Spring naar bijdragen

Oxazepam


Oxavrouw

Aanbevolen berichten

Beste hulpverlener,

Ik heb een hectische baan en sinds twee weken zit ik thuis met overspanningsklachten. Omdat ik niet kon slapen heb ik Oxazepam gekregen. Dat gebruikte ik eerst incidenteel als ik niet kan slapen, maar nu al een paar dagen achter elkaar. Het slapen gaat nog steeds niet geweldig, ook met Oxazepam, maar ik krijg in ieder geval een paar uur slaap. Ik heb de indruk dat ik nu overdag somberder ben en ook nog steeds gespannen. Ik vraag me nu af of dit ook een bijwerking kan zijn van het gebruik van de Oxazepam en ik daarom dus zonder ook steeds minder goed kan slapen. Ik las over 'interdose withdrawal'. Kan dat al optreden na zo'n korte tijd? Dus dat ik iedere dag dezelfde cyclus herhaal van lichte ontrekkingsverschijnselen en slecht slapen waardoor ik toch weer een Oxazepam neem. 

Ik wil wel afbouwen, maar wil ook niet nachten wakker liggen, dat doet mijn situatie nu ook geen goed. Ik ben eerder overspannen geweest en heb toen ook langere tijd Oxazepam gebruikt, afbouwen was moeilijk maar lukte destijds wel. 

Ik hoor graag wat jullie mening is.

groeten,

Vera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Vera,

Hartelijk bedankt voor je vraag. Het is lastig te beantwoorden of het daarmee te maken heeft. Je gebruikt het nu enkele dagen achter elkaar. Het kan zijn dat het invloed heeft, echter kan dit ook te maken hebben met de overspannenheid. Ik lees dat je je bewust bent van de risico's van het gebruik en dat afbouw hiervan moeilijk kan zijn, als je dit langere tijd regelmatig gebruikt. Het is in ieder geval raadzaam om hier zorgvuldig mee om te gaan. Heb je dit ook besproken met de voorschrijver van de oxazepam? Het is verstandig dit te bespreken. 

Het regelmatig gebruik van deze middelen is in sommige gevallen nuttig, maar dan voor een korte periode (tenzij er medische andere redenen voor zijn). Het voordeel is dat je enkele uren slaapt, maar het doet niet iets aan de oorzaak van het niet kunnen slapen. Heb je hulp bij de overspannenheid?

Sterkte en succes Vera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie. Fijn om advies te krijgen. Ik ben me bewust van de risico's, en dat is ook besproken met de behandelaar. Verder word ik doorverwezen voor meer hulp, dus daar wordt aan gewerkt. Vandaag gaat het weer beter, dus ik denk dat het nog wel meevalt. Ik blijf het nog even zo doen, vooral voor mijn slaap. Ik heb in het verleden ook wel eens Mirtazapine gebruikt, dus dat kan ook nog als er onvoldoende voortgang is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Oxavrouw:

Beste hulpverlener,

Ik heb een hectische baan en sinds twee weken zit ik thuis met overspanningsklachten. Omdat ik niet kon slapen heb ik Oxazepam gekregen. Dat gebruikte ik eerst incidenteel als ik niet kan slapen, maar nu al een paar dagen achter elkaar. Het slapen gaat nog steeds niet geweldig, ook met Oxazepam, maar ik krijg in ieder geval een paar uur slaap. Ik heb de indruk dat ik nu overdag somberder ben en ook nog steeds gespannen. Ik vraag me nu af of dit ook een bijwerking kan zijn van het gebruik van de Oxazepam en ik daarom dus zonder ook steeds minder goed kan slapen. Ik las over 'interdose withdrawal'. Kan dat al optreden na zo'n korte tijd? Dus dat ik iedere dag dezelfde cyclus herhaal van lichte ontrekkingsverschijnselen en slecht slapen waardoor ik toch weer een Oxazepam neem. 

Ik wil wel afbouwen, maar wil ook niet nachten wakker liggen, dat doet mijn situatie nu ook geen goed. Ik ben eerder overspannen geweest en heb toen ook langere tijd Oxazepam gebruikt, afbouwen was moeilijk maar lukte destijds wel. 

Ik hoor graag wat jullie mening is.

groeten,

Vera

 

Hallo Oxavrouw,

Je vraagt of interdose withdrawal, dus ontwenning tussen de dosissen in, al kan optreden na zo'n korte tijd. Dat kan echt wel, en met name omdat je schrijft dat je in het verleden langere tijd oxazepam gebruikt hebt. Dat zou kunnen betekenen dat je gebruik nu problematischer wordt, de oxazepam minder goed werkt, interdose withdrawal kan optreden en de afbouw moeilijker wordt. Bij iedere periode van hernieuwd gebruik kan dit effect toenemen en daarom wordt het vaak afgeraden om met name na een moeilijke afbouw weer opnieuw te gaan gebruiken. 

Dit is een verschijnsel wat kindling wordt genoemd en wat dus inhoudt dat je hersenen een soort geheugen hebben voor wat betreft vorige periodes van afbouw.

Veel beterschap en wijsheid gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei karel12:

< Hallo Oxavrouw, - Veel beterschap en wijsheid gewenst!

Bedankt voor je reactie Karel12. Ik heb in het verleden wel Oxazepam gebruikt, incidenteel, en ook een langere periode, maar nooit heel lang. Denk aan een maandje ofzo. Toch neem ik je reactie wel even mee in mijn overweging. Het is duidelijk dat ik hier op de lange termijn over na moet denken. Zou overstappen op - bijvoorbeeld - Alprazolam of Diazepam nog kunnen helpen? Of is het generiek voor alle slaap- en kalmeringsmiddelen uit deze categorie?

groeten Vera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Oxavrouw:

Bedankt voor je reactie Karel12. Ik heb in het verleden wel Oxazepam gebruikt, incidenteel, en ook een langere periode, maar nooit heel lang. Denk aan een maandje ofzo. Toch neem ik je reactie wel even mee in mijn overweging. Het is duidelijk dat ik hier op de lange termijn over na moet denken. Zou overstappen op - bijvoorbeeld - Alprazolam of Diazepam nog kunnen helpen? Of is het generiek voor alle slaap- en kalmeringsmiddelen uit deze categorie?

groeten Vera

Een maandje oxazepam heeft wel meer mensen in de problemen gebracht. Maar de verschillen tussen mensen zijn groot.

Voor wat betreft het kindling effect maakt overstappen op een andere benzo volgens mij niets uit. Het werkingsmechanisme van verschillende benzo's ontloopt elkaar niet zo veel.

Overstappen op alprazolam zou ik niet doen. Alprazolam is een sterke benzo en staat er om bekend dat hij moeilijk is af te bouwen. Diazepam wordt veel gebruikt om af te bouwen en overstappen op diazepam is ook de methode die Ashton gebruikt.  Zie de Ashton Manual (via Google in Nederlandse en Engelse versie beschikbaar) Niet iedereen reageert echter goed op diazepam en het is ook gewenst niet de volledige dosis in een keer om te zetten maar bijvoorbeeld iedere week een kwart. Ik neem aan dat jij 10 mg gebruikt, dat is geen hoge dosis, en jij bent er misschien ook nog niet zo afhankelijk van dus je zou misschien sneller kunnen overstappen als je zou accepteren dat je het de eerste week moeilijk zou hebben. Je zou dan volgens Ashton 10 mg oxazepam moeten overzetten naar 5 mg diazepam, wat 2,5 tabletjes van 2 mg is.

Het is voor veel mensen makkelijker af te bouwen met diazepam omdat diazepam een lange werkingsduur heeft, in tegenstelling tot oxazepam en de fluctuaties in het bloed dus veel kleiner zijn. Dat zal er toe leiden dat de tussentijds ontwenning minder is. Doordat de schommelingen kleiner zijn wordt het zenuwstelsel ook minder belast.

Ik raad je wel aan een precisieweegschaaltje (jewel scale) aan te schaffen met een weergave van 0.001 gram.  Samen met een nagelvijltje kun je dan heel precies werken en eventueel met heel kleine stapjes afbouwen. 

Dat zou dus een weg zijn die je kunt proberen. Je zou ook kunnen overwegen om gewoon te accepteren dat je niet iedere nacht hoeft te slapen en dat je door zoveel mogelijk te ontspannen toch wat kunt uitrusten. Dus geen zorgen maken over hoeveel slaap je precies krijgt of steeds op de klok kijken. Ik draai zelf de wekker al vele jaren om. Als je een kritische grens bereikt val je waarschijnlijk vanzelf wel in slaap. En als dat echt niet zo zou zijn kun je incidenteel nog altijd een tabletje nemen maar dat zou dan waarschijnlijk niet ieder nacht hoeven. En met het weegschaaltje zou je dan misschien met kleine stapjes kunnen afbouwen. Ik heb wel makkelijk praten want slapeloosheid is niet mijn hoofdprobleem maar dit is hoe ik er zelf tegen aan kijk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je uitgebreide reactie Karel. Ik waardeer het echt dat je hiervoor de tijd neemt. Omdat ik je reactie gisteren voor het slapen gaan nog heb gelezen was ik vastbesloten om zonder medicatie in te slapen (of wakker te liggen). Dat is gelukt, mede dankzij een kleine dosis melatonine en het slaapgebrek dat ik al had. Heb de volle acht uur geslapen, dus dat is mooi. Wel voel ik vandaag wat onrust, en een 'raar gevoel in mijn hoofd', soort 'twitching'. Zal vast toch de ontwenningsverschijnselen zijn. Maar ga toch proberen er doorheen te gaan of evt. vannacht alleen een halfje te nemen. Het is jammer dat er niet meer kennis is van deze medicatie bij huisartsen. Ik snap het ook wel, ze hebben al zo weinig tijd voor patiënten. Als ik nu toch meerdere nachten achter elkaar weer niet slaap ga ik even kijken wat ik ermee ga doen. Misschien toch afwisselen. Ik moet zeggen dat ik na een slapeloze nacht soms nog behoorlijk fris ben, dus ik zou me er inderdaad minder zorgen over moeten maken eigenlijk. Maar daar is de overspannen mens even niet zo goed in. ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een nabrander. Is onderdeel van dit 'kindling' effect ook dat je schade krijgt aan je GABA-receptoren? En kun je dan ook de schade ongedaan maken? Bijvoorbeeld met supplementen. Ik lees op 'het internet' ook over mensen die GABA als supplement nemen. Is dat een alternatief voor de benzo's? Hoe denk jij daarover?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-4-2021 om 13:04 zei Oxavrouw:

Dank je voor je uitgebreide reactie Karel. Ik waardeer het echt dat je hiervoor de tijd neemt. Omdat ik je reactie gisteren voor het slapen gaan nog heb gelezen was ik vastbesloten om zonder medicatie in te slapen (of wakker te liggen). Dat is gelukt, mede dankzij een kleine dosis melatonine en het slaapgebrek dat ik al had. Heb de volle acht uur geslapen, dus dat is mooi. Wel voel ik vandaag wat onrust, en een 'raar gevoel in mijn hoofd', soort 'twitching'. Zal vast toch de ontwenningsverschijnselen zijn. Maar ga toch proberen er doorheen te gaan of evt. vannacht alleen een halfje te nemen. Het is jammer dat er niet meer kennis is van deze medicatie bij huisartsen. Ik snap het ook wel, ze hebben al zo weinig tijd voor patiënten. Als ik nu toch meerdere nachten achter elkaar weer niet slaap ga ik even kijken wat ik ermee ga doen. Misschien toch afwisselen. Ik moet zeggen dat ik na een slapeloze nacht soms nog behoorlijk fris ben, dus ik zou me er inderdaad minder zorgen over moeten maken eigenlijk. Maar daar is de overspannen mens even niet zo goed in. ;) 

Mooi zo!

Het is ook helemaal niet nodig dat je nu meteen al helemaal zonder kunt. Je moet waarschijnlijk toch nog rekening houden met wat ontwenning en dan is het beter dat je geleidelijk mindert. 

Denk hierbij ook aan cafeïne dat voor overspannen mensen en mensen die lijden aan slapeloosheid niet is aan te raden. Dit zit in koffie, cola en zwarte en groene thee. 

Veel mensen hebben ook een magnesiumtekort en dat kan een ongunstige invloed hebben op het zenuwstelsel. Dus een magnesiumsupplement is iets waar je aan zou kunnen denken.

Over  je volgende vraag moet ik nog eens nadenken maar ik kan je nu al zeggen dat ik niet denk dat je met een GABA supplement je zenuwstelsel gaat versterken, eerder het tegendeel.

De volgende reactie van forum gebruiker Gaba over zijn ervaringen met supplementen vond ik wel interessant:

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/8675-afbouwen-benzo-wie-maakt-hetzelfde-mee/?do=findComment&comment=985966

 

 

 

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was na mijn goede nacht eergisteren vastbesloten om desnoods maar een nacht over te slaan om snel van de ontwenning af te zijn. Na een slapeloze nacht slaap ik bijna zonder uitzondering beter de nacht erna, dus dan zou ik drie nachten zonder zijn. Het was de moeite van het proberen waard. Ik wil van die dingen af! Wel had ik gisteren voor mijn gevoel meer klachten. Vooral het 'rare' gevoel in het hoofd en erg veel spanning en angst. Dat is ook logisch, want het duurt het zo'n twee etmalen dat het ongeveer uit je bloed moet zijn begreep ik. Wel merkte ik ook duidelijk, naast de golven van spanning de 'windows' van geen klachten. Ik voelde me redelijk ontspannen en eigenlijk weer meer mezelf, minder down. Gek genoeg heb ik afgelopen nacht dus ook weer best goed geslapen, ondanks alle klachten. Wel had ik aan het begin van de nacht een soort nachtmerrie. Hoort er ook bij las ik. 

Je hoeft niet perse te reageren hoor, maar ik dacht ik schrijf hier toch even het verloop op, ook voor anderen die hier op zoek zijn naar info. Zelfs als je het nog maar een paar nachten gebruikt, als je in het verleden voor langere periode hebt gebruikt, kun je dus mogelijk toch al heel snel 'interdose withdrawal' hebben en 'rebound insomnia', want probeer maar eens rustig te gaan liggen als je je zo gespannen voelt. Toch lukte het en als je je ademhaling naar je buik kunt brengen, je lichaam opdracht weet te geven zich te ontspannen, en de aap in je hoofd stil te zetten rust je in ieder geval uit, maar als je je daar echt aan kunt overgeven, is de kans dat je ook in slaap valt groter.

Vandaag heb ik best een goede dag. De mist in mijn hoofd is minder en hoewel ik nog steeds rustig aan moet doen, ik voel me snel overprikkeld, ben ik weer wat optimistischer over mijn herstel. So far so good. Zonder jouw reactie was ik blijven aanmodderen, had ik mijn klachten aan de burn-out toegeschreven en dan had ik denk ik niet doorgezet. Dat heb ik nu wel gedaan en daar ben ik eigenlijk heel blij mee. Bedankt dus. Hopelijk hoef ik het nu niet meer te nemen, maar we zullen zien.

Oh, en met koffie ben ik gestopt en voedingssupplementen waaronder magnesium neem ik inderdaad.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Oxavrouw:

Nog een nabrander. Is onderdeel van dit 'kindling' effect ook dat je schade krijgt aan je GABA-receptoren? En kun je dan ook de schade ongedaan maken? Bijvoorbeeld met supplementen. Ik lees op 'het internet' ook over mensen die GABA als supplement nemen. Is dat een alternatief voor de benzo's? Hoe denk jij daarover?

Ik weet ook niet veel meer over het kindling effect dan ik er al over geschreven heb want er is volgens mij nog niet zo veel over bekend in het geval van benzo's. Het fenomeen was al eerder bekend voor het geval van alcohol en ik meen dat daar ook meer onderzoek naar gedaan is. Benzo gebruikers hebben toen ook bij zichzelf dit verschijnsel waargenomen en bijvoorbeeld op het forum Benzobuddies kom je het vaak tegen.

Ik wist ook niet in welk deel van het zenuwstelsel dit gelocaliseerd was maar op Wikipedia lees ik dat glutamaat receptoren een rol spelen. Glutamaat en gaba zijn beide neurotransmitters en elkaars tegenpolen.

Ik denk dat de mogelijkheid  er met supplementen iets aan te doen beperkt is. Ik ben nog niet echt eensluidende ervaringen hiermee tegengekomen. Er zijn mensen die tijdens en na afbouw ondersteuning hebben ondervonden van supplementen maar dat lijkt persoonsgebonden. Sommigen beweren met stelligheid dat alle supplementen tijdens de afbouw niet verdragen werden terwijl anderen er baat bij hadden. Ik gebruik zelf ook een Stress B complex dat ik niet zou willen missen maar de juiste dosis hiervan luistert bij mij redelijk nauw. Als ik wat te veel neem werkt het disharmonisch uit.

Een advies wat je vaak tegenkomt is alles te vermijden wat op de Gaba receptoren werkt, dus in de eerste plaats alcohol maar ook Gaba en bijvoorbeeld valeriaan en passiebloem. Door te googlen op bijvoorbeeld valerian en Gaba kun je nagaan of hier iets over bekend is.

Iets anders wat veel gezegd wordt is dat het enige wat werkelijk helpt de factor tijd is.

Het is misschien goed nog even te vermelden dat er onderzoek gedaan wordt naar flumazenil en dat daar soms goede resultaten mee worden geboekt in gevallen van moeizame afbouw of hardnekkige ontwenningsverschijnselen. De behandeling is echter duur en je wordt in het ziekenhuis een lange tijd aan een infuus verbonden en dan zijn resultaten ook nog niet gegarandeerd.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kindling_(sedative–hypnotic_withdrawal)#Benzodiazepines

Over flumazenil door Robbin:

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/12104-eerste-benzodiazepine-poli-in-nederland/?do=findComment&comment=1148629

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei karel12:

Ik weet ook niet veel meer over het kindling effect dan ik er al over geschreven heb

 

Dank weer voor de info. Het is hele interessante materie en ik hoop dat er meer onderzoek komt naar de werkelijke effecten van deze medicatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...