Spring naar bijdragen

17-7-2020 Onze h. kamer.


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Bellie:

@Dikkie nee zo bedoel ik het niet.  Zeg dat ik 1,5mg slik maar verdeeld over 4 doseringen per dag.  Dan bestaat 1 dosering dus uit 0,375 mg (1,5mg : 4).

Na bijvoorbeeld 14 dagen ga ik naar 1 mg verdeeld over 4 doseringen.  Dan bestaat 1 dosering uit 0,25mg (1mg : 4). Dus elke dosering is gelijk en blijft gelijk. Alleen de totale dagdosering zakt per 0,5mg.

Nu wil hij dus dat ik over ga naar 3 doseringen op een dag.  Dan bestaat elke dosering uit 0,5mg (1,5mg:3).

Ik heb gisteravond besloten om dat toch niet te doen.  Ik weet dat ik last krijg van 0,5mg per dosering. Het is weinig maar ik wordt er vreselijk suf van.  Dus ik blijf deze keer nog op 4 doseringen 

@bellie, nu begrijp ik het weer dacht al dat je lager zat. pff gelukkig maar. en idd zoals bolletje zegt. jij en zeker jij weet wat je lichaam voelt. menigeen twijfelt. en gaat met alle winden mee. maar jij kunt het en hebt gewoon zonu en dan ff een oppeppertje nodig om er doorheen te komen. ook dat hebben we allemaal nodig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Spud:

Zou ik nog iets ander mogen zeggen? Ik ben ergens in mijn leven overbelast geraakt en toen schreef de dokter mij AD voor  heb die toen wel geslikt maar ik was toen al meer een drinker. Maar toen ik er dus mee stopte heb ik best wel veel afkickverschijnselen gehad waardoor ik pillen eigenlijk vermeden heb. Maar volgens mij is deze verslaving ongeveer hetzelfde als een alcoholverslaving. Je wil er iets mee onderdrukken alleen is het met alcohol veel sneller uit je systeem als met pillen. Met alcohol ben je er met je bibbers er na een dag of 2 wel over met pillen kan het soms maanden duren althans dat is mijn ervaring.

2 weken seroxat  geslikt en 3 maanden opvliegers gehad en een naar persoon geweest naar mijn vrienden die me in die tijd opvingen omdat ik op straat gezet was door mijn ouders. Ik had het geluk dat ik van te voren gewoon een  vriendelijk persoon was want anders hadden mijn vrienden het ook niet getrokken met mij.

Ik denk dus dat het voor jullie veel moeilijker is om ervan af te geraken dan wij die enkel de eerste hoeven te laten staan

dank voor je medeleven @Spud. we zitten allemaal in het zelfde schuitje helaas. verslaving genaamd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Bellie:

@Dikkie ik zit tegenwoordig ook weer wat beter in mijn vel.  Dan is het ook makkelijker om voor jezelf op te komen en besluiten te nemen.  Maar op rot dagen zoek, ik ook net als iedereen,  bevestiging want dan ga ik weer twijfelen. 

dankvoor die woorden. die steunen. want zo is het wel.

ik zit in twijfel hoe ik straks verder zal gaan. ik zit in de ochtend nou op 0.15. maar ik word al onrustig wakker. het liefst zou ik blijven liggen de nachten zijn zo fijn, geen onrust gewoon slapen. en ik merk ook dat die 0.15 weinig voor me doet ik kom eigenlijk niet uit het onrustige. terwijl ik in de avond bijna in alle rust zonder medicatie in slaap val. dat je bijna zou denken die heb ik niet meer nodig. daar zit ik nog op 0.25mg. ik heb het altijd al in de ochtend het moeilijkste gehad. nou is mijn vraag. wat zou jij me aanraden. eerst de o.15 toch maar afbouwen en dan beginnen met de nacht. of eerst de nacht eraf zodat ik later de waarschinlijke slechte nachten nog iets kan opvangen. @Bellie en @Cyclad58 wat denken jullie. en natuurlijk mag de rest ook reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dikkie het is zo ontzettend herkenbaar dat je in de ochtend onrust ervaart bij het afbouwen. 
Ik had dat ook bij het afbouwen van de Lorazepam, in de avond ging het altijd wel goed. 
Zelf heb ik eerst de ochtenddosering helemaal afgebouwd en daarna ben ik pas aan de nachtdosering begonnen qua afbouw.

Waarom? Als je de nachtdosering al eerder afbouwt kun je last van slapeloosheid krijgen en dan worden de ochtenden nog lastiger. Als je eerst de ochtenddosering afbouwt is dat vast binnen en hoef je je alleen nog maar op de nachtdosis te concentreren. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DikkieIk heb ook een enorme onrust in de ochtend, dus zoals cyclad al aangeeft is het ook voor mij heel herkenbaar. Mijn arts vertelde mij dat dit te maken heeft met het coltisolniveau in de bloed. Die is 's morgens hoog. Voor een 'normaal mens' is dit heel hanteerbaar en bedoeld om wakker te worden en aan de dag te beginnen. Bij ons is deze cortisolspiegel verstoord. Dit stress hormoon levert je dus een angstig gevoel op. Je zou dus kunnen zeggen tegen jezelf: ik ben ziek en dit is een symptoom. het is geen echte angst maar men noemt het chemische angst. Angst die veroorzaakt wordt door opspelende hormonen die niet in de pas lopen met je gedachtes. Vervelend genoeg natuurlijk maar misschien voel je je iets minder angstig met deze wetenschap. Het is echt een heel herkenbaar fenomeen bij benzo afhankelijkheid.

 

bewerkt door Frankk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Frankk:

@DikkieIk heb ook een enorme onrust in de ochtend, dus zoals cyclad al aangeeft is het ook voor mij heel herkenbaar. Mijn arts vertelde mij dat dit te maken heeft met het coltisolniveau in de bloed. Die is 's morgens hoog. Voor een 'normaal mens' is dit heel hanteerbaar en bedoeld om wakker te worden en aan de dag te beginnen. Bij ons is deze cortisolspiegel verstoord. Dit stress hormoon levert je dus een angstig gevoel op. Je zou dus kunnen zeggen tegen jezelf: ik ben ziek en dit is een symptoom. het is geen echte angst maar men noemt het chemische angst. Angst die veroorzaakt wordt door opspelende hormonen die niet in de pas lopen met je gedachtes. Vervelend genoeg natuurlijk maar misschien voel je je iets minder angstig met deze wetenschap. Het is echt een heel herkenbaar fenomeen bij benzo afhankelijkheid.

 

Ik ben niet de enige dus met ochtend onrust dus de angst is chemisch  beetje gerust gesteld met je wetenschap Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Frankk:

@DikkieIk heb ook een enorme onrust in de ochtend, dus zoals cyclad al aangeeft is het ook voor mij heel herkenbaar. Mijn arts vertelde mij dat dit te maken heeft met het coltisolniveau in de bloed. Die is 's morgens hoog. Voor een 'normaal mens' is dit heel hanteerbaar en bedoeld om wakker te worden en aan de dag te beginnen. Bij ons is deze cortisolspiegel verstoord. Dit stress hormoon levert je dus een angstig gevoel op. Je zou dus kunnen zeggen tegen jezelf: ik ben ziek en dit is een symptoom. het is geen echte angst maar men noemt het chemische angst. Angst die veroorzaakt wordt door opspelende hormonen die niet in de pas lopen met je gedachtes. Vervelend genoeg natuurlijk maar misschien voel je je iets minder angstig met deze wetenschap. Het is echt een heel herkenbaar fenomeen bij benzo afhankelijkheid.

 

Ik ben gerustgesteld chemische angst van benzo dus ook de onrust

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cyclad58:

@Dikkie het is zo ontzettend herkenbaar dat je in de ochtend onrust ervaart bij het afbouwen. 
Ik had dat ook bij het afbouwen van de Lorazepam, in de avond ging het altijd wel goed. 
Zelf heb ik eerst de ochtenddosering helemaal afgebouwd en daarna ben ik pas aan de nachtdosering begonnen qua afbouw.

Waarom? Als je de nachtdosering al eerder afbouwt kun je last van slapeloosheid krijgen en dan worden de ochtenden nog lastiger. Als je eerst de ochtenddosering afbouwt is dat vast binnen en hoef je je alleen nog maar op de nachtdosis te concentreren. 

 

betekent dit dan ook dat ik dat niet als graatmeter kan nemen in mijn afbouwtraject?     @Cyclad58

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Bellie:

Lijkt mij inderdaad van niet. Ik ben echt stabiel geweest de afgelopen dagen maar dood zenuwachtig zodra ik om 5 uur wakker word. Na 2 uur is het weer weg. Afbouw of niet.  Het is echt de cortisol en bij mij wordt het waarschijnlijk versterkt omdat mijn progestron hormoon te laag is.  Dat geeft ook onrust. 

Een graadmeter vind ik persoonlijk bijvoorbeeld de hele dag zenuwachtig, hoofdpijn en snakken naar de dosering. 

snakken naar de dosering heb ik tot nu toe nooit. alleen dat ik denk oh vreselijk maar snel een pil dan word het misschien beter. ik ben dan idd zenuwachtig , gespannen, kan het dan nergens vinden zeg maar. 

ik bedenk me nu dat ik voorheen wel eens dacht ik stel de pil zolang mogelijk uit. tot ik soms op een moment dacht shit die moet ik ook nog nemen. dan was ik blijkbaar over dat punt heen.  

ik zit vandaag op de 10e dag en het gaat best wel goed moet ik zeggen. gisteren nog wel dat iemand me vroeg hoe het ging dat ik bijna begon te huilen. maar kon me gelukkig bedwingen. stond midden op straat. ik ga zowiezo de 14 dagen rond maken. ik wil zeker weten of ik weer stabiel genoeg ben. ik bedank voor een terugval want dan gaat mijn zelfvertrouwen ook weer weg. en dan gaat het steeds moeilijker worden.

ik heb ook wel eens  gefacht als ik lekker vroeg opstond dat de hele dag prettiger is. herkennen jullie dat ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Frankk:

@DikkieIk heb ook een enorme onrust in de ochtend, dus zoals cyclad al aangeeft is het ook voor mij heel herkenbaar. Mijn arts vertelde mij dat dit te maken heeft met het coltisolniveau in de bloed. Die is 's morgens hoog. Voor een 'normaal mens' is dit heel hanteerbaar en bedoeld om wakker te worden en aan de dag te beginnen. Bij ons is deze cortisolspiegel verstoord. Dit stress hormoon levert je dus een angstig gevoel op. Je zou dus kunnen zeggen tegen jezelf: ik ben ziek en dit is een symptoom. het is geen echte angst maar men noemt het chemische angst. Angst die veroorzaakt wordt door opspelende hormonen die niet in de pas lopen met je gedachtes. Vervelend genoeg natuurlijk maar misschien voel je je iets minder angstig met deze wetenschap. Het is echt een heel herkenbaar fenomeen bij benzo afhankelijkheid.

 

@Frank ik zie nu pas dat er geen 86 achter je naam staat. haha. ja idd jij en cyclad hebben me weer wat op weg geholpen en bellie ni te vgeten ik dacht echt dat het van het afbouwen kwam. deze verschijnselen kunnen dus na de afbouw nog wel even achter blijven. dit moet gewoon weer herstellen. beetje schade onder de hersenpan.als ik het goed begrijp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral ochtend ook onrustig wakker 

heeft de verslavingsarts aan jou aangegeven hoelang je erover moet doen om op nul te komen 

ik vraag me af hoelang ik het moet doen na een jaar gebruik 

maar goed toch volhouden om benzo vrij te worden medicatie heeft heel mij systeem veranderd kan het ook zijn dat benzo na een tijdje juist andersom werkt in plaats van rust onrust ik heb vandaag weer 1 pil ochtend genomen ook al voel ik me onrustig angstig ren ik niet meteen op benzo pil ik heb me afgeleerd want ook al slik ik meer heeft geen effect meer merk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Dikkie:

@Frank ik zie nu pas dat er geen 86 achter je naam staat. haha. ja idd jij en cyclad hebben me weer wat op weg geholpen en bellie ni te vgeten ik dacht echt dat het van het afbouwen kwam. deze verschijnselen kunnen dus na de afbouw nog wel even achter blijven. dit moet gewoon weer herstellen. beetje schade onder de hersenpan.als ik het goed begrijp.

Yep, klopt helemaal. De benzos hebben allerlei processen van je zenuwstelsel beïnvloed. Je lichaam is het, als je afbouwt, gewoon verleerd om allerlei dagelijkse processen op een normale manier te verwerken. Dus wordt je overspoeld met gevoelens die volledig op hol geslagen zijn. De kunst is dan om te kunnen denken dat al die brei aan akelige klachten echt voor een groot deel het gevolgd zijn van een foute bekabeling in je zenuwstelsel. dat is het verraderlijke aan dit alles, je interpreteert heel veel van benzo ontwenning als zijnde psychische klachten, terwijl het eigenlijk gewoon je lijf is dat helemaal in de war is. En dit moet zich herstellen, dat kost tijd, bij de één langer dan de ander. Daar valt helaas niet over te zeggen. Iedereen moet helaas de rit uitzitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Frankk:

Yep, klopt helemaal. De benzos hebben allerlei processen van je zenuwstelsel beïnvloed. Je lichaam is het, als je afbouwt, gewoon verleerd om allerlei dagelijkse processen op een normale manier te verwerken. Dus wordt je overspoeld met gevoelens die volledig op hol geslagen zijn. De kunst is dan om te kunnen denken dat al die brei aan akelige klachten echt voor een groot deel het gevolgd zijn van een foute bekabeling in je zenuwstelsel. dat is het verraderlijke aan dit alles, je interpreteert heel veel van benzo ontwenning als zijnde psychische klachten, terwijl het eigenlijk gewoon je lijf is dat helemaal in de war is. En dit moet zich herstellen, dat kost tijd, bij de één langer dan de ander. Daar valt helaas niet over te zeggen. Iedereen moet helaas de rit uitzitten.

zou het dan ook nog wel uitmaken @frank hoe snel je afbouwd. of zal het voor later schelen dat je het rustig aan doet. er zijn genoeg die zie je hier niet natuurlijk die 3mg lorzepam gewoon afbouwen met 0.5 in de drie dagen. 

ja die zijn er waarschijnlijk nog niet zo lang aan als ons. ik nu 6 mnd valt ook nog mee ten opzichte van sommige hier.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Dikkie:

zou het dan ook nog wel uitmaken @frank hoe snel je afbouwd. of zal het voor later schelen dat je het rustig aan doet. er zijn genoeg die zie je hier niet natuurlijk die 3mg lorzepam gewoon afbouwen met 0.5 in de drie dagen. 

ja die zijn er waarschijnlijk nog niet zo lang aan als ons. ik nu 6 mnd valt ook nog mee ten opzichte van sommige hier.

 

ow jee, dat maakt heel zeker uit volgens mij. Mensen die cold turkey stoppen of heel snel, hebben heel vaak veel heftigere klachten dan ls je bv 10% per 2-4 weken afbouwt. Je lichaam krijgt steeds de gelegenheid zich in ieder geval enigszins te herstellen en te wennen aan de nieuwe situatie. Het kan nog steeds een hele zware rit zijn maar het is volgens mij echt beter om af te bouwen op een manier die je lichaam niet een te grote oplazer geeft. Het welbekende Ashton Manual, een hele goede leidraad, adviseert ook om niet sneller te gaan dan 5-10% per 2-4 weken. De ellende is wel dat heel veel artsen er vaak niet aan willen of het niet begrijpen, ik heb gelukkig een arts die zegt: het maakt me niet uit hoeveel je afbouwt,  ALS je maar afbouwt. En dat doe ik. En begrijp me goed ik voel me soms echt vreselijk hoor, echt afschuwelijk, maar als je het mechanisme begrijpt dan valt het misschien iets beter te verteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Frankk:

ow jee, dat maakt heel zeker uit volgens mij. Mensen die cold turkey stoppen of heel snel, hebben heel vaak veel heftigere klachten dan ls je bv 10% per 2-4 weken afbouwt. Je lichaam krijgt steeds de gelegenheid zich in ieder geval enigszins te herstellen en te wennen aan de nieuwe situatie. Het kan nog steeds een hele zware rit zijn maar het is volgens mij echt beter om af te bouwen op een manier die je lichaam niet een te grote oplazer geeft. Het welbekende Ashton Manual, een hele goede leidraad, adviseert ook om niet sneller te gaan dan 5-10% per 2-4 weken. De ellende is wel dat heel veel artsen er vaak niet aan willen of het niet begrijpen, ik heb gelukkig een arts die zegt: het maakt me niet uit hoeveel je afbouwt,  ALS je maar afbouwt. En dat doe ik. En begrijp me goed ik voel me soms echt vreselijk hoor, echt afschuwelijk, maar als je het mechanisme begrijpt dan valt het misschien iets beter te verteren.

ja dat begrijp ik. ik wist ook niet precies hoe het te zeggen. maar idd deste kleiner de stap deste lichter de vewerking. ik heb de traperings strip afbouw overgeschreven. en zo doe ik het. met 1 groot verschil. daar zitten ze een paar dagen tussen de afbouw. ik doe mininmaal 14 dagen. of indien nodig langer. dan krijg je ook een beetje het gevoel dat het weer goedkomt en durf je weer verder.

ik ben laatste dagelijks gezakt van 0.20 naar 0.15. dus 20,19,18,17,16,15. de hele weg geen klachten toen bij 0.15 wel gewoon gestopt. en de klap was echt niet minder dan gelijk. 0.5 eraf. dus dat doe ik de volgende x maar gewoon weer denk ik. opdeze manier afbouwen dus van 0.20 naar 0.19 enz tot 0 zonder tussenstop dat je denkt dit gaat goed totaal geen problemen en bats daar komt de mokerslag.@frank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Dikkie:

ja dat begrijp ik. ik wist ook niet precies hoe het te zeggen. maar idd deste kleiner de stap deste lichter de vewerking. ik heb de traperings strip afbouw overgeschreven. en zo doe ik het. met 1 groot verschil. daar zitten ze een paar dagen tussen de afbouw. ik doe mininmaal 14 dagen. of indien nodig langer. dan krijg je ook een beetje het gevoel dat het weer goedkomt en durf je weer verder.

ik ben laatste dagelijks gezakt van 0.20 naar 0.15. dus 20,19,18,17,16,15. de hele weg geen klachten toen bij 0.15 wel gewoon gestopt. en de klap was echt niet minder dan gelijk. 0.5 eraf. dus dat doe ik de volgende x maar gewoon weer denk ik. opdeze manier afbouwen dus van 0.20 naar 0.19 enz tot 0 zonder tussenstop dat je denkt dit gaat goed totaal geen problemen en bats daar komt de mokerslag.@frank.

Ik begrijp je helemaal. Het afbouwen is ook een zoektocht. Voor iedereen is het anders dus het is heel lastig om soms vragen van mede lotgenoten te beantwoorden. Ik heb het eerste stuk ook vrij eenvoudig kunnen afbouwen en nu ik aan de laatste mg-en bezig ben is echt soms loodzwaar. Maar ja, de moed er maar inhouden met elkaar hier :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Frankk:

Ik begrijp je helemaal. Het afbouwen is ook een zoektocht. Voor iedereen is het anders dus het is heel lastig om soms vragen van mede lotgenoten te beantwoorden. Ik heb het eerste stuk ook vrij eenvoudig kunnen afbouwen en nu ik aan de laatste mg-en bezig ben is echt soms loodzwaar. Maar ja, de moed er maar inhouden met elkaar hier :-)

zo was het bij mij ook frank. de eerst mg was geen probleem. de 2e pil werd moeizamer. en de derde moeilijk soms. in de stabiliseertijd. idd de moed erin houden. het moet ons allemaal een keertje gaan lukken toch. en wanneer we mekaar hier weer wat oppeppen dat scheelt een enorm stuk. ikben er blij mee. en je kunt gewoon ff zeuren en je gevoelens uiten zonder dat je naasten in de stress schieten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...