Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Descartes33

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Gaat goed. Weinig te zeggen. Sinds ik heb besloten te stoppen met drinken zie ik alle dingen die vroeger aanleiding waren om te gaan drinken als onderdeel van het leven. Dat maakt ze niet leuker maar wel makkelijker op te lossen. 
Lees hier wel veel, doet me vaak goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed om te lezen , en idd dingen horen bij het leven daar heeft het drinken van alcohol erbij geen invloed op.

Makkelijker  oplossen , soms kan je het niet oplossen maar op een andere manier vanuit jezelf ermee omgaan. 

Het is jouw gevoel en jouw gedachten. 

Soms is het ook goed minder in je hoofd te leven maar het gevoel te voelen en er te laten zijn.

Goed bezig .:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil wel wat uitweiden over de afgelopen maanden. Na mijn laatste terugval waren er een aantal mensen die het jaarpact suggereerden (waarvoor dank). Dat trok me uiteindelijk over de streep. De situatie was volkomen duidelijk: ik kon een aardige periode zonder drank, maar de onderhandeling bleef. Maar het niet-drinken op zich was niet zo'n probleem. Het weer gaan drinken was steeds een beslissing die weliswaar voortvloeide uit omstandigheden, maar er niet door werd veroorzaakt. 

Toen ik twijfelde over het jaarpact merkte ik één heel belangrijk iets op in mezelf: angst. Ik wilde de deur niet dichtgooien. Ergens diep van binnen zat een sterk streven om de vluchtmogelijkheid te houden. Ik vind zo'n jaarpact niet niks: ik houd me aan mijn beloften. Dus daarom die angst: steeds een soort schrikgevoel: een jaar. Maar die angst was een heel krachtig inzicht: ik houd dit zelf in stand, maar ik wil het niet meer. Maar als ik die angst blijf voelen, dan blijf ik het in stand houden. 

Gevolg was dat ik "de sprong" waagde. En in de daaropvolgende weken werd die angst steeds wat minder. Het bleef wel, het overviel me soms, maar ik dacht: dit is een gevoel, dat ben ik niet. Intussen begon ik de rust in mijn hoofd te ervaren: niet meer onderhandelen, niet meer voortdurend nadenken over wel/geen Antabus. Zelfs als ik niet dronk (voor maanden) was mijn hoofd nog altijd met alcohol bezig. En toen kreeg ik ruimte. 

Die ruimte heb ik opgevuld met een belangrijke cursus, Voluit Leven (kun je Googlen), die me in staat stelde om een omgang te vinden met de dingen die overbleven nadat ik de drank liet staan. 9 weken lang heb ik elke zaterdagmiddag een paar uur aan die cursus gezeten, en dat geïntegreerd door de week. Dat gaf een enorme kick, en heel veel inzicht. Vandaag de 9e week afgerond. Ik ben erg tevreden en dankbaar.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha descartes  , wat fijn om je te lezen .

Je hebt gevonden waar je naar op zoek was , geen onderhandelingen meer , geen twijfels maar rechtdoor het leven in waar je van alles tegen komt,  maar  waar het niet helpt om continue  te willen  verdoven .

Je hebt een  vervanging gezocht in de vorm van de cursus    en gemerkt dat het je meer opleverd dan op vrijdag een binge in de duiken en niets meer willen en kunnen. 

Dat jaarpact heeft mij ook enorm geholpen en nog geniet ik dat er elke maand een treetje bij komt  dat ik even in het zonnetje sta die dag.

Dat zonnetje maak ik zelf  , dat kan niemand  anders voor mij doen behalve een felicitatie geven en roepen heel goed van je.

Zolang ik het laat binnen komen leef ik in mijn lichaam en niet in mijn hoofd .

Laat het voelen dit geluk en fijne gevoel , het mag er zijn en hoeft ook  niet verdoezeld te worden..:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor dit positieve bericht, @Descartes33. Wat goed dat je door die zelf-analyse van je angstgevoelens op dit spoor bent gekomen en er zo veel baat bij hebt. Ik heb de beschrijving van die cursus zojuist bestudeerd. Lijkt me inderdaad heel zinnig. Er zit denk ik ook veel overeenkomst in met een andere cursus die ik zelf volgde en die mij ook heel goed geholpen heeft. Ga lekker door op dit nieuwe pad.

Ik ben natuurlijk ook blij dat ik anderen inderdaad blijk te kunnen helpen door de jaarpactlijst bij te houden die Jan1000 ooit begonnen is.

bewerkt door Bob
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...