Spring naar bijdragen

Ik ben Cat


Cat

Aanbevolen berichten

Wegens overgangsklachten/hormonale depressie ben ik naast antidepressiva oxazepam gaan gebruiken. Ik ben inmiddels gestopt met twee van mijn 3 antidepressiva. De laatste was eind januari 2021. De psychiater heeft me toen geadviseerrd om mijn oxazepam om te zetten in diazepam om deze te gaan afbouwen. Dat gebeurde in een keer en dat ging niet goed. Ik kreeg ernsige ontwenningsverschijnselen, ofwel nog van de AD ofwel van het omzetten ofwel allebei. Ik gebruikte 30 mg oxazepam. Na de omzetting naar 10 mg Diazepam ben ik op Lorazepam gezet. Dat is nu 2,5 weken geleden. Ik begon met 2 mg lorazepam per dag, maar dat ws me teveel. Ik werd er vreselijk moe en slaperig van. Ik ben toen naar 1,5per dag gegaan. Dat ging redelijk. Sinds een week ben ik naar 1,25 mg gegaan omdat ik moe en suf bleef. De laatste week heb ik het enorm zwaar: huilbuien, depressief, angst, onrust, misselijk, wakker schrikken. Ik hoop op dit forum steun en herkenning te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Cat

Welkom op het forum!

Voordat iemand je doorverwijst naar Facebook wil ik er nog wel iets over zeggen. je moet ook rekening houden met de verschillen in werkingsduur tussen oxazepam, diazepam en lorazepam. Diazepam blijft lang in je bloed, in tegenstelling tot oxazepam en lorazepam.

Als je dus overstapt van diazepam naar lorazepam, en je hebt diazepam al een paar weken gebruikt, krijg je een opstapeling van diazepam en lorazepam.

Op het moment dat je lorazepam begint te gebruiken is de diazepam nog altijd in je bloed, en blijft dat ook minstens een week en verdwijnt pas geleidelijk.

Dat zou dus de slaperigheid en vermoeidheid kunnen verklaren. Dat je het nu zo zwaar hebt zou kunnen komen omdat de diazepam nu uitgewerkt is.

 

Bij de overstap van oxazepam naar diazepam speelt het omgekeerde effect een rol: de diazepam heeft tijd nodig om de bedoelde concentratie in het bloed te bereiken.

Om die reden worden omzettingen vaak niet in een keer gedaan, maar eerst bijvoorbeeld een  kwart, na een tijd de volgende kwart en zo verder.

Lees ook de Ashton Manual voor informatie over benzo's en afbouwen, in het Nederlands of in het Engels:

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...