Spring naar bijdragen

Advies afbouw diazepam


Greta

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over afbouwen van Diazepam. Ik begrijp dat er veel ervaringsdeskundigen op deze site zitten. Ik ben van 1 mg lorazepam overgestapt naar 5 mg diazepam en de eerste 2 weken waren zwaar. Nu zit ik eind week 3 en gebruik nu 2 mg diazepam. De afbouw verschijnselen zijn pittig maar ik wil doorzetten. Is het begin van de afbouw het zwaarst of juist de laatste periode? En is lorazepam veel sterker dan Diazepam. Ik voelde me de eerste periode een soort zombie na het gebruik van Diazepam. Heel duf in mijn hoofd en heel veel pijn in maag en darmen. Van de diazepam ben ik ook heel slaperig. Kan overdag gewoon in slaap vallen en dat terwijl ik de lorazepam voor slaapproblemen kreeg. Wellicht heet iemand dezelfde ervaring of een tip voor de afbouw. Ik kreeg van Erik Paling, de verslavingsarts het advies om zo snel mogelijk af te bouwen. Ik heb 8 weken 1 mg lorazepam van de huisarts gekregen. Ben er inmiddels achter dat het voor sommige mensen vergif is en ik baal ervan dat ik iedere avond zo'n pil in moet nemen. Het liefst zou ik helemaal stoppen ermee maar dat durf ik niet zo goed omdat ik gelezen heb dat je dan allemaal enge verschijnselen kan krijgen. Heb inmiddels wel aardig wat verschijnselen doorgemaakt: zweten, maag en darmklachten, apathisch gedrag, tot niets in staat zijn, huilen om alles, geen eetlust, overgeven. Nou ja, best veel. Ik ben dus benieuwd of je bij mindering nog erger kunt verwachten of dat ik nu zou kunnen stoppen?

Alvast bedankt voor het lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik Paling is super kundig dus ik zou eigenlijk al je vragen aan hem stellen. Maar lorazepam is inderdaad een sterker middel. Diazepam is vrij mild omdat het geen piekwerking heeft zoals kortwerkende benzodiazepines, maar het werkt heel geleidelijk en lang door. Daardoor stapelt de stof ook op in je bloed, tot het een punt bereikt dat er evenveel uit je bloed gaat als dat er in komt. Sommige worden inderdaad suf van diazepam, andere juist niet omdat ze van een kortwerkend sterk middel naar een langwerkend 'zwakker' middel gaan. Ik had ook dat ik in het begin juist opgewekter werd van diazepam, in vergelijking met oxazepam. 

 

Bij mij waren de klachten tijdens de afbouw erger dan toen ik van 0.5mg diazepam naar 0mg ging. Ik was bang dat de klachten juist dan het ergst zouden zijn maar dat was totaal niet zo. Het was dus zowel mentaal als fysiek een verlossing toen ik op 0mg zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Greta

 

Ik heb diazepam alleen voor de omzetting gebruikt voor de oxazepam. Ik slikte inderdaad oxazepam voor het slapen en had tijdelijk ook overdag oxazepam gekregen en dat heb ik weer afbouwd naar enkel de dosering voor het slapen. Dus ik gebruik nog steeds oxazepam voor het slapen, alleen de tijdelijke dagdosering is weg. 

 

Ik gebruik nu al een paar jaar oxazepam voor het slapen, zo nodig tot 30mg per nacht ( = 9mg diazepam ). Ik heb een angststoornis met erge slaapproblemen wat ondanks vele therapiën en gebruik van antidepressiva niet verbeterde dus daarom gebruik ik nog steeds oxazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...