Spring naar bijdragen

Nieuw op dit forum


Thei

Aanbevolen berichten

Ik kwam dit forum tegen en vind het tijd worden om mijn probleem met alcohol te delen.

Mijn laatste alcoholische uitspatting dateert van 17 oktober 2020, dat is op het moment van dit schrijven drie weken geleden. Drie weken niet gedronken dus. Twee weken daarvoor had ik een 'video-borrel' met goeie vrienden. Per video omdat de kroegen dicht zijn wegens corona. Dat was op 9 oktober, de vrijdag vóór mijn herfstvakantie. Ik werk als docent in het MBO namelijk.

Ik voelde me die vrijdag redelijk verkouden, maar op de een of andere manier móest ik aan die borrel deelnemen. Ik ben de initiator van die borrels; ik verstuur de video-link, plan de datum, enzovoorts. Past helemaal bij mijn rol van de 'gezellige drinkebroer'. Het idiote is dat ik rond 23.00 uur, toen mijn vrienden hadden uitgelogd en ik inmiddels twee biertjes (10%) en één oude jenever had gedronken, in mijn eentje door ben blijven drinken. Drie biertjes en nog eens twee jenevers. En dat terwijl ik goed verkouden was en al last had van mijn lever. De dag daarop heb ik nog één biertje gedronken. Mijn lever protesteerde met waarschuwende steken, maar ik móest en zou nog dat biertje drinken.

De hele vakantie (een week) ben ik redelijk ziek geweest. Maar op vrijdag en zaterdag heb ik toch iets gedronken, alweer het voor mij bekende 'kopstoot'-recept.

Ik kwam dit forum tegen en dacht direct dat dit iets voor mij zou zijn. Volgens mijn eigen normen ben ik geen alcoholist, volgens die van het Jellinek wel. Ik ben - in vergelijking met velen hier - misschien een 'matige' 'binge'-drinker, maar ik heb er hoe dan ook genoeg van. En ik val in herhaling wat drankgebruik/drankmisbruik betreft.

Ik ben een paar keer in mijn leven (ik ben op het moment dat ik dit schrijf 61) een paar keer gestopt met dwangmatig drinken, want dat is wat ik doe; is het donderdag (op vrijdag werk ik niet) dan breekt voor mij het weekend aan en móet ik aan het bier, de jenever, de whiskey of de cognac. Drie dagen per week, zo'n twaalf glazen. 

Dat waren er, nog niets eens zo lang geleden, tussen de 21 en 25 'eenheden' per week. Dat werd me te gek, en bovendien: ik begon mijn lever te voelen. Toen al. Steken. Mijn vrienden zeiden: gewoon terugsteken.

Ik heb anderhalf jaar geleden een app geïnstalleerd waarmee ik, na elk drankje, aangaf dat ik had gedronken. Dat was dus schrikken. Ik heb mijzelf doelen gesteld en die haalde ik eerst niet. Doel: 7 drankjes, dat werden er dus makkelijk 21. Belachelijk. Uiteindelijk heb ik besloten van zondag t/m woensdag niet te drinken. Dat heeft me veel moeite gekost, maar mijn nieuwe regel was: wanneer ik werk drink ik de avond daarvóór niet.

Jaren geleden dronk ik dagelijks, wijn bij het eten en daarna een biertje 'voor de gezelligheid'. Ik herinner me dat ik geen rem had, vooral niet in tijden dat ik het - om wat voor redenen dan ook - moeilijk had. 

In 2005 ben ik gaan mediteren, en dat heeft mijn leven behoorlijk veranderd. Ik had een vorm van PTSS en had last van een 'scheldende stem'. Ik was het zo ontzettend zat, die stem, dat gespleten gevoel, dat ik, na een meditatiecursus, ben gaan mediteren. Via een meditatietechniek die ik had gelezen (bij zenlerares Joko Beck) ben ik van die stem afgekomen, en dat in een zeer korte tijd. 

Maar het drinken bleef, ik dronk dan wel minder, maar het bleef, die gevoeligheid voor drank, bedoel ik, díe bleef. Ik ben ooit twee maanden gestopt, toen nog eens twee maanden; twee jaar geleden 'zelfs' drie maanden, maar het punt is dat ik telkens terugval ik dat dwangmatige 'ik moet drinken'. Ik heb geen onthoudingsverschijnselen als ik niét drink, al vind ik het vreemd dat ik nu nog steeds mijn lever voel, terwijl ik drie weken voor het laatst alcohol heb gedronken. En moe, ik ben vaak moe.

Ik heb dus geprobeerd om regels voor mezelf op te stellen, maar die werken maar ten dele. Ik bedoel: ik moet voortdurend met mezelf in onderhandeling, en dat is moeilijk, want blijkbaar moet ik toegeven dat ik alcohol gewoon lekker vind, en wel zó lekker dat ik geen rem heb.

En dat is de crux: geen rem. Je schouders ophalen en zeggen: ach, deze ene kan geen kwaad.

Waar ik volgens mij aan toe ben is een andere manier van leven. Zonder alcohol. Helemaal. Niets. Meer. 

Maar een stemmetje in mij zegt: maar de kroegentocht met je vrienden dan? 

Ik ben er klaar mee. Zal ik tekenen voor een jaar niet drinken? Zijn er mensen die al een jaar niet drinken? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er die al meer dan 10 jaar niet drinken :) niet ik

Helemaal stoppen is vrijwel de enige manier om van de gewoonte (zeg maar gewoon verslaving) af te raken, minderen is vrijwel kansloos.

Ja de kroegentocht met je vrienden die hoort er dan niet bij. Het is niet zo dat je kan stoppen met alcohol en dat de rest van je leven tot in alle details blijft doordraaien. Integendeel, na het gestopt zijn zie je vaak dat alles als een soort spaghetti aan de alcohol vast zit en het verwijderen vd alcohol uit de vergelijking de eerste stap is naar het oplossen van veel problemen.

"kan ik dan nooit meer drinken" misschien wel, misschien niet, hangt er helemaal vanaf, dat ga je vanzelf ontdekken wat het beste werkt. Voor velen is het rustgevend de deur helemaal op slot te gooien. 

Maar daar gaat het nu nog niet over, plechtige beloftes zijn helemaal niet aan de orde. Probeer eerst maar een week niet te drinken, is al lastig genoeg. En dan week 2. Enz...

Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie attente antwoorden. Ik ben van plan om in ieder geval mijn oude record van geheelonthouding te breken en denk er hard over na om helemaal te stoppen. Ik zag zojuist op tv mensen een biertje drinken en dát vind ik al lastig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, dank voor jullie reacties. Mijn plan is nu geen druppel alcohol tot 31 december. Als ik tegen mijn vrouw (drinkt door medicatie bij hoge uitzondering) zeg “En de champagne dan”, antwoordt ze dat we die ook laten staan. Tot 31 december, dat is 2 1/2 maand geen alcohol. Heb ik eerder gedaan. Misschien de champagne ook maar laten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei lady jane:

Doe maar.

en ja op ons jaarpact zie je er genoeg.
blij dat ik niet meer hoef!

Welkom en inderdaad  op het jaarpact staan er meerdere.

Voor mij betekend  het jaarpact een afspraak  met mijzelf  een jaar niet  drinken.  Ik haal veel voldoening eruit door mij  elke maand te zien stijgen  hierin  ( bijna 10 maanden nu ) het iedee onderaan de ladder te beginnen weer geeft  gaf mij moed om niet  te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Thei:

Waar ik volgens mij aan toe ben is een andere manier van leven. Zonder alcohol. Helemaal. Niets. Meer. 

Ik denk het ook,  Thei en welkom hier.

heel herkenbaar wat je schrijft.

ik maak uit je verhaal op dat je het zonder hulp van verslavingszorg gaat aanpakken.

Dat is zoals ik het ook doe.

Ik lees wel veel over verslaving, ook op dit forum, wat mij helpt om mijn motivatie op peil te houden.

Tjsa een kroegentocht met vrienden, dat hebben we op onze leeftijd toch wel een beetje gehad, niet?.

als je een tijdje droog staat, ga je het onzinnige van alcohol drinken inzien, let maar eens op.

Ik ben na drie maanden droog op het jaarpact gaan staan, gewoon leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei brazer:

Ik denk het ook,  Thei en welkom hier.

heel herkenbaar wat je schrijft.

ik maak uit je verhaal op dat je het zonder hulp van verslavingszorg gaat aanpakken.

Dat is zoals ik het ook doe.

Ik lees wel veel over verslaving, ook op dit forum, wat mij helpt om mijn motivatie op peil te houden.

Tjsa een kroegentocht met vrienden, dat hebben we op onze leeftijd toch wel een beetje gehad, niet?.

als je een tijdje droog staat, ga je het onzinnige van alcohol drinken inzien, let maar eens op.

Ik ben na drie maanden droog op het jaarpact gaan staan, gewoon leuk!

Die kroegentocht kan eigenlijk niet meer, durfde ik niet toe te geven. Jaarpact wil ik wel aangaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...