Spring naar bijdragen

Zondag 4 oktober


niks

Aanbevolen berichten

Goed zeg @Elton dat geeft je ook veel zelfvertrouwen hé! Dat je het kan en de volgende dag trots en lekker fit is nog veel fijner! Ik ook blij dat ik gisteren niet ben gezwicht in mijn zieligheid. Nu ben ik weer een dag verder en ik had zoveel spijt gehad anders .. had ik echt een depri dag gehad, dat weet ik zeker. En nu heb ik voor 4 dagen recepten bedacht en de ingrediënten gehaald en sta lekker te koken! Anders lag ik waarschijnlijk chagrijnig te zijn met koppijn .. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt hoor @Pats. Ik ben SUPER blij dat je gisterenavond niet gedronken hebt. De spijt zou vandaag inderdaad groot geweest zijn. Doe zo verder!!

Koken kan best ontspannend werken. Dat doe ik ook wel graag nu en dan. Met wat muziek op de achtergrond en een glaasje appelsap. Meer moet dat niet zijn. Veel kookgenot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is spijtig te horen @Renaldo61. Hier kan je nu toch niets meer aan veranderen. Laat dit misschien een reden te meer zijn om alcohol nu wel aan de kant te laten staan om zo verdere medische problemen te voorkomen. Oei nog een tweede en derde probleem... Ik hoop dat het niet al te ernstig is dan dat hieraan eventueel iets kan doen. Ik wens je alvast veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat 'tussen de middag' heb ik ook nooit gesnapt. Tussen de middag en wát? Ja, tussen de ochtend en de middag, of beter, het moment van
overgang van ochtend en middag. Maar waarom alleen dát moment en niet 'tussen de avond', 'tussen de morgen', 'tussen de avond' of '"""' nacht'?
Het is een raar moment, dat tussen de middag.
Maar zo zijn er zo veel vreemde uitdrukkingen. Ontwaken vind ik er ook zo een. Tegenover ontslapen.
Wakker worden is ontwaken, daar waar je dus stopt met waken, uit het waken komt, ont-waakt, daar begint het waken dus, waar ik zou zeggen
dat je daar nou juist gaat slapen. Vanuit het waken, zo het slapen in. 's Avonds naar bed en hopen dat je gauw ontwaakt... :)
In het verlengde hiervan zou je dus verwachten dat wat wij ontwaken noemen ontslapen zou moeten zijn. 's Morgens lekker fris ontslapen.
Maar wee degene die ontslaapt. Die zou dus wakker moeten worden, gezien het wóórd ont- slapen, terwijl wij ervan gemaakt hebben dat ie nooit
meer wakker wordt.

Taal is grappig en zit vol wonderbaarlijkheden. Die dan soms ook nog een "logische"(??) verklaring hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog even terug naar dat "ont-"   , alles is verklaarbaar, zoals ik al zei.
Even ter verduidelijking waarom ik met m'n 'ontwaak - ontslaap' verhaal helemaal op het verkeerde spoor zit:

Voorvoegsel

ont-

vormt een onscheidbaar werkwoord
  1. ont- + werkwoord geeft een beëindiging van een werking of een verwijdering aan
    • Iets ontvangen betekent iets uit andersmans handen krijgen. 
  2. ont- + werkwoord vormt een in de regel ergatief werkwoord dat het begin van een spontaan proces aanduidt
    • Ontbranden betekent spontaan in brand vliegen. 
  3. ont- + zelfstandig naamwoord met het achtervoegsel -en geeft een verwijdering van iets aan
    • Iets ontbladeren betekent bladeren verwijderen 
  4. ont- + bijvoeglijk naamwoord + met het achtervoegsel -en geeft de beëindiging van een hoedanigheid aan
    • Een klank ontronden betekent de klank minder gerond maken 
    • Het ontvetten van de keuken was een lastige klus. 
  5. ont- + bijvoeglijk naamwoord + met het achtervoegsel -en geeft het begin van een hoedanigheid aan
    • Iemand ontnuchteren betekent echter juist iemand nuchter maken, bijvoorbeeld door de dronkenschap te beëindigen. 
    • Op verzoek van de arts ontblootte hij zijn bovenlijf. 

     

    Simpel toch eigenlijk allemaal, hè? :unsure::)

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Als je niet oppast zou hier op dit forum zomaar een misverstand kunnen ontstaan doordat iets anders wordt gelezen dan dat
het geschreven is... ;):)

 

(dit slaat op het laatste berichtje van @knakker hoor. Die hoestaanval leidt hier niet tot misverstanden, denk ik.. Als er íets
duidelijk en niet mis te verstaan is, dan is dat wel een hoestaanval.)

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@takeiteasy, goed bezit zou ik zeggen en fantastisch dat je gisteren de wijn niet de overmacht hebt laten nemen. Dag 5 alweer! Goed dat je met een vriendin kan chatten als dat nodig is en nog beter dat je de negatieve dingen over alcohol op een rijtje hebt gezet. Ik kan me levendig voorstellen dat je de volgende keer iemand anders zal meenemen naar de cinema ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei knakker:

Dank voor de toelichting @Kohtje. Dus het voorvoegsel ont kan zowel het begin als het einde van een hoedanigheid aangeven. Nou ja. De taal wordt er niet logischer op.

We moeten er dus op gaan letten of er na "ont" een bijvoeglijk of zelfstandig naamwoord staat. Nooit gesnapt waarom ik op de basisschool moest zinsontleden. Nu valt het kwartje :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kohtje:

Ja, dat 'tussen de middag' heb ik ook nooit gesnapt. Tussen de middag en wát? Ja, tussen de ochtend en de middag, of beter, het moment van
overgang van ochtend en middag. Maar waarom alleen dát moment en niet 'tussen de avond', 'tussen de morgen', 'tussen de avond' of '"""' nacht'?
Het is een raar moment, dat tussen de middag.
Maar zo zijn er zo veel vreemde uitdrukkingen. Ontwaken vind ik er ook zo een. Tegenover ontslapen.
Wakker worden is ontwaken, daar waar je dus stopt met waken, uit het waken komt, ont-waakt, daar begint het waken dus, waar ik zou zeggen
dat je daar nou juist gaat slapen. Vanuit het waken, zo het slapen in. 's Avonds naar bed en hopen dat je gauw ontwaakt... :)
In het verlengde hiervan zou je dus verwachten dat wat wij ontwaken noemen ontslapen zou moeten zijn. 's Morgens lekker fris ontslapen.
Maar wee degene die ontslaapt. Die zou dus wakker moeten worden, gezien het wóórd ont- slapen, terwijl wij ervan gemaakt hebben dat ie nooit
meer wakker wordt.

Taal is grappig en zit vol wonderbaarlijkheden. Die dan soms ook nog een "logische"(??) verklaring hebben.

De fransen zeggen "entre midi et deux" dwz tussen de middag (12 uur) en 2 uur, traditioneel de lunchpauze. Misschien komt het daar vandaan en is de helft eraf gevallen? Waarschijnlijk omdat je er snel uitvliegt als je in NL pas om 2 uur terugkomt op je werk?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Sandro:

We moeten er dus op gaan letten of er na "ont" een bijvoeglijk of zelfstandig naamwoord staat. Nooit gesnapt waarom ik op de basisschool moest zinsontleden. Nu valt het kwartje :)

Ontzettend interessant ;) 

waar dat dan weer vandaan komt?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou tussen de middag plaatsen tussen de voormiddag en namiddag. Denk dat dat ongeveer hetzelfde is als wat in Frankrijk bedoeld wordt. 
voormiddag is van 12 - 14 uur en namiddag is van 16 - 18 uur.

bewerkt door Kyon
Typefouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje ik probeer al die “ont” dingen te snappen, maar ik ben nog steeds zo gespannen als een veer, ik lees het maar zie het niet. Ik hou van taal,  maar het dringt allemaal niet door nu. 
Ik probeerde te ontspannen maar dat is me niet gelukt. (Ont + werkwoord = ?)

En wat herkende ik weer de behoefte om te verdoven, niet te voelen, geen spanning, geen angst vooral. Ik realiseer me dat het enige waar ik vandaag echt dankbaar voor ben is dat ik niet meer drink. Want oh wat had ik vandaag weer veel “redenen”.
 

bewerkt door Jannigje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slaap lekker zo allen(degenen die nog wakker zijn)

@Jannigje wat een nare situatie, ook best intimiderend. Zou toch morgen rustig een gesprek aangaan, desnoods met iemand erbij. Laat je niet in een hoek drukken, kijk als je stampend door dat huis gaat met keiharde muziek is het wat anders. Maar dat schat ik niet zo in. Sterkte, erg naar als je naast/onder boven zoiets leeft. Bespreken met een kop koffie. Misschien komt het geluid wel ergens anders vandaan of speelt er wat anders. Blijft naar. Hou je bijeen :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De date was fijn maar ben er nog niet aan toe, hij wel. Heb het heel duidelijk gemaakt, misschien schrikt dat af, weet het niet. Alles ga ik in mijn tempo doen, dat verdien ik. En als het echt is en hij ervoor wil gaan dan wel voor nu op mijn manier. Geen gekke dingen voor nu, wat zelfbehoud en we gaan het zien. Zoiets, heel vaag maar voelt goed aan. Ook 5 appjes gehad, die beantwoord ik pas morgen, nu geen zin in zo laat. Dat hele late appen vind ik vervelend, zou ik nooit bij een ander doen. Afgezien van nood maar dan nog. Schrik mij altijd kapot van die pingel/tringel zo laat.

Welterusten :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Smaragd:

Slaap lekker zo allen(degenen die nog wakker zijn)

@Jannigje wat een nare situatie, ook best intimiderend. Zou toch morgen rustig een gesprek aangaan, desnoods met iemand erbij. Laat je niet in een hoek drukken, kijk als je stampend door dat huis gaat met keiharde muziek is het wat anders. Maar dat schat ik niet zo in. Sterkte, erg naar als je naast/onder boven zoiets leeft. Bespreken met een kop koffie. Misschien komt het geluid wel ergens anders vandaan of speelt er wat anders. Blijft naar. Hou je bijeen :heart:

Ik vraag me ook af waar het echt over gaat. Kijk als een persoon klaagt kan het nog zijn dat die overgevoelig is voor geluid,  maar als drie volwassen mensen beweren dat zij niet kunnen slapen door mijn kabaal? Ik dacht dat ik met haar een aardig gesprek had gehad, maar die zoon! Die was ook al zo vervelend met de schutting.

Goed dat jij je eigen tempo wilt bepalen met deze meneer na de date. Ik gun het je dat je het op jouw manier kunt doen. Succes en goed blijven voelen wat je wilt en nodig hebt. Moet ik zelf ook proberen te doen.

Voor. Nu welterusten. Zachtjes tandenpoetsen nu maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cleo66 djw lieverd. Ben zo technisch als de pest(maar niet heus) Weet niet hoe dat moet. Probeerde het en nu deed al het geluid het niet meer dus heb het maar weer teruggezet. Zie je heb gewoon een handige man nodig voor dat soort zaken:D Toch dan maar dat geluid aan. Kan ook net zo goed een handige vrouw zijn, dat was een denkfout van mij sorry. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...