Spring naar bijdragen

Ten einde raad met man


LilaVega

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik zit met mijn handen in het haar. 

na jaren van teveel drinken en roken en weglopen van mijn problemen ben ik inmiddels goed op weg. Ik ben 2 jaar geleden gestopt met roken, en sinds 1,5 maand nuchter. Dat stoppen met drinken vind ik lastig, maar ik ben ook blij en opgelucht. Het geeft me inzicht in zaken die ik nooit heb aangepakt en heb verslonsd. 
 

Mijn man is blijven drinken, wat ik sort of kan accepteren omdat het niet zijn proces is ofzo. Maar nu kwam ik er dus achter dat hij ook weer begonnen is met roken en blowen. Ik ervaar dit als een middelvinger naar mij en ik merk dat ik het echt heel slecht trek. Hij vindt dat ik me er niet mee moet bemoeien en dat het zijn keuzes zijn. 
 

we groeien keihard uit elkaar zo. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil dat ons leven beter wordt, ook het leven samen met hem, maar als hij zoveel bier blijft drinken en blijft blowen dan weet ik niet of ik dat kan. 
 

hebben jullie tips? 
 

liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg hem dit. En dan is hij aan zet. 

Hij heeft in principe het recht om te drinken en te blowen. Maar jij hebt het recht om ervan te vinden wat je wil. Je kan niet stoppen in zijn plaats. Is de relatie belangrijker dan de som der delen en wie past zich dan aan? Past iemand zich aan? Alles hangt af van de wil die je samen wilt opbrengen. Praat erover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-6-2020 om 16:13 zei LilaVega:

 

 

hebben jullie tips? 
 

 

Je bent erg goed bezig!

Wat nu gaat spelen nu je gestopt bent met verslavingen is dat je dingen aan moet gaan die je eerder vermeed. Zoals grenzen aangeven. Misschien deed je dit wel in bepaalde maten maar verslavingen ontkrachten grenzen altijd weer. 

Wat jou persoonlijke grenzen zijn kun je vaak voelen wanneer iemand eroverheen gaat door middel van je onderbuik gevoel die opspeelt bij de meeste mensen als er een grens gepaseerd word.

Ik lees in jou verhaal dat er volgens mij met regelmaat over jou grens word gegaan. Het is volkomen logisch dat je dat niet trekt.

Soms groei je uit je relatie. In jou verhaal lees ik dat jij aan het veranderen bent en jou man veranderd niet mee.

De vraag die je jezelf kunt stellen is:

Is in een relatie zitten met iemand die middelen misbruikt helpend voor mijn eigen herstel?

Ook kun je je onderbuik gevoel gebruiken als kompas.

Vraag aan hem of hij kan stoppen met zijn gedrag bij jou in de buurt omdat jij bezig bent met je herstel. Wacht hier niet mee tot de irritatie al is opgelopen maar vertel hem dit op een rustig moment. Blijf dit herhalen desnoods 1000 x omdat hij ook zal moeten wennen aan dat jij je ineens anders gedraagd en nu wel eruit wil stappen.

Neem afstand als je te erg getriggerd word, bljjf bij iemand slapen, slaap op de bank blijf weg van huis.. Alles is geoorloofd als je maar niet meegesleept word in zijn gedrag.

Concentreer je op jezelf en je eigen herstel. Je bent het waard en je kunt een ander alleen echt helpen als je eerst van jezelf leert houden.

Voor mij is deze situatie heel herkenbaar ik oefen hier zelf ook mee. Ik heb alleen de dingen hierboven beschreven die voor mij bewezen hebben gewerkt en nog steeds werken.

Ik begrijp dat je bang bent om uit elkaar te groeien maar misschien gebeurd dit niet en past hij zich aan aan jou gezonde gedrag. Ik kan me de angst in iedergeval goed voorstellen.

Ik wens je alle succes toe.

 

 

bewerkt door Soberbunny31
Veel te lang
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...