Spring naar bijdragen

Vraag jij je ooit af ...


Gryhe

Aanbevolen berichten

"Vraag jij je ooit af, waar je de verkeerde afslag hebt genomen ?
Waar je leven het tegenovergestelde is geworden, van hoe je het voor je zag ?"

Hallo diligenten,

Na hier al keren te hebben rond gekeken, waarbij voornamelijk 's nachts de uren voorbij vlogen bij het lezen van allerlei berichten, verhalen en ervaringen heb ik besloten om me hier ook kenbaar te maken.
De reacties op berichten zijn belangstellend, zeer aandachtig, met veel toewijding en respect geplaatst.

Dat doet een mens goed.

Ik ben een man van 44, met een alcohol gebruik van af en toe een periode in een jaar het alcoholgebruik toeneemt naar 4 tot 6 blikken 0,5ltr met 8.6% of 10% EthH in zit.
Ruim drie jaar geleden heb ik behandeling bij een GGZ-erkende instelling doorlopen. Vanwege het feit dat ik tijdens behandeling geen terugval had gehad én geen dagelijkse drinker van grote hoeveelheden ben, zag de behandelaar mij niet zozeer als alcoholist. De factoren van stress, drukte, vol hoofd, chaostisch, rusteloosheid zorgen er bij mij voor dat ik geen maat kan houden en dat ik op momenten doordrink.
Na doorverwijzing naar een andere instelling is bij een aandachtsstoornis gediagnosticeerd en ging het na een therapie lange tijd goed.
Tot begin van het jaar. Door beëindigen van een langdurige relatie, kwam er veel stress, spanning en onrust, waardoor het gebruik van alcoholische versnaperingen weer is begonnen. Eerst een beetje en daarna tot het hierboven beschreven gebruik.

Ik ben vanaf eind mei gaan minderen en heb in periode van 19 juni tot 04 juli (16 dgn) geheel onthouding gehad. Toen is het een week mis gegaan maar vanaf 10 juli tot nu weer geheel onthouden.
Dat wil ik vol blijven houden.
Om mezelf te bewijzen dat ik het kan, heb een alcohol tester aangeschaft. Dat voelt bij mij ook al een soort stok achter de deur en dat motiveert me blijkbaar op een éénof andere manier. 

Door de erkenning, begrip en steun die ik bij veel lotgenoten heb gelezen, krijg ik het gevoel dat als je hier bent, er niet alleen voor te staat.

Dit ben ik en maak graag deel uit van deze lotgenoten groep om elkaar te steunen.

Bedankt voor jullie aandacht !

Groet, Gryhe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Gryhe. Je maakt een krachtige en vastbesloten indruk. Mijn complimenten. Uit wat je schrijft lees ik dat je je ook terdege realiseert dat alcohol en zelfs alleen al de gedachte aan alcohol in staat is heel wat besluiten te doen wankelen op hun grondvesten. Dus kan wat steun vaak wel helpen en die steun vind je hier hopelijk inderdaad.

Ik ben zelf inmiddels al weer ruim vier jaar geleden helemaal gestopt met drinken en dat bevalt me nog steeds prima. Wat me veel geholpen heeft toen ik ermee kapte is om de achterliggende zaken nuchter onder ogen te zien, letterlijk en figuurlijk. Ik besteedde daar toen ook meer aandacht aan dan aan de vraag of ik wel of niet ooit weer iets zou kunnen drinken, en ik raad je aan hetzelfde te doen. Schuif die vraag maar even lekker voor je uit. Bedenk liever wie je zelf bent en wilt zijn in je diepste wezen en wensen, hoe je die persoon kunt helpen zich nog verder te ontwikkelen, en of alcoholgebruik daarbij behulpzaam is of niet.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gryhe, welkom! Er is hier, naast het jaarpact, tegenwoordig ook weer een weekpact actief. Dat vind je onder ditjes en datjes. Degenen die dat willen kunnen dat op zaterdag aanvullen met het voornemen om ook de komende week niet te drinken. In ieder geval veel succes op je pad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het welkom !

1 uur geleden zei knakker:

Zo is het. Delen is helen. Daar heb zelfs ik, toch een tamelijk introverte aap, de positieve effecten van gemerkt. Is het plan helemaal nooit meer een druppel, of ben jij meer zo’n dag-tot-dag-ganger?

Veel succes. En welkom ook, ik zou het bijna vergeten.

Ik zet voorlopig in om 2020 niks meer te nuttigen. Gaat dat lukken en gaat me dat goed af, dan kan ik mijn doel altijd nog verlengen.

Ik denk dat ik mijn triggers aardig kan "voelen" aankomen. Dat scheelt al, want dan kan je de situatie uit de weggaan.

1 uur geleden zei Yana:

Hoi Grye, welkom. Heb je het jaarpact al gevonden, dat is misschien voor jou net de stok achter de deur die je nodig hebt. En mag ik vragen waarom je hier 's nachts leest, kun je dan niet slapen?

Het jaarpact heb ik gezien, het weekpact heb ik ook gezien. Klinkt misschien raar, maar ik weet niet helemaal hoe dat werkt.

Moet je dan dagelijks of wekelijks met de mensen je naam meeciteren ?

Nee ik kan idd niet slapen. Er gebeurd momenteel teveel in mijn leven. Door de verhalen van andere lotgenoten die ik hier gelezen heb, wil ik niets meer nemen. Het wordt er alleen maar slechter door en gaat niks bijdragen.

Er is dan veel onrust in mijn hoofd en dan moet je je naar iets anders zetten om verleiding te voorkomen. Gebeurd vaak dat ik dan 4 a 5 uur slaap. Dan ga ik maar het internet op. En dan niet op facebook of insta, maar verdiep me in bijvoorbeeld wat mangaanerts is (een kreet die ik eerder op de dag ben tegen gekomen waarvan ik niet weet wat het is), kijk een Netflix-serie verder of, in dit geval, dit forum lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bob:

Welkom Gryhe. Je maakt een krachtige en vastbesloten indruk. Mijn complimenten. Uit wat je schrijft lees ik dat je je ook terdege realiseert dat alcohol en zelfs alleen al de gedachte aan alcohol in staat is heel wat besluiten te doen wankelen op hun grondvesten. Dus kan wat steun vaak wel helpen en die steun vind je hier hopelijk inderdaad.

Ik ben zelf inmiddels al weer ruim vier jaar geleden helemaal gestopt met drinken en dat bevalt me nog steeds prima. Wat me veel geholpen heeft toen ik ermee kapte is om de achterliggende zaken nuchter onder ogen te zien, letterlijk en figuurlijk. Ik besteedde daar toen ook meer aandacht aan dan aan de vraag of ik wel of niet ooit weer iets zou kunnen drinken, en ik raad je aan hetzelfde te doen. Schuif die vraag maar even lekker voor je uit. Bedenk liever wie je zelf bent en wilt zijn in je diepste wezen en wensen, hoe je die persoon kunt helpen zich nog verder te ontwikkelen, en of alcoholgebruik daarbij behulpzaam is of niet.

Knap dat je het al 4 jaar volhoudt. Dat doel leg ik mezelf niet op. Kleine stapjes nemen en kijken of dat lukt. M'n leven is, laten we zeggen, "in wanorde".

En wat je zegt, ontdek wie of wat je bent. Na beëindiging van een lange relatie kom je er dan achter wie of wat de oorzaken zijn van gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lika:

Welkom! Op de dagdraad mag je ook schrijven als.je wilt. En wat @Bob ook zegt is een mooie vraag. Hoe wil.je ten diepste leven en draagt alcohol daar dan aan bij? 

Fijn dat je de weg naar het forum hebt weten te vinden.

Ja, heb ik gezien. Daar zal ook een berichtje op verschijnen. Ik dacht ik stel me eerst even voor en wacht rustig de reacties af.

Op de vraag van Bob, die iedereen aan zichzelf kan stellen, zijn stukjes antwoorden als puzzelstukjes zichtbaar geworden. Ik heb nog niet alle stukjes, maar ben al wel bezig met puzzelen.

Ik hou van inzichten, mooie citaten, gezegden en poezië :

"Je kan je hele leven lang zoeken naar wie je wilt zijn, maar je bent pas gelukkig als je accepteert wie je bent."

Wat ik bij Bob opmerkte, na een lange relatie kom je tot inzichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Gryhe:

"Vraag jij je ooit af, waar je de verkeerde afslag hebt genomen ?
Waar je leven het tegenovergestelde is geworden, van hoe je het voor je zag ?"

Welkom Gryhe!

Je zal het niet als serieuze vraag hebben bedoeld. Of toch wel? Nee dat vraag ik me nooit af. De verkeerde afslag bestaat volgens mij niet. De weg is grillig; soms ga je rechts en soms ga je links af. De ene kant is misschien verstandiger dan de andere kant. Is het ook de beste kant?

Is het een druppel op een gloeiende plaat of de druppel die de emmer deed overlopen... nog zo'n vraag. Een druppel op een warme plaat verdampt doorgaans Renaldo. 

56 minuten geleden zei Gryhe:

Ik hou van inzichten, mooie citaten, gezegden en poezië :

Al die vragen kunnen je ook hoofdpijn geven. Dat is tenminste mijn invulling, als ik naar je avatar kijk. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Pytje:

Hoi Gryhe, welkom! Er is hier, naast het jaarpact, tegenwoordig ook weer een weekpact actief. Dat vind je onder ditjes en datjes. Degenen die dat willen kunnen dat op zaterdag aanvullen met het voornemen om ook de komende week niet te drinken. In ieder geval veel succes op je pad!

Ik ga me zeker bij het weekpact toevoegen, bedankt voor de tip!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Renaldo61:

Soms lijkt het alsof de zoveelste druppel op een hete plaat de emmer helemaal doet overlopen. Zo voelt het toch voor mij aan. 

Ik denk dat ik nooit mezelf heb gevoelt of heb kunnen zijn in mijn relatie of iets dergelijks. Ik ben daar nog niet uit. Misschien is het wel heel anders. Ik hou het maar even oppervlakkig en mezelf zoeken en vinden, maar zonder alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Lonster:

Welkom Gryhe!

Je zal het niet als serieuze vraag hebben bedoeld. Of toch wel? Nee dat vraag ik me nooit af. De verkeerde afslag bestaat volgens mij niet. De weg is grillig; soms ga je rechts en soms ga je links af. De ene kant is misschien verstandiger dan de andere kant. Is het ook de beste kant?

Is het een druppel op een gloeiende plaat of de druppel die de emmer deed overlopen... nog zo'n vraag. Een druppel op een warme plaat verdampt doorgaans Renaldo. 

Al die vragen kunnen je ook hoofdpijn geven. Dat is tenminste mijn invulling, als ik naar je avatar kijk. B)

Nee Lonster, ik vind het een mooi inzicht om bewust na te denken waarom en wanneer het alcoholgebruik is toegenomen. Ik ben nou eenmaal een nadenker, ik zie heel veel en bekijk situaties altijd vanuit verschillende perspectieven. 

Ik beschouw de druppel die de emmer laat overlopen altijd als een kans. Je moet van elke vervelende situatie altijd een leermoment hebben.

Wat betreft mn avatar, zo werkt mijn hoofd nu eenmaal en daar moet ik rekening mee houden.

Ik wil geen alcohol meer, helder kunnen nadenken, het leven ervaren en bewust de keuzes te maken die ik wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei maartje:

Welkom ook van mij.

Nou gryhe, alles wat je wil (helder kunnen nadenken, het leven ervaren en bewust de keuzes maken die JIJ wil) kan. Het kan gewoon echt. En je bent al goed opweg lees ik zo. 

Hai Maartje,

Jij bedankt voor je welkom. Ik probeer bij iedereen wel even op dit forum te lezen wat zijn of haar verhaal. Ondanks de vele uren die ik als gast heb doorgebracht, is er nog zoveel te lezen, te ontdekken en te leren hier.

Ik las je verhaal terug en je hebt ook getobt en voor dilemma's gestaan, schaamte gehad, etc. Heel herkenbaar allemaal en bevestigd maar weer dat er genoeg lotgenoten zijn (geweest) waaruit ik de kracht om sterk te zijn van m'n alco-buddy afscheid te nemen. Thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2020 om 02:30 zei Gryhe:

"Vraag jij je ooit af, waar je de verkeerde afslag hebt genomen ?
Waar je leven het tegenovergestelde is geworden, van hoe je het voor je zag ?"

 

Misschien wel mijn leven is precies het tegenovergestelde geworden , maar  heb ook nu vaak geroepen dat ik in een trein zat en de verkeerde haltes ben uitgestapt omdat  de juiste haltes de trein keihard bij voortdenderde...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Cleo66:

hoi Gryhe,  nog steeds benieuwd naar je nick name , staat die ergens voor ?

Hai Cleo,

Hij staat idd ergens voor, maar het is minder spectaculair dan je denkt.

Ik moest een simpele en onbekende nick hebben. Gry is uit het pools vertaalt "bordspel" of "games", he is vertaling van hij. Ik heb "hij bordspeelt" vertaalt naar pools. Ik hou erg van bordspelletjes en dan niet ganzeborden of mens erger je niet maar Catan, Tapestry, Ticket to ride, maar ook Take 5, Regenwormen, Machiavelli, etc.

Ik begrijp dat je een spectaculaire toelichting had kunnen verwachten, maar meer is het niet :-).

bewerkt door Gryhe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@knakker :D had idd gekund, want ik verzin graag een nick met veel diepgang.

Ik wilde snel aanmelden, maar m'n frontale cortex liet me een beetje in de steek dus liet ik het maar even bij een vertaling die ik onlangs van een poolse vriend hoorde, toen we catan speelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei denise2:

Ook van mij nog welkom, wat schrijf je mooi. Succes met een alcoholvrij 2020 :rose:

Hai Denise, dank voor je welkom, thx 4 schrijfcompliment en succes-wens.

Het liefste wel alco-free 2020. Ik vrees als dát mijn doel zou zijn, ik deze niet overzie en ook niet haal. De stress, onrust en misschien bizarre situatie waar ik momenteel inzit, moet ik bewust kleine doelen stellen. Stuk zelfkennis ontwikkelen,  triggers ontdekken, leren van anderen hoe het kan ... óf juist niet. Ik merk dat het me goed doet. Onthoudingsdag 11 zit erop, nu op naar de twaalfde !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch maar m'n avatar aangepast, past ook beter bij Gryhe :D.  K kreeg meer vragen over hoe wie wat het plaatje inhoud en of het goed gaat. Ja het gaat goed, alleen in de grote boze buitenwereld snapt niet iedereen mijn gedachtegangen. Dat was een trigger om ernaar te grijpen. Maar vandaag niet en morgen ook niet. Wat er ook gebeurd, deal ? Rozdać !

Ik doe nog even wat huishoudelijks, laad m'n foon op zodat ik straks weer verder lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...