Spring naar bijdragen

Dry April maakt écht verschil.


Tatum

Aanbevolen berichten

@Isabeau en @Tatum ja uit eten gaan is een trigger omdat ik wijn zooooooooo lekker vind. Uit eten en wijn. het water loopt me in de mond. Nu, nu ik het schrijf. 

En bezoek, op bezoek, bezoek bij ons.....  conversatie. 

daar kan ik een heel verhaal over schrijven. Daar ging het steeds mis. Ik ben gemakkelijk beïnvloedbaar. laat me snel overhalen. Kan het maanden vol houden en , hup , daar ga ik voor de bijl, puur omdat ik mensen lastig vind. Ik houd niet van conversatie en drank maakt het zoveel gemakkelijker. Met drank ben ik leuker op feestjes, bij bezoek. Want dan drink ik niet teveel, hoewel, vaak ook wel. Soms wel, soms niet, maar drank is spraakwater. Bezoek olie. Smeermiddel om met grote mensen om te gaan. daar zie ik tegenop. Bah. Ik voel me een watje nu. 

en ik vind wijn lekker. Gewoon. daar zit ik nu aan mn gimber te doen alsof ik de wijn niet mis. Alsof ik geen zucht hevrouw, ik drink niet. b, geen goesting, geen craving. 

wel wel wel. 

Maar ik ben flink, ik ben stoer, ik ben verstandig, ik ben drummer, ik ben paardenvrouw en ik drink niet. Punt. 

.

en verder heb ik niets zinnigs toe te voegen, fijne avond, fijn dat jullie er zijn :rose:

bewerkt door Artemis
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Tatum:

Ik heb komende woensdag een eerste ontmoeting. Iemand met wie het goed voelt. Alcohol is niet ter sprake gekomen. Daar had ik bij deze man ook geen behoefte aan.

Hij is een sporttrainer, loopt veel hard. Dit is iemand die mij kan stimuleren om achter hem aan te hollen. Dat zeg/voel ik niet vaak. 

Kortom: goed gevoel bij om mezelf te gaan verbeteren. Be you, only better. :)

Eerst woensdag maar afwachten. Het is niet thuis. We maken een wandeling langs het IJsselmeer.

LEUK !!!! en spannend , veel plezier 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Isabeau:

Wat krachtig hoe je dit bij jezelf ziet. Ik denk ook niet dat je de enige bent. Menselijk contact gaat mij goed en slecht af. Goed omdat ik [nuchter] de gangmaker ben [dus van drank word ik niet leuker], maar slecht omdat ik door opgelegde schaamte van mijn narcistische moeder, altijd denk dat ik niet voldoe. Door drank gaat dat gevoel weg. Maar ik leer nu om dit zélf te kunnen ..

Ook die tegenstrijdigheid is herkenbaar. Gisteren typte je dat wijn niet lekker is en vandaag is het wel lekker. Ik blijf bij scenario 1. Want alles heeft 2 kanten en we kunnen maar het beste die kant kiezen die ons helpt:)

tegenstijdigheid ten top. Dus volg je hart, gebruik je verstand. Minstens 1 jaar niet drinken 

@Tatum klopt, dank je, klagen mag, klagen moet, want van binnen houden wordt het een kookpotje en dan, ineens, ben je niet voorbereid en ga je voor de bijl. veel gedaan, zoals velen hier, dus goed gezelschap 

fijne avond !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Artemis:

ja uit eten gaan is een trigger omdat ik wijn zooooooooo lekker vind. Uit eten en wijn. het water loopt me in de mond. Nu, nu ik het schrijf. 

En bezoek, op bezoek, bezoek bij ons.....

Exact! Je ziet en voelt hoe fijn het is om nuchter te zijn en te blijven en toch, toch zie je in de toekomst al je etentjes en je sociale gelegenheden waar je altijd dronk. Voor mij weer een nieuwe deadline in aantocht over 2 weken. Bezoek komt eten. En zoals vorige maand mijn hotelbezoek een supervalkuil bleek ben ik me hier ook aan het voorbereiden. Nu sta ik hier wel anders in, want zeggen dat je niet drinkt geeft geen ruimte. En hiervoor gaan geeft ook rust. Dus ben nog even aan het discussieren met mijn zieke geest en dan de knoop doorhakken. Eigenlijk al gedaan natuurlijk, maar moet nog even landen. Dag voor dag!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terwijl ik de pagina's aan het doorlezen was bedacht ik me het volgende.. Ik heb echt jaaaaaaaaaaaaaarenlang nooit een druppel gedronken (had er nooit mee moeten beginnen maar das een ander verhaal ;) ), en in al die tijd heb ik werkelijk nooit opgelet wat een ander wel of niet dronk ofzo. Bij 'normale' hoeveelheden dan. Is ook nooit iemand geweest die mij ging ondervragen over waarom ik water of een cola nam, never happened. Nu ik er over nadenk heb ik ook best wat mensen in m'n vrienden/kennissenkring die nooit drinken. Ik heb er recent, na stoppen, dus ook niet over nagedacht wat iemand zou vinden en als ik een nieuw iemand zou ontmoeten zou het ook niet in me opkomen om iets te melden. Dus ik vraag mij nu af, ligt dat aan de omgeving, of aan mij? Ik zou het echt heel erg raar vinden als iemand (die ik net ken), het apart zou vinden, of er iets van zou zeggen, als ik fris zou inschenken/bestellen, dat is toch juist normaal? Of ben ik nou gek hier?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Von:

Terwijl ik de pagina's aan het doorlezen was bedacht ik me het volgende.. Ik heb echt jaaaaaaaaaaaaaarenlang nooit een druppel gedronken (had er nooit mee moeten beginnen maar das een ander verhaal ;) ), en in al die tijd heb ik werkelijk nooit opgelet wat een ander wel of niet dronk ofzo. Bij 'normale' hoeveelheden dan. Is ook nooit iemand geweest die mij ging ondervragen over waarom ik water of een cola nam, never happened. Nu ik er over nadenk heb ik ook best wat mensen in m'n vrienden/kennissenkring die nooit drinken. Ik heb er recent, na stoppen, dus ook niet over nagedacht wat iemand zou vinden en als ik een nieuw iemand zou ontmoeten zou het ook niet in me opkomen om iets te melden. Dus ik vraag mij nu af, ligt dat aan de omgeving, of aan mij? Ik zou het echt heel erg raar vinden als iemand (die ik net ken), het apart zou vinden, of er iets van zou zeggen, als ik fris zou inschenken/bestellen, dat is toch juist normaal? Of ben ik nou gek hier?:D

Mag ik vragen waarom je je druk maakt in dit geval wat anderen van je vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Von zou het er niet vooral over gaan wat mensen van jou gewoon zijn? Als je ‘normaal’ altijd alcohol drinkt en plots niet meer, stellen mensen zich vragen. Als je dat nooit doet vinden ze het ‘normaal’ en vragen ze er niet achter...

@Vocatus op zich draait het er niet om wat de anderen er van vinden maar wel dat je je moet verantwoorden als ze er naar vragen...vind ik zelf ook lastig om anderen daarin inkijk te geven: waarom drink je niet (meer)? Kan je dan gewoon antwoorden: zijn jouw zaken niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik deze ruimte ook vooral om tegen mezelf te praten. Er zit nog altijd een duiveltje op mijn schouder.

Ik ben 1,5 jaar droog. Alleen, thuis zonder ontmoetingen. Voor het eerst ga ik daten zonder alcohol. Hier praten helpt mij om hiervoor een juiste mindset te creëren. Zodat niet onverwachts dat duiveltje uit het doosje springt en ik het eerste glas weer pak.

depositphotos_2163321-stock-illustration-devil.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Etty:

Ik denk dat het voor veel mensen normaal is om te informeren naar waarom je geen alcohol drinkt.   En dat daar allerlei redenen voor kunnen zijn.   Niet persé negatief. 

Als iemand het aan mij vraagt, dan zeg ik meestal: waarom vraag je dat?  Dan krijg ik iets meer info.   Kan ik even checken of ik bv word veroordeeld of dat iemand het onderwerp gebruikt als binnenkomer, en de koetjes en kalfjes graag overslaat. 

Etty, het is inderdaad ook gewoon een gespreksonderwerp. Daar wordt niets mee bedoeld. Kook je graag? Wat eet of drink je graag?

Of juist: wat zal ik voor je in huis halen? Zodat je niet het hele supermarkt aanbod in je koelkast ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf begonnen met dat onderwerp. Nooit met uitgangspunt dat ik beoordeeld of veroordeeld zou worden door anderen. Wel met de gedachten: het is nieuw, de eerste keer, hoe pak ik dit aan?

En ook: hoe reageer ik als een ander drinkt? Één foto van iemand met wijn of bier en ik swipe hem weg. Dat is niet meer wat ik wil. Ja, ik wil iemand die niet drinkt waar ik bij ben. Ik mag kiezen. Ik kies voor een nuchter leven. :)

bewerkt door Tatum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Etty:

Ik denk dat het voor veel mensen normaal is om te informeren naar waarom je geen alcohol drinkt.   En dat daar allerlei redenen voor kunnen zijn.   Niet persé negatief. 

Als iemand het aan mij vraagt, dan zeg ik meestal: waarom vraag je dat?  Dan krijg ik iets meer info.   Kan ik even checken of ik bv word veroordeeld of dat iemand het onderwerp gebruikt als binnenkomer, en de koetjes en kalfjes graag overslaat. 

Waarom je geen alcohol drinkt of waarom je op dat moment geen alcohol drinkt? Want als je geen geheelonthouder bent betekent dat nog niet dat je verplicht bent altijd alcohol te drinken :) In mijn ervaring maken alleen veeldrinkers daar een issue van, of de ander alcohol drinkt of niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelezen. Ik heb jullie goed gelezen. Ugh. In veel talen is daar een ritueel voor, ik heb je gehoord. het is verteld. waarom niet in nl? In elk geval: 

In vorige nuchtere periodes van voor 1998 was ik in goed gezelschap, mijn omgeving dronk niet. Ik dronk niet 

In vorige drink periodes van na 1998 was ik in gelijksoortig gezelschap, mijn vrienden/ vriendinnen dronken. Ik dronk.

In stoppogingen na 2011 was het gezelschap van drinkers met veel drank en dan dronk ik als enige niet. 

Ik ben pas serieus mijn alcoholgebruik gaan aanpassen in 2011 nav boek, nog eentje dan. Ik deed en test en schrok. TEVEEL..... Dus er volgde 10 jaar van stoppen minderen drinken en weer opnieuw. 10 jaar. Er waren in die 10 jaar maar drie tot zes mensen die daar commentaar op hadden, waarvan ik nu inschat dat ze een alcoholprobleem hebben. Drie tot zes, want ze zeiden dat het ok was, maar ze straalden wat anders uit. Eentje, mijn vorige buurvrouw, deed alles om mij te helpen niet te drinken. Ze haalde av wijn in huis, niet te z**pen , heel lief bedoeld, maar ik hoorde grote denkwolken, laat ze alsjeblieft weer gaan drinken. En ja, toen ik weer ging drinken klokte we meteen die eerste avond samen 4 flessen wijn weg. Ik krijg er nu nog hoofdpijn van.

Gelukkig ben ik verhuisd In dat oude netwerk zaten een paar echte alcoholisten, die er niet tegen konden als ik weer eens niet dronk.

Ik denk dat inderdaad tegen mezelf praat om mezelf te begrijpen, sociale drinker. Ik drink zelden alleen. 

En jullie reacties helpen mij om mezelf duidelijk te krijgen. Een jaar niet geeft rust. Elke dag blij dat ik niet drink. Wat een verschil, de "ja maar" zit in mijn hoofd, je bent eerder maanden zonder geweest en toen ging je echt wel weer drinken. Wat mijn omgeving toen ook voorspelde.

2021 krijgt niemand een speld tussen, hoe moeilijk het ook gaat worden. Ik bouw hier mijn netwerk voor steun. ppppfffff ik kan het  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik me afvraag na mijn vorige post. 

Zijn jullie ook zo jong begonnen ? Ik was 12 jaar en kreeg drank van mijn ouders.  De jaren daarop dronk ik veel.  Uitgaan en drank.  Soms viel ik van de fiets zo dronken.  Wij,  ik en vriendennetwerk,  kregen drank van onze ouders.  En we kochten drank van ons zakgeld. Bier en beerenburg.  1 gulden per glas.  

Ligt daar de bron van huidige drankproblemen?

Ik stopte toen ik 20 jaar was,  jaren niet gedronken.  

Hoe was dat bij jullie ?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik denk dat ik 25 jaar was toen ik begon. Toen ik zwanger was van dochter 1 jaar niet gedronken. Daarna steeds meer gaan drinken. Ik heb lange tijd 2 flessen wijn kunnen drinken s avonds en de volgende dag gewoon naar werk. Tegen de tijd dat ik 45 werd werd drinken problematisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier begonnen rond 14-15 en niet meer gestopt tot nu. Mijn zus is op haar 15de (denk ik kan ook 14 zijn) opgepikt door ambulance omdat ze zo ver weg was en haar maag moest leeggepompt worden. Dat was op een kerstmarkt. Als verjaardagscadeau (ook in december) kreeg ze een verjaardagscadeau van de verwekker (wat we eigenlijk anders nooit kregen): een fles campari (ah ja want die hadden ze moeten wegpompen en was dus ‘verloren’ gegaan)...dat was een heel pijnlijk moment... 

we zijn eigenlijk nooit gestopt met drinken (mijn zus nog altijd niet) om het leven en de situaties met de verwekker (schijnbaar) aan te kunnen...nu ik al drie jaar geen contact heb, vind ik eindelijk de kracht om te stoppen hoewel hij dus nog wel invloed blijft hebben in ons leven, of we dat nu willen of niet...zo wordt mijn gevecht tegen drank ook een gevecht tegen hem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Musashi:

(...)zo wordt mijn gevecht tegen drank ook een gevecht tegen hem...(...)

Ik dronk voor het eerst toen ik twaalf was en ben dat altijd blijven doen. Eerst om letterlijk met hem om te gaan, om te kunnen overleven. Later om figuurlijk te kunnen blijven staan. Er zijn periodes waarin ik niet heb gedronken, de langste zo'n anderhalf jaar. De strijd blijft, tegen de drank en om te overleven. Maar wat er gebeurd is, kan ik niet ongedaan maken. Ik kan alleen leren er beter mee om te gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tatum ik heb wel een heel verhaal klaar staan over het vechten dat ik mijn hele leven al doe, de enige reden dat ik er nog ben.

Maar ik haakte vast aan een andere zin in jouw reactie. En ineens besefte ik dat ik aan de winnende hand ben, of het nu een gevecht is of niet.

Ik heb een waardevol leven.

Dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...