Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Renaldo61

Dinsdag 21 juli 2020

Aanbevolen berichten

Overigens ben ik dol op Friesland hoor, voordat er boze brieven komen. Ik woon nu al jaren in het westen, maar zou veel liever teruggaan naar het Noorden of Oosten. Het liefst weer naar Groningen trouwens, dat wel. Dat blijft mijn stad.

"Butter, brea en griene sjippe, wa dat nit sizze kin hat een hazzelippe"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben toch een mooi taaltje. Hopeloos voor mijn Fries examen gezakt en toen maar verhuist. Maar blijft altijd leuk die uitdrukkingen. We hebben ook nog een hele mooie over een ezel. Maar alleen op zijn verzoek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind Nederlands anders ook een mooie taal. Ik zou willen dat ik zo kon spreken. Een echte Nederlander die Nederlands vloeiend spreekt vind ik erg deftig klinken. Bij mij komt het stotterend en anders nogal boerig m'n strot uit. Klinkt nergens op.

Goedemiddag Sandra. Alles goed?:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet echt hoognodig eens naar Friesland   wat een mooi rek , wil ik ook :D

En jullie taal heeft ook wel iets.  Ik ben Brabantse en schaam me best voor mijn dialect.  Het klinkt zo 'dom' als ik het op tv hoor bijvoorbeeld.  Staan we al met 3-0 achter.   Blijkbaar is de gene niet genoeg om er wat aan te doen,  want dst schijnt te kunnen .  Wat ik bijvoorbeeld steeds doe , is een vraag stellen,  zo van 

"Vinde gij die skoen ôk moi ?"  En dan "of wa" er achteraan , pfff vreselijk . Mijn stopmaatje corrigeert me daar nu op , zodat ik het weer af leer 

bewerkt door Cleo66

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemiddag iedereen. :)

Heb me lang geschaamd voor mijn Drents/Gronings accent maar ben er nu trots op. Ze mogen best horen waar ik geboren ben. Mij oma zei altijd al: 'ik wilde Nederlands prieten maar kon het lachen niet lieten.' Op mijn werk wilde mijn collegaatje uit Groningen ook Nederlands praten tegen de leidinggevende en ze zei: we moeten wel wat meer chlaar hebben.

Chloor dus, we lagen dubbel. Zij ook hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu we het over taal hebben, ik kan me ergeren aan de bekakte "r" die steeds populairder lijkt te worden. Gewoon de r lekker hard uitspreken, zoals het hoort. Is zo'n bekakte r onderdeel van ABN eigenlijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom oorspronkelijk uit  het oosten des lands maar  spreek eigenlijk niet de  echte taal daarvan.

Heb in Den Haag en Rotterdam gewoond en spreek een soort mengelmoes denk ik , ik schijn wel licht accent te hebben die verraad dat ik niet uit het westen kom .

ach ik houd wel van een shutteldoukje..... ;)

bewerkt door Lieke7777

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens. Doe effe normaal en spreek de r uit zoal het hoort. Vroeger moest je naar logopedie als je de letters niet goed kon uitspreken. Dat bekakte rrrrrrr achter in de keel uitgesproken vind ik erg vervelend om naar te luisteren. En klinkt ook erg kinderlijk . 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Das de r van het volk dat maar wat raak leutert en iedereen neemt het serieus omdat het zgn het juiste accent is. Terwijl als de tv studio's niet inHilversum maar in Maastricht hadden gestaan had iedereen nu zuid limburgs gepraat. Of geprobeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het interessante aan NL dat je geblinddoekt de trein kan nemen en aan het accent van de instappende passagiers op ca 20-30 km nauwkeurig kan horen waar je bent. 

In Frankrijk zijn de regionale accenten veel minder sterk. Saai. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marika:

Als ik met mijn luisterwwwboeken een voorlezerrrwww heb die de r wraarwr uitspwreekt stop ik dat ding onmiddelijk.  Dat zal ze leerrwen!

Ja of als de gps praat als een wwwwechtenstudente van het cowwww

Dan gaat ie gauw op vlaams.

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bor:

En sa is"t. Foar de kofje net eamelje.

Dus kofje!

Hjir moat ik spontaan om laitsje (Klopt de spelling @Bor?)

“Eamelje” is voor mij echt een woord van vroeger, leuk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bor:

Nee. Zo"n wit houten ding. Ik weet er geen andere naam voor...?

Vroeger hadden ze dat vaak, in de tuin staan. Met kleden erover en zo. Dekens. Of matten uit kloppen.

Ja, wit en van hout. Ik heb heel wat matjes/kleden  moeten kloppen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het taaltje van een ras-amsterdammer altijd erg aanstekelijk, maar het mooist vind ik dialecten en accenten als ze een tikje boertig zijn. Gronings, Schots, Texaans. Ik vind juist die regionale verschillen altijd mooi. Koesteren die accenten. En inderdaad wel bijzonder, zoveel dialecten op die paar vierkante kilometer van ons landje.

bewerkt door knakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...