Spring naar bijdragen

Moeder van 38


Maaaike

Aanbevolen berichten

Hoi maaike, ook een welkom van mij. Ik ben, na vele stoppogingen, inmiddels 1 jaar gestopt met alcohol drinken. Het is mij (uiteindelijk, na vele moeilijke, mooie, leervolle momenten in dit jaar) zo goed bevallen, dat ik er nog een jaar aan vast plak. Ook mijn leven bestond uit alcohol (vrienden, familie enz) dat moeten missen beangstigde mij ook.

Een aantal hardnekkige onwaarheden lagen hieraan ten grondslag. Namelijk:

* leven zonder alcohol is saai

* alcohol helpt mij minder onzeker te zijn

* alcohol helpt mij mijn gemoedstoestand beter te reguleren (stress, boos, verdrietig) 

* alcohol ontspant mij

*heel mijn omgeving drinkt, dus daarom kan ik niet makkelijk stoppen

Inmiddels weet ik dat al deze dingen hierboven NIET waar zijn. Mijn leven is 100x fijner geworden op ALLE vlakken. Ja, ik heb veel dingen opnieuw moeten leren, dat was moeilijk, en nog steeds kan ik sommige dingen van niet drinken soms missen. 

Maar: het is het beste kado (naast stoppen met roken) wat ik mezelf ooit heb gegeven. Ik hoop dat jij jezelf ook zo'n mooi kado wil geven. Lees maar lekker veel verhalen en schrijf lekker van je af. 

Liefs, maartje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 11-6-2020 om 21:47 zei Maaaike:

Hoi ..

Ik ben nieuw op dit forum.. ben 38 jaar en heb een man en 2 kinderen. Ik drink vanaf mijn 15 de al regelmatig in het weekend. Ik ken mijn grens niet en krijg steeds vaker black outs . Ik doe dan dingen die ik helemaal niet wil. Ik wil eigenlijk proberen een lange periode (Of voor altijd) te stoppen met drinken maar ik ben bang dat het heeeel moeilijk wordt. Maar als ik dat niet doe kost het mij mijn relatie. Zijn er mensen die zich hierin herkennen? Ongeveer zelfde leeftijd, situatie etc? ☹️

Jazeker herken ik mezelf. Ben ook 38 en heb ook twee kids!

O ja, en een welkom ook nog van mij :)

Ik ben nu 1,5 maand gestopt. Dronk dagelijks (zonder ook maar 1 dag over te slaan) al jarenlang het equivalent van ruim 2 flessen wijn, maar dan in de vorm van (sterk) bier. Voor mij werkt het heel goed om veel te sporten. Daardoor zit ik beter in mijn vel en kan ik makkelijker de drank laten staan. En mijn mindset is veranderd. Veel relaxter, blij met wat ik heb, aardiger voor mezelf. 

Hoe ervaar jij het alcoholloze bestaan nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed van je @Sandro! Ben je zo ineens gestopt ?
Ik drink / dronk vooral in de weekenden veel. Ik kan mijn grens heel moeilijk bepalen en kreeg regelmatig black outs. In die dronken toestanden zijn er een aantal vervelende dingen gebeurd die effect hebben op mijn relatie/ gezin. Eigenlijk speelt het al heel erg lang, maar de laatste periode gebeurd het steeds vaker. 
Daarnaast dronk ik ook regelmatig door de week of bij elke gelegenheid waarop het mogelijk was. 
Vandaag is mijn 18 de nuchtere dag. Ik vind het heerlijk om in de weekenden geen katers te hebben. En ben best trots op mezelf. De avondjes met vrienden (die wel drinken) vallen best mee. Zijn gezellig en ik vermaak me met een alcoholvrij biertje.

 Ik vind het alleen heel lastig om vooruit te denken. Ik weet niet goed of ik straks weer met mate kan drinken of dat ik dat nooit kan. Af en toe heb ik mega zin in alcohol en gezellig mee te doen. Ik sport er ook bij, maar dat deed ik al. 

We gaan bijna op vakantie met vrienden. Dan ben ik met drie mensen die dagelijks (veel) drinken. Normaal zou ik gezellig meedoen. Maar nu? Ik weet het echt niet.

Ben jij van plan nooit meer te drinken of wil je minderen. En hoe bevallen “gezellige” avondjes jou, waarbij iedereen drinkt? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begrijpelijk hoor dat  je nu op vakantie gaan associeert  met dagelijkse  drink gedrag vooral omdat je normaal mee zal  doen. 

 Heb geen antwoord hoe  om te gaan  hier mee  omdat ik zelf  deze situatie niet ken.  Maar ook mijn mind is énorm  bezig met straks wat nu vakantie en dan  suf voor de caravan zitten ' niet  lekker om 13.00 een tequila  biertje aan zee drinken..   dus heb eigenlijk besloten deze situatie  niet  te gaan opzoeken  maar een actief trek vakantie te gaan plannen  door dagelijks  omderweg te gaan zijn te gaan zien verkennen.   Elke dag een andere plek te hebben  ' mijzelf helder  te gaan houden.   Hoe moeilijk  en kl.  het ook gaat zijn maar  dat is mijn privé  omstandigheden. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terecht dat je trots op jezelf bent!

Nee, ik ben niet van het één op andere moment gestopt. Heb me hier begin 2018 geregistreerd. Toen wilde ik minderen, maar dat is uiteindelijk faliekant mislukt. Dit jaar nieuwe poging, dit keer om helemaal te stoppen, door elke paar weken 25% minder te drinken tot ik uiteindelijk op 0 uit kwam. 

Ik was vooral iemand die in zijn eentje dronk. Maar avonden met vrienden of kennissen zijn wel lastig inderdaad. Dat vereist enige voorbereiding en een plan. Tijdens je vakantie zou je jezelf bijvoorbeeld kunnen belonen op een andere manier dan met alcohol (met het geld dat je uitspaart door niet te drinken?). En genieten van de ochtenden terwijl de rest zijn/haar roes ligt uit te slapen en jij je heerlijk fris voelt :)

Bij mij ging het in 2018 mis met een barbecue. Dat was was/is in mijn hoofd erg gekoppeld aan drank. Dit jaar heb ik een barbecue gedaan met 0.0. Sindsdien de barbecue niet meer aangestoken, geen behoefte aan eigenlijk. Ik stak de barbecue altijd vooral aan als excuus om veel te gaan drinken.

 

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maaaike:

We gaan bijna op vakantie met vrienden. Dan ben ik met drie mensen die dagelijks (veel) drinken. Normaal zou ik gezellig meedoen. Maar nu? Ik weet het echt niet.

Ben jij van plan nooit meer te drinken of wil je minderen. En hoe bevallen “gezellige” avondjes jou, waarbij iedereen drinkt? 

Als je niet wilt drinken op je vakantie zou ik mij goed voorbereiden.

Maak een noodplan. Zorg dat je elke situatie bedenkt die zou kunnen triggeren en verzin welke actie je dan onderneemt in plaats van drinken.

Bijv:

Ik zit al een tijdje buiten met vrienden en zij zitten wijn te drinken, ik merk dat ik steeds meer trek krijg in wijn en er minder het kwaad van inzie (mooi weer, gezellig, sociaal misschien iets gesloten zonder alcohol, enz)

Actie: als ik merk dat dat dit gebeurt dan ga ik....(zelf invullen) in plaats van drinken.

Ik heb dit zelf helaas niet kunnen vol houden op mijn vakantie van vorig jaar, omdat mijn plan te onvoledig was. Ik ging voor de bijl omdat ik mijn grenzen niet genoeg in de gaten hield. Ik hoop dat dit jou bespaard blijft.:)

Zelf durf ik 'nooit meer' niet te gebruiken. Ik wil niet drinken, vandaag niet en morgen ook niet, vind ik voor nu voldoende. Ik zie drank niet als optie, ook omdat ik mij gewoon veel beter voel zonder.

Het is mij opgevallen dat gezellige avondjes waarschijnlijk niet eens echt zo gezellig zijn als er gedronken MOET worden om 'gezellig' te bereiken. Ik heb feestjes afgelopen jaar een paar keer nuchter meegemaakt en het viel mij op dat ik dronken mensen irritant vond of grappig maar altijd blij was dat ik het zelf niet was en daardoor oprecht voelde wanneer ik naar huis wilde.

Als ik dronken was geweest, was ik waarschijnlijk te lang gebleven en had ik geen goede sociale inschattingen kunnen maken. 

Het kan ook iets zijn om je op te verheugen: nuchtere feestjes, omdat je dan het gedrag van anderen kan observeren en weer herinnert word aan je doel. Bovendien is alcohol helemaal niet zo verbroederend als ik dacht. Veel socialer is het om gewoon oprecht interesse in iemand te tonen met je hele aanwezigheid en als je dat aandurft merk je vanzelf wie daar open voor staat en wie niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol de baas zijn is inderdaad voor de meesten meer dan alleen maar geen alcohol drinken. Het is ook een kwestie van signaleren van, en werken aan, je denk- en gedragspatronen.

Met zijn allen zuipen brengt schijngezelligheid. Als je er nuchter naar kijkt dan zie je dat heel duidelijk. En heb je waarschijnlijk (al snel) niet meer zo'n zin om daar aan mee te doen. Als.het echt goede vrienden zijn waar je mee op vakantie gaat dan zullen ze rekening met je houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een plan is misschien wel een goed idee. Ik had voor mezelf bedacht iig 1 maand niet te drinken en dan misschien tijdens de vakantie wel weer. Ik speel echter steeds meer met het idee om het niet drinken door te zetten. Vooral omdat ik wel weet dat ik zo weer terug bij af ben en er uiteindelijk niets is veranderd. 
Ik heb nog anderhalve week om een keuze te maken. Mocht ik besluiten het niet drinken door te zetten dan ga ik zeker een plan maken voor de vakantie. 
Mijn vrienden zijn op de hoogte en snappen het wel, maar denk niet dat ze er minder om zullen drinken . Denk dat het eerste drankje Iedere dag in de middag al wel genuttigd wordt.

Hoe zit het met jullie partners ? (Indien jullie deze hebben natuurlijk) Drinken die nog door zoals ze altijd hebben gedaan? Of misschien deden ze dat al niet. Mijn man en ik dronken vaak samen en onze hele huis staat vol met drank. M.a.w. ik kom er continu mee in aanraking. :( 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merk gewoon een ontzettende tweestrijd in mijn hoofd: 

1. Ik zet het door. Ik voel me er goed bij , geen katers, geen rare dingen meer. 
2. Ik kan toch wel af en toe gezellig drinken zoals iedereen dat doet? 

Zal wel herkenbaar zijn... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben de anderen ook een probleem ,  hebben ze  last ?  bedoel doen ze ook dingen met drank op waar ze spijt van gaan krijgen  ?

Je zei dat het belangrijk voor je huwelijk was om te gaan stoppen ? is dat het waard dan om in de vakantie weer te gaan beginnen na deze prestatie die je nu levert ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Maaaike:

 

Hoe zit het met jullie partners ? (Indien jullie deze hebben natuurlijk) Drinken die nog door zoals ze altijd hebben gedaan? Of misschien deden ze dat al niet. Mijn man en ik dronken vaak samen en onze hele huis staat vol met drank. M.a.w. ik kom er continu mee in aanraking. :( 
 

mijn man en ik drinken beide niet meer ,dus ook niks meer in huis !! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maaaike:

Merk gewoon een ontzettende tweestrijd in mijn hoofd: 

1. Ik zet het door. Ik voel me er goed bij , geen katers, geen rare dingen meer. 
2. Ik kan toch wel af en toe gezellig drinken zoals iedereen dat doet? 

Zal wel herkenbaar zijn... 

Hoe vaak heb je jezelf voorgenomen het bij “gezellig” drinken te houden en hoe vaak is dat gelukt?

Is zeker herkenbaar Maaaike, voor mij is gematigd drinken i.i.g. een kansloze missie gebleken. De reactie om te kunnen stoppen wanneer de afgesproken hoeveelheid is bereikt lijkt niet te zijn versleuteld in mijn dna denk ik.

2 maanden geleden heb ik door een vergissing van de serveerster een half liter bier gedronken waar ik pas achter kwam toen de ik de alcohol begon te voelen. Mijn eerste gedachte was om mijn mond te houden en er nog één te bestellen. Het mechaniek sprong gewoon weer aan, en dat na 5 jaar! :huh:

Ik heb het niet gedaan en verteld aan de rest wat er aan de hand was. Hoewel ik ervan ben geschrokken was het ook meteen weer een goede les waarom ik het op 0 moet houden. In niets meer drinken heb ik blijkbaar meer talent dan in een beetje. Ik laat de geest en dus de drank maar liever terug in de fles. 

 

bewerkt door Maverick
Woordje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar die  tweestrijd :blush:

En ja...nu het niet meer hoeft geeft dat rust. 

 

Wat betreft drank in huis en mijn partner.

In huize Thee staat alles met alcohol in een kast  met slot, waarvan partner de sleutel heeft. Dat geeft mij heel veel rust en duidelijkheid. Hij drinkt af en  toe een glas wijn. Beduidend minder dan vroeger, hij is er niet zo mee bezig. Dat was mijn ding...en ik die altijd de fles(sen) opende. Nu ik langer niet meer drink kan ik drank om me heen ook makkelijker hebben.  Het ook weer meenemen uit de winkel voor een feestje, of dochter als vrienden komen. En een kratje kan zomaar een paar weken in de garage staan. Toch vraag ik om het weg te zetten...want ik wil daarin gewoon geen risico nemen.

Om ook maar eens een voorbeeld a la Maverick te vertellen...vandeweek moest ik iets ontsmetten met alcohol. O, zei partner, staat in de garage..en ja, meteen gaat het mechanisme aan...gedachten als, ik kan dat dus gewoon daar pakken....bizar!

Zorg goed voor jezelf, en doe de dingen die voor jou helpend zijn.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie het als een experiment om de vakantie zonder drank te doen, mij hielp dat echt. Best interessant zelfs om te doen. Maar van te voren een besluit nemen is wel belangrijk, anders ga je met jezelf onderhandelen. Vooral omdat de stap om te drinken zo klein is, als je  vrienden wel drinken. De eerste vakantie zonder drank heb ik best een paar lastige momenten gehad, maar ik had nou eenmaal besloten om niet te drinken dus tja. Baalde wel even dat het niet kon, maar die momenten gaan ook weer voorbij. En je kan dan altijd hier van je afschrijven. Voelde me zo trots dat het gelukt was toen, dat kan jij ook! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties! Ik zit denk ik ook nog in die verhipte fase 2...  Ik zou gewoon heel graag met mate willen kunnen drinken , maar dat heb ik al vaker geprobeerd en lukt niet. Heb me al heel vaak voorgenomen niet veel te drinken op een avond of over mijn grens te gaan en dat lukt niet. De anderen hebben geen probleem / black outs. Bij mij gaat het dus wel mis. Als ik er 1 drink wil ik meer en vervaagt mijn grens al. Ik weet dus eigenlijk wel wat me te doen staat....
 

@Maverick wat een bizarre ervaring lijkt me. Wel super goed dat je het bij 1 hebt gehouden! Ik liep net langs een glas bier en rook het, moest er echt even in ruiken :unsure:.
 

Ik heb vandaag echt zo’n dag van waarom? Waaaarom? Ik kan het niet. 
Maar ik hou nu op te klagen, morgen weer een dag. 
 

Ik ben wel heel erg blij dat ik hier mijn ei kwijt kan en dat jullie het begrijpen als geen ander. Dat is echt fijn en geeft me steun. Thnx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Rosee:

Trouwens mijn partner drinkt wel, maar dat doet me niks gelukkig. Soms heeft hij de volgende dag een lichte kater, dan vind ik dat vervelend voor hem maar ben ook opgelucht dat ik daarvanaf ben.

Die mis ik zoooo niet ... K katers :blink: @Rosee

bewerkt door Maaaike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe vaak ik juist op vakantie spijt heb gehad van TE veel. Dingen die ik niet deed omdat ik te veel had gedronken en moe was, een kater had of gewoon dronken was. Wandelen, laat op de avond zwemmen, vroeg wakker worden, de tijd hebben. Ik sliep zo veel dat de vakantie zo voorbij was.

Probeer het eens zonder. Je ontdekt vast nieuwe dingen en dat ik heel erg leuk!!

Mijn man is onlangs gestopt met drinken vanwege te hoge bloeddruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vrouw drinkt nooit. Das best wel praktisch als je wilt stoppen. Als ik niks in huis wil hebben dan kan dat gewoon. Heb ik in het begin ook zo gedaan. Wat je niet in huis hebt kan je ook niet opdrinken. Tegenwoordig kan ik er af blijven ook als het in de koelkast ligt.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn partner drinkt momenteel alles (met mate), behalve wijn. Dit laatste op mijn verzoek. Ik vind het nog te lastig. 

De voorbeelden die @Maverick en @kruidenthee67 geven vind ik wel weer duidend voor het probleem. Ik merk dat ook bij mezelf. Kijk ik naar een film, schenkt iemand zichzelf in die film een goed glas in, dan ben ik gelijk de draad van de film kwijt. Voor mij gaat die film dan even over alcohol:face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...