Spring naar bijdragen

Gecontroleerd verslaafd


JozefJ

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

Na het lezen van wat onderwerpen op deze site besloot ik me te registreren. 

Mijn naam is Jozef, mid dertig. Ik drink ongeveer 6-9 halve liters bier per dag.  Dit is al zo sinds 2008. Er waren zelfs tijden dat het 10-12 halve liters per dag waren. Daar werd ik zo naar van dat ik het heb teruggeschroefd naar een aantal waarmee ik én goed slaap, én goed wakker word, zonder mijn zorgen te hoeven voelen. Ik blokkeer hier feitelijk al mijn emoties mee, mijn gehele toekomstplan.

Het begon zoals zovelen onschuldig, en liep uit de hand. Als kind heb ik een moeilijke jeugd gehad en later nog een onbekende variant van bloedkanker. Het scheelde niet veel of ik was er niet meer geweest. En opeens was ik er nog... prognose overleefd, zonder levensdoel. Ik begon heel snel met veel alcohol, op mijn 18e. Het werd steeds meer. Studies begonnen maar nooit afgemaakt. Meer alcohol. Alleen bier. Op de een of andere manier sterkte dit me in mijn gedrag, zodat ik het kon voortzetten. Ik dronk immers geen zware alcohol, dat zou wel goed komen.

Het drinkgedrag is gecontroleerd; ik drink vanaf een uur of 20:00 tot ongeveer 02:00-03:00.

Zelden resulteert mijn gedrag in dronkenschap maar wel merk ik dat ik dat ik altijd in een soort waas leef.

Overdag denk ik  amper aan alcohol, omdat ik wéét dat er savonds meer dan voldoende op me wacht. Ik koop gewoon zoveel in dat er nooit onzekerheid is.

Ik heb al vaak geprobeerd te stoppen, met schema's. Toch val ik altijd terug in mijn oude gewoonte. 

Die vriend van me, de alcohol, helpt me slapen, helpt me mijn problemen verbergen. Ik heb al psychologen gezien en psychiaters. Maar ik denk dat uiteindelijk alleen ikzelf het een halt kan toeroepen.

Ik ben gelukkig getrouwd. M'n vrouw kent het probleem, maar heeft er geen last van zolang ik normaal functioneer. 

Mijn grootste probleem is dat ik voel dat mijn lichaam me in de steek laat. Ik merk dat mijn ogen niet meer goed zijn en dat evenwichtsproblemen om de hoek kijken. Tevens vind ik dat ik mijn intelligentie moet gebruiken, maar er nog nooit wat mee gedaan heb. Faalangst speelt hierbij ook een rol, hand in hand met perfectionisme.

Ik wil zo graag stoppen. Maar het lukt me niet.......

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jozef op deze bijzondere plek.

Vervelend dat je lichaam je momenteel in de steek laat. Besef wel dat je bij het schrijven van je bericht,  begonnen bent. En je intelligentie heb je daarbij gebruikt. Helemaal top lijkt me.

De keuze die je hebt gemaakt om te stoppen is één,  het daadwerkelijk doen én volhouden is een tweede. Ik heb gemerkt dat hier veel steun gegeven wordt, men hulpvaardig en begripvol is. Er is echter één maar en dat is dat je hetzelf moet doen. Probeer trigger-situaties te onthouden, zodat je voorlopig even uit de weg gaat. Zoek een doel waarvoor het doet. Die is makkelijk te bedenken, je wilt een gezond lichaam.

Ik  wens je veel succes en sterkte toe !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Tja wat nu. Wil je zo doorgaan is de vraag. Stel jezelf voor op 60 of 70 jarige leeftijd. Wil je dan nog wat leuks kunnen doen of woon je dan in een uitgeleefd uitgeteerd vergiftigd lichaam? Leef je dan uberhaupt nog? Alcohol kan kanker veroorzaken overal waar het doorheen gaat.  Ik heb mn schoonvader aan leverkanker verloren. Die dronk een fles wijn per dag en een aantal halve liters 's nachts. Niet meer dan jij denk ik. 

Je kan hiervan af als je gemotiveerd bent. Je kan het alleen doen of met je huisarts of met de AA of andere instanties. Maar het kan, velen hier hebben het gedaan. Overleg met je huisarts is sowieso een goed idee, maar pas op voor heeeeele lange afbouwschema's want daar komt meestal niks van terecht zoals je al schreef. Cold turkey is het meest kansrijk maar niet zonder risico als je echt veel drinkt.

Niet meer in huis halen, niet meer opdrinken. Wat je nog in huis hebt door de gootsteen. Iets anders drinken in de plaats, vooral geen dorst gaan zitten lijden. En dan je lichaam laten detoxen.

Sterkte!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @JozefJ Hier ongeveer dezelfde leeftijd en dronk tot drie maanden terug dezelfde hoeveelheid (8 tot 9 halve liters per dag,  elke dag). Nu al een aantal maanden de 0, na afbouwen.

Het klinkt alsof je lichaam dit niet veel langer aan kan. De noodklok begint voorzichtig te luiden. Er zijn er velen voor je die het al gepresteerd  hebben om te stoppen. Jij kunt het ook. Heel veel succes!

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei JozefJ:

Het scheelde niet veel of ik was er niet meer geweest. En opeens was ik er nog... prognose overleefd, zonder levensdoel. 

Ha @JozefJ, welkom hier.

Deze zin springt er voor mij uit, ik herken het.

Heb je inmiddels het gevoel dat je wel weer een levensdoel hebt? Deze vraag is erg persoonlijk en je hoeft er natuurlijk geen antwoord op te geven.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update van de eerste week. Het is me gelukt minder te drinken. Van 6-9 halve liters per dag heb ik 7 dagen lang nu 5 halve liters gedronken. Ik weet niet goed of ik trots moet zijn. Het is nog steeds veel bier. En een terugval loert om de hoek. De huisarts heb ik niet gebeld. Was wel de bedoeling! Maar het is een kil, koud mens die me al niet begreep toen ik in paniek belde omdat mijn zoontje hoge koorts had en hij moeilijk ademde.

 

@Jannigje

Met mijn persoonlijke opening kan ik een persoonlijke vraag terug verwachten! Geen probleem dus :) 

Een levensdoel voor mijzelf heb ik niet. Echter hebben wij een zoon die nu zo ongeveer leert praten, dus vind ik het erg belangrijk dat ik er voor hem ben en hij geen negatieve gedachten aan mij overhoudt. Soms hoor ik hem al "bier" zeggen als hij ergens een blikje of flesje vindt. Dat is nogal confronterend, zeker ook omdat ik overdag helemaal niet bezig ben met drank.

 

PS: Het drinken is vooral verveling ook. Ik had 2 super drukke dagen en ik kwam niet verder dan 4 halve liters, toen viel ik om. Nu is het voor mij moeilijk om de hele week al mijn dagen druk te maken, aangezien ik weinig energie heb door mijn ziekte.

bewerkt door JozefJ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen! Goed nieuws, dat is al een stap in de juiste richting. Als je echt wilt stoppen (dat schreef je ah eind van je eerste post) dan is het nu zaak om door te zetten en de nul op te zoeken. Al het bier dat nog in huis is door de gootsteen. Dan kom je echt van het spul af en kan je beter met je ziekte omgaan (niet gezien wat het precies is)

Ben je gemotiveerd en er klaar voor??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jozef, konfronterend idd wat je zoontje zegt,
alleen dat al zou voor mij een mooie stimulans worden
om een goed voorbeeld te zijn voor hem. Ook voor jezelf en je huwelijk,
want je schrijft wel dat je gelukkig getrouwd bent, mij lijkt het dat je je dan
niet zo hoeft te verdoven 's avonds en op een leuker tijdstip voor haar mee naar bed gaat, nuchter.
We zijn keien in het onszelf voor de gek houden he, zeker wat betreft verslavingsgedrag.
Zo ok je huisarts; sla haar over en kijk eens op de site van een verslavingssite.
Ik weet uit ervaring dat je daar, anoniem, veel aan kunt hebben, en als je aan méér begeleiding
toe komt, ook een op een of in een groepje lotgenoten. Maar eerst erkennen hoe je er voor staat.
Je bent mooi op weg, maar ik las ook dat je dit al zo vaak hebt gedaan en het toch steeds mislukte.
Kijk of je naar jezelf eerlijk kunt zijn, zonder sjoemelgedrag of wishful thinking-gedrag.
Mij hielp het forum, juist na therapie, maar anderen doen het andersom. Kijk wat jou aanspreekt, en doe het dan ook!
Stoppen is niet het moeilijkste deel, gestopt blijven en echt aangaan wat onderliggende "redenen/excuses" zijn om te drinken,
dat is waar het vaak mis gaat. Als je door deze fase heen komt, wordt het makkelijker, en wie weet kun je dan hier
je oogstverhalen neerschrijven. Je zoon wordt ooit puber he, die gaat ook drank en méér leren kennen aan verleidingen...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...