Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
knakker

woensdag 15 juli 2020

Aanbevolen berichten

Ik heb lang aversie tegen mindfulness gedoe gehad. Nu zelfs net een opleiding erin afgerond. Het is levensreddend voor mij geweest. In ieder geval voor mijn kwaliteit van leven en relaties.

Ik was mijn hoofd. Carrière, kostwinner en intussen moeder. Het dingen met aandacht doen, 1 ding tegelijk, maakt mij heel blij. 

Lukt dat altijd? Haha!!! Ik kom van ver en ben hardnekkig. Nee. 

Hoeft er steeds minder? Ja. 

Wordt het een soort van tweede natuur? Ja, dat begint.

En of het mindfulness heet en in de mode is: ach. So be it. Ik laat dit niet meer los.

(Straks ga ik nog kippen houden....)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat snap ik dus niet.
Je kan toch maar 1 ding tegelijk anders was je wel een duizendpoot geweest(?).

Als ik me ergens mee bezig hou ben ik dáármee bezig en verder niets, dan wil ik ook verder niets want daar, dat andere, ben ik niet mee bezig en leidt me alleen maar af,
dan kan ik niet goed doen waar ik mee bezig ben en maak ik half/ ontevreden werk (of wat het ook is) gedaan.

Ik ben ook van alles; Dochter, moeder, echtgenote etc. Maar soms zeg ik; Nee nu even niet.
Doe ik dat niet dan kan ik niet optimaal dochter, moeder, echtgenote etc zijn wanneer het echt moet.

Eigenlijk heel egoïstisch voor mezelf kiezen is dat, maar dat maakt dat ik mezelf ben en kan zijn, waar op hun beurt heel veel geliefden van mogen profiteren en ikzelf dus ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bor:

En dat snap ik dus niet.
Je kan toch maar 1 ding tegelijk anders was je wel een duizendpoot geweest(?).

Als ik me ergens mee bezig hou ben ik dáármee bezig en verder niets, dan wil ik ook verder niets want daar, dat andere, ben ik niet mee bezig en leidt me alleen maar af,
dan kan ik niet goed doen waar ik mee bezig ben en maak ik half/ ontevreden werk (of wat het ook is) gedaan.

Ik ben ook van alles; Dochter, moeder, echtgenote etc. Maar soms zeg ik; Nee nu even niet.
Doe ik dat niet dan kan ik niet optimaal dochter, moeder, echtgenote etc zijn wanneer het echt moet.

Eigenlijk heel egoïstisch voor mezelf kiezen is dat, maar dat maakt dat ik mezelf ben en kan zijn, waar op hun beurt heel veel geliefden van mogen profiteren en ikzelf dus ook.

Met andere woorden: huisvrouw :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Lika:

Ik heb lang aversie tegen mindfulness gedoe gehad. Nu zelfs net een opleiding erin afgerond. Het is levensreddend voor mij geweest. 

Ik ga ook mindfullness doen. Was dat voor u echt levensreddend?  Vertel er eens iets meer over?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levensreddend bedoel ik op de manier dat er nu voor mij een manier is om uit de automatische piloot te komen en tegenover mijn ingesleten gewoontemanieren een ander gedrag in te kunnen zetten. 

Ik kan wat meer zien wat ik doe of denk. Soms hoef ik dan helemaal niets.

Na jaren van depressies, paniek, overspannenheden en burnout denk ik een manier te hebben gevonden om te leven met mezelf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal, 

Voelt om even iets stiekems te doen. Ik lees geregeld mee op jullie dagdraad en had nu even de behoefte om jullie een compliment te geven. 

Wat fantastisch hoe jullie elkaar steunen en sterker maken. Mooie discussies en elkaar inzichten geven om met je verslaving aan de slag te gaan. 

Jullie hebben mij zeker geïnspireerd en bemoedigd. Daarnaast ook nieuwe inzichten gegeven. 

Groet Xsanny 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Apk binnen. Draadeind 3?

Wat fijn toch om het geld ervoor gewoon over te hebben. Doet t alleen bij die ene druk op de knop even zeer, daarna niet meer: ik eet er geen boterham minder om. :)

Weer thuis van drie hele mooie fijne dagen. Toch een kleine 100km erop zitten, zonder ergens t idee te hebben dat iets moest. Zelfs vandaag gewoon de route losgelaten (en dus ergens ook vrijwel een cirkel belopen) en alleen gelopen op: daar is t mooi, daar wil ik in of heen. Was fijn. Goed ook. 

Er is geen weg terug. Of beter: hij is er vast, maar ik wil nooit meer terug op dit pad. Genoeg is genoeg, het is goed zo. . Dat wordt me steeds duidelijker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi @Jopie!

3 minuten geleden zei Jopie:

Er is geen weg terug. Of beter: hij is er vast, maar ik wil nooit meer terug op dit pad. Genoeg is genoeg, het is goed zo. . Dat wordt me steeds duidelijker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lika:

Ik heb lang aversie tegen mindfulness gedoe gehad. Nu zelfs net een opleiding erin afgerond. Het is levensreddend voor mij geweest. In ieder geval voor mijn kwaliteit van leven en relaties.

Ik was mijn hoofd. Carrière, kostwinner en intussen moeder. Het dingen met aandacht doen, 1 ding tegelijk, maakt mij heel blij. 

Lukt dat altijd? Haha!!! Ik kom van ver en ben hardnekkig. Nee. 

Hoeft er steeds minder? Ja. 

Wordt het een soort van tweede natuur? Ja, dat begint.

En of het mindfulness heet en in de mode is: ach. So be it. Ik laat dit niet meer los.

(Straks ga ik nog kippen houden....)

Mindfulness met kippen, ik begin alvast aan de flyer:)

Heb jij McMindfulness gelezen?  Het zou een zorgelijke ontwikkeling zijn dat we met zijn allen aan de yoga en meditatie gaan om dat gestresste leven vol te kunnen houden, terwijl we eigenlijk een minder gestressed leven zouden moeten leiden.  Ik heb het nog niet gelezen maar de man heeft een punt vermoed ik. 

Wat leuk die opleiding Lika, ik vroeg me al af wat voor opleiding je aan het doen was. 

Lezen over de werking van de geest, dat je niet je gedachten bent, en ermee oefenen, heeft me enorm geholpen.  Ik kon dat echt niet zelf bedenken.   En hoe het genoemd wordt, is ook niet zo belangrijk voor mij. Op zich wel ergerlijk dat iets wat ik deed, waarmee ik me een beetje bijzonder voelde, opeens mainstream werd (net als Birkenstocks dragen)  Op sommige plekken is het nu zelfs iets waar je goed in kunt zijn, de beste: ooooh,  zij is echt heel erg zichzelf, heel echt, zo mooi mindful.... De meest mindfulle gaat op het voetstuk, wordt de goeroe, allemaal heel ergerlijk.  Ieuw.   Maar ook dat mag, is oké. Zo gaat het.  Ik heb geen meetlat voor iemands motieven.  Als ik die wel meen te bezitten, ben ik er weer ingestonken. Borstklopperij.  Mijn serene glimlach paraat. Geeft niks, mag best:) 

Die automatische piloot, mijn als kind aangeleerde gedrag, is alleen maar voorbereid op ellende, geweld, engheid. Wegduiken. Bang. Bezorgd.  Als ik niet oefen, mezelf bij de 'les' houdt, dan ben ik dat, verwikkeld in afweermechanismen.    Misschien kan ik het oefenen ooit loslaten,  maar ik heb eigenlijk geen behoefte dat te doen. Dat zal vanzelf gaan, of niet.   Ik zit steeds minder in die afweer, en dat bevalt uitstekend.  Zoiets. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, zoiets. Als ik niets doe, niet oefen loop ik spaak. En ja. Kan mij wat schelen hoe ze het noemen. 

Dat de hele wereld het doet,  ja, daar moest ik me ook overheen zetten. Maar ach. Dat is ook weer een oefening. 

En nee, Mcmindfulness ken ik niet. Maar kan me er wel iets bij voorstellen en ben het er wel mee eens. Minder moeten is key en dat wat je moet doen, besluiten te doen, bereid zijn om te doen en dan doen met aandacht. De grap is dat je het dan ook gaat willen vaak. En zo niet. Dan niet.

Ik ga er gewoon mee door. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Etty:

zich wel ergerlijk dat iets wat ik deed, waarmee ik me een beetje bijzonder voelde, opeens mainstream werd 

Maar ook wel weer pijnlijk maar dus ook mooi confronterend. Wellicht zat er dan toch ergens die behoefte me te onderscheiden, ipv alomvattende loslaten  ikleefmijneigenleven of wathetookmaaaris.... 

Excuus dat ik hem zo uit de context haal maar vind m leuk omdat ik mezelf er wel op betrap: ergernis. Zit altijd weer iets achter. :)

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Lika:

Ja, zoiets. Als ik niets doe, niet oefen loop ik spaak. En ja. Kan mij wat schelen hoe ze het noemen.

Oprechte vraag: wat is voor jou "oefenen"? Hoe moet ik dat zien? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jopie:

Oprechte vraag: wat is voor jou "oefenen"? Hoe moet ik dat zien? 

Oefenen in niet mijn gedachten zijn. Herkennen van automatismen en saboterende gedachten. Verbinden met mijn lichaam.

Oefenen door middel van meditatie, eten met aandacht, mijn lichaam voelen. Dat soort dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een mooie dagdraad vandaag. Ik mediteer iedere dag en het maakt mij rustig en stabieler. Ook als het drankstemmetje mij probeert te overtuigen dat een glaasje echt wel weer kan. Helpt echt supersnel, mijn gemoedstoestand wordt dan binnen een paar minuten heel rustig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mindfullness wordt soms nogal zweverig gebracht, terwijl t eigenlijk best nuchter/down to earth is als je erover nadenkt. In het moment zijn, gewoon met aandacht voor wat er is, niet meer niet minder (tenminste zo zie ik t). Ik probeer dat ook vaak te oefenen, maar merk dat ik een groot gedeelte van de tijd niet bewust ben, met mijn gedachten ergens anders dan waar ik mee bezig ben etc. Als kind was dat een stuk makkelijker...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha, alles is tegenwoordig n ‘verdienmodel’! Daar had ie het vast te druk mee gehad, het model dan, niet de boekhouding. Paar coronamaanden geen lessen, weg model! Het filtert zich wel uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Rosee:

Mindfullness wordt soms nogal zweverig gebracht, terwijl t eigenlijk best nuchter/down to earth is als je erover nadenkt. In het moment zijn, gewoon met aandacht voor wat er is, niet meer niet minder (tenminste zo zie ik t). Ik probeer dat ook vaak te oefenen, maar merk dat ik een groot gedeelte van de tijd niet bewust ben, met mijn gedachten ergens anders dan waar ik mee bezig ben etc. Als kind was dat een stuk makkelijker...

Doen we allemaal onbewust bezig zijn. Alleen tegenwoordig heb ik het (door dat geoefen) eerder door. Dan kan ik kiezen hoe en of ik verder ga.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Mijn vriendin kwam net thuis van yoga maar veel te vroeg. Bleek dat de les niet doorging om de leraar een burn-out heeft. Het is natuurlijk lullig maar dan schiet ik echt in de lach omdat de tegenstelling zo groot is.

Geweldig, het is leedvermaak maar eerste echte lach voor mij vandaag:lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Mijn vriendin kwam net thuis van yoga maar veel te vroeg. Bleek dat de les niet doorging om de leraar een burn-out heeft. Het is natuurlijk lullig maar dan schiet ik echt in de lach omdat de tegenstelling zo groot is.

Doet me denken aan het boek van Finkers: “De cursus omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door,”

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...