Spring naar bijdragen

Nieuw, 8 mnd gestopt, zwaar verslaafd ketting doorbreken


Liefff

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Liefff en nu 8 maanden gestopt met drinken. Ik ben zwaar alcohol verslaafd. Ik ben eind 40. Moeder en vrouw. Ik dronk al flink in/vanaf mijn puberjaren en de laatste jaren was het echt een hel: de alcohol, de hoeveelheid die ik dagelijks naar  binnen sloeg  en het niet kunnen stoppen. Ik ben uiteindelijk zelf gestopt, zonder hulp. Maar mijn partner is ook gestopt en dat helpt natuurlijk al heel veel. Ik overweeg nog om in een praatgroep te gaan. Stoppen is een ‘aparte’ weg. Ik begin ‘m wel steeds mooier te vinden. Alle clichés komen ook op mijn pad. Ik wil nooit meer drinken maar weet dat ik verslaafd blijf. Ik zal dus nooit meer kunnen drinken. Iets wat mij de laatste dagen heel duidelijk is en wat ik wel uit wil schreeuwen: ik wil de ketting van alcohol(verslaving) breken zodat ik ‘m NIET doorgeef aan mijn kinderen. Zij hebben last van mijn verslaving gehad. Vanuit mijn jeugd en familie zat ik wel vast aan die alcohol-ketting. Ik wil NIET dat mijn kids verder opgroeien met het idee dat alcohol normaal is (bij ons was het gebruik dagelijks en op álle denkbare gelegenheden). Ik hoop dat ze zelf nooit alcohol verslaafd raken.... ik breek die stomme slechte alcohol- ketting en gooi ‘m ver weg voor de volgende jonge generatie (emoï spierbal en lach , knipoog haha)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet nog leren navigeren hier op dit forum. Ik ben vooral geïnteresseerd in de wel/niet steun uit familie omdat ik zelf uit een alcoholisch gezin kom. Helaas wordt in mijn familie al het alcohol gebruik verkleind en ‘verzacht’. Alsof mijn ouders nooit zopen (deden ze wel dagelijks). Een van mijn ouders is overleden aan dementie. Dat ging heel snel. Gesprekken met familie over de doodsoorzaak en verhouding met alcohol gaan ‘raar’ en ik begon zelfs aan mijzelf te twijfelen of ik mijn verleden wel goed zag... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 maanden gestopt en zwaar verslaafd, dat klinkt bijna als een tegenstelling. Knap van je, zelf gestopt en al zo lang. Ik ervaar dat proces ook als een leerzame weg. Goed dat je dit zo ervaart, dat helpt denk ik wel als je er zo bewust mee bezig bent. 

Welkom hier. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cleo66:

Welkom lieffff  , ja dat twijfelen aan jezelf omdat de wereld om je heen de boel bagatelliseert.  Heel herkenbaar . Mijn broer dronk zich dood.  Je zou toch zeggen dat alcohol als een erg gevaarlijk goedje dan zou worden gezien . Maar nee hoor.  Het is vrij verkrijgbaar en iedereen doet het .  Laat je niks wijs maken . Goed dat je die ketting wil doorbreken .  Het is  harddrugs, legaal verkrijgbaar.   8 maanden al , super 

Voor mij ook heel herkenbaar..! Het is een harddrug. Ik ben er nu bijna vier jaar vanaf.. Verslaafd blijf ik. Dat voel ik nog dagelijks.. Toch geef ik het niet op! Ik zal nooit meer iets pakken, want ik weet dat ik dan gelijk weer superverslaafd ben..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie antwoorden en lieve bemoedigende woorden! Ja het is stom hoe drank in onze westerse samenleving zo sterk zit. Al kom ik gelukkig nu ook tot de ontdekking dat er legio mensen niet drinken. Vanuit mijn familie waren mensen die niet dronken saai/ vielen er buiten. Maar misschien zagen anderen ons (mijn ouders) wel als alcoholisten? Ik wist niet beter dan dat alle normale mensen dronken. In mijn volwassen leven heb ik wel altijd een strijd met drank gehad en korte perioden gestopt. Maar aan het eind van dat stoppen was altijd een soort finish en als die gehaald was.... lossss

De laatste jaren werden bizar erger en erger: verschrikkelijk vergiftigd, in de put, verwaarloosd, onzeker etc. Terwijl ik naar de buitenwereld nog wel redelijk functioneerde hoor. Je zag het wel en niet aan me.

Ik heb inderdaad steun aan verhalen. Herkenning hoe erg het was: raar doen, katers, kotsen en doorgaan, dronken autorijden, stiekum drinken, indrinken, thuis , dagelijks licht uit je ogen drinken, vallen, rond het middaguur trillend naar de koelkast om zo snel mogelijk weer op level te komen etc etc. En alcohol was idd ook een beste vriend met welke ik ‘in een begin’ zo enorm veel leuke momenten heb meegemaakt. Om dat nooit meer te zullen hebben doet pijn. Maar ik weet ook dat ‘vriend’ alcohol mij nooit meer geweldige momenten gaat geven. Mijn familie zegt : “Je kan toch wel drinken? Je moet ‘gewoon’ niet zo veel drinken”... en dan begin je nog uit te leggen van verslaving en dat mijn receptoren stuk zijn (filmpje Els Bovenlander) Maar ja .... zij nemen wel en zeggen dat hun gebruik altijd wel meeviel... 

De podcast van Koos van Plateringen ‘Eerlijk over alcohol’ vind ik ook heel fijn.

ik zoek nog wat meer daarvan

nogmaals ; bedankt voor het warm onthaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lonster, ook bedankt voor je reactie. Ja het klinkt bijna als een tegenstelling. Toch ben ik zwaar verslaafd al dacht ik toen ik 8 maanden geleden stopte dat het wel meeviel (oh zooo erg!)

3 flessen rosé en 10 blikken bier per dag. Dat was mijn norm.... ik vind dat wel zwaar verslaafd... als ‘mijn’ drank op was kon ik ook op wat anders maar ik zorgde er (dagelijks) voor dat ik mijn level in huis had... pffffffff....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Liefff, ik zuip mijn hele leven al , en vroeger in mijn jeugd moest ik kotsen, daarna in mijn twintig en dertiger jaren waren er katers. die werden na mijn veertig en nu in mijn vijftig er geen katers meer maar in de morgen kortdurende dufheid in mijn hoofd, heb wel het gevoel dat ik een zeer hoge tolerantie heb opgebouwd en dat is niet goed, je bereikt niet meer het juiste gevoel, je wordt nooit meer dronken en je wilt in de morgen al weer doorgaan. nooit helemaal dronken maar ook nooit helemaal nuchter, je deed goed je best Liefff je rose en bier in die hoeveelheid,  maar dat is toch teveel niet? ik doe het zelf niet veel beter op dit moment moet ik zeggen. met 1 fles wijn en een halve fles sterk op doordeweekse dagen als ik werken moet, ben nu 56 en nog nooit 1 dag werkeloos geweest .eigenlijk is dat een dieptepunt om niet trots op te zijn of zo.dat jij de stap hebt gezet is geweldig, ik kan hem nog niet aan 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik wil iedereen het allerbeste wensen! Herman, probeer te stoppen! Ik ben nog steeds gestopt en voel me 20 jaar jonger! Ik zie er veel beter uit en mijn lijf en hoofd gaan ook super! Met kerst was het effe gek. Niet moeilijk maar gek. De afgelopen 32 Kerst vieringen dronk ik namelijk wel alcohol (ja ook in mijn tienerjaren, mijn moeder kocht pisang ambon voor mij... lekker teut aan de kerstdis met je ouders op je 16e ! Yeah!) En de laatste keren Kerst dronk ik zo achterlijk veel dat ik de volgende dagen echt niet meer wist hoe ik in bed was gekomen.... En beroerd natuurlijk ‘s morgens maar daar gooide ik dan alcohol op rond 12 u. Deze kerst is by far de aller aller aller leukste! 
ik kom niet zo veel hier als ik dacht te doen maar ik wil de iedereen en vaste leden bedanken dat jullie iedereen zo lief helpen! Heel knap van jullie. Ik hoop dat iedereen de kracht vindt om te stoppen: het leven is écht fijner zonder! 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi om te lezen: wel even wennen maar wel de allerleukste kerst by far, voor het eerst weer eens zonder drank. Je hebt een goede instelling, dat is duidelijk. Lekker doorgaan zo, ook met oud en nieuw wens ik je weer fijne ervaring en alvast een heel fris nieuw jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Wat aardig dat je dat vraagt. Het gaat dus goed. Al ben ik helaas bijna dagelijks met alcohol in mijn hoofd bezig. Ik wou dat ik dat uit mijn brein kon wissen. Sommigen hebben dat gwoon niet he?: dat duiveltje wat aan je vraagt hoe lekker het zou zijn om wat te drinken oid. Maar ik heb nog steeds niks meer gedronken sinds ik ben gestopt. Super goed van mijzelf. Ik ben heel blij nu, zie er 1000 x beter uit en ben veel fitter. Ik ben altijd al veel in beweging :woon net ‘buiten’ de stad, heb dieren ook. Ik ben sportief. Was ik ook toen ik nog dronk.

 In mijn alcohol verslaving had ik een heel beloningssysteem ingebouwd: na fysiek werk (laatste jaren ook tijdens) mocht ik dan zuipen. Ik deed ook aan hardlopen. Zo liep ik 10 km en bijv. op zaterdag ochtend (weekend) liep ik die ook en zodra ik klaar was trok ik een fles bubbels open of bier en dronk dat dan direct op. Nuchter hardlopen en dan alcohol er bovenop..... echt knap. Nu loop ik niet meer hard maar sport wel intensief. En ik ben nog steeds veel buiten en veel fysiek bezig. 
Ik heb geen ontstekingen meer: ik had meerdere soorten variërend van huidproblemen tot gewrichten: het is gewoon weg! Bizar! Ik ben niet vaak op dit forum. Ik denk wel veel aan de personen hier. Ik vind het zo knap dat jullie elkaar zo helpen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...