Spring naar bijdragen

Lorazepam


Pluisje53

Aanbevolen berichten

  • 3 months later...

Hey Pluisje, ik weet niet of je nog op forum leest maar ik heb dezelfde verschijnselen bij afbouw van 0,5 naar 0,25 mg Lorazepam.. heel veel last van misselijkheid, maagpijn, samentrekkende spieren in buik en middenrif, waardoor ik ook moeite had met ademen. Voelde alsof iemand mijn bovenlijf plat kneep...

Ik ben dan week geleden terug naar 0,5 gegaan om trager af te bouwen, maar helaas blijven de symptomen ( wel in mindere mate) Ga nu proberen te stabiliseren voor ik verder afbouw in kleine stapjes... laat je me nog weten hoe het jou sindsdien is vergaan (als je dit leest?) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Lynn46:

Hey Pluisje, ik weet niet of je nog op forum leest maar ik heb dezelfde verschijnselen bij afbouw van 0,5 naar 0,25 mg Lorazepam.. heel veel last van misselijkheid, maagpijn, samentrekkende spieren in buik en middenrif, waardoor ik ook moeite had met ademen. Voelde alsof iemand mijn bovenlijf plat kneep...

Ik ben dan week geleden terug naar 0,5 gegaan om trager af te bouwen, maar helaas blijven de symptomen ( wel in mindere mate) Ga nu proberen te stabiliseren voor ik verder afbouw in kleine stapjes... laat je me nog weten hoe het jou sindsdien is vergaan (als je dit leest?) 

Hoe ga je dat stabiliseren doen Lynn? Door een tabletje van 1 mg doormidden te breken of op een andere manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Karel, jij volgt het hier ook goed op!;) Ik had vorige x al bij de huisarts voorschriften gekregen om vanaf 0,25 af te bouwen met 0,05 mg, heb volgende week opnieuw afspraak bij hem en ga hem het schema van de taperingsstrips voorleggen dat jij hebt meegegeven, of als dat niet kan met voorschriften van 0,10 of 0,05 te starten van 0,5. Jammer dat ik te snel ben gegaan, nu zit ik weer op 0,5 en heb ik toch veel meer last dan voordien... weet ook niet of ik misschien overdag al ontwenningsverschijnselen heb van die 0,5 die ik 's avonds neem... dan moet ik misschien toch beter omschakelen naar diazepam..wat een (ben)zootje! Maar ja, het is niet anders, we moeten erdoor...

En hoe lukt het bij jou? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik zie nu dat je vraagt hier ik ga stabiliseren, niet afbouwen... ik snijd mijn (smelt)tabletjes (merknaam Temesta) doormidden, dat doe ik al  sinds ik op 0,5 zit.

Ps: heel erg bedankt voor de link naar de succesverhalen die je op dit forum hebt geplaatst, doet deugd om te lezen naast alle kommer en kwel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Lynn46:

Oh, ik zie nu dat je vraagt hier ik ga stabiliseren, niet afbouwen... ik snijd mijn (smelt)tabletjes (merknaam Temesta) doormidden, dat doe ik al  sinds ik op 0,5 zit.

Ps: heel erg bedankt voor de link naar de succesverhalen die je op dit forum hebt geplaatst, doet deugd om te lezen naast alle kommer en kwel..

Ik vraag dit omdat het mij niet goed lukt om het kleine tabletje in twee gelijke helften te breken of te snijden. Er brokkelen wel eens stukjes af of de snijlijn zit niet precies in het midden. Als je gaat wegen zie je vaak dat er aanzienlijke verschillen in zitten.

Als je toch al niet zo stabiel bent lijkt het mij ongewenst om steeds fluctuaties in de dosis te hebben, vandaar dat een weegschaaltje en vijltje van pas zouden kunnen komen.

Een andere optie zou zijn dat je tabletjes van 0,5 mg zou kunnen krijgen. In Nederland is dat nooit mogelijk geweest maar de laatste tijd zie ik op internet dat ze beschikbaar zijn.

Het zou kunnen dat het bij jouw tabletjes beter lukt. Ik kan al heel erg lang geen temesta meer krijgen: te duur. Ik krijg alleen merkloze lorazepam van steeds wisselende producenten of importeurs.

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/l/lorazepam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Lynn46:

Hey Karel, jij volgt het hier ook goed op!;) Ik had vorige x al bij de huisarts voorschriften gekregen om vanaf 0,25 af te bouwen met 0,05 mg, heb volgende week opnieuw afspraak bij hem en ga hem het schema van de taperingsstrips voorleggen dat jij hebt meegegeven, of als dat niet kan met voorschriften van 0,10 of 0,05 te starten van 0,5. Jammer dat ik te snel ben gegaan, nu zit ik weer op 0,5 en heb ik toch veel meer last dan voordien... weet ook niet of ik misschien overdag al ontwenningsverschijnselen heb van die 0,5 die ik 's avonds neem... dan moet ik misschien toch beter omschakelen naar diazepam..wat een (ben)zootje! Maar ja, het is niet anders, we moeten erdoor...

En hoe lukt het bij jou? 

Ik ben op het ogenblik niet aan het afbouwen maar sta al meer dan een half jaar op 0,13 mg lorazepam. Ik heb noodgedwongen een voorlopige stop gemaakt op 0,13 mg. De klacht die hier aanleiding toe gaf is inmiddels wel een stuk verbeterd maar ik wil me beter voelen dan ik me nu voel voordat ik eventueel verder ga. Ik ben van plan pas verder te gaan met afbouwen als ik me ongeveer even goed voel als ik me voelde voordat ik met afbouwen begon. De reden dat ik zo voorzichtig ben is dat ik al ernstige klachten had toen ik er zeer lang geleden mee begon, anders was ik er nooit mee begonnen. Ik merk dat die toch weer aanstalten maken om de kop op te steken maar ze zetten nog niet helemaal door. Ik zou er liever deels mee afrekenen voordat ik verder ga. Bovendien heb ik niet de steun van een antidepressivum en kindled ben ik waarschijnlijk ook wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Karel, dat getuigt wel van heel veel zelfdiscipline en doorzettingsvermogen, dat je zo lang op zo'n lage dosis blijft! Ik vermoed dat ik zelf ook last heb van dat kindley effect... ik leer hier zoveel bij, had ik dat allemaal maar geweten voor ik eraan begon! Kan echt kwaad zijn op mezelf, vooral omdat ik lorazepam ben beginnen slikken om de abrupte ontwenning van de flurazepam en de opstart van AD op te vangen, op voorschrift van de psychiater natuurlijk.. De AD heeft mij super goed geholpen, maar van die lorazepam had ik echt moeten afblijven! Nou ja, helaas komt wijsheid achteraf...gelukkig heb ik nooit een hoge dosis gebruikt, maar zelfs van die 0,5 mg af raken gaat geen sinecure zijn.. heb een week na het opnieuw verhogen van de dosis nog steeds last van maagpijn en darmklachten (kan natuurlijk ook andere oorzaak hebben, maar voel me echt ziek), de andere symptomen zijn nu wel weer weg. Ik ga inderdaad een precisieschaaltje kopen, want de tabletten precies in het midden snijden is moeilijk. Ik dacht tot nu toe dat het geen kwaad kon, eens wat meer of minder, maar nu weet ik dan dat dat toch niet ideaal is. 

Kon jij tijdens jouw afbouw en nu normaal functioneren? (Werken, sociaal leven, ..)

Ik hoop echt dat dat lukt als ik in heel langzaam tempo ga...

Veel groetjes en nog een fijne zondagavond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Lynn46:

Hoi Karel, dat getuigt wel van heel veel zelfdiscipline en doorzettingsvermogen, dat je zo lang op zo'n lage dosis blijft! Ik vermoed dat ik zelf ook last heb van dat kindley effect... ik leer hier zoveel bij, had ik dat allemaal maar geweten voor ik eraan begon! Kan echt kwaad zijn op mezelf, vooral omdat ik lorazepam ben beginnen slikken om de abrupte ontwenning van de flurazepam en de opstart van AD op te vangen, op voorschrift van de psychiater natuurlijk.. De AD heeft mij super goed geholpen, maar van die lorazepam had ik echt moeten afblijven! Nou ja, helaas komt wijsheid achteraf...gelukkig heb ik nooit een hoge dosis gebruikt, maar zelfs van die 0,5 mg af raken gaat geen sinecure zijn.. heb een week na het opnieuw verhogen van de dosis nog steeds last van maagpijn en darmklachten (kan natuurlijk ook andere oorzaak hebben, maar voel me echt ziek), de andere symptomen zijn nu wel weer weg. Ik ga inderdaad een precisieschaaltje kopen, want de tabletten precies in het midden snijden is moeilijk. Ik dacht tot nu toe dat het geen kwaad kon, eens wat meer of minder, maar nu weet ik dan dat dat toch niet ideaal is. 

Kon jij tijdens jouw afbouw en nu normaal functioneren? (Werken, sociaal leven, ..)

Ik hoop echt dat dat lukt als ik in heel langzaam tempo ga...

Veel groetjes en nog een fijne zondagavond!

Je hoeft echt niet kwaad te zijn op jezelf hoor, want je kunt niet zomaar in een keer met een benzo stoppen als je die al langere tijd gebruikt hebt, dus je had een vervangende benzo nodig.  Bovendien heb je een AD opgestart en de klachten die dit vaak geeft zijn op zichzelf voor veel mensen al een reden om een benzo te gaan gebruiken die ze dan later weer moeten afbouwen.

Wat betreft of ik normaal kon functioneren tijdens de afbouw. Ik heb al tientallen jaren zitten te sukkelen en mijn functioneren heeft zich altijd dicht bij een minimumniveau bevonden. Tijdens de afbouw en ook nu nog ging het nog wat minder. Maar het is beheersbaar gebleven en ik kan gelukkig nog voor mezelf zorgen en vergeleken met veel anderen mag ik niet klagen.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, knap dat jij dat zo goed volhoudt en er positief naar kijkt! En dat je dan zoveel energie steekt in de ondersteuning van anderen hier! Ik heb er in elk geval al veel aan gehad!

Bedankt voor je begrip, ook, ik weet alleen niet of ik nog op veel begrip in mijn omgeving mag rekenen als die afbouw heel zwaar wordt, toch moeilijk uit te leggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoi @lynn 

Was benieuwd of je al stabiel bent. Ik ben bezig om te stabiliseren op een AD. Heb wél Alprazolam om het op te vagen, maar probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Ben zo benieuwd hoe lang het nog duurt voor ik me beter voel. Nu 11 dagen verder. 
 

Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey Melaan, 

Ik ben ondertussen gestabiliseerd en afgebouwd van 0,50 naar 0,40. Dat ging erg goed, heb maar 1 week echt last gehad. Nu heb ik nog wel last van vanalles en nog wat (ontsteking tandvlees, spierpijn, tintelingen in arm, tinnitus, maagpijn, ..) maar allemaal zo licht dat het mij niet of nauwelijks belemmert. Dat was enkele maanden geleden wel heel anders na Cold Turkey stop Flurazepam, dus ik ben nu heel voorzichtig aan het afbouwen. Wat ben jij aan het afbouwen? De AD of een benzo? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Lynn46,

Wat fijn om te horen dat je je weer OK voelt!

Ik slik een AD, Mirtazapine. Heb dit gekregen ivm mijn burn-out om beter te slapen en te eten. De eerste keer te snel gestopt. De tweede keer alsnog te snel gezakt, waardoor ik na 3 weken toch weer terug ben gegaan naar mijn oorspronkelijke dosis, 7,5mg.
 

Nu bijna 3 weken verder, maar nog niet stabiel. Vraag me af hoe lang het nog duurt en of ik niet eea beschadigd hebt door op en neer te gaan. Is dat dan kindling? 
Ik heb vooral last van een branderig/drukkend gevoel in mijn hoofd en onrust in de ochtend. Eten gaat ook niet makkelijk. Ik het wel wat OK dagen gehad, maar nu weer 4 dagen naar. Denk wel dat het ook een mix is, omdat ik ook nog herstellende ben van mijn burn-out. 
 

Succes met je afbouw!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Melaan, 

Ja, blijkbaar bestaat er bij AD ook een kindling effect, maar ik heb eerlijk gezegd helemaal geen verstand van AD, neem er nu zelf ook 1 sinds 7 maanden maar ben zeker nog niet bezig met afbouw ervan... Ik heb die Mirtazapine hier op het forum wel vaker zien passeren, dus waarschijnlijk vindt je wel meer info als je dat als zoekterm ingeeft. Die druk op je hoofd herken ik van de eerste maanden na mijn CT van flurazepam: alsof ik in een vliegtuig zat dat pijlsnel naar beneden dook, ook enorme druk op orden en ogen, was echt angstaanjagend! Maar dat is er bij mij helemaal uit nu, af en toe nog knellende band rond mijn hoofd en that's it, gelukkig! Bolletje is ook AD aan het afbouwen, zij doet dit echt heel rustig aan, denk dat dat sowieso het beste advies is dat je kan krijgen...en zeker geen alprazolam nemen tenzij je echt niet anders kan, want dan belandt je van de regen in de drup! Heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Lynn46,

Fijn dat je bent hersteld van de CT en bent gestabiliseerd van je laatste stap. Geeft mij ook weer hoop dat ‘het weer goedkomt :-)

Dankjewel ook voor je tip, ik zal Bolletje opzoeken. 
 

Succes verder! 

bewerkt door Melaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...