Spring naar bijdragen

Wijnliefhebber


vipaepe

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik als wijnliefhebber met een vraag zit.

Ik was voor het begin van dit jaar een zeer sporadische wijn drinker. Ik dronk wel af en toe eens een pintje, maar zeker niets problematisch, en al zeker niet regelmatig.

Met de lock down en constant thuis werk is mijn interesse in wijn fors toegenomen, en heb ik sinds maart van dit jaar een wijnkelder aangelegd met een honderdtal flessen wijn. Ik ben mij ook beginnen inlezen in wijn, volg diverse wijngroepen enz.

In maart/april/mei van dit jaar dronk ik in het weekend een fles, tijdens het koken en tijdens het eten. Daarna kwam er vaak in de week ook een tweede fles bij.

Met andere woorden, ik zit nu gemiddeld aan twee flessen per week, verdeeld over 4-5 dagen met de overige 2-3 dagen zonder alcohol. Dat is misschien niet onrustwekkend, maar het heeft mij wel doen nadenken dat ik dit niet uit de hand wil laten lopen.

Dat is dan ook de reden dat ik mij hier geregistreerd heb, om niet met mijn vragen te blijven zitten; en om ervaringen en uitgangspunten van anderen te leren kennen.

Zit ik in de gevarenzone?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Lonster:

Het feit dat je deze vraag stelt zegt al genoeg denk ik. Wat een gevarenzone is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Je kunt online daar ook wel een test voor invullen, dat heb ik ook wel eens gedaan. Heb je er last van, en wat voor last dan? 

Last, nee, niet echt. Het is puur omdat ik het lekker vind en graag nieuwe dingen ontdek. Het gaat ook over de 'betere' wijn, als ik het niet lekker vind dan drink ik het ook niet.

Maar ik denk er wel over na, net om te vermijden dat het een probleem zou worden zonder dat ik het zelf besef. 

Ik heb inderdaad eens een online vragenlijst ingevuld, en dat gaf aan dat er geen probleem was. Maar ik heb ook artikels gelezen waar ze redelijk duidelijk waren dat een glas alcohol er al één te veel was. Dat was de trigger om hier eens de vraag te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komen  mij enkele vragen in mij op ? 

Heb je er last  van dat je drinkt ?

Moet de  fles leeg als je de eerste neemt  ?

Raak je in paniek  als je geen alcohol  in huis zal hebben  ?

Ben je afhankelijk  van alcohol ? Drink je bepaalde  gevoelens weg ? Wil je graag in een roes raken  mbt alcohol  gebruik ? 

Draait  je leven  om drinken ?  Vermijd je sociale contacten omdat je graag wilt  drinken ? 

Veel vragen  misschien  ? Maar dat  was  wel mijn  leven ' rondom  alcohol  gebruik en beseffende  dat ik tegelijk een probleem  had ... iig de gevaren  zone  al voorbij .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Lieke7777:

Komen  mij enkele vragen in mij op ? 

Heb je er last  van dat je drinkt ?

Moet de  fles leeg als je de eerste neemt  ?

Raak je in paniek  als je geen alcohol  in huis zal hebben  ?

Ben je afhankelijk  van alcohol ? Drink je bepaalde  gevoelens weg ? Wil je graag in een roes raken  mbt alcohol  gebruik ? 

Draait  je leven  om drinken ?  Vermijd je sociale contacten omdat je graag wilt  drinken ? 

Veel vragen  misschien  ? Maar dat  was  wel mijn  leven ' rondom  alcohol  gebruik en beseffende  dat ik tegelijk een probleem  had ... iig de gevaren  zone  al voorbij .

Mijn antwoorden:

- geen last van. ik functioneer niet echt anders. mijn vrouw merkt ook niets anders.

- daarstraks fles open gedaan, twee glazen gedronken (eentje voor en eentje tijdens het eten), de rest is voor morgen en eventueel de dag daarna.

- paniek, niet echt. 's avonds drink ik meestal gewoon thee :)

- de reden is dat ik het lekker vind. Ik word er meestal niets van gewaar, soms een beetje een lichte roes, maar eigenlijk nooit echt dronken of zo. Wat ik wel heb, is dat ik er naar uit kijk om naar de kelder te gaan en een wijntje te kiezen, en als het een nieuwe is te ontdekken hoe hij zal smaken. Ik probeer die dan ook te beoordelen en zo.

- mijn leven draait rond mijn kinderen. alcohol verandert daar niets aan. Maar ik kan niet ontkennen dat de lockdown er zeker mee te maken had, want het is dan begonnen. De regelmaat verdwijnt een beetje, constant thuis enz.... 

- het fysiek sociaal contact is eigenlijk grotendeels stilgevallen, maar dat komt door corona. Wij houden onze bubbel bewust heel klein. 

Bedankt voor je vragen, het maakt mij wel duidelijk dat er niet echt een verslavingsprobleem is; maar eerder dat ik een soort van ongerustheid heb na gelezen te hebben dat één glas al schadelijk kan zijn.

bewerkt door vipaepe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak er geen gewoonte van. Gewoonte wordt vanzelf verslaving. Tis een drug hè.

Na 25 jaar wijn ben ik nu geinteresseerd geraakt in thee. Heb een kast vol met thee. Wel geen honderden maar meer dan 10. Ik drink elke dag minstens een pot thee. Ik hoef daar geen ingewikkelde vragen over te stellen of iknu verslaafd ben. Thee is geen drug. 

Weet wat je doet ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei bumperjim:

Maak er geen gewoonte van. Gewoonte wordt vanzelf verslaving. Tis een drug hè.

Na 25 jaar wijn ben ik nu geinteresseerd geraakt in thee. Heb een kast vol met thee. Wel geen honderden maar meer dan 10. Ik drink elke dag minstens een pot thee. Ik hoef daar geen ingewikkelde vragen over te stellen of iknu verslaafd ben. Thee is geen drug. 

Weet wat je doet ;) 

Ik begrijp wat je bedoelt, bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het met alcohol zo is dat t er heel geleidelijk in sluipt. En dat je pas merkt dat je verslaafd bent op het moment dat je ermee stopt, zelfs al drink je maar 1 glas per dag. Maar het feit dat je jezelf er bewust van bent is goed denk ik. 'Wijnliefhebber' vind ik wel een lastig woord. Wijn is eigenlijk gewoon een harddrug, maar dan sociaal geaccepteerd. Je zegt ook niet ik ben een cokeliefhebber;)

bewerkt door Rosee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Rosee:

 Je zegt ook niet ik ben een cokeliefhebber

jawel hoor, die zijn er ook zat, o.a. in het studentenleven; het schijnt de ideale partydrug te zijn is mij verteld.
Dus zowel voor wijn, coke als alle andere verslavingen; het gaat er om wat we ermee (willen?) doen!
Niemand wil verslaafd zijn aan ongezonde dingen, maar het gebeurt aan de lopende band. We zijn toevallig
een beetje in een verwende periode aan het leven hier, maar ook vroeger gingen er heel wat arme gezinnen/mensen
aan drank ten gronde. Lees al die boeken over Ieren maar eens, brrrrrrr. De as van mijn moeder, heel indrukwekkend.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei vipaepe:

het maakt mij wel duidelijk dat er niet echt een verslavingsprobleem is; maar eerder dat ik een soort van ongerustheid heb na gelezen te hebben dat één glas al schadelijk kan zijn.

Dat zijn twee verschillende dingen toch? Je hoeft niet verslaafd te zijn om je lichaam schade te berokkenen met alcohol. Als je echt zo gezond mogelijk wilt leven dan past 2 flessen wijn per week daar niet bij. 

Je kunt er ook voor kiezen om er gewoon lekker van te blijven genieten. Dan is het wellicht een goed idee om een paar dagen per week niets te drinken en misschien ook af en toe een paar weken niets om gewoonteverslaving te voorkomen.

Succes met je keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Yana:

Dat zijn twee verschillende dingen toch? Je hoeft niet verslaafd te zijn om je lichaam schade te berokkenen met alcohol. Als je echt zo gezond mogelijk wilt leven dan past 2 flessen wijn per week daar niet bij. 

Je kunt er ook voor kiezen om er gewoon lekker van te blijven genieten. Dan is het wellicht een goed idee om een paar dagen per week niets te drinken en misschien ook af en toe een paar weken niets om gewoonteverslaving te voorkomen.

Succes met je keuze!

Dank je voor jouw inzichten. Aangezien ik beide extremen wil vermijden, en af en toe gewoon wil kunnen genieten, zal ik je advies zeker volgen om het als iets sporadisch te houden; waar dus ook momenten zijn van 'niet drinken'. Ik denk dan ook aan wat bumperjim zei, mijn theecollectie zal dus wat uitgebreid worden :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...