Spring naar bijdragen

afbouw Tranxene


Davy1982

Aanbevolen berichten

Hoi lieve mensen,

48 dagen geleden, ben ik getroffen door een burnout, met zware paniek aanvallen.

Dit allemaal is begonnen door 3 maanden isolatie wegens corona,en het sterven van mijn vader, waar ik een super goeie band mee had.

De dokter heeft mij Efexor exel 75 mg,en Alprazolam 0,50 mg voorgeschreven.

ik heb de de Alprazolam 25 dagen gebruikt (0.25mg 1x dagelijks).

Alles ging super goed tot ik stopte met de Alprazolam. Na 2 dagen stoppen kwam alles terug,en heftiger dan voordien.

Toen heeft de huisarts besloten mij uni tranxene 15 mg te geven 1x dagelijks voor het slapen gaan.

De uni tranxene heb ik 19 dagen gebruikt, met best wel goeie resultaten,alleen voelde ik mij in de ochtend super moe,

maar dit trok weg na een aantal uur.

Terug naar de huisarts,en nu moet ik Tranxene 5mg 1x dagelijks voor het slapen gaan nemen.

Dit doe ik nu bijna 5 dagen,en voel mij een stuk helderder in mijn hoofd,maar de onrust,en het piekeren zijn duidelijk

terug aan het komen. Mijn vraag is hoe lang zou ik de tranxene 5mg nog moeten nemen,en hoe werkt het verder afbouwen van dit middel ?

Mijn depressie is duidelijk een beetje beter, maar de onrust,en het piekeren zijn erger geworden.

Volgens de dokter heb ik pleinvrees, angst voor de angst, en een burnout.

Verder ben ik een vrij sociaal mens, en ik confronteer mijn angsten dagelijks door veel wandelen,fietsen, winkelen in drukke winkels, uiteten in drukke plaatsen.

Ik push mijzelf dagelijks tot het uiterste,en toch blijft dat pleinvrees maar in mijn hoofd spoken.

Hoe kan dit toch? Komt dit nu door het afbouwen van de tranxene ?

Hopelijk gaat alles goed met jullie lieve mensen.

Ik wens angst, en depressie niemand toe !!!

Groetjes Davy x

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

Heel erg om te horen.

Ik hoop van harte dat je genoeg steun krijgt, en snel beter wordt !

Ik zit met het probleem dat hier geen enkele psychiater beschikbaar is in mijn buurt tot minstens oktober zit alles vol, door die corona.

Mijn huisarts gaat nu ook in verlof tot begin augustus,dus sta ik er helemaal alleen voor.

Ik ben zeker niet van plan om die tranxene 5 mg nog eens een maand te nemen...en weet niet goed hoe , en hoe lang ik er over moet doen om dit medicijn af te bouwen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand een idee of dit een goed afbouw schema is ?

-Uni Tranxene 15 mg 1x dagelijks 19 dagen (gestopt)

-Tranxene 5 mg 1x dagelijks 7 dagen (straks neem ik mijn laatste)

Dan wil ik overschakelen naar Diazepam voor het verder afbouwen.

-Week 1 diazepam 2 mg dagelijks.

-Week 2 diazepam 1,5 mg dagelijks.

-Week 3 diazepam 1 mg dagelijks.

-Week 4 diazepam 0,5 mg dagelijks.

-Week 5 Stop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Davy1982:

Iemand een idee of dit een goed afbouw schema is ?

-Uni Tranxene 15 mg 1x dagelijks 19 dagen (gestopt)

-Tranxene 5 mg 1x dagelijks 7 dagen (straks neem ik mijn laatste)

Dan wil ik overschakelen naar Diazepam voor het verder afbouwen.

-Week 1 diazepam 2 mg dagelijks.

-Week 2 diazepam 1,5 mg dagelijks.

-Week 3 diazepam 1 mg dagelijks.

-Week 4 diazepam 0,5 mg dagelijks.

-Week 5 Stop.

Oeh dat is best veel 2mg dagelijks hoor. Dat is 14mg per week. Ik bouw 1mg per week af. Er zijn mensen die 0,5 per week afbouwen. Maar 2mg per dag is wel heel veel vind ik. @doorbijter @Bellie @Cyclad58 misschien hebben jullie advies? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Rooslove,

Bedankt voor de response !

Ik kan jammer genoeg nergens bij een psychiater terecht,en mijn huisdokter is ook een maand weg.

Helaas weet ik niks van afbouwen.

Voel mij een beetje verloren nu ik er helemaal alleen voor sta.

Misschien beter niet overschakelen naar diazepam en bv tranxene om de dag nemen,en elke week een extra dag overslagen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Davy1982:

Hey Rooslove,

Bedankt voor de response !

Ik kan jammer genoeg nergens bij een psychiater terecht,en mijn huisdokter is ook een maand weg.

Helaas weet ik niks van afbouwen.

Voel mij een beetje verloren nu ik er helemaal alleen voor sta.

Misschien beter niet overschakelen naar diazepam en bv tranxene om de dag nemen,en elke week een extra dag overslagen?

 

Heb je wel een aan gedacht om via verslavingzorg te doen. Jellinek of brijder. Omzetten is wel beste naar diazepam en vanuit daar rustig afbouwen wat jij het fijnste vind. Ik zit via jellinek en krijg goede begeleiding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Davy1982:

Iemand een idee of dit een goed afbouw schema is ?

-Uni Tranxene 15 mg 1x dagelijks 19 dagen (gestopt)

-Tranxene 5 mg 1x dagelijks 7 dagen (straks neem ik mijn laatste)

Dan wil ik overschakelen naar Diazepam voor het verder afbouwen.

-Week 1 diazepam 2 mg dagelijks.

-Week 2 diazepam 1,5 mg dagelijks.

-Week 3 diazepam 1 mg dagelijks.

-Week 4 diazepam 0,5 mg dagelijks.

-Week 5 Stop.

Het is een gewaagd schema vind ik. Het kan best goed gaan, maar als het te snel gaat merk je dat wel en kun je het tempo beter iets terugschroeven. 

Ik zou elke 2 weken 0,5 mg Diazepam minder adviseren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Rooslove en Clyclad58 !!

Persoonlijk vind ik de stap van unitranxene 15 mg, naar tranxene 5 mg al best zwaar.

Ik begin duidelijk al afkick verschijnselen te krijgen.

Heel rusteloos,veel piekeren,zware hoofdpijn,angstig,derealisatie,pijnlijke nek,enz..

Alles dat ik voorheen had begint allemaal terug te komen..

Pfff wat een gedoe allemaal met die giftige pillen..

Wat ik wel raar vind is dat ik die ontwenning nu pas krijg,want ik neem Tranxene 5mg toch al 7 dagen.

Misschien beter een weekje langer op de tranxene blijven, en dan pas afbouwen?

Is Tranxene 5 mg eigenlijk een zwaar medicijn? Ik ken er allemaal zo weinig van.

Groetjes uit Belgie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een goeie morgen allemaal.

Ik wil hier even laten weten hoe het gaat met mij, en dat ga ik dagelijks doen.

Ik heb eindelijk een goede psycholoog gevonden waar ik volgende week dinsdag terecht kan.

Nu heb ik besloten om cold turkey te stoppen met Tranxene 5 mg, waar ik dagelijks 1 van nam voor het slapen gaan.

De bedoeling is dat ik enkel mijn AD (Efexor 75 mg) blijf nemen voor nog een tijdje.

Ik hoop hier ook een beetje steun te krijgen, want ik weet dat ik door een gruwelijke hel ga gaan.

De problemen die ik heb zijn Burnout, Agorafobie, een gevoel dat mijn omgeving niet echt is (Derealisatie) denk ik dat de naam is.

Het is heel moeilijk om zo te leven, maar ik doe mijn best, en kom elke dag buiten.

Sporten doe ik ook nu dagelijks zoals fietsen, en wandelen.

Nu ben ik 1 dag Benzo vrij, en heb nog geen enge bijwerkingen, maar ik weet die komen nog.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist even alleen naar het warenhuis geweest met de fiets, en het viel best mee.

Wel altijd denken van wat als ik nu een aanval krijg, wat als die derealisatie komt.

Gelukkig is er niks gebeurt, maar ik ben blij dat ik terug thuis ben.

Binnen half uurtje eens naar de kringwinkel.

Ik kom er niet graag, grootte open ruimte met donker geel licht, maar we blijven positief, en gaan er voor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel dapper @Davy1982, ik hoop dat je jezelf er doorheen kan trekken. Misschien valt het inderdaad mee. Echt niet iedereen ervaart zo veel klachten als je hier soms leest. Ik zou me niet al te druk maken op voorhand. Angst voor de angst is heel begrijpelijk maar probeer daar doorheen te kijken. Het is een slechte raadgever. Luister alleen naar je lichaam en niet naar al die 'wat als' gedachten. Het komt zoals het komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Cyclad58:

Succes en sterkte, @Davy1982
Cold turkey stoppen is best een zware stap, ik hoop dat je het je lukt om daar doorheen te gaan. Het kan ook zijn dat de ontwenning erg mee valt. Je hebt de Tranxene niet zo heel lang geslikt, dat is wel een voordeel. 

Dankjewel Cyclad58 !!

Ik hoop ook dat het allemaal gaat meevallen!

Ik zat ongeveer 2 maanden aan de benzo.

Eerst Alprazolam 0,25 mg 1x daags (25 dagen lang).

Dan overschakeling naar Tranxene 15 mg 1x daags (19 dagen lang).

Laatste overschakeling naar Tranxene 5 mg 1x daags (15 dagen ongeveer).

Juist even naar de kringwinkel geweest met mijn zieke moeder in rolstoel, en het ging tot hier toe best nog goed.

Geen angst of derealisatie gehad, wat echt zalig is :).

Nu even de ijskast poetsen,en dan ga ik even relaxen, een kamille thee drinken op de markt, daarna een 8 km fietsen, en 5 km snel wandelen.

Hopelijk gaat alles goed met jullie allemaal ? Ik wens iedereen een fijne dag toe !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Frankk:

Wel dapper @Davy1982, ik hoop dat je jezelf er doorheen kan trekken. Misschien valt het inderdaad mee. Echt niet iedereen ervaart zo veel klachten als je hier soms leest. Ik zou me niet al te druk maken op voorhand. Angst voor de angst is heel begrijpelijk maar probeer daar doorheen te kijken. Het is een slechte raadgever. Luister alleen naar je lichaam en niet naar al die 'wat als' gedachten. Het komt zoals het komt. 

Hey dankjewel Frankk !!

Ja het zijn echt die stomme gedachten die bij mij alles veroorzaken.

Hopelijk leer ik er goed mee omgaan bij de psycholoog waar ik dinsdag naartoe ga.

Ik kan soms zo hard piekeren dat ik gewoon voel wat ik denk, en dat is wel angstig.

Een 4 tal maanden woog ik 96 kg, en nu nog maar 72 kg door gezond te leven.

Ben gestopt met snoepen, koffie, vettig eten, roken.

Ondertussen ook verhuisd, vader verloren,en nu dagelijks voor mijn zieke moeder zorgen pfff het leven kan soms heel hard zijn :(.

Ik drink enkel nog water, melk, en kamille thee, en eet verder heel gezond.

Mijn best doe ik zekers elke dag, maar soms ga ik over mijn grenzen, en dan gaat het terug berg af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat komt me wel heel bekend voor @Davy1982, en zo te lezen heb je het nodige te verwerken gehad (en nog, de zorg voor je moeder zal best wat van je vragen) maar heb je ook best heel goed aan jezelf gewerkt. Knap hoor.Ik denk dat je best wat kan leren van een goede psycholoog. Ik kom er ook, eerst wekelijks, nu 2 wekelijks. In het begin zal het niet meevallen. het duurt altijd even voor het kwartje valt, zeg maar. Gedachtes ombuigen en vervolgens je gevoel daarbij veranderen, is best lastig als je een bepaald patroon jaren lang hebt gevolgd. Maar als je je grenzen herkent dan is de eerste stap al gezet :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Frankk,

Persoonlijk kijk ik er naar uit om naar de psycholoog te gaan.

Alle hulp die ik kan krijgen is welkom, en ook zeker nodig.

Ik weet dat ik nog een lange weg moet doen, en heb daar ook veel geduld voor.

Mijn moeder heeft een hart ziekte, en een zeldzame bloedziekte die tromboze kan veroorzaken, en ze is natuurlijk heel slecht te been.

Ze is ook de laatste ouder die ik nog heb. Mijn grootouders, en nonkels zijn allemaal overleden.

Ook een jaar geleden zijn mijn 2 honden gestorven. Ons Balleke de labrador 16 jaar, en Tinneke jack russel 14 jaar.

Dat heeft mij ook allemaal veel pijn gedaan.

 

Vandaag jammer genoeg niet naar de markt kunnen gaan om een thee te drinken, omdat ik bijna heel het huis gepoetst heb, afwas, was, eten maken, enzoverder

Tijdens het fietsen, en wandelen ben ik er mij van bewust geworden dat ik beter met pleinvrees kan omgaan.

Ik focus mij niet meer zo hard op alles dat ik zie. Nu kijk ik bv eens naar de bomen, dan naar de huizen, naar de grond, naar de mensen.

Eerst keek ik naar alles tegelijkertijd. 

Verder gaat het nog redelijk goed met mij, en hoop van harte dat ik goed kan slapen straks, want ik ben een heel moeilijke slaper.

Tranxene is best goed om te slapen, maar dat is verleden tijd nu ;). Straks om 23 uur ben ik 48 uur benzo vrij :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58, het slapen zonder de tranxene is idd een heel stuk moeilijker voor mij. Gisteren was ik pas om 1:30 in slaap gevallen, terwijl ik met tranxene half uurtje na gebruik direct in slaap val. Straks een leuke film opzetten met een heerlijke kamille thee erbij, en we zien wel hoe ik de nacht door breng :).

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58, ik dacht al dat het wat stapeleffect heeft, want ik heb nog steeds geen afkick verschijnselen. Ik heb ook redelijk goed geslapen, een 6 tal uur, wel vaak wakker worden, en terug in slaap vallen.

 

Vandaag is een mooie dag met veel zon, heb nog geen plannen, maar ga zeker veel buiten gaan vandaag. Het blijft echter wel elke dag een uitdaging om buiten te komen, vooral als dat gevoel opkomt van dat de omgeving onwerkelijk aanvoelt. Iemand nog tips hier om met piekeren voor derealisatie om te gaan ? Het is niet dat het veel gebeurt, maar ik zit er heel vaak over te piekeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik ook wat tijd heb om na te denken, begin ik eigenlijk sterk te twijfelen of ik wel agorafobie heb. Mijn diepste angst is dat ik de buitenomgeving als onecht ervaar, het is natuurlijk allemaal echt, en dat weet ik ook, maar dat is het gene waar ik altijd over lig te piekeren. Soms controleer ik zelfs door door het raam naar buiten te kijken of alles echt is buiten. Hopelijk gaat de psycholoog mij kunnen vertellen wat voor angst dit is. Ook verandering van licht bv als het zonnig is en de zon gaat onder, dan veranderd de omgeving, en dit kan mij al stress geven. Ook de tranxene helpte nooit voor dat probleem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weest uiteten, pal in het midden van het marktsplein met de zon op mij, en een heleboel mensen rond mij. Het was niet gemakkelijk, mijn ogen stonden super scherp, mistig zien, lichte duizeligheid, en lichte spanningshoofdpijn. Constant het gevoel dat alles op mij afkomt, het gevoel van door te draaien, en willen wegrennen, maar heb mij sterk gehouden 3 uur lang daar zitten zonder paniek aanval. Pffff ben blij dat ik thuis ben, binnen half uurtje fietsen, en wandelen. We zullen zien hoe dat gaat verlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist weest fietsen, en een stevige wandeling van 7 km in de vlakke zon. Helaas was het niet genoeg afleiding om mijn gedachten te verzetten. Dat stom onwerkelijk gevoel van de omgeving begint te overheersen. Verder had ik een koud gevoel, en wazig zien tijdens inspanningen. Ik ben zo boos dat ik geen normaal leven kan leiden, terwijl ik mij elke dag 100% inzet, en mijn angsten dagelijks aanpak :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...