Spring naar bijdragen

Partner met alcoholprobleem


maupie

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen, ik (man, 53) ben nieuw hier en ik heb zelf geen 'probleem' met alcohol maar mijn partner drinkt redelijk veel en ook iedere dag.

Ik weet niet of hiervoor ook plaats is op dit forum... zo niet dan is de rest niet interessant, ik schrijf het toch, wellicht lucht het mij ook op.

Mijn partner (vrouw, 63) heeft een bijzonder problematisch huwelijk achter de rug (bijna 40 jaar!) waarin haar narcistische man bijzonder veel dronk, fysiek mishandelde etc. etc. Ze is altijd in de weer geweest om hem te helpen en dingen te organiseren zodat hij maar niet kon gaan drinken, veelal met succes maar ook vaak onsuccesvol. 

Omdat hij sinds een jaar of 8 niet meer in beeld is (hij ging plotseling samenwonen met iemand anders) vindt mijn partner nu dat zij eindelijk ook eens 'een glaasje' mag gaan drinken. Dat ging eigenlijk altijd best prima, een paar avonden per week een glaasje of drie max. Echter, de man in kwestie heeft inmiddels al een paar jaar weer veel invloed op haar/ons leven omdat hij het convenant aanvecht via de rechter, bla, bla, bla veel ellende waardoor mijn partner vaak vindt een glaasje (extra) te hebben verdiend.

Dit loopt sindsdien (sinds we samenwonen, 2 jaar) bijna iedere avond uit de hand, vanaf drie glazen wijn begint ze heel erg naar te praten, na meer glazen praat ze met dubbele tong en wordt het onsamenhangend en ben ik altijd de gebeten hond, booooos!!!

De sfeer in huis is zeer geregeld grimmig en naar sinds ze zo is gaan drinken.

Ik heb dus geen idee hoe hiermee om te gaan. Als ik erover begin heeft ze allerlei verzachtende smoezen 'nee hoor de rest van de fles heb ik weggespoeld', nee hoor, buurvrouw heeft twee glazen meer gehad dan ik', 'nee hoor dat waren er maar drie', 'nee hoor weet je nog toen jij vorig jaar een paar glazen teveel op had wat je toen allemaal zei', 'als ik thuiskom van een dag oppassen op de kleinkinderen heb ik wel een glaasje verdiend', en ga zo maar door. Ik zeg ook vaak 'ik zou een slechte partner zijn als ik er niets van zou zeggen'. Soms dronk ik met haar mee, hopend dat ik haar gedoe beter zou snappen, nou dat hielp ook al helemaal niks dus doe ik niet meer.

Het meest vervelende is de gang van iedere dag, 's avonds begint goed, wordt dan vaak erg grimmig...

Heeft iemand een tip voor mij? 

Dank alvast,

Maupie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar is het forum officieel niet voor :) 

Maar ik zal toch antwoorden. 

Je kan niet stoppen in haar plaats. En zolang ze zelf niet door heeft en toegeeft dat er een probleem is zal ze niet stoppen. En ook wanneer ze dat wel doorheeft is het niet makkelijk om te stoppen. Alcohol is een hard drug. Alcoholisten liegen tegen zichzelf en hun omgeving. Die smoezen zijn niet iets specifieks van je vrouw. Dat doen verslaafden.

Het enige wat je kan doen is analyseren WAAROM ze drinkt en wat haar triggert om een fles open te trekken. En dan aan die oorzaken iets proberen te doen. 

Mensen drinken in het algemeen om iets te verdoven. Wat precies is de vraag.

Natuurlijk kan je (moet je, misschien wel) doorgaan met het alcoholisme aan te kaarten. Maar pas op want je gaat door een hoop frustratie moeten heenbijten. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maupie, welkom.
Er bestaat Al Anon, voor partners en naasten van.....
waarschijnlijk tref je daar meer lotgenoten
en misschien is er wel een forum ook
of meetings waar je mensen kunt ontmoeten
veel succes, want ik kan me voorstellen dat het bijna niet
te doen is, je partner zo te zien veranderen in iemand waar
jij niet op verliefd werd of van ging houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...