Spring naar bijdragen

Bang om de afbouw te stoppen


FBJH

Aanbevolen berichten

Gisteren was een regelrechte horrordag. Ondanks het feit dat ik bijna iedere nacht vrijwel de klok rondslaap, en dat is natuurlijk een zegen, ben ik gezien de enorme heftigheid van de ontwenningsverschijnselen serieus geneigd om te gaan stoppen met afbouwen. Ik ben met 10 tabletten per dag begonnen, een halve tablet per maand eraf. Bij 9,5, 9, 8,5 en 8 had ik tussendoor nog goede dagen en kon ik ook veel meer prikkels aan. Vanaf de dag, dat ik op 7,5 tablet per dag zit (vanaf begin augustus), is iedere dag alleen nog maar slecht tot heel slecht op de avond en nacht na. Ik kan nauwelijks nog tegen prikkels en moet zo'n beetje alles aan de kant gooien. Karaoke was een uit de hand gelopen hobby geworden sinds het begin van die corona crisis. Ik heb meer dan 120 uploads op YouTube staan. Als ik nu met muziek bezig zou gaan, komen de geluiden als een stoomtrein binnen. Mijn hoofd voelt ook heel gevoelig aan. Ik slik hierdoor teveel zware pijnstillers, die op een gegeven moment ook niet meer werken. Door een combinatie vd verhoging van de fluoxetine een tijd geleden en het dagelijkse gebruik van promethazine (tegen onrust) ben ik meer dan 15 kg aangekomen. Aan de beweging en het eetgedrag kan het niet liggen. Ik wandel vrijwel iedere dag, met of zonder angst, terwijl veel mensen, waaronder ook mijn buren elders volop vakantie aan het vieren zijn, zit ik alleen, in een sociaal isolement thuis ! De kwaliteit van leven is nu ver te zoeken. Mijn voornaamste, vaak ondraaglijke klachten zijn momenteel: vrijwel geen prikkels aankunnen, hevige angst en onrust (agitatie), hyperventilatie, hevige spanningshoofdpijn, dissociatie, neiging tot paniekaanvallen en het gevoel voortdurend tegen emotionele ontladingen aan te zitten (huilbuien, prikkelbaarheid, opstandigheid en woede aanvallen). Als ik dit nog tot eind volgend jaar vrijwel dagelijks vol moet zien te houden, zonder tussentijdse oplevingen, weet ik nu al dat mij dat niet gaat lukken. Ik leef ten slotte ook nog vandaag ! Een detoxificatie moet, vind ik, enigszins draaglijk verlopen. Dit is nu alles behalve het geval. Ik weet van mezelf dat ik een hoog sensitief persoon ben (HSP'er). Dit zal ten aanzien van die akelige ontwenningsklachten, er nog een schep bovenop doen en de corona crisis niet te vergeten. Soms bel ik zelfs naar 113, maar in ieder geval dagelijks naar de Luisterlijn.

De Hersenstichting geeft aan dat je een weg moet zien te vinden om zodoende zoveel mogelijk in balans te kunnen blijven om niet iedere dag opnieuw zwaar overprikkeld de dag door moet zien te worstelen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Gr. Frank

P.S. Als iemand nog tips heeft om de prikkelgevoeligheid wat meer onder controle te krijgen, zijn die natuurlijk van harte welkom !

bewerkt door FBJH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een heftig verhaal. Aller eerst wil ik zeggen dat je super goed bezig bent! Afbouwen van benzodiazepines na chronisch gebruik is altijd zinvol, omdat ze na een tijdje niks meer doen. Dan heb je weer meer nodig en zo gaat het probleem natuurlijk verder. 

 

Ik zou het afbouwen proberen vol te houden, alleen dan minder snel. Ik weet ook niet per welke dosering je afbouwt. Maar het is aan te raden om met zo klein mogelijk stappen af te bouwen en dat rond de 1 tot 2 weken vol te houden. Per maand is veel te lang, door de tijdsduur is de kans op slagen ook kleiner en het is niet nuttiger om zo lang te wachten, want dan ben je eigenlijk aan het uitstellen. Sowieso zou ik je Bromazepam om laten zetten naar Diazepam en dan per 2mg afbouwen. 

 

Van Fluoxetine kom je trouwens niet aan, evenals Promethazine. Dat is een fabel die je soms hoort, dat komt omdat je bij de oudere antidepressiva wel aan kwam. Dat is bij SSRI's niet het geval. 

 

Misschien sowieso handig om een afspraak met een arts in te plannen en even je huidige medicatie gebruik te evalueren, want het zijn nogal wat dingen die je bij elkaar neemt en misschien niet eens nodig zijn. Fluoxetine zou eigenlijk voldoende moeten zijn voor je onrust. Anders heeft het eigenlijk geen zin. Promethazine wordt vaak alleen gegeven voor het slapen in verband met de versuffende werking, want tegen onrust zijn er andere medicatie die je minder suf maakt ( waar je overigens wel veel van aankomt helaas ). 

 

Ik slik Fluoxetine voor m'n angststoornis, 15mg per dag. Ik heb tot 30mg genomen maar dan waren de bijwerkingen erger dan de kwaal zelf. Dus uiteindelijk kwam ik op 15mg uit. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk weinig baat bij heb, maar ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om er volledig mee te stoppen. Verder neem ik zo nodig 10 tot 30mg oxazepam voor het slapen en dat mag ik afwisselen met 25mg quetiapine om verslaving / gewenning voor beide middelen te voorkomen. Dus ik weet wat het is om dit soort middelen te nemen en het af te bouwen. Als je nog wat tips wilt dan hoor ik het wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...