Spring naar bijdragen

Maart 2021 geen alcohol


Johan55

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Lieke7777:

 .... maar feb was een cadootje  met 28 dagen  ..

hahaha... 

eindelijk mogen jullie dan beginnen aan de droge maand maart.

lieke heeft het dan wel over het cadeautje februari met  'maar'  28 dagen, maar ik geloof

dat het voor jullie best wel een lange maand was, zoals jullie een tijdje geleden al

voor het begin van déze maand stonden te popelen...

ga ervoor, mensen.  ik wens jullie stuk voor stuk dat de maand maart ook een droog cadeautje

mag worden.

dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar...

alle pacten komen neer op voortdurend NU die eerste niet nemen.

en dan vooral op dat NU-moment dat de trek op z'n grootst is.

S U C C E S    :rose::sun::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Vocatus:

ik "vecht" nu nog dag tot dag als newbie...dus maand is te veel.

Ik wil hier toch even specifiek op reageren. Het wordt hier wel eens als een algemeen advies gebracht om het eerst maar van dag tot dag te doen omdat een langere tijd beangstigend kan zijn. Hoewel dit voor veel mensen misschien een goed advies kan zijn en sommigen het als permanente leefregel aanhouden, wil ik toch opmerken dat het niet voor iedereen de beste oplossing is. Het risico van elke dag weer twijfelen of in discussie gaan met jezelf en elke dag weer een kans inbouwen om je goede voornemens aan de kant te schuiven moet je ook niet onderschatten.

Ik denk dat van dag tot dag besluiten in elk geval een serieus in overweging te nemen advies is voor hen die met angst tegen het stoppen opzien en eraan twijfelen of het ze wel zal lukken. Korter door de bocht gezegd, voor hen die het gestopt zijn als een gemis (blijven) ervaren.

Zelf had ik indertijd absoluut geen behoefte aan een dagelijkse heroverweging. Sterker nog, ik zou er absoluut niet mee geholpen zijn geweest. Ik was meer iemand van "eerst maar eens een maand", daarna "vooruit, dan moet drie maanden ook lukken" en zo verder tot het geen uitdaging meer was maar gewoon goed beviel om het maar zo te houden nu ik er toch eenmaal aan gewend was. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Goedemorgen en wat een mooie adviezen en zienswijze weer, waarvoor dank. Voor iedereen kan het weer anders werken, dat blijkt. 

Deze week had ik een keihard gevecht wat ik wil delen. Ik was ivm werk op reis en wat een hotelovernachting noodzakelijk maakte. Nu zijn momenten dat ik alleen ben voor mij een gevaarlijke situatie en ook nu werd dat maar al te duidelijk. Zodra ik op de plaats van bestemming was aangekomen ben ik naar de lokale supermarkt gelopen om een zak borrelnootjes en jawel een 1/2 flesje wijn te halen. Wetende en volledig bewust van wat ik deed, alleen maar gefixeerd op een paar glazen wijn. Nu toch een bedankje aan de corona maatregelen. Aan de kassa werd de fles wijn er uit gehaald. Tja meneer na 8 uur is alcoholverkoop verboden... mijn 2e poging om dan maar in het hotel wijn te halen strandde ook met dezelfde reden. Geen wijn dus. De avond uiteraard prima doorgekomen en 's ochtends zo blij dat ik niet kón drinken. 

Moraal van het verhaal. Ik ben er nog niet. Scherp blijven, zeker in dit soort situaties.  Al wil ik er ook geen drama van maken: Dag voor dag en soms per uur is dan schijnbaar totaal uit beeld. Dat is ook wat steekt. Ik wil niet drinken, maar in zo'n situatie compleet geprogrammeerd om wijn te drinken. 

Sterkte weer allemaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed  ' en uiteindelijk fijn dat  dus door de maatregelen  je geen alcohol kon krijgen  .

En je hebt het doorstaan  :rose: en achteraf een blij  gevoel  ipv  een teleurgesteld  gevoel  naar jezelf  . 

Je hebt een lering naar jezelf getrokken  waarin je nog kwetsbaar  bent  ' neem dit mee  in lessen .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het als een leuke uitdaging zien lastige momenten voor te zijn door je alternatieven al klaar te hebben. Ze komen er zeker: mooi weer, op reis, iets te vieren, tegenslag, moeheid, verveling, kwaad zijn op iets of iemand, noem maar op. 

Wat praktische tips:

1. Als je een lastig moment aan ziet komen, bedenk dan van te voren wat je gaat eten en drinken, wat je gaat antwoorden op te verwachten vragen, wat je "plan B" is als de trek opkomt.

2. Gebruik je gezonde eigenwijsheid om nu eens lekker van het oude patroon af te wijken.

3. Bedenk "als dit lukt kan het daarna alleen maar makkelijker worden".

4. Geef jezelf kadootjes en bedenk wat voor leuks je kunt doen met het uitgespaarde geld.

5. Kijk hoe anderen zich gedragen met drank op. Observeer het. Sla het beeld voor jezelf op. Is dat nu wat je zelf ook weer wilt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal  ook maar zo voor mij   zijn geweest  om vlak voor 20.00  nog  binnen te racen.

Nu was het hier al zo dat altijd al de supermarkt om 20.00 dicht ging dus daarna  kon er ook niet meer gekocht worden  moest ik een  andere winkel op zoeken of de avondwinkel.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja. Zo snel en zo makkelijk ga je dus voor de bijl. Misschien dat ik als ik toch had gekocht nog kon remmen. Niemand die het weet. Heb geluk gehad en weer een goede les geleerd. 

Het voelde ook alsof het nu moest en kon. Dat halve flesje was mijn manier om het toch minder erg te maken. De echte reden was dat ik de volgende dag vroeg op pad moest om te werken, dus doordrinken was al geen optie. En door! 

bewerkt door Johan54
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maart is voor mij een heel nare maand (week).
Daar is het vorig jaar met mij mis gegaan.
Na radicaal gestopt te zijn per 31 januari met alcohol en de diazepam vrij snel het afgebouwd.

Ik heb een flesje wijn gekocht om mijn vaders verjaardag te vieren.
Ter herinnering aan mijn vader.
Dat had ik nooit moeten doen.

Een paar dagen na zijn verjaardag is hij overleden.
Hij heeft vier dagen dood op de bank gelegen.
Zijn crematie was een paar dagen later.
Heel heftig voor mijn zus, broertje en mij.

Misschien moet  ik dit jaar, deze maand / week juist gaan gebruiken om te stoppen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...