Spring naar bijdragen

Johan 54


Johan55

Aanbevolen berichten

Ah op die manier. Het is m.i. een combinatie van het onbegrensd aanbieden van een drug, maatschappelijke aanvaarding  èn hoe gaat de persoon om met verslavende middelen. Ik ben persoonlijk altijd wel vatbaar voor verslaving. hash ging er in mijn jeugd bij blokken tegelijk door en alcohol met liters. Ook qua eten kan ik mij tebuiten gaan aan zoete dingen :)    Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet zo goed met alcohol om kunnen gaan. Alleen zijn veel gedragingen geaccepteerd en normaal geworden. Het indrinken, de vrijdagmiddagborrel, doorzuipen tot de volgende dag, met een kater op je werk zitten=onder invloed werken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vraag me ook wel eens af waarom nu roken aan de schandpaal wordt genageld. Is dat omdat de kosten voor behandeling meer worden dan de accijns inkomsten? Of is het maatschappelijke bewustwording en is het een kwestie van tijd dat men ook naar alcohol gaat kijken? 

 

 

Alcohol_consumption_per_capita_world_map.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, het is interessante materie, wel of niet een ziekte,  sociaal aanvaarde drug et. Ik heb me er ook mee beziggehouden.  Veel  gelezen en onderzocht. Het langer nuchter blijven ging voor mij pas echt werken, toen ik me realiseerde dat het 'in mij zit'.  En dat ik dus de enige ben die kan beslissen wel of niet dat glas te nemen. Of de zak paprikachips leeg te eten. 

' Onmatigheid', 'alles of niets' op heel veel vlakken ging ik zien...Controle versus overgave...Vrijdheid en discipline....inzichten verworven die pas echt na lange tijd nuchter ook omgezet worden in 'doen'. 

Het heeft me rust gegeven dat ik die keuze dus heb. Nu ik het zo schrijf, ervaar ik ook dat het me sterker heeft gemaakt in mijn niet meer willen drinken.  Dat niet meer willen inzetten als coping.  En wat de rest van de wereld doet met alcohol? Dat houdt me niet meer zo bezig. Ik kan alleen maar verantwoording nemen voor mezelf hierin. En dat doe ik ook :-)

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik hier even op terugkom, gisterenavond kwamen mijn berichtjes niet door (owv emoji in de tekst) ik wil hier niet perse op doorbomen maar mijn nuchtere ik wil het uit haar hoofd door het uit te spreken...

Uit die presentatie van drs Noorlander had ik toch begrepen dat die ‘vrije keuze’ zijn beperkingen heeft, zeker bij lang/ veelvuldig gebruik. Ook op dit forum lees ik vaak hoe het eerste glas sowieso triggert naar meer...dit is geen keuze zoals kiezen tussen fruitsap of melk bij het ontbijt, of pasta of rijst voor het avondeten. Sowieso ligt het ook aan de substantie an sich. Dat sommige mensen meer of minder behoefte hebben om zich emotioneel (of lichamelijk) te verdoven, hoeft dat volgens mij niet uit te sluiten. En het neemt ook zeker niet de persoonlijke verantwoordelijkheid weg. Wel helpt het me om begrip te hebben, mild te zijn voor mezelf (en anderen).

ik volg ook Johan helemaal mbt de maatschappelijke norm. Het zou niet ‘normaal’ mogen zijn dat je je moet verantwoorden waarom je niet drinkt ipv andersom. Ook het feit dat het aanbod van (lekkere, gezonde non-alcoholische) dranken  vaak zo beperkt is tov alcolische dranken heeft daar volgens mij voor een groot stuk mee te maken.

ten slotte, ik begrijp dat je na lange tijd minder behoefte hebt aan theorie, boekenwijsheid,... in mijn stadium (of in mijn geval) is dat (nog) niet zo en helpt het me mijn gedachten ‘om te vormen’, om vol te houden. Ik probeer hier dan ook niemand te overtuigen van ‘mijn gelijk’, dat is absoluut mijn bedoeling niet. Mijn gedachten ordenen, plaatsen, inzichten verwerven is mijn betrachting, louter voor mezelf. Als dit nuttig kan zijn voor anderen, des te beter, zo niet, ook goed. Iedereen is vrij om zijn ‘fase 2’ in te vullen zoals hem/ haar dat goed acht, wat helpend is voor elk individu op zich.

voila, dat moest me even van het hart, eens of niet eens, geen probleem, ik heb het tobben in mijn hoofd hiermee (even) opgelost.

veel sterkte vandaag, fijne dag gewenst aan iedereen!!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge!

Aangezien dit een forum is, is meediscussieren en redeneren juist een +

Ik nodig graag een ieder uit om te reageren. Kennis is macht en verschillende inzichten maken het voor mij makkelijker een gedachtengang van meerdere kanten te bekijken. 

Zojuist met de hond rond geweest in het dorp. Heerlijk weer. Zonnetje en fris windje. Nu thuiswerken en dan weekend. Voor iedereen een droge dag gewenst. Dan heb ik het niet over het weer :rolleyes:

bewerkt door Johan54
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er een beetje tussenin. 

Alcohol is een boosdoener, althans het is een hard drug, dat is bekend. Karnemelk is dat niet. Er is dus wel iets tricky met alcohol.

Maar dat wil niet zeggen dat alles aan de alcohol ("alcoholduivel") ligt en niks aan onszelf. Een smartphone is ook verslavend, ben ik zelf helaas een voorbeeld van. Maar niet iedereen zit 24/7 op zn smartphone. Hoe ga je ermee om is de vraag.

Hoeveel mensen drinken af en toe alcohol en hoeveel zijn er aan verslaafd. Minder dan 1 op 10 denk ik. Dan zou je kunnen stellen dat het voor minstens 90% aan jezelf ligt als je alcoholverslaafd bent en niet aan de alcohol. ;)

Wat heel bepalend is is het verhaaltje dat je in je hoofd creëert. Waarom je alcohol "nodig hebt". Om te ontstressen, om je zekerder te voelen, om socialer te zijn, enz enz. En als je daar maar hard genoeg in gelooft en er een gewoonte van maakt, dan creëer je zelf in no time een psychische verslaving van heb ik jou daar. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

I hope so. Gaan het meemaken vannacht. Vanmiddag de corona proof visite wat bier geserveerd. Had er niks mee. Later toen ik ging eten had ik juist weer trek. Niets gedronken. Ik merk dat de trek heel snel weg is als ik een glas water neem. Hoop bij jullie ook allemaal 0

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-1-2021 om 10:44 zei bumperjim:

Hoeveel mensen drinken af en toe alcohol en hoeveel zijn er aan verslaafd. Minder dan 1 op 10 denk ik. Dan zou je kunnen stellen dat het voor minstens 90% aan jezelf ligt als je alcoholverslaafd bent en niet aan de alcohol.

Ik denk dat er veel meer verslaafden rondlopen. Onbewust misschien, maar toch afhankelijk. 

Hier vind je wat cijfers. Wel meer dan 10 jaar oud pffff

  https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/alcoholverslaving

 

Alcoholgebruik volwassenen

Overmatige drinkers 2019

18 jaar en ouder
  • .
  Percentage
Totaal 8,5
Mannen 10,5
Vrouwen 6,5
   
18-29 12,8
30-39 5,7
40-49 6,6
50-64 9,2
65-74 9,5
75+ 4,2
bewerkt door Johan54
cijfertjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk gegeten. Ik moest nog even naar de supermarkt om een stokbroodje te halen. Ik moet zeggen dat het wijnpad wel een dingetje was. Trek trek trek! Wat zagen al die flessen er weer mooi uit. Omg hoe zit dit ingeslepen in je systeem en maakt je gek. Ik heb snel het broodje afgerekend en ben lekker gaan eten met water. Ik drink niet. Ik ben sterker dan dat. Heb me ook aangesloten bij het weekpact en rol zo januari uit en ga keihard februari in. ( heb overigens een wijnrek vol met wijn, een koelkast met bier en diverse sterke drank staan. Boeit me niet. Ik drink niet) 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet verder niet  hoe je er in blijft  staan  nu  boeit  het je niet maar wat als er een slecht  moment  komt  dan is de drank erg dichtbij  .. Misschien  wel iets om over na te denken  wil  je niets aanpraten  maar je zit nu volop in een positieve flow.  Die erg goed gaat .. 

Hier  is het gewoon  niet in huis ' wil het gewoon  ook niet  ..

 

Met mij gaat het ok ' drinken  is een heul  erg  ver van mijn bed  show  ..   ik kan ' mag en wil door mijn omstandigheden  niet meer drinken  . En kan dat goed beheersen en handelen .  Ondervang de triggers  maar voel mij ondanks  mijn gezin  om mij heen soms  of vaak dodelijk  eenzaam in mijn gevoel  . 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan nog wel eens kloppen hoor  dat je stiekem  weet  dat er altijd wat ik huis is als escape .

Dat is die sneaky mind  hè  ..   als ik zo vrij  mag zijn .... zorg  dat je er vanaf  komt  ' dat is een mooie  stap in het herstellen  en inzicht  geven in je  verslaving .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Wees vooral op je hoede als het goed lijkt te gaan. Je bent misschien een van die verslaafden de eigen pogingen saboteren als ze voorspoedig verlopen.
  • Herken die momenten dat de verleiding erg groot is. Vermijd die momenten op de dag wanneer je het meest geneigd bent om toe te geven aan je verslaving. Je zult vooral op die momenten erg sterk in je schoenen moeten staan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Johan54:

Ja ik raad ook iedereen aan om de drank uit huis te doen. Ik denk dat het ook het makkelijkste is. Nu ik er over nadenk is die drankvoorraad misschien zelfs wel een sneaky achterdeurtje voor mijn verslaving. Dat ik wel sterk ben en toch een escape heb. :blink:

Hoe verder weg hoe beter. Uit het oog is uit het hart. Zoals je door dat wijnpad in de super liep zo loop je binnenkort misschien langs je wijnrek. Het kan allemaal wel zo lang je sterk bent maar wanneer je je zwak voelt dan weet je dat het daar gaat foutgaan. Alles weggeven is ook weer zowat maar gooi er op zn minst een kleed overheen of zo dat je t niet ziet liggen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...