat zou het vast zijn als het bij 1 of 2 drankjes zou blijven maar zo werkt het bij ons beide dus niet. Vandaar mijn besluit om helemaal te stoppen. Misschien irriteert het hem wel dat ik niet meer drink, ik weet het niet. Maar juist zijn uitbartstingen en het niet inzien van zijn eigen probleem en dan boos worden op mij als ik er op een normale manier over wil praten zeggen me eigenijk al genoeg. En maken dat ik het onderwerp liever niet meer aankaart maar wel met deze gevoelens en angst blijf zitten.

Als ik hem nu op de bank zie zitten met een rode huid en bloeddorlopen ogen van de drank denk ik: zie je dit zelf nou niet? Ik denk dat ik het bij mezelf namelijk wel zag, maar het duurde even voordat ik accepteerde dat het moest stoppen. Het stiekem drinken door de week als hij er niet was heb ik overigens nooit gedaan, ik dronk echt alleen in het weekend. Dat is dus een afspraak die we in goed overleg gemaakt hebben samen, al jaren terug. Waarom hij nu ineens vindt dat, dat allemaal niet meer nodig is en hii dus gewoon gaat drinken weet ik niet. Maar hij doet het nooit waar ik bij ben door de weeks. Ergens zit dus blijkbaar wel een soort van schaamte dat het hem niet lukt denk ik dan...

En ja, hij heeft vele mooie en fijne kanten die ik erg waardeer! Maar die zijn er wel vooral als hij gewoon nuchter is. Dat maakt de angst ook groot dat ik hem op wat voor manier dan ook verlies aan de drank....daarvoor hou ik veel teveel van hem.

Naja, wat hij ook doet, ik wil niet meer drinken! Dat staat voor mij als een paal boven water!

bewerkt door Cadeautje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Cadeautje:

 

En ja, hij heeft vele mooie en fijne kanten die ik erg waardeer! Maar die zijn er wel vooral als hij gewoon nuchter is. Dat maakt de angst ook groot dat ik hem op wat voor manier dan ook verlies aan de drank....daarvoor hou ik veel teveel van hem.

Gooi het dan daarop, dat is toch iets dat hem moet aanspreken? Dat het jou zoveel doet, dat moet bij hem doordringen. Dat hij het zelf niet zo'n probleem vindt daar het dan niet meer om. Het gaat erom wat het met jou doet, daar kan hij niet blind voor blijven. Ik vind dat je het heel mooi en sterk schrijft zo. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet, maar ga het wel proberen. Meestal valt er niet over te praten omdat ik me dan aanstel of overdrijf, dat maakt het zo lastig. Misschien moet ik idd meer vanuit mijn gevoel praten, hem duidelijk maken dat ik het zo voel juist omdat hij zoveel voor mij betekent.

Gelukkig hou ik het niet drinken prima vol ondanks dat ik het alleen moet doen. Of ja, het is sowieso iets wat je alleen moet doen natuurlijk. Al lijkt het me zoveel makkelijker om het samen te doen....snappen jullie het nog:lol:?

Ook het ek voetbal maar eens zonder drank overleven. Zijn weer van die momenten dat de drank er gewoon bij hoorde :blink:. Eerste wedstrijd op zondag, wat zal ik blij zijn als ik maandag zonder kater wakker word!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Cadeautje:

Meestal valt er niet over te praten omdat ik me dan aanstel of overdrijf,

 

Zie je wat je schrijft? Je presenteert zijn antwoord als een soort feit. Afgezien van dat dat onzin is, want "aanstellen" en "overdrijven" zijn volledig subjectief, dit soort "jij-bakken" zoals het genoemd wordt wat ik me herinner van cursus, komen meestal doordat jij ook met "jij" begonnen was:

"Jij drinkt te veel" "Nee jij stelt je aan" Dan wordt het een soort roland garros. 

Dan kan je idd beter, wat je al zegt, uit je eigen gevoel spreken. Leg maar uit wat het met je doet en kijk of hem dat ergens raakt.

Maar reken wel op een hoop tegengas want als je aan een alcoholist zn glaasje komt, dan komt de ontkenningsmachine op gang. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimje zegt het precies zoals het is en dat maakt het nou juist zo lastig! Ik ben heel goed in het voeren van gesprekken en ben van nature juist erg empatisch (werk in de terminale zorg, dus kan wat dat betreft het een en ander hebben), maar het lijkt hem niet te raken of hij wil het gewoon niet horen. Ik probeer juist niet met verwijten te komen want ik weet dat, dat geen zin heeft en juist averechts werkt. Maar ook als ik vanuit mezelf (mijn gevoel) begin is dat aanleiding voor exact dezelfde reactie. Daarom begin ik er de laatste tijd maar niet meer over, alleen merk ik dan dat mijn lontje kort wordt en dat ik weinig meer kan hebben met name qua drankgebruik. En zo is het cirkeltje dan weer rond....ik denk dat ik het toch maar weer ga proberen met een goed voorbereid gesprek op een rustig moment....en als dat niet werkt denk ik dat ik het moet proberen los te laten. Heb genoeg op mijn bordje gehad de afgelopen jaren, het is tijd dat ik aan mezelf ga denken voordat ik er aan onderdoor ga of met een burnout kom te zitten. Daar schiet niemand wat mee op!

@denise2dankje wel! Het komt zeker goed! Jij bent ook supergoed bezig!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Etty:

Ik merk bij mezelf dat er ook verslavingstrekjes in mijn relatie zitten.  Dat bepaald gedrag van mij gericht is op het niet verliezen van mijn relatie. Niet alleen gericht op dat hij me niet verlaat, maar ook op hem niet willen verlaten. 

Ik heb dat ook lange tijd gehad, maar we hebben zoveel turbulentie gehad, ik heb zo vaak gedacht ik ga weg, en zo vaak gehoord ik ga weg, en toch weer bijgedraaid en om de juiste redenen denk ik (niet financieel :P ), dat het me nu niet meer bang maakt. Natuurlijk heel vervelend als het elastiek van je relatie weer eens heel lang wordt uitgerekt maar tis toch verdraaid sterk gebleken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...