Spring naar bijdragen

Paniekaanvallen


Pascha

Aanbevolen berichten

Sinds 2014 heb ik problemen met auto rijden, is nu zo uit de hand gelopen dat ik niet meer durf te rijden, ik heb paniek, zodat ik geen gevoel meer heb in mijn benen, en het idee dat de auto zijn eigen gang gaat! Heel eng en angstig! 

Ik heb inderdaad ook alcoholprobleem, en er wordt gezegd dat dat mee speelt! 

Ik vraag me dan af hoe kan dat? 

Ik rij nooit met alcohol op! 

Kan iemand mij dat uit leggen? 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken dat ik heb er ook last van gehad .  ( niet op de manier  zoals jij schriijft )  

Ondanks  dat ik nuchter  reed . 

Door de alcohol  ( wist ik ook  niet ) creëerde  ik angst  in de auto  en niet alleen als ik zelf  achter  het stuur zat.  Als ik naast  iemand  zat had ik een denkbeeldige  rem omdat ik alles op mij af zag komen  ( remmende  auto's  ) en meerder keren echt riep remmen nou remmen .. 

Zelf  kreeg ik last met wegen met tegemoet  komende  verkeer  ondanks  ruimte  genoeg  kreeg  ik gevoel  dat ik frontaal ging botsen .

Op de snelweg  last met opschuiven  van  banen   vooral in donker leek het niet goed in te schatten  tenminste dat dacht ik ..  

Ik was geen gevaar op de weg reed voorzichtig  en lette goed op .

Nu ik ruim een jaar nuchter  ben  heb ik absoluut geen  last  meer. 

 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat herken ik wel. Ik heb nooit gereden met drank op, maar ik heb jaren ook niet nuchter durven rijden. 
Ik voelde me altijd wat onvast als ik niet dronk, werd op de gekste momenten overvallen door een vlaag van paniek. In vergaderingen, bij hoogtes, in supermarkten. 
Dat komt doordat als je regelmatig teveel drinkt je altijd een beetje aan het ontwennen bent. Hoge hartslag, veel zweten, en bij sommigen paniek, die zich dan uit in situaties waarin je je kwetsbaar voelt. 
 

Het verdwijnt grotendeels als je lange tijd niets drinkt. Hoewel het bij mij altijd is blijven hangen, maar meer als een ruis waarmee wel te leven is.

bewerkt door Descartes33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb paniekaanvallen gehad en ik dronk ook niet met alcohol. Ik drink nu af en aan sinds 4 weken niet waarvan ik nu een goed week helemaal niets meer drink, en merk dat de mist langzaam heel langzaam uit mijn hoofd vertrekt, rij weer in het dorp en daar buiten, nog niet op de snelweg dat ga ik dit weekend eens proberen. VNN zit ik ook bij hele fijne organisatie vind ik zelf. Heb je ook al geprobeerd je alcohol probleem aan te pakken? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Pascha:

Sinds 2014 heb ik problemen met auto rijden, is nu zo uit de hand gelopen dat ik niet meer durf te rijden, ik heb paniek, zodat ik geen gevoel meer heb in mijn benen, en het idee dat de auto zijn eigen gang gaat! Heel eng en angstig! 

Ik heb inderdaad ook alcoholprobleem, en er wordt gezegd dat dat mee speelt! 

Ik vraag me dan af hoe kan dat? 

Ik rij nooit met alcohol op! 

Kan iemand mij dat uit leggen?

Ik rijd zelf geen auto, maar herken dit wel, als bijrijder.
Voor mij is dit een vorm van hyperventilatie, niet gevaarlijk.
Alcohol kan hier zeker een rol in meespelen.
Hoogtevrees, ruimtevrees, angst om op snelwegen te  rijden

Toen ik geruime tijd gestopt ben met alcohol waren deze paniekaanvallen verdwenen als sneeuw door de zon.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Fabienne1985:

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb paniekaanvallen gehad en ik dronk ook niet met alcohol. Ik drink nu af en aan sinds 4 weken niet waarvan ik nu een goed week helemaal niets meer drink, en merk dat de mist langzaam heel langzaam uit mijn hoofd vertrekt, rij weer in het dorp en daar buiten, nog niet op de snelweg dat ga ik dit weekend eens proberen. VNN zit ik ook bij hele fijne organisatie vind ik zelf. Heb je ook al geprobeerd je alcohol probleem aan te pakken? 

Ja, paar keer, op een gegeven moment dacht, meestal na 3 maanden nuchter, ach een glaasje wijn kan geen kwaad, dus wel op een gegeven moment zit je weer op je tax! Stom hoor, ik moet gewoon niet meer drinken! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Pascha:

Ja, paar keer, op een gegeven moment dacht, meestal na 3 maanden nuchter, ach een glaasje wijn kan geen kwaad, dus wel op een gegeven moment zit je weer op je tax! Stom hoor, ik moet gewoon niet meer drinken! 

Hoi Pascha,

Behalve mijn flauwe grapje hierboven, zal ik als ervaringsdeskundige ook serieus reageren. Ik had als peuter en tiener al vreselijke paniekaanvallen, die zich uiteindelijk spitste op pleinvrees. Inmiddels heb ik dit na vele jaren volledig overwonnen.

Wat betreft paniekaanvallen; de enige manier om daar overheen te komen, is er niet meer bang voor te zijn. Dat klinkt makkelijk gezegd en is moeilijk. Maar je kan niet sterven aan een paniekaanval en nee je verliest de controle niet. Ik was bang gek te worden op straat. of dat ik de auto alrijdend de berm in zou rijden, of dat ik paniekaanval in de Ah kreeg en er niet meer uit kon etc etc. Vreselijk die paniek. Maar een paniekaanval kan totaal geen kwaad. Na jaren van oefenen had ik op gegeven moment schijt aan de paniek. Ik brak door de aanval heen. En bijna van de 1 op de andere dag had ik er veel minder last van.

Ik ga nu wat kort door de bocht en laat details weg. maar als je meer wilt weten; laat maar weten.

Wat alcohol en paniek betreft;..dat is een vreselijke combinatie. Je neurotransmitters in je hersenen (o.a. serotonine) zorgen voor emotionele balans. Alcohol heeft hier een negatieve werking op. Met alcohol krijg je een surplus, zonder alcohol keldert het ineens ineen.

Meer details lees je bijvoorbeeld in dit wetenschappelijke artikel:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6826822/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vocatus:

Hoi Pascha,

Behalve mijn flauwe grapje hierboven, zal ik als ervaringsdeskundige ook serieus reageren. Ik had als peuter en tiener al vreselijke paniekaanvallen, die zich uiteindelijk spitste op pleinvrees. Inmiddels heb ik dit na vele jaren volledig overwonnen.

Wat betreft paniekaanvallen; de enige manier om daar overheen te komen, is er niet meer bang voor te zijn. Dat klinkt makkelijk gezegd en is moeilijk. Maar je kan niet sterven aan een paniekaanval en nee je verliest de controle niet. Ik was bang gek te worden op straat. of dat ik de auto alrijdend de berm in zou rijden, of dat ik paniekaanval in de Ah kreeg en er niet meer uit kon etc etc. Vreselijk die paniek. Maar een paniekaanval kan totaal geen kwaad. Na jaren van oefenen had ik op gegeven moment schijt aan de paniek. Ik brak door de aanval heen. En bijna van de 1 op de andere dag had ik er veel minder last van.

Ik ga nu wat kort door de bocht en laat details weg. maar als je meer wilt weten; laat maar weten.

Wat alcohol en paniek betreft;..dat is een vreselijke combinatie. Je neurotransmitters in je hersenen (o.a. serotonine) zorgen voor emotionele balans. Alcohol heeft hier een negatieve werking op. Met alcohol krijg je een surplus, zonder alcohol keldert het ineens ineen.

Meer details lees je bijvoorbeeld in dit wetenschappelijke artikel:

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6826822/

Dank je wel, heel duidelijk! Ik heb ook ptss,  en inderdaad als kind ook paniekaanvallen, maar ik heb nooit gedacht dat alcohol dit versterkt! 

Ik ben nu 60 jaar, en nu definitief de knoop door hakken! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Pascha:

Dank je wel, heel duidelijk! Ik heb ook ptss,  en inderdaad als kind ook paniekaanvallen, maar ik heb nooit gedacht dat alcohol dit versterkt! 

Ik ben nu 60 jaar, en nu definitief de knoop door hakken! 

als je steun, tips, hulp wilt;..laat aar weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Vocatus:

Even wat vragen zodat ik de situatie beter kan inschatten:

- hoe vaak en hoe veel drink je?

- heb je al cognitieve therapie of andere therapie gehad?

- probeer nu eens;..hoe lang kan jij je adem inhouden?

Oké, ik heb in de loop der jaren al verschillende therapieen gehad, waaronder trauma behandeling van 2 jaar! 

Ik kan mijn adem 30 seconden in houden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Pascha:

Ik drink momenteel elke dag! 

heb je er over nagedacht om te minderen of stoppen? Ja ik weet dat het moeilijk is. Maar een goed plan gemaakt?

Meeste mensen met paniekstoornis hebben chronische hyperventilatie. In de 30 secs val jij in die categorie. Mijn ervaring en gelezen onderzoeken wijzen uit dat alcohol en voeding enorme impact heeft op paniek,...maar je ademhaling nog meer. Daarom voel jij niets in je benen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, ik ben er mee bezig, heb al heel veel gelezen en ga naar de vnn, ik weet dat ik eigenlijk nooit meer moet drinken, want ik kan niet 1 of 2 glaasjes drinken, dan is het hek van de dam! 

Dus ben me nu helemaal aan het voor bereiden! 

En ik heb hier hulp bij nodig! 

Wat bedoel je met die 30 seconden? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-2-2021 om 16:12 zei Vocatus:

Hoi Pascha,

Behalve mijn flauwe grapje hierboven, zal ik als ervaringsdeskundige ook serieus reageren. Ik had als peuter en tiener al vreselijke paniekaanvallen, die zich uiteindelijk spitste op pleinvrees. Inmiddels heb ik dit na vele jaren volledig overwonnen.

Wat betreft paniekaanvallen; de enige manier om daar overheen te komen, is er niet meer bang voor te zijn. Dat klinkt makkelijk gezegd en is moeilijk. Maar je kan niet sterven aan een paniekaanval en nee je verliest de controle niet. Ik was bang gek te worden op straat. of dat ik de auto alrijdend de berm in zou rijden, of dat ik paniekaanval in de Ah kreeg en er niet meer uit kon etc etc. Vreselijk die paniek. Maar een paniekaanval kan totaal geen kwaad. Na jaren van oefenen had ik op gegeven moment schijt aan de paniek. Ik brak door de aanval heen. En bijna van de 1 op de andere dag had ik er veel minder last van.

Ik ga nu wat kort door de bocht en laat details weg. maar als je meer wilt weten; laat maar weten.

Wat alcohol en paniek betreft;..dat is een vreselijke combinatie. Je neurotransmitters in je hersenen (o.a. serotonine) zorgen voor emotionele balans. Alcohol heeft hier een negatieve werking op. Met alcohol krijg je een surplus, zonder alcohol keldert het ineens ineen.

Meer details lees je bijvoorbeeld in dit wetenschappelijke artikel:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6826822// /

Weet je ik heb hier heel veel aangehad afgelopen week, dus dank je wel, ik herhaal nu steeds wat kan je gebeuren? Er is inderdaad nog nooit iemand doodgegaan aan een paniekaanval en je stuurt heus je auto niet in het water, nou moet ik zeggen dat het autorijden nog spannend is maar ik pak het langzaam op 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...