Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Descartes33

Aanbevolen berichten

zat op andere draadje maar hier nog een keer dan :)

 

  12 minuten geleden zei Descartes33:

Ik ben deze week 34 geworden. Tijd om opnieuw te beginnen dus. Ik zit wel muurvast in dit patroon. Die ijzeren wil om te drinken. Wakkerworden ik en meteen naar de super. Het is zo’n krachtig gevoel. Heb het nu stopgezet, ik kon niet meer.

Dankje voor je reactie Lika, jij inspireert me.

En nog gefeliciteerd! Zou toch een feestje moeten zijn... Wat ik me afvraag @Descartes33 Je zegt dat je drinkt met reden. Wat is die reden dan? Heb ik dat gemist of heb je het nooit gedeeld?  Als je niet wil delen kan dat natuurlijk, dan is het alleen moeilijk voor mij om te begrijpen wat de toegevoegde waarde van al die drank is.  En even realistisch: ben je nou aan het z**ken dat je het zo zwaar hebt door al die drank en neem je er straks weer 1, of ga je het nu oppakken en er iets mee doen. Sterkte weer vandaag. 

Ik drink geen alcohol vandaag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Descartes33:

Ik hou niet van mezelf. Ik probeer het medelijden te beperken hoor. Lig in de kreukels. Met elke terugval verlies ik een beetje moed.

gelukkig lees ik hier veel succesverhalen. Ik ga er weer mee aan de slag.

"Met elke terugval verlies ik moed"

Maar dat is ook maar een ding in je kop. Dat is glas half vol of half leeg.

Als je een probleem hebt met je auto, je wilt starten maar hij slaat niet aan, de startmotor draait wel maar het lukt net niet. Zeg je dan na 2 of 3 keer ik verlies moed? als het bijna lukt? Nee gvd dan probeer ik het nog 20 keer want het lukt bijna. Als het bijna lukt dan lukt het de volgende keer helemaal.

Ja lastig, het L woord. En moeilijk het M woord. Ik vind het leven moeilijk schrijf je. Moeilijk vergeleken met wat? Als alles moeilijk is dan is alles evengoed makkelijk.

Vindt een vis water nat? Misschien vindt ie het wel droog. Het maakt geen enkel verschil. Hij zit er middenin.

Kom uit je hoofd. Sterkte. Je bent er nog. Je vriendin ook. Je hebt elkaar. Vergeet lastig en moeilijk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Descartes33:

Ik kan die beslissing om nooit meer te drinken niet nemen.

Hoeft ook niet. Alleen die eerste vandaag niet. (Repeat)

Voor mij helpt de beslissing wel trouwens. Ik noem het besluit. Dat maakt het te doen. Ik nam een besluit en voerde het uit. Punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een  verhaal  zo weer joh , terug in het drank  orkest  in je hoofd .

Je  weet  zelf dat  je de eerste  niet  kunt nemen want dan is het  hek van de dan .  Juist dan zullen  alle alarm  bellen moeten gaan rinkelen  om deze gedachten  te stoppen  of te wel  niet om te zetten  in actie . De actie van kopen  van drank  .

Je bent niet alleen kom  op dat  soort momenten  naar hier ' app mensen  zelfs  mijn nummer heb je om met je te praten  en je te motiveren  om de stap niet te nemen.

Ik heb je leren kennen  als een leuke  jongeman  ' je ziet er goed uit .. je  kan precies  uitleggen hoe het zit  maar toch gaat het mis.

Ik snap je angsten  ik snap je gemoedstoestanden maar je weet zelf  ook donders  goed dat drinken je niets  oplost tenzij  je ' je echt  te pletter  zuipt en het eens flink mis kan gaan   wil je zo aan je einde komen .. je verdient meer waardigheid  en het wordt tijd dat je dit  zelf  ook gaat inzien. 

Idd er zijn meedere verhalen  ' je kan er verdrietig van worden maar deze mensen  kunnen of zijn al succes verhalen  geworden  .

Heus  ik vind het allemaal  ook niet zo feestje  om alles nuchter  te doen  maar weet  wel dat ik verder kom en mijzelf  eens  echt wil leren  kennen  .  Ik kan blijven  hangen  ' maar ik wil anders  omgaan  met het verleden  met mijn  handelen hierin . Maar ik zal dit zelf moeten  doen  en ook jij zal dat zelf moeten  doen  ' vergeet  niet hoe je vriendin  hier  onder  lijd .. wat machteloos  zal ze zijn   nu moet jij  nog meer leren inzien dat he machteloos  bent tegenover  alcohol stap  1 .. ik zal zeggen bezoek  de AA eens meer je weet best dat dit je ook  zal helpen maar je moet  wel  doorzetten  tijd investeren  hierin  alles beter  dan tijd investeren  in het drinken van alcohol ..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan net als jij niet meer drinken zonder te bingen, steeds vaker en steeds langer. Het kostte mij dagen om weer een beetje op aarde te komen. Veel ruzies met mensen die mij lief zijn, ziek moeten melden op werk. Ik nam ook iedere keer als ik doodziek was het besluit om niet meer te drinken, maar wist in mijn achterhoofd dat ik toch voor de bijl zou gaan. Waarom? De situatie te groot om te handelen, ik ben een slappe trut die het toch niet lukt te stoppen met drinken, wie mist mij nou?, ik heb het nodig, .. Ééntje maar, dat kan best,..

Zodra de fles open was bedenken   wanneer ik naar de supermarkt kon En dan om de flessen heen wat fruit in het wagentje en iets neutraals als wasmiddel. De zaak verbloemen terwijl je met een kegel van hier tot ginder winkelt. Ontdekken dat je ook via eten bezorg apps drank bij avond en nachtwinkels kunt bestellen. Alles wetende ‘Het is verkeerd en stom, maar ik ben nu eenmaal een loser’. Toch heb ik de knop weten om te draaien. Reden? Schaamte wat anderen van mij zouden denken. En ook: ik wil weer ik zijn zoals ik was voordat ik aan de alcohol verslaafd raakte. Bij moeilijke momenten kijk ik vaak in oude fotoalbums of lees ik brieven van vrienden toen ik nog puur was. Iedere dag kijk ik in de spiegel en zeg ik: ‘ik ben trots op mijzelf. Ik kan het en laat dus de alcohol staan.’ En ik zie een geen grauw, maar een blozend fris gezicht, geen fletse ogen die in het niets kijken. 
Sta nu bijna 8 maanden droog, maar heb talloze zal ik? Mag ik? Ik heb verdiend en ik heb verdoving nodig want niemand begrijpt me momenten gehad. Op die momenten was en is het forum mijn steun. Ik ben trots op het stijgen op de ladder van het jaarpact en vind troost en herkenning in de verhalen. Zet een hulpkreet op de dagdraad en je krijgt steun, een arm om je heen. 
Ook jij kan het @Descartes33. Verander je naam in Descartes34 en sla een nieuwe weg in. Haal een flinke voorraad theesoorten in huis (tip van @bumperjim) en ga met aandacht de thee zetten. Zie het als een moment voor je zelf, een beloning. Drink de thee met de gedachte: ik ben trots op mijzelf. Ik kan het. Ik mag er zijn. 
Dit werkt bij mij. Ploeterend steeds een stukje ik herontdekken. De moeilijke momenten maar ook de leuke dingen helder aangaan. 
Zoek je eigen weg. Wie weet word je een top thuis barista. Of kampioen overhemden strijken en meebrullen met muziek van Queen of wat ook. Zoek een zenmoment voor jezelf. Waarom? Omdat je het verdient. En je vriendin ook. Omdat je nog een heel leven voor je hebt. 
Een hele lap tekst, maar jouw worsteling raakt mij omdat ik het zo herken. 
zet m op met je nieuwe start, Descartes34! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartverwarmend om jullie te lezen, dat je je toch nog zo kunt verdiepen in een traject dat steeds hopelozer lijkt. Doet me goed.

Pittig nachtje achter de rug. Kon natuurlijk niet slapen. Ergens om vijf uur belandde ik in een soort limbo waar ik steeds de meest gedetailleerde problemen op werk probeerde op te lossen, en daar schrok ik steeds weer uit wakker.

Heb een plannetje gemaakt. Ik ga gebruik van Antabuse weer opstarten, dat is de enige zekerheid dat ik niet drink. En dan mijn motivatie voor het gebruik daarvan monitoren zodat ik kan merken als die motivatie weg gaat, dan is het over het algemeen snel klaar.

Verder ga ik de problemen die het leven in het algemeen me oplevert eens rustig aanpakken. Hoe is me nog een beetje onduidelijk maar alcohol speelt daar geen rol meer in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan is voor nu misschien prioriteit om een gedegener plan te maken Des.
Zet het op papier en maak er een contract van, ook naar je partner.
Want nu zit je nog in de goede voornemens naroes.
Als je van je motivatie een gedegen besluit maakt en zorgt voor; no escape,
dan heb je veel meer kans van slagen. Dus antabuse in bijzijn van iemand.
Een plek bij een coach/therapeut om met je diepere dingen af te rekenen.
Want schuld en schaamte rond drinken, zitten meestal dieper.
En ja, dat heb je al geprobeerd, en nee dat heeft uiteindelijk niet geholpen.
Maar wees eerlijk naar jezelf. Heb je je weg ooit echt voluit gekozen daarin?
Of bleven er achterdeurtjes open. Ik ben nou eenmaal zo? Ik kan niet anders?
Eens een loser, altijd een loser? Vul jouw gedachtes maar in voor jezelf, dat
hoeft niet hier. Maar het hoeft wel ergens. Duidelijk op papier liefst, met jouw
handtekening en getuigen eronder desnoods. Ik heb ooit zo'n contract moeten schrijven.
Had zoon een flinke schop onder zijn kont gegeven na een gefrustreerde/agressieve uitbarsting van hem.
Maar ik ben de moeder. Dat had nooit mogen gebeuren. Hij had op zijn school zo'n contract
moeten maken en tekenen, en wij als gezin besloten dat ik ook zoiets moest doen, want schaamde me dood.
(maar praatte het in gedachten nog steeds goed. En dronk destijds nog.)
Het is nooit meer gebeurd, niet bij hem en niet bij mij. Ik vond het vreselijk schaamtevol destijds.
Maar werkte als een soort van anker. We zijn er nooit op terug gekomen. Jammer vind ik dat nu wel.
Ik herken ook veel bij jouw proces, al was de mijne anders.
Toen ik dit forum vond was ik 55.  Het was een opluchting te schrijven zonder die schaamte en schuldgevoelens.
Nou ja, ze waren er wel, maar anoniem zijn hielp mij me openen naar anderen, vreemden nog wel.
Sommige dingen die hier werden geschreven, communiceerde ik niet meer privé. Toch een einzelganger.
Jammer, want mijn huwelijk heeft het niet gered. Ik had dat stuk opgegeven denk ik, en partner trok
het niet meer. Koos voor zichzelf. Beter dan ik. Ik heb nog 1 jaar depressief en als slachtoffer rondgelopen.
Zonder drank weliswaar, want vanaf dag 1 hier, heb ik nooit meer gedronken. Maar de beloning kwam natuurlijk niet instant, zoals even met drinken. Dus ik oogstte niet. Dacht ik. Tot ik aan kleine dingetjes merkte van wel.
Ik moest verantwoording nemen voor mezelf, kon me niet meer achter de ander verschuilen, schuld bij
een ander leggen. Saboteren. Stiekem zijn. Niets was hetzelfde. Ik sliep niet meer, was depressief al jaren
en suicide lag vlak om de hoek. Maar ik heb het gered, en na dat jaar werd ik wat actiever.
Ik kan nog uren doorgaan, maar zal dat je besparen, want jouw omstandigheden zijn anders>
Maar het gaat dus om; hoe je met die omstandigheden omgaat. Je gedachten laten komen, maar vooral ook gaan.
Gebeurtenissen zijn vaak aanleidingen, de oorzaken zitten dieper. Er was therapie nodig, en nu kon ik daar wel
veel uit halen. Ik schortte mijn kritiek op de ther. op en nam mijn rol als client serieuzer. Dat kon ineens zonder drank. Ik deed na de lichaamsgerichte therapie een training Mindfulness en dat werkte integrerend. Ik maakte dingen af. En ik liet die slachtofferhuid van me afpellen. Werd weer degene die ik vóór drinken was.
En waar ik dik tevreden mee ben, meestal dan toch. Ik houd niet van mezelf, geloof ik. Dat is een term die ik
niet bij mij vind passen. Onvoorwaardelijke liefde ken ik alleen naar mijn kinderen. Die naar partners is opgedroogd.
Maar oh wat ben ik tevreden. Met al mijn tekortkomingen heb ik leren leven of heb er wat mee/aan gedaan.
Ik blijf hier schrijven. Veel lezen. Ook in tijden dat ik het niet nodig denk te hebben. Sommige verslavingen voeden.
Andere vernietigen.  Voor mij ben jij een voorbeeld hoe ik het nooit (meer) wil. Ook dat voedt me gek genoeg. (bedoel dat niet rot naar jou, en er zijn best vaak ook anderen waarvan de postings  zo werken op mij). En wat gun ik jou vanaf nu, een jaar waarin de cirkel weer langzaam aan omhoog gaat. Gefeliciteerd Des. 35 is de 5e cyclus van 7 jaren. Dit is jouw 35e levens jaar. Er kan een grote kentering komen, zoals ooit bij mij in mijn 8e cyclus. Zwaar kan het worden, maar ook een waardevolle basis voor de volgende 7 jaren. Lees er maar eens wat over, je zult versteld staan denk ik.Hoop ik. En groeien aan de jaren. Oud en tevreden met jezelf en het leven worden.
 


 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb de afgelopen maanden veel aan je epistel gehad @lady jane. Ik heb het idee dat ik steeds een beetje verder kom. 
Ik zit sinds vrijdag wel weer in de drank. Ik had het gevoel dat ik het moest confronteren. Veel over gehad met mijn therapeut. Ze adviseert me om juist tijdens zo’n terugval contact te blijven houden, om het te beperken, te corrigeren. 
Normaal post ik hier pas als ik er weer uit ben. Ik probeer dat nu wat eerder te doen, ik voel me ook nog vrij helder. Ik probeer er vandaag uit te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vreemde is dat ik ondanks maanden nuchter altijd verslaafd blijf. Het zit gewoon vast in mijn kop. De pijn die ik nu voel herken ik van mezelf, ik voel me er veilig bij. Ik ben thuis als ik als een sloeber naar de winkel loop voor alcohol. 
Ik probeer dat mijn partner duidelijk te maken maar het lukt niet erg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Descartes33:

De pijn die ik nu voel herken ik van mezelf, ik voel me er veilig bij. Ik ben thuis als ik als een sloeber naar de winkel loop voor alcohol.

Dat herken ik, dat veilige gevoel. Zelf ben ik niet het meest verslaafd aan drank, of andere middelen. Nee, ik ben het meest verslaafd aan denken. In mijn eigen hoofd vind ik een veilige plek, helaas brengt me dat weinig. Het zorgt ervoor dat ik krijg wat ik kreeg. En dat wilde ik nou juist niet meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zoek een soort van rust in mezelf, te weten waar het leven om draait en wat goed is.

Een rust die ik bijvoorbeeld niet kon vinden in mijn ouders. Maar die ik wil vinden voordat ik kinderen krijg. 
 

Je hebt wel gelijk, misschien is het niet belangrijk. Maar ik verlang ernaar omdat ik het mis. Ik heb het soms gezien in sommige mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Descartes33:

Je hebt wel gelijk, misschien is het niet belangrijk

Ik stelde maar een vraag :) Was benieuwd hoe jij dat ziet.

Het is duidelijk, je bent op zoek naar rust. Hoop dat je dat vindt. Misschien is het wel makkelijker dan je denkt en zit je op een pot met goud, alleen heb je nog niet de moeite genomen om te kijken wat er in die pot zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sandro:

Waarom is het nodig om te 'weten' wie we zelf zijn?

Ik ‘denk’ dat het eigenlijk zelfs niet om ‘weten’ draait (want dan zit je weer vast in ideeen/ gedachtes) maar eerder om ‘voelen’ en in dat gevoel zit eigenlijk net die rust want dan is alles goed zoals het is en hoef je eigenlijk niks meer na te jagen om je ‘beter’ te voelen want dan ben je het eigenlijk al.

ik ‘denk’ eigenlijk ook dat alles wat je hierover onder woorden probeert te brengen eigenlijk er al naast zit want woorden hangen net eerder samen met dat ‘weten’ en niet met ‘voelen’.

zoiets dus alles wat ik zeg klopt eigenlijk al niet ;-) en hoe meer je erover ‘denkt’ hoe meer je het gevoel ook overschaduwt en teniet doet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Descartes33:

Een rust die ik bijvoorbeeld niet kon vinden in mijn ouders. Maar die ik wil vinden voordat ik kinderen krijg. 

ik snap je verlangen Des, maar rust kun je niet afdwingen, en zoekende blijven kun je nog wel héél lang.
Of je kinderen gaat krijgen, en dan nog welke, kun je netzomin als rust afdwingen. En voor die kinderen kun
je helaas ook niet voorkomen in hun lot/karma. Je kunt wel de voorwaarden om een goede liefhebbende vader
te worden, creeren, door o.a. heel goed voor jezelf (en je relatie) te zorgen. Naar eer en geweten, en naar beste kunnen. Ik weet wel dat mijn rust pas kwam lang nadat de kinderen geboren werden, en ik heb juist ook via hen daar mijn weg in kunnen vinden. Vaak hield ik meer en zuiverder van hen dan van mezelf.
Helaas kunnen we niets overslaan in het leven, hoe moeilijk ook. En mede daardoor, hoe waardevol/kostbaar ook.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Descartes33:

te weten waar het leven om draait en wat goed is.

dat is natuurlijk wel aardig, maar je maakt het allemaal 'zo groot'

ik heb zelf baat gehad bij een praktische insteek; ik zag in dat ik verslaafd geraakt was  aan alcohol, dat wilde ik niet meer.

je hebt doorzettingsvermogen, ik zie toch een voortschrijdend inzicht,  op een dag gaat het jou ook lukken, eenvoudig weg

niet meer te drinken.

Na een tijdje merk je wel waar het leven om draait of niet, maar dat geeft niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snap het lieverd. 

Wij zijn er beiden moe van denk ik. Ik snap je heel goed. Dank voor het delen. 

Maar ik vind je wel stukken verder dan ooit. Probeer ook iets positiefs er in te zien. Dat probeer ik wel anders heeft het idd geen zin meer. Ik kan niet slapen maar ga het wel weer zo proberen. Morgen/later/vandaag is de paniek minder. Dat vind ik een fijn vooruitzicht. Hou mij daar maar aan vast. 

Sloop je jezelf niet helemaal okay? Heb veel aan jou dat weet je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...