Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 november


ikkanhet

Aanbevolen berichten

Btw ik lees vreselijk slecht de laatsten tijd. Heb de neiging vertikaal te lezen. Ik pik dan 3 woorden uit 4 zinnen en schrijf mijn eigen verhaal. Vree irritant...gaat meestal om mails. Dan beantwoord ik ze al en zie achteraf dat mijn antwoord niets met de vraag heeft te maken.

Ook leg ik dikwijls in mijn hoofd (want je leest met je ogen maar zegt t luidop in je hoofd) de nadruk op de foute delen in een zin. Waardoor t een heel andere betekenis krijgt.

Ni moeilijk dat ze mij ni verstaan eigenlijk :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch  wil ik even kwijt  ' dat ik er moeite mee heb  dat je ' je dochter  onder invloed naar huis  laat rijden ... je hoeft inderdaad dan niet  gelijk  een hele toko daar te gaan draaien  . En dat je er even niets mee te maken wilt hebben ok..   

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allemaal, 

Vandaag 45 dagen gestopt. Wordt het moeilijker als je langer bezig bent ?? De motivatie lijkt iets minder te worden. Blijft het altijd een strijd, of komt er een moment dat de behoefte weg is? Allemaal vragen waar ik mee zit. Snap dat het voor iedereen anders is. Maar misschien fijn wat ervaringen te lezen.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind  het niet  moeilijker  ' ik heb geleerd dat de gedachte  aan alcohol  niet per definitie  gelijk  halen en drinken is .      Ik noem  en ervaar het niet  zo zeer als behoefte  om te drinken   ... maar soms zijn er wel momenten waarop  ik automatisch  gedachten op trek krijg  ..   ik heb  het moeilijker  met alles wat romdom het stoppen er  bij  komt  kijken  ...   mijn schuldgevoel  ' mijn gevoelens  die omhoog  komen  .. nu is mijn situatie  gewoon uit den boze om weer te kunnen drinken er staat gewoon  een enorm  kostbaar  bezit op het spel  .. ... moet ook zeggen gebruik  antabuse  doet heel veel voor mij ..

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lieke7777 Die trek gedachten ken ik. Het is ook nog niet uit mijn “normale” patroon. Ik krijg nu af en toe alleen het gevoel dat ik mezelf iets ontneem, terwijl ik dat in het begin helemaal niet had! Ik had juist het gevoel dat ik mezelf een cadeau gaf door niet te drinken. Ik wil dat gevoel terug. Misschien maar gaan slapen zo en stoppen met de gedachtenspinsels voor vandaag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Maaaike, het proces is voor iedereen weer anders dus ik schrijf uit eigen ervaring.

Voor mij kwam er na de eerste euforie ook een periode dat ik even de motivatie wat kwijt raakte. Het “nieuwe” was er wel vanaf en de zucht was weliswaar al minder frequent maar wel nog steeds vermoeiend. Daarna kwam er weer een periode dat ik dankbaar was dat ik nog steeds niet dronk en steeds meer hobbels had genomen waar ik in eerste instantie tegenop zag. 
Ook de frequentie van meer en mindere motivatie ging na verloop van tijd ombuigen naar steeds langer geen strijd en kortere periodes van wankelen.

Het kost tijd en geduld is niet zo goed ontwikkeld bij de meeste verslaafde ;) Het wordt beter, ik ken eigenlijk geen echte periodes meer van zucht of tweestrijd om te willen drinken. Het blijft voor mij wel altijd vinger aan de pols bij onrust en of onvrede. Ik probeer alert te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Maverick dat klinkt goed. Ik had hier al over gelezen en had het ook wel verwacht. Het ging te makkelijk in het begin. Gelukkig nog geen echte tweestrijd , maar Idd het nieuwe is eraf. Je hebt het mooi verwoord.
Het is ook logisch dat er hobbels komen en gaan. Ik heb mijzelf ook als doel gesteld een half jaar niet te drinken, voor altijd klinkt nu nog te heftig. Hopelijk ben ik dan op een punt dat de behoefte zo goed als weg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Maaaike:

@Maverick dat klinkt goed. Ik had hier al over gelezen en had het ook wel verwacht. Het ging te makkelijk in het begin. Gelukkig nog geen echte tweestrijd , maar Idd het nieuwe is eraf. Je hebt het mooi verwoord.
Het is ook logisch dat er hobbels komen en gaan. Ik heb mijzelf ook als doel gesteld een half jaar niet te drinken, voor altijd klinkt nu nog te heftig. Hopelijk ben ik dan op een punt dat de behoefte zo goed als weg is.

Ik heb mijzelf ook nooit beloofd nooit meer te drinken, die druk leg ik mijzelf niet op. Ik rijg de dagen aan elkaar en dat werkt voor mij nog steeds prima. Verslaving is als een kampvuur, als je er geen hout meer opgooit gaat het uiteindelijk uit. Je moet wel altijd alert blijven op de smeulende kooltjes onder de as. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Jannigje:

Dat is mooi @Zbb:rose:

Fijn zo’n broer en schoonzus

Hoe voel je je nu?

Ben nu wel iets aan het opknappen denk/hoop dat ik me morgen wel al een heel stuk beter zal voelen

de binge heeft gelukkig niet heel lang geduurd

van donderdag avond tot maandagnacht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn je te lezen @Zbb!!! En top van je broer en schoonzus, goud waard.

Goed bezig @Maaaike! Zal nog lastig blijven die tweestrijd, zal voor mij straks ook weer gaan komen. Maar voel mij nu zo goed, wil die katers niet meer en dat halfslachtige gedoe, van wel/niet drinken. Tellen, uitrekenen, gehele logistieke gebeuren rondom het drinken etc. Hoop dat ik het zo blijf voelen, dat is altijd maar afwachten bij mij. Lijkt wel alsof de knop geheel om is nu. Komt ook door de refusal die ik slik natuurlijk. Drinken is geen optie, durf daar niet doorheen te drinken. Werk liever in het ziekenhuis dan erin te liggen.

Blauwe lucht is nu ook echt blauw, een regenbui voelt nu ook echt nat en koud aan. De wind door mijn haren, waait er ook echt doorheen. Nuchter beleef ik dat zo, alles komt 10 keer meer binnen. Kan voor en nadeel zijn. We gaan het zien. Vind het wel spannender, terwijl ik het ook ooit saaier vond. Nu nog niet. Hoop dat dit zo gaat blijven.

Lekker gewerkt, zo opslomen.

Ben ook veel vrolijker, iemand zei mij, je straalt hoe komt dat? Van binnen gniffel ik dan, zeg niet waarom/wat de werkelijke reden is natuurlijk. Ach gewoon goed geslapen.........Wat ook echt zo is. Slaap veel beter, wat een cadeautje.

Droge afmelding!

Morgen refu innemen en daarna avonddienst en dan 2 dagen vrij.

Trusten :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij ook geen strijd. Wel alertheid. Maar voor mij werkte het zo dat toen ik het besluit had genomen kwam er rust. Maar vóórdat ik zo ver was... ja. Toen was er wél strijd. Idem met roken.

Ik merk wel dat ik nog steeds behoefte heb aan verdoving, weg willen zijn af en toe. Dat uit zich nu meestal via eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Renaldo61 sorry waarvoor? Als het voor jou nog een strijd is, dan is dat zo he, jouw ervaring. 

 

Waarom ik erop reageerde?

Ik lees vaak het vechten tegen de vijand alcohol, strijden,  de duivel etc.  En ja, dat strijden, verzetten heb ik ook ervaren toen ik 'het besluit' nog niet kon nemen. Zoals Lika ook beschrijft. Zolang je het ziet als strijden tegen iets, hou je ook de achterdeur open. Immers je kunt winnen of verliezen. Als je wint heb je weer een droge dag, maar als je verliest een terugval.  En kun je tegen jezelf zeggen, ik heb mijn best gedaan, maar deze keer verloren. En vol goede moed een volgende poging. Of ik heb weeeer verloren en een nog groter slachtoffergevoel krijgen. En nog hopelozer erin komen staan.  Of het opgeven. Ofwel, het ligt buiten jezelf, 'ik kan er niets aandoen'. ' Het is nou eenmaal een hele gemene tegenstander' ... uiteindelijk zijn het allemaal gedachten die ervoor zorgen dat je het als een strijd blijft ervaren. En die gedachten, die creëer je zelf. Het goede nieuws? Daar kun je dus ook zelf wat mee. Makkelijk? Neuh...maar wel te doen.

Die strijd is het tegenovergestelde van overgave.  Die strijd opgeven, de machteloosheid die in stap 1 genoemd wordt toestaan is het begin van herstel.  Het drama eraf. En aankijken wat er gebeurt, niet meer hulpeloos zijn, maar ook weer regie nemen in dit proces.  Dan is er geen strijd meer.  Wel de behoefte om zaken te verdoven zoals Cleo zegt.  En ja, daar moet je dan wat mee. Want verdoven met alcohol is geen optie meer. Ik grap dan wel eens, de zak paprikachips die ik dan in een keer leegsnaai. En ook dat wordt minder.  En ik word milder, mag af en toe een zak leegsnaaien of een overbodig jurkje kopen :) 

Wat je aandacht geeft groeit. 

Het telkens uitspreken van hoe moeilijk het is, bevestigt dat ook in jezelf. Ja, het is lastig, maar ik werk eraan. Wat kan ik doen, wat is helpend voor mij? Is een manier die mij veel meer oplevert. En dat gaat niet over negatieve gedachten vervangen door positieve, maar mijn gedachten zien, accepteren, op waarde schatten.  

Nou heel verhaal...nu de sportkleren aan, dat is ook heel helpend!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De strijd gaat weg als het een gewoonte is geworden om niks te drinken. Dan denk je er ook niet meer over na. Net als dat je vroeger nooit nadacht over het wèl drinken.

Nu ben ik niet precies degene die daarover met autoriteit kan spreken omdat ik af en toe wel drink, maar het is een feit en dat geef ik graag toe, dat ik wat strijd voel als ik 2 dagen achter elkaar wat gedronken heb, terwijl als ik 2 weken lang niks drink dan is het heel rustig in de kop.

Verder heeft alles te maken met emoties die de motivatie kunnen verstoren, en rare omstandigheden die de gewoonte kunnen verstoren. De lockdown bijvoorbeeld. Kan ook een excuus zijn. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je er gradaties in hebt; een gedachte die op komt, een behoefte, zucht of drang.

Bij drang is het vechten, in eerste instantie. Bij een gedachte kun je jezelf trainen om er anders in te staan en je gewoontes te veranderen. Van drang naar gedachte is dan ook weer een proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...