Spring naar bijdragen

Open Huiskamer 2 december voor iedereen


Roberto

Aanbevolen berichten

Op 7-8-2015 om 14:43 zei Snoes:

Ik schrijf dit voor iedereen die een steuntje in de rug wil of meer informatie over het stoppen of afbouwen met benzo's.

Laat ik voor opstellen dat ik geen arts ben, maar ervaringsdeskundige zoals de meeste van dit forum. Iedereen ervaart de afbouw anders. Hier zijn geen richtlijnen voor. Ieder mens is anders en ieder lichaam. De een ervaart bijna geen klachten en voor de ander is het een hele zware tijd. Ik kan dus niet zeggen wat je te wachten staat. Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en de informatie die ik gelezen heb. Kennis geeft macht en geeft je meer inzicht in de situatie. Pas hier wel mee op! Je komt ook verhalen tegen die je banger maken.

Wat goed is om te lezen is de Ashton Manuel, meerdere keren vermeld op dit forum. Het geeft je inzicht wat benzo's met je doen, er staan afbouw schema's in en een duidelijke beschrijving van de ontwenningsverschijnselen.

Het belangrijkste BOUW NOOIT TE SNEL AF!

Het lichaam heeft bij elke vermindering van dosering de tijd nodig om te herstellen, de mede leden kunnen dit beamen. De zenuwen zijn een tijd(afhankelijk hoe lang je dit geslikt hebt) onderdrukt geweest.

Wat de afbouw makkelijker kan maken is de benzo die je gebruikt eerst omzetten naar diazepam. Dit heeft met de halfwaardetijd van de benzo te maken. Diazepam heeft de langste haflwaarde tijd. Dit zorgt ervoor dat het stofje langzamer uit je lichaam gaat en het de afbouw makkelijker kan maken. Voor de meeste mensen werkt dit het beste, maar ook hierin zijn uitzonderingen. Dit betekend niet dat je dus geen ontwenningsverschijnselen krijgt, maar ze zijn iets makkelijker te handelen. Diazepam begint na ongeveer 8 dagen uit te werken, na 8 dagen zullen de ontwenningsverschijnselen pas beginnen. Zowel door dokteren als veel sites staat dat de ontwenningsverschijnselen 1 tot 2 weken aanhouden. Houd er rekening mee dat dit echt veel langer kan duren.

Naast de lichamelijke klachten zijn er de geestelijke klachten die de afbouw moeilijk maken. Voor mensen die benzo's zijn gaan slikken voor hun angst op paniek. De klachten die je krijgt lijken hier heel erg op waardoor je denkt dat alles weer terug komt, terwijl dit in veel gevallen niet zo is. Belangrijk om te weten is dat jaren lang of gedurende het gebruik gevoelens onderdrukt zijn. Dus tijdens of na de afbouw kan het zijn dat er bepaalde emoties uitkomen. Wees hier niet bang voor. Zeker als u begeleiding heeft kan degene u er mee helpen. Het is het echt dubbel en dwars waard om te stoppen met benzo's.

Ik heb hier nog enkele tips die mij erg geholpen hebben. Houdt u eigen afbouwritme aan. Als je merkt dat je nog niet toe bent aan de volgende stap dan wacht je een paar dagen of een week. Drink voldoende, het liefst water. Koffie kan meer onrust geven, maar is zeker niet bij iedereen zo. Eet zo gezond mogelijk dus ook voldoende groente en fruit. Ik heb zelf veel baat bij het slikken van een multi vitamine en magnesium. Houd indien mogelijk een vast slaap ritme aan. Zorg dat je er met mensen over kan praten, hier op het forum of mensen uit je omgeving. Ik heb diverse mensen in mijn omgeving een artikel laten lezen, waardoor ze het meer zijn gaan begrijpen. Ik heb heel veel baat gehad bij yoga, waardoor ik goed op mijn ademhaling kon terug vallen en een betere doorbloeding kreeg. Belangrijk is om te doen waar je jezelf goed bij voelt. Wees lief voor jezelf! Begin niet aan jezelf te twijfelen, het is gewoon heel zwaar en weet dat het tijdelijk is.

Ik hoop dat ik er iemand een stukje mee op weg kan helpen.

 

43 minuten geleden zei Frank86:

Goedemorgen allemaal 

vandaag goed geslapen alleen weer met angst wakker gelijk als ik wakker wordt krijg ik misselijkheid en angstgedachtes 

afbouw gaat goed alleen wat ontwenning rillingen misselijkheid onrust 

zijn er mensen die lorazapam afbouwen 

 ik heb bromazepam een vraag aan jullie ik ben zo depresief  kan dat van afbouwen zijn   wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Wilhelmina:

 ik heb bromazepam een vraag aan jullie ik ben zo depresief  kan dat van afbouwen zijn   wilhelmina

Ik slik zelf diazepam, maar dit is wat ik o.a. als bijwerking bij bromazepam lees:

"Depressieve gevoelens kunnen aan het licht komen."

Heb je het hier wel eens met je voorschrijvend arts over gehad?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Roberto:

Ik slik zelf diazepam, maar dit is wat ik o.a. als bijwerking bij bromazepam lees:

"Depressieve gevoelens kunnen aan het licht komen."

Heb je het hier wel eens met je voorschrijvend arts over gehad?

De Dokter doet niks voorscrijven zijn ze goed in 40 jaar dat ik gebuik  en verder niets 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Roberto:

Ik slik zelf diazepam, maar dit is wat ik o.a. als bijwerking bij bromazepam lees:

"Depressieve gevoelens kunnen aan het licht komen."

Heb je het hier wel eens met je voorschrijvend arts over gehad?

Hey Roberto....wat zijn jouw ontwenningsklachten van diazepam vooral 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Frank86:

Goedemorgen allemaal 

vandaag goed geslapen alleen weer met angst wakker gelijk als ik wakker wordt krijg ik misselijkheid en angstgedachtes 

afbouw gaat goed alleen wat ontwenning rillingen misselijkheid onrust 

zijn er mensen die lorazapam afbouwen 

Ik lormetazepam..., Ik had bij elke x omdraaien in bed ging mijn hoofd enorm tollen vanochtend

Ook de eerste keer...heftig spulletje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Fer:

Ik lormetazepam..., Ik had bij elke x omdraaien in bed ging mijn hoofd enorm tollen vanochtend

Ook de eerste keer...heftig spulletje

Hoi fer

Gebruik je het lang lormatazapam 

ook voor angststoornis paniek onrust 

ik gebruik het nu bijna ander half jaar ik voel dat ik depri ben geworden gaat zo niet de goede kant op 

echt zwaar is dat je leven ineenkeer veranderd het is allemaal vorig jaar begonnen met misselijkheid nachtzweten en vaak plassen hield masr niet op ik was helemaal uitgeput dokters konden maar niets vinden ik ben daardoor helemaal in angst paniek onrust bang van alles om mij heen ik dacht steeds dat ik dood ging en gek genoeg is dat allemaal tijdens therapie ggz gebeurd terwijl ik gezond geen angst of paniek had ik heb zo spijt dat ik ben geweest therapie nu zit ik in zwarte gat vaak thuis in bed voel hele dag angst vreselijk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vechter:

Hey Roberto....wat zijn jouw ontwenningsklachten van diazepam vooral 

Dat vind ik lastig om te zeggen.
Op dit moment geen, omdat ik diazepam nu korte periodes gebruik.
Afgelopen februari / maart heb ik de diazepam volledig afgebouwd in vrij korte tijd.
Begin oktober ben ik opnieuw begonnen, om andere redenen.

In 2014 ben ik met oxazepam begonnen.
Dat was bedoeld om ontwenningsverschijnselen van overmatig alcoholgebruik tegen te gaan.
Alcohol is mijn kernprobleem.

I.p.v. te stoppen met alcohol ben ik oxazepam door blijven slikken.
Na ruim een halfjaar of zo voelde ik mij 'raar', zo had ik mij nog nooit eerder gevoeld met alleen alcohol.
Sindsdien ben ik lid van dit forum, soms een tijd actief.
Als ik een terugval in alcohol heb kan ik lange tijd wegblijven.

Die oxazepam beviel mij niet, ik zat op een wipwap, vanwege de korte halfwaardetijd.
Toen ben ik overgestapt op het langwerkende chloordiazepoxide (librium).
Dat heb ik nog geruime tijd geslikt totdat het uit de handel ging.
Dat leek mij een goed moment om over te stappen op diazepam en dat af te bouwen met taperingstrips in drie maanden.
Dat beviel mij ook niet en ben weer teruggegaan naar diazepam.
Verder weet ik het even niet meer uit mijn hoofd.
Mijn hele verhaal staat wel onder Wie is wie.(bij alcohol).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...