Spring naar bijdragen

Stress en sociaal drinker


Simone32

Aanbevolen berichten

Hoi, heel vaak heb ik mij voorgenomen om niet meer te drinken voor de gezelligheid. Zodra ik 2 wijntjes op heb snak ik gelijk naar meer en drink ik zoveel dat ik de eind van de avond vergeet. Ik drink doordeweeks nooit maar in het weekend om de 2 weken wel echt teveel. Dan heb ik stress gehad, daar ben ik helaas gevoelig voor icm angstklachten en dan wil ik graag ontspannen en dat lukt na een wijntje en dan wil ik het gevoel aanhouden. Ik wil heel graag helemaal stoppen. Mijn omgeving zijn allemaal gezellige drinkers dus vind ik het lastig om nee te zeggen vooral omdat ik zelf vaak ook zin in heb. Hebben jullie adviezen om volledig te stoppen en dan niet over een maand weer te beginnen? 

Ik voel mij namelijk altijd schuldig erover en schaam mij ook erg ervoor. 

Alvast bedankt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Simone, welkom! Je zou hier vaak kunnen lezen en schrijven, dat kan helpen om je motivatie op peil te houden. Neem jezelf voor om niet meer te drinken en hou je eraan, gewoon de eerste niet nemen. Dat klinkt simpel en dat is het ook eigenlijk wel als je echt je besluit hebt genomen. Niet gaan onderhandelen met jezelf, alvast bedenken wat je gaat zeggen en wat je wél gaat drinken. Een eerlijke lijst maken met de redenen waaróm je niet meer wilt drinken kan ook helpen. Verder is het meestal niet alleen een kwestie van niet meer drinken maar ook en vooral van inzicht in jezelf krijgen en om te leren anders met stress om te gaan om maar wat te noemen. Stoppen met drinken is een heel proces net als het leven :)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal niet meevallen Simone. Zeker als je gewend bent bij zo'n clubje gezellige drinkers te horen. Ik maakte daar ook ooit deel van uit. Na bijna vier jaar sober valt het me nog niet mee.. Ook ik had/heb last van stress, angsten enz. Ik dronk dat dus altijd weg. Op een gegeven moment moet je stoppen met drinken, anders gaat het i.p.v. mee te werken tegen je werken. Door het drinken krijg je dan juist last van stress, angsten en depressies worden dan ook aangewakkerd. Alcohol is echt dodelijk..

bewerkt door Adrian
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Adrian bedankt voor je tips. Ik ga inderdaad qat mindful oefeningen zoeken die bij mij past. 

Ik ben van mezelf qua emoties en sociaal zijn van nature vrij gesloten, ik vind het heel vermoeiend om lang sociaal te zijn terwijl ik het mezelf wel aangeleerd heb. Met alcohol kost dit veel minder energie. Hebben jullie hier ook adviezen over? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Simone32:

Ik voel mij namelijk altijd schuldig erover en schaam mij ook erg ervoor. 

Dit is de eerste zin die ik bij jou lees, ook al is het de laatste zin.
Ik kan nu wel gaan zeggen: neem het eerste glas niet, want dan volgen er meer.
Ik zeg: ga je niet schuldig voelen of je er voor schamen.
Dat geeft jou zeer vermoedelijk alleen maar meer stress.
Alcohol houdt van stress.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Simone32:

@Adrian bedankt voor je tips. Ik ga inderdaad qat mindful oefeningen zoeken die bij mij past. 

Ik ben van mezelf qua emoties en sociaal zijn van nature vrij gesloten, ik vind het heel vermoeiend om lang sociaal te zijn terwijl ik het mezelf wel aangeleerd heb. Met alcohol kost dit veel minder energie. Hebben jullie hier ook adviezen over? 

Ik herken dit wel, maar ga het omdraaien.
Alcohol neemt op langere termijn al je energie weg om lang sociaal bezig te zijn.
Je hebt jezelf iets aangeleerd, maar wat dan en waarom?

Als je van nature vrij gesloten bent, laat dat dan ook zo.
Daar is helemaal niets mis mee, zolang dat voor jou geen probleem is.
Alcohol is zeker geen oplossing voor een probleem wat niet hoeft te bestaan.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Simone, ik vind sociaal doen ook vermoeiend, soms bijna ondraaglijk zonder alcohol. Wat voor mij werkt is er goed veel activiteiten tegenover te zetten die helemaal voor mezelf zijn. En niet teveel sociale dingen achter elkaar plannen. 
Daar komt bij dat ik altijd nogal veel dronk op sociale gelegenheden en ik er de volgende ochtend vaak weinig vanaf wist, dat was niet prettig. Komt de kater nog bij, dus dan ben je ook nog de volgende dag kwijt. 
Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Adrian:

Zeker als je gewend bent bij zo'n clubje gezellige drinkers te horen. Ik maakte daar ook ooit deel van uit. 

Je bent niet de enige dit soort dingen hier schrijft.
Jaren geleden behoorde ik tot een groepje gezellige / stevige drinkers.
Toen ik radicaal gestopt ben met alcohol ben ik gewoon door gegaan met dat groepje.
Naar de kroeg / disco, zonder alcohol.
Niemand die mij alcohol heeft opgedrongen.
Ik was gestopt, punt en klaar.
De barkeeper schonk mij i.p.v. automatisch een berenburg een glaasje tonic in.
Dat was geen enkel probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jezelf niet schamen, op dit forum hoef je dat zeker niet te doen, iedereen komt vanuit hun eigen beweegredenen hier, en heeft zijn verhaal ,en verteld dat hier, soms is dat koel vertellend wat gebeurt en soms is dat heel emotioneel, wat ik gedaan heb is de mensen er uit pikken waar ik een goed gevoel bij heb en een pb contact mee opbouwen soms werkt dat enorm goed en soms gaan ze terug naar het algemene van deze site, dus houd alle optie´s open wil ik alleen maar zeggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Simone32:

ik vind het heel vermoeiend om lang sociaal te zijn

Dan maak je het wat korter ;)

Bij een verjaardag of een etentje lekker vroeg naar huis, in plaats van maar te blijven hangen. Of meer actieve dingen gaan doen, zoals wandelafspraken maken. Bij gebrek aan horeca en culturele uitstapjes is dat nu mijn favoriete manier om bij te praten met vrienden. Lekker fris opsstaan en gaan. Ook al is het weer er niet altijd naar... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Renaldo61:

Probeer open te zijn tegenover je omgeving en vertel hun dat je het gewoon niet aankan om te drinken. Dit is niet makkelijk, tegen sommige durf ik daar zeker open over te zijn, tegen anderen niet. 

Ik denk hier anders over.
Als je tegenover je omgeving vertelt dat je het niet aan kan om te drinken, kun je de vraag terug verwachten: waarom niet?
Wat voor antwoord geef je dan?
En heb je zin om dat toe te lichten?

Mijn ervaring met wel of niet drinken is dat niemand zich daar druk over maakt.
Behalve een goede vriend, die strikt moslim is.
En mij vijfvoudig zondig vindt.

Compromis is dat ik wel op zijn balkon alcohol mag drinken.
De lege bierblikjes moet ik zelf meenemen, mogen niet in zijn keukenafvalbak.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Adrian Het gaat goed! Ik heb wat hobby's van vroeger opgepakt die mij ontspanning geven en vind het (voor mij) een gerustellend gevoel dat ik helemaal gestopt ben met drinken. Vind het lastig in te zien over langer termijn maar heb een soort van plan van aanpak gemaakt voor de toekomst wat betreft niet drinken. Bedankt voor het vragen.

Zelf ben ik bij mensen die ik vertrouw er open over dat ik niet meer drink en de rest gaat het niet aan voor mijn gevoel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...