Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
knakker

Zaterdag 20 juni 2020

Aanbevolen berichten

Het is nog geen vijf uur, maar alweer volop licht. De vogels fluiten er alweer vrolijk op los, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Rijs en schijn dan maar. Vandaag is het Midzomer, de langste dag van het jaar. En olé, het begin van de zomer.

Niet meteen al teveel gaan jubelen, want morgen is er alweer sprake van een zonsverduistering. Je ziet er deze keer niks van, maar volgens onze linksdraaiende buurvrouw heeft het wel erg veel effect op je emootsies. Dus als u een beetje jeuk aan uw aura krijgt, weet u waarvan het komt.

bewerkt door knakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen. Heerlijk, die lange zomerdagen. Vroeger vond ik ze irritant. Al dat licht was alleen maar lastig bij het uitslapen van mijn kater. Nu vind ik de ochtenden het fijnst, als het nog een beetje fris is, vaak onbewolkt en met slechts een zuchtje wind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen,

van de vogels hoor ik nu niet zo veel, maar genieten van de lange dagen met licht doe ik zeker. Al moet ik mezelf dwingen niet alvast aan de donkere dagen te denken die in het verschiet liggen..

dagpact

Maja

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze ochtend heb ik vanuit bed uitzicht op de Maas, hier een rimpelloos stroompje met aan één kant een berghoge groene oever en aan de andere kant een fietspad met bloemrijke bermen. Nog even een bakkie en dan een stukje fietsen.

Waarom denk je aan donkere dagen @Maja Liggen er moeilijke tijden in het verschiet?

dagpact:

Maja

Yana

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik de verhalen van gisteren lees, vind ik mezelf een alcoholist van likmevestje. In m'n jonge jaren zijn er wel genante dingen gebeurd maar daarna was het 'gewoon' een fles wijn per dag en dat leidde nooit tot heftige toestanden. Ik kan moeilijk begrijpen dat mensen zich de crisisopvang in drinken.

Wat wil ik daar eigenlijk mee zeggen? Geen idee. Er zijn kennelijk gradaties in verslaving.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ja @Yana, er zijn ongetwijfeld verschillende gradaties in verslaving
Ik dronk meestal in het weekeinde, en dan vaak tot een fles wijn per avond
Dan ben je de andere dag wat brak, maar niet ziek
Kan je lang volhouden ook, alleen, ik voelde me er niet lekker mee.
Schuldig ook, want ben verder over het algemeen zo'n gezondheidsfreak 

Vroeger kon ik wel meer drinken
door elkaar ook vaak
Sherry, daarna wijn en daarna likeur
Toen wel regelmatig ziek en niet voor twee uur smiddags mijn bed uit kunnen komen in het allerergste geval
Maar nu spreek ik wel over een jaar of 15 geleden

Dus ja, wat de een veel vind, vind de ander nog best wel normaal
Het gaat er maar om, hoeveel last je er zelf van hebt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of er gradaties verslaving zijn dat zal en kan best. 

Dat je verslaving zo hardnekkig  is en  in situaties terecht te komen die je absoluut van te voren niet gewild zal hebben   dat is zeker  ' jezelf de crisis in drinken ' in mijn geval zijn mijn kinderen uit huis geplaatst  ..

Ik kom helaas steeds meer tot  een kern waarom de verslaving er zit ' waarom ik ben gaan drinken waar om ik geen maat kon houden ..   en dat is  voor mij erg moeilijk op het moment.. 

bewerkt door Lieke7777

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieke,

Ik realiseer me, dat je het heel zwaar hebt momenteel
Maar je doet het volgens mij erg goed. Ik wens je echt veel sterkte in deze periode

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal . 

@Lieke7777, ik begrijp dat het erg zwaar en confronterend is , maar je komt nu wel tot de kern van je verslaving en dat is werkelijk zoveel waard meid . Ga het nuchter aan , pak het vast en ga die shit verwerken ipv er voor te vluchten.  Chapeau meid , je doet het zo goed :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal. Het wordt weer een warm dagje. Ben nu al aan het zweten na de wandeling met de hond.

Voor wat betreft alcohol gebruik, kon ik er eigenlijk heel slecht tegen als ik de dagdraad van gisteren lees. Ik kotste er altijd alles uit als ik al 1 liter wijn had gedronken. Daar werd ik zo ziek van. Maar een gewone fles van 0,75 kon ik wel verdragen. Maar ik denk dat de verslaving bij mij is de drang en het dan ook niet bij 1 glas kunnen laten. Die fles moest toch altijd leeg, ondanks mijn goede voornemens van die ochtend. Voel mij nu veel lekkerder, frisser en vooral ook vrijer. Geen onrust meer in mijn hoofd, wanneer kan ik een glas pakken, snel even een slok uit de fles pakken stiekem want dat ziet dan toch niemand etc. 
Wat ik ook merk is dat ik veel meer zin krijg in allerlei dingen ondernemen. Dat hoefde voor mij allemaal niet zo toen ik nog dronk. Dan had ik mijn werk en aansluitend koken en beginnen met drinken tot de fles leeg was en dan naar bed. Thats it. 
Nu ga ik het ‘s avonds weer tekenen en andere dingen doen.

Vanmiddag hebben wij een afspraak om 3 elektrische fietsen te gaan testen. Ben heel benieuwd welke het gaat worden. Had al goed uitzoekwerk gedaan welke we nodig hebben. Wij wonen in het heuvelland dus dan is een goede ondersteuning wel belangrijk om leuk te kunnen fietsen. En dan lekker mooie knooppunt routes uitzetten. Heerlijk, ik hoef niet naar het buitenland met de vakantie. Wij gaan dan hier tourtochtjes maken. Nu nog hopen dat de levering dan niet maanden op zich laat wachten :rolleyes:

Fijne dag allemaal, en hou het droog qua alcohol ;)

bewerkt door Kyon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lieke7777 ondanks dat het moeilijk is, is het wel fijn dat je gaat zien en begrijpen waar het bij jou vandaan komt. Zo kun je misschien wel los komen ervan en zal het als een opluchting voelen. :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja @Yana er zijn zeker gradaties.  Als ik sommigen hier lees , zo diep heb ik niet gezeten , maar ik besef me heel goed,  dat dat mijn voorland zou zijn geweest ..

Ik stond vanochtend op met deprimerende gevoelens,  "is dit het nou".  Ik ren door mijn leven,  maar alles voelt nutteloos .  Mijn vrijwilligers werk geeft geen voldoening meer , contact met mijn zussen of broers leid steevast tot een teleurstelling.   Ik heb het zwaar met alleen mijn huishouden , sporten , het zoeken naar een passende baan en dan bovenal de sociale interacties.  Een beetje het gevoel dat ik weer afglijd . Dat ik niks kan , zelfs mijn huishouden runnen zorgt voor problemen.  Ik had een laag zelfbeeld toen ik nog dronk en rookte.   Dit doe ik nu allebei niet meer . Ik sport bijna dagelijks (1 uur crosstrainen ) . Mijn zelfbeeld is naar mijn idee  echter nu lager dan ooit . Omdat alles me zoveel moeite kost .  Vanaaf op visite , het trekt me nu al leeg,  maar hopelijk gaat het goed en krijg ik er energie van . Zonder sociale contacten zou ik vereenzamen.  Maar zonder verdoving of vluchtweg is het erg vermoeiend .  Begrijp me goed,   dat ga ik ook niet doen hoor,  dat boek is gesloten.  Zo voelt het althans . 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ander verschil is nog tussen binge drinkers en niet binge drinkers. Zeg maar het verschil tussen een impulsieve en niet-impulsieve (of minder impulsieve) drinker. Ik denk dat het voor een impulsieve drinker lastiger is om goed te blijven functioneren in de samenleving. Gevaar van een niet-impulsieve drinker is dat de verslaving niet, of pas veel later, opgemerkt wordt door de omgeving, waardoor het misbruik langer doorgaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Cleo66:

Ja @Yana er zijn zeker gradaties.  Als ik sommigen hier lees , zo diep heb ik niet gezeten , maar ik besef me heel goed,  dat dat mijn voorland zou zijn geweest ..

Ik stond vanochtend op met deprimerende gevoelens,  "is dit het nou".  Ik ren door mijn leven,  maar alles voelt nutteloos .  Mijn vrijwilligers werk geeft geen voldoening meer , contact met mijn zussen of broers leid steevast tot een teleurstelling.   Ik heb het zwaar met alleen mijn huishouden , sporten , het zoeken naar een passende baan en dan bovenal de sociale interacties.  Een beetje het gevoel dat ik weer afglijd . Dat ik niks kan , zelfs mijn huishouden runnen zorgt voor problemen.  Ik had een laag zelfbeeld toen ik nog dronk en rookte.   Dit doe ik nu allebei niet meer . Ik sport bijna dagelijks (1 uur crosstrainen ) . Mijn zelfbeeld is naar mijn idee  echter nu lager dan ooit . Omdat alles me zoveel moeite kost .  Vanaaf op visite , het trekt me nu al leeg,  maar hopelijk gaat het goed en krijg ik er energie van . Zonder sociale contacten zou ik vereenzamen.  Maar zonder verdoving of vluchtweg is het erg vermoeiend .  Begrijp me goed,   dat ga ik ook niet doen hoor,  dat boek is gesloten.  Zo voelt het althans . 

Ja Lieve Cleo ,  ik  begrijp wat je bedoeld.   heeft bij mij ook wel de drang tot perfectionisme te maken .   Ik denk nu ook wel  is dit het nou.

Nuchter , zonder mijn jongens.

Ik werk 20 uur per week en verder ben ik thuis  .

Thuis met een thuiswerkende man  , heb mijn bezoekmomenten met mijn kinderen.

het deprimerende heb ik ook wel inderdaad dat ) ... huishouden  elke dag   

De tijd dat ik nog dronk voelde ik mij vaak beter   ( denk ik dat ? )  , en was ik eigenlijk energieker en ondernam veel dingen met mijn kinderen.

maar goed dit was een antwoord naar jou .  Mijn beeld naar jou trekt mij niet als iemand met een laagzelfbeeld . soms zal ik wat meer van jou willen hebben het  passen en verwoorden van bepaalde dingen waar ik moeiteloos  over heen dender. en achteraf denk WT.... behoorlijk impulsief.

Hoop dat je vanavond toch een fijne avond hebt waar je energie van krijgt.  :lips:

bewerkt door Lieke7777

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen

@Cleo66 zo herkenbaar. Zou het ook met onze leeftijd te maken kunnen hebben? Zelf word ik vaak s nachts wakker en ga dan liggen piekeren: is dit het nu? Ben ik gelukkig? Voel me dan zo onbestemd. Ik drink nu 'gematigd' dwz in principe niet, alleen heel af en toe met vriendinnen 3 glazen. (1 a 2 x per 2 maanden) Ik schrijf er weinig over, want wil niemand triggeren. Maar denk erover om er weer mee te stoppen. Hoor vaak het stemmetje: straks gaat het weer een keer fout. Ik kan wel stoppen na die 3 glazen, maar zou liever doordrinken, daar heb je het al. Lang verhaal kort: het brengt me eigenlijk niks meer. Vind het superdapper hoe jij je eigen weg hebt gevonden, alles aangaat zonder verdoving, het leven IS verdorie ook niet makkelijk vaak. Hier van je afschrijven helpt ook al. @Lieke7777 heel veel bewondering voor hoe je bezig bent. Hou vol allemaal:heart:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen droge dag 29! 

@Cleo66 en @Rosee, ik herken ook wel iets. Op de één of andere manier geeft alcohol (of nicotine of wat dan ook) het idee dat je je horizon kunt verruimen, dat je de vraag "is dit het nu"? een beetje voor je uit kunt schuiven, want je kunt in ieder geval de keuze maken om in een andere gemoedstoestand te komen. Daar heb je dan in ieder geval de regie over. Zonder dit soort middelen heb je dat niet en moet je het ZIJN maar gewoon ondergaan. En dat is soms gewoon saai en zwaar en confronterend. Daarom zal de alcohol ook altijd blijven lonken denk ik. Juist omdat je weet dat je een soort toverstokje in handen hebt als je er weer aan begint. Vanochtend stond ik op de weegschaal en dacht: "getver, gisterenavond dan niet gedronken maar wel veel te veel gegeten". Wat haat ik mezelf dan om zo'n gedachte. Het is ook nooit goed. Wat mij tot de conclusie brengt dat veel mensen die stoppen met drinken of roken of eten  waarschijnlijk hele grote structopaten zijn, voor wie het eigen gedrag altijd onder de loep moet worden genomen en nooit goed genoeg is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja  @Lieke7777 , dat verdraaide perfectionisme , het is nooit genoeg.  Ok moet altijd meer en beter van mezelf . Ik sportte 4 a 5 keer per week , rook en drink niet , maar als ik dat nu doe is het niet meer genoeg,  het moet iedere dag en eigenlijk ook minstens een uur met de hond rond en met de jongste gaan fietsen , want anders is het zielig en ook tijd en energie steken in mijn zonen maar moet ook nog het huishouden..... Ik jaag mezelf steeds op 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat verdomde perfectionisme! Heb ik ook last van: altijd maar mijn targets halen! Drank werkte bij mij een beetje als 'motor'. Gelukkig drink ik al vier jaar niet meer, maar mis het nog bijna elke dag.. Wat is het nog steeds een strijd. Ik moet anders gaan denken en handelen en ga daartoe in therapie. Ik hoop dat mijn stress level en gepieker dan ook wegzakt..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Adrian:

Ja, dat verdomde perfectionisme! Heb ik ook last van: altijd maar mijn targets halen! Drank werkte bij mij een beetje als 'motor'. Gelukkig drink ik al vier jaar niet meer, maar mis het nog bijna elke dag.. Wat is het nog steeds een strijd. Ik moet anders gaan denken en handelen en ga daartoe in therapie. Ik hoop dat mijn stress level en gepieker dan ook wegzakt..

Je zegt het zelf al ondertussen sta je wel al gewoon 4 jaar droog, lijkt mij toch wel een hele dikke vette target voor jezelf die je gehaald hebt.:rose::rose::rose::rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen iedereen;)

Bij mij was het voornamelijk in de kroeg hangen van 23:00 uur tot 06:00 uur was niet ongebruikelijk. Socializen met wie dan ook. Ik was toen single en vond het vreselijk om alleen thuis te zitten, was te onrustig.

Ik dronk tussen de 6 en 20 biertjes in de kroeg maar ook wodka of wijn. Eigenlijk hield ik meer van wijn maarja daar dronk ik niet zo makkelijk veel van.

Aa meetings ben ik ook geweest maar mee gestopt. Eerst hielp het heel erg door de sociale steun maar uiteindelijk voelde ik weinig ruimte voor een  alternatieve mening.

Wat ook hielp was niet steeds praten over alcohol gek genoeg.

Ik zit nu aan de koffie met een broodje pindakaas.

Vandaag wil ik graag fietsen als het mooi weer word. Ik ben gisteren niet geweest door vermoeidheid en depri voelen. Als ik naar buiten ga maak ik daar heel veel werk van qua uiterlijke verzorging wat zeker ook een voordeel is, maar het is overdreven dwangmatig en ik heb er erg last van. Eenmaal buiten veel last van doemdenken en paniek waardoor ik geen zin meer heb in fietstochtjes. Ik leef zeker niet als kluizenaar maar dit soort gedrag beperkt mijn leven vaak.

Wou het even delen het staat ook meer op de voorgrond merk ik nu ik het niet meer weg drink. 

Perfectionisme is dus erg herkenbaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...