Spring naar bijdragen

Verslaafd?


Hanne

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, ik ben Hanne, 45 jaar oud en een tiental jaren geleden problemen gehad met alcohol. Toen waren er wel dagen dat ik dagelijks dronk, heb een zware burn out gehad.  In de tussentijd dronk ik op regelmatige basis in gezelschap maar het laatste jaar is het een drietal keren voorgevallen dat ik stiekem ging drinken en het uit de hand liep.  Dit komt vooral door mijn onzekerheid en het gevoel te hebben nooit iets goed te kunnen doen. Mijn dochter en ouders zeggen dat ik een alcoholiste ben en dat ik verslaafd ben en dringend hulp nodig heb.  Maar als je verslaafd bent kan je dan gerust maanden zonder alcohol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Hanne:

 Maar als je verslaafd bent kan je dan gerust maanden zonder alcohol?

Welkom hier op dit forum.

Je kunt gerust maanden (en jaren) zonder alcohol als je verslaafd bent
Dat begint bij het eerste glas niet nemen, de eerste dag niet drinken.

In het begin kan dat zeer moeilijk zijn en na een aantal weken / maanden ook.
Als je stopt met alcohol ga je je beter voelen.
Misschien na een dag of een week, dat ligt er aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Hanne:

Nu zegt mijn familie dat ik verslaafd ben maar ik zie  dat zelf niet zo.

Alcoholist en verslaving zijn zware termen waar veel mensen zich niet in herkennen.

Jij hebt op de een of andere manier een probleem met alcohol.
Anders zou jij je hier niet melden.

Wat was de reden dat je stiekem gedronken hebt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Hanne, iedereen ervaart het anders, dat gevoel van ik drink teveel, als je voor jezelf het gevoel hebt dat het teveel is moet je er iets aan doen, iedereen heeft iets van dat is acceptabel voor mij, bij de ene ligt dat anders dan bij de ander, ligt er ook aan in welk stadium je bent, ik doe bijvoorbeeld 1 fles wijn en een halve fles sterk als ik de volgende dag moet werken, in de weekenden geheel los, ik verstop ook niet meer dat niveau ben ik gepasseerd het staat gewoon in de keuken en mijn vrouw en dochter zien hoe het er bij staat en hebben mij min of meer opgegeven, omdat ik gewoon werk en het inkomen binnenbreng wordt het getolereerd maar normaal is het niet en dat weet ik ook, eens in de zoveel tijd ben ik hier een tijdje maar weet dat mij dat ook niet helpt, maar anderen voorkomen dat het zover komt, dat kan ik proberen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-12-2020 om 16:45 zei Hanne:

De aanleiding was mezelf heel onzeker voelen en het gevoel hebben niets goed te kunnen doen voor niemand.

Ik vind als je maanden zonder kan dat je toch niet verslaafd bent?

Als je maanden zonder kan ben je niet echt verslaafd.. Je bent er m.i. dan wel gevoelig voor..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-12-2020 om 16:49 zei Hanne:

Ik ben gewoon heel onzeker van mezelf, ook in relatie. Altijd denken dat anderen beter zijn

Ook ik was heel onzeker, en nog wel maar met alcohol denk je dat je zekerder word , dat dacht ik ook maar sinds ik gestopt ben, ben ik veel anders gaan leven net of je in een andere wereld komt.

Je gaat weer leven je hoeft geen alcohol meer om je te bewijzen, je bent gewoon wie je bent en dat is goed, je word echt sterker.

Succes :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanne,

Goed dat je nadenkt over je alcoholgebruik.

 

Verslaafd of niet...tja...wat wil je er mee? In het begin had ik ook moeite met de term 'alcoholist' of 'verslaafd zijn'. Nu weet ik dat het een signaal was van ontkenning. 

Wanneer je alcohol gebruikt als 'zelfmedicatie', stiekem drinkt...dan heb je geen goede verhouding met alcohol.  En of je dat dan dagelijks doet of niet, feit is dat je onderliggende issues verdoofd, verstopt, met alcohol.  Het lijkt dat je het nu nog redelijk onder controle hebt.

Als ik je een advies mag geven, alcohol laten staan, en hulp zoeken voor je onzekerheid, in combinatie met stoppen met alcohol drinken.

 

Succes!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...