Spring naar bijdragen

Afbouwen oxazepam


Tuintje2323

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een vrouw van 40 jaar en slik sinds 3 maanden oxazepam op voorschrift van de huisarts. Ik heb geen historie op dit gebied dus ben een beetje een leek. 

Het begon bij mij met het uit het niets ervaren van duizeligheid. Dit duurde ongeveer 3 weken. Daarna kreeg ik last van afknellend en tintelend gevoel in been en arm. Vanaf dat moment was ik er van overtuigd dat ik MS zou hebben. Deze gedachte werd natuurlijk gevoed door Google. Door dit beeld en mijn zelf diagnose, raakte ik volledig de controle kwijt en belande in diepe angst. Huisarts schreef mij 3x 10 mg oxazepam per dag voor. De eerste weken sliep ik eindelijk weer op 10 mg in de nacht. Echter, na 3 weken gebruik werd ik vroeg in de nacht al wakker, rond 5 uur, met hele nare sensaties in armen en benen. Geen slapend gevoel maar wel alsof zenuwen uitgeschakeld zijn en soort tintelingen. Dit duurt tot ik opsta. Sta overigens zeer verrot op en heb lang nodig om op te starten. Lijkt wel alsof hele zenuwstelsel ontregeld is.

Inmiddels heb ik een MRI scan gehad en neuroloog bezocht. Huisarts en neuroloog denken aan overspannenheid/stress wat zich uit in moeheid en tintelingen in lijf (vnl rechterbeen en armen). Door deze klachten ben ik een angst vicieuze cirkel geraakt. 

Langzaam aan merk ik verbetering. Voel me rustiger. Maar af en toe steekt mijn angst voor MS of iets anders ergs de kop weer op. Lichamelijke klachten zijn er overigens nog steeds.

Inmiddels ben ik afgebouwd naar 5 mg overdag en savonds 10 mg. Vannacht voor het eerst ook 5 mg genomen omdat ik me gister zo goed voelde overdag maar dat was direct een slapeloze nacht met nog heftigere sensaties. Hebben jullie advies en kunnen mijn nare sensaties snachts door de oxazepam komen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Tuintje2323,

Allereerst welkom hier! 

Ik sluit niet uit datje nare sensaties 's nachts door de Oxazepam komen. Dat is kortwerkend en de nacht is eigenlijk te kort voor de Oxazepam, na een uur of 6 maximaal is het wel uitgewerkt. 
Overweeg in samenspraak met je behandelaar om over te stappen naar Diazepam! 15 mg Oxazepam is ongeveer gelijk aan 5 mg Diazepam. Diazepam is makkelijk doseerbaar (verkrijgbaar in pillen van 2 mg of meer) en werkt langer waardoor je minder afbouwverschijnselen krijgt. 

Veel afbouwers stappen om die redenen over om Diazepam. De afbouwverschijnselen zijn dan doorgaans minder heftig.
 

Ik wil je tenslotte uitnodigen voor de dagelijkse huiskamer. Daar komen ervaringsdeskundigen en afbouwers bijeen. We geven elkaar daar tips, praten over de dagelijkse gang van zaken en slepen elkaar door de lastige momenten heen. 
Je vindt de huiskamer onder Ditjes datjes en dagdraad. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...