Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Renaldo61

Dinsdag 21 juli 2020

Aanbevolen berichten

Ik lees je @Rosee, maar weet niet wat te zeggen. Het lijkt erop dat jij hier niets aan kan veranderen dus maar proberen los te laten. Jouw jongens hebben in het leven hun eigen draken te verslaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die verengelsing, verschrikkelijk inderdaad! Pancakes, viel mij ook op bij een reclame van MacDonalds. Doe toch ff normaal joh.

En KFC met zijn "crispy" chickenwings die "juicy" zijn aan de binnenkant. Brrrrr.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even iets heel anders. Het was vandaag weer druk in de stad, ik vond het onplezierig. Iedereen loopt midden op straat, normaal belde ik en fietste er dan tussendoor, maar nu ligt dat toch anders. Als het zo blijft kan ik niet meer naar het museum. Dat zou ik echt erg vinden,  maar ja. Om in goed Nederlands te zeggen: safety first.

bewerkt door Jannigje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Smaragd:

Jaren lang in Amsterdam en Diemen gewoond later, Kan heel goed plat Amsterdams praten maar die R blijft erin. Kun je niets aandoen. Het is wat het is.

En nee ga niet naar de logopedie daarvoor :D

Ze zien mij  aankomen, je bent wat je bent. 

Een vriend van mij , woont hier al jaren in ons dorp en is ook Amsterdammer van origine.  Hij krijgt de zachte G maar niet onder de knie:D

Mijn zwager , hagenees,  wil het Brabants dialect overnemen en zegt dan 'lekker hèndig ' ipv 'handig' alleen dan wel met de harde G . Klinkt zo idioot , hilarisch

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dan weer van oorsprong Schots is (de naam dan hè) maar heeeeel lang geleden al de draad kwijt...

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha ja, wat moet ik lachen om jullie, blij dat ik weer weer bij jullie ben! Hier Gronings accent, vermengd met Westfries en Amsterdams. Dat was het..  tegenwoordig meer Amsterdams....:blush:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier een soort onmogelijke Rotterrrrdamse rrrr vermengd met Amsterdams accent.
Heb in Amsterdam gewoond maar waar die rrr vandaan komt geen idee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Xsanny:

We hebben toch een mooi taaltje. Hopeloos voor mijn Fries examen gezakt en toen maar verhuist. Maar blijft altijd leuk die uitdrukkingen. We hebben ook nog een hele mooie over een ezel. Maar alleen op zijn verzoek. 

Toe @Xsanny, vertel...

*spitst ezelsoren*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch wel een verschil tussen de uitsprraak van de r in noord en zuid Frankrijk herinner ik me. Tggès beau zeggen ze in Parijs, en in het zuiden trrès beau met zo'n rollende r.

bewerkt door Bob

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nagekomen taalergernissen: dingetje. "Ja, dat is nog wel een dingetje hoor." Dat vind ik wel zo lelijk. Eigenlijk vind ik al die napraattaal ergerlijk, uitdrukkingen die ineens iedereen gaat gebruiken. Me-time: ook zoiets :wacko:

Of van die uitdrukkingen als: '"in je kracht staan" Gelukkig heeft een andere taalergeraar hier al een boektitel aan gewijd: "Ga lekker zelf in je kracht staan"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de pizzeria en de ijswinkel hier (Amsterdam) lukt in het Nederlands bestellen soms gewoon niet. Nou is niet bestellen ook veel beter voor mij, maar afgezien daarvan.

Mijn man kan dáár heel boos van worden. Ik niet gek genoeg. Heb Nederlands gestudeerd, maar hecht niet zo aan de taal. Maar ik vond taalverandering dan ook het leukste onderdeel van de studie. 

(En heb de studie niet afgemaakt. Angst, paniek, bang om door de mand te vallen. Alle tentamens gehaald, maar HET kon elk moment gebeuren) 

Genoeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het hartstikke druk jongens. Kleren aan het verkopen via die Vinted app. Ik heel blij dat ik niet in een echte winkel werk. Veel beter voor iederéén. Respect voor mensen die in een winkel werken en aardig kunnen blijven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Lika:

Bij de pizzeria en de ijswinkel hier (Amsterdam) lukt in het Nederlands bestellen soms gewoon niet. 

Op de bus hier ook niet. Nederlands, en dan ook nog fou tloos en zonder accent of dialect? Een uitzondering. 

Ik zou snel klaar zijn met mijn werk als ik me daaraan zou ergeren :)

Vandaag ben ik ook snel klaar trouwens.

Welterusten allemaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei knakker:

Nagekomen taalergernissen: dingetje. "Ja, dat is nog wel een dingetje hoor." Dat vind ik wel zo lelijk. Eigenlijk vind ik al die napraattaal ergerlijk, uitdrukkingen die ineens iedereen gaat gebruiken. Me-time: ook zoiets :wacko:

Of van die uitdrukkingen als: '"in je kracht staan" Gelukkig heeft een andere taalergeraar hier al een boektitel aan gewijd: "Ga lekker zelf in je kracht staan"

Ja, voorál dat dingetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Bob:

Toch wel een verschil tussen de uitsprraak van de r in noord en zuid Frankrijk herinner ik me. Tggès beau zeggen ze in Parijs, en in het zuiden trrès beau met zo'n rollende r.

De rollende r is echt voor boven de 70 in obscure uithoeken van het zuidwesten :) Het zijn vooral de klinkers die verschillen, die meer gesloten worden uitgesproken in het zuiden.
Bv links klinkt hier als "goche" met een korte o. In Parijs e.o. is het "gooche" met een lange oo. Ook zijn in het zuiden de "stomme" lettergrepen minder stom. 

We hebben nu een minister-premier met een licht zuidelijk accent. Das heel zeldzaam in Frankrijk, een politicus die niet net doet alsof hij uit Parijs komt. Kon wel eens veel stemmen opleveren. 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei knakker:

Op kantoor heb je de uitdrukking "elkaar feedback geven".

Die kun je ook anders formuleren: "Houd jij eens ff lekker je feed-bek".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei knakker:

Toe @Xsanny, vertel...

*spitst ezelsoren*

Op jou verzoek en nog voor je verjaardag. 

Bij alds wie it in grut wunder as in ezel praten, no is ' t Un grut wunder as in ezel him stilhaldt. 

Maar dat geld natuurlijk niet voor jou. 

Groet Xsanny 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...