Spring naar bijdragen

36 dagen en counting...


SoberAF

Aanbevolen berichten

Fijn om een forum met lotgenoten te vinden. Ik zit al de halve dag te lezen en zie hoe jullie elkaar helpen, een hart onder de riem steken.
Mag ik daarbij horen?

Ik drink al zo lang ik me kan herinneren, sommige periodes meer dan andere. Omdat ik ongelukkig ben en mezelf wil troosten, of juist zo gelukkig en iets wil vieren.
"Normaal" om rond half 5 een wijntje in te schenken, en aan het eind van de avond het laatste restje uit de fles te persen.
Gekscherend noemde ik mezelf "closet-alcoholic" totdat ik iemand ontmoeten die me vertelde over de term HIGH FUNCTIONING ALCOHOLIC. 

De kinderen trokken me over de streep.
"Ik vertel het morgen niet nóg een keer hoor", "Waarom praten wij, morgen weet je toch niet meer waar het over ging"
Gênante zinnen die ik de laatste maanden wel vaker heb gehoord. Tel daar bij op dat ik met een paar wijntjes op regelmatig last heb van een soort vallende ziekte; van mijn fiets, van de onderste traptree en zelfs over mijn eigen voeten.
Zeg nou zelf; elke dag wijn... en niet ééntje (want eerlijk is eerlijk, daar zou ik mee kunnen leven), maar gewoon altijd meer. Want die handrem? Die is stuk bij mij, al een hele tijd.

Dus ik stopte. En toen overleed mijn schoonmoeder. Voor ik het wist stond ik op haar afscheid met een groot glas wijn in mijn hand. "Ach, die heb je wel verdiend", kreeg ik te horen. En ik gelóófde dat natuurlijk maar al te graag. Want die smoesjes die ik mezelf graag vertelde... Smoesjes genoeg!
En ik stopte nog een keer. En toen was ik jarig. "Geen verjaardag zonder drank", smoesde ik mezelf toe.

Lang verhaal kort, vandaag ben ik ruim een maand SOBER. Geen -1tjes "omdat er iets was", geen smoesjes, niet stiekem een klein flesje (fuck you, Albert Heijn op de hoek) soldaat maken voordat iedereen thuis was... geen druppel is mijn lippen gepasseerd. Eén glas is nooit genoeg. Dus drink ik helemaal niet meer. Niet meer "gezellig in het zonnetje", een biertje na het klussen of straks voor de camper met een mooie zonsondergang voor mijn neus.
Gewoon niet. Want ik bèn die high functioning alcoholic maar met het verschil dat ik in recovery ben.

Hartelijks van mij.

FA.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Je kunt het dus! Niet drinken. Houd vol. Want je zult in verleiding komen. Maar je rem is stuk. 

De mijne ook. Te vaak, te gewoon, te veel, te lastig zonder.

Nu zonder bevalt heel goed. Ik kan niet alleen niet drinken, maar ook leven zónder drinken. Ik kan leven. Met alles wat erbij hoort. En drinken hoort er niet bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier. Veel van wat je schrijft komt me bekend voor, en ook van de 6 tekenen voor de High Functioning Alcoholic waren er zeker 5 op mij van toepassing. Alleen die laatste niet. Withdrawal? Hoezo? Dat deed ik eigenlijk niet, of ik was zo overtuigd gestopt dat het zonder veel problemen lukte... voor een tijdje. Tot ik het 4 jaar geleden echt welletjes vond en de motivatie kreeg die ik kennelijk niet eerder had gevonden. Toen ging het tot mijn eigen verbazing ineens dermate soepel dat ik mijn persoonlijke discussiedraad de titel gaf "ging stoppen te gemakkelijk?"

Ik lees overtuiging en ook twijfel bij je. Allebei goed. Het is een proces, dat stoppen, maar het kan erg bevredigend zijn. Voor veel mensen hier voelt het achteraf als de start van een nieuw en beter deel van het leven. Eindelijk je echte zelf weer leren kennen, zoiets. 

Ken je de lezing van Els Noorlander over verslaving? Zeer de moeite waard. Iets meer dan 30 minuten. Ze legt een aantal dingen zeer helder uit en geeft je een verklaring waarom er best wat tijd overheen kan gaan bij het proces dat je nu ingezet hebt. Je vindt het op youtube. Ik zet een link hieronder.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei bumperjim:

High functioning :D klinkt als hoogbegaafd. Maar als je steeds valt, is het dan nog wel functioning? Ik vind het een vreselijk misleidende term. Functioning alsof alles nog goed gaat maar je bent gewoon verslaafd.

High functioning is in mijn geval, het hebben van een leuke baan (hier ga ik dan ook niet onderuit, haha), een fijn nest (als ik lees over de mensen hier die door hum partner op straat zijn gezet, of stoppen met drinken vanwege hun relatie, doet me dat veel verdriet), en leuke vrienden. Ja, ik ben verslaafd. Punt. En daarom ben ik hier. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei knakker:

Natuurlijk mag jij daarbij horen, van harte welkom hier. Pak een stoel en schuif gezellig aan. Wil je iets drinken?

Whahaha, zou bijna zeggen "een lekker Sauvignon zou er wel ingaan", maar dat mag zeker niet... ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Cleo66:

Welkom 

Ha hè , die Blackouts,  zo gênant . Nee vriend alcohol , bleek onze ergste vijand. 

Al 1 maand op weg , go for it 

Dankje. Ik schaam me achteraf kapot. Maar het heeft me ook geleerd nu juist extra goed te luisteren naar wat er wordt gezegd. Ieder nadeel... afijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei SoberAF:

@Etty ik denk dat ik 75% van de tijd gelukkig, blij, trots en okee ben. Die overige procenten vind ik saai, suf en verlang ik naar een avondje lekker doorzakken met de meiden. Of een regionaal wijntje voor de tent...

Herkenbaar?

Haha 75% is toch hardstikke goed? Het leven kan toch niet 100% steeds gelukkig en leuk zijn? Dat klinkt als de hemel en de hemel bestaat niet en alsie zou bestaan zou het een saaie bedoening zijn met spierpijn van het glimlachen zo vreselijk leuk is het de hele tijd non stop oneindig lang door.

Wij verslaafden hebben er soms moeite mee te accepteren dat het 25% (of veel meer, voor anderen) vd tijd helemaal niet zo leuk is. Zo gauw je dat accepteert of iig geen drama van maakt, heb je dat doorzakken helemaal niet meer nodig ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei bumperjim:

Haha 75% is toch hardstikke goed? Het leven kan toch niet 100% steeds gelukkig en leuk zijn? 

Nee, daar heb je gelijk in.

Zit ik hier op de camping voor mijn net gebouwde campertje. Rondje over de camping, overal "plop" van de flesjes wijn die worden geopend, mijn eigen lief nam een fles virgin- rosé van la Tulipe mee. 

En ik realiseerde me dat dat een trigger is. Want dan wil ik echte wijn niet die bocht, hoe lief ook bedoeld. Hoe gaan jullie daarmee om? Wel of geen AV bier? Wel of geen AV wijn? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AV zeker niet in het begin. Vond ik veel te veel op het andere lijken maar dan de "zielige variant". Tegenwoordig drink ik veel AV bier als het warm is en is helemaal niks zieligs aan. AV bier is ook wel veel verbeterd de afgelopen jaren. AV wijn heb ik nooit willen proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei SoberAF:

En ik realiseerde me dat dat een trigger is. Want dan wil ik echte wijn niet die bocht, hoe lief ook bedoeld. Hoe gaan jullie daarmee om? Wel of geen AV bier? Wel of geen AV wijn? 

Ik drink wel 0,0 wijn en bier. Meestal bier, omdat ik dat nooit dronk en dus niet eens merk dat er geen alcohol in zit. Het bevalt me prima. Bij de 0.0 wijn merk ik wel dat ik de fles net zo leeg drink als bij gewone wijn. Maar dat doe ik met een pak tomatensap dan ook weer:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rare vraag misschien maar zijn er meer mensen die ook dagelijks hoofdpijn hebben na het stoppen? Dat begin, dat snap ik wel en hoor ik vaker, maar na 6 weken nóg?

Het is geen migraine, (volgens mij) geen spanningshoofdpijn en ik probeer echt zo min mogelijk pijnstilling te slikken. Misschien heeft iemand een goeie tip? :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, ik herinner mij dat niet. Wel aanhoudende moeheid die nog weken voortduurde. Voldoende water drinken kan in elk geval geen kwaad. Als je moe bent ook voldoende slaap nemen. Een lichaam dat aan het ontgiften is heeft daar tijd en energie voor nodig. Maar 6 weken al, dan is het misschien toch wel tijd om de huisarts eens te gaan raadplegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...