Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Sandro:

Fulltime werken leidt me sowieso af, 

maar is ook pittig en lang....de omschakeling van alert en actief, naar zennen (of geef het maar een naam) inclusief het idee dat 'de dag voorbij is' is ook niet eenvoudig... moet je ook leren: je bent ook gewoon moe. Niet uitgeput, wel moe. 

Mij helpt de break halverwege de dag erg goed.... maar dat kan natuurlijk niet altijd overal

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jannigje  het viel mee gelukkig :D

Bedankt voor de tips jongens,  tis amersfoort geworden . Vrijdag en zaterdag gezellig daar vertoeven met dinnetje,  ben benieuwd 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Sandro:

Die gedachte is heel praktisch/rationeel inderdaad, maar wat erachter zit is een gebrek aan vertrouwen dat ik het zonder alcohol ook aan kan zonder er geen fuck aan te vinden.

Bij mij was aan het einde van de dag vóór het eten een moelijk moment omdat dat het moment is dat het mocht.  Ik was geconditioneerd op: dan krijg ik mijn relief.  Dat hebben veel mensen. Die blijven op de klok kijken, of de vijf er al in zit.  Dan kan het met goed fatsoen.  Dan kun je jezelf ook nog wijsmaken dat je weliswaar teveel drinkt, maar nog functioneert.   Zou het maatschappelijk of praktisch ondenkbaar zijn om voor 8 uur 's avonds te drinken, want dan toonde je echt aan een alcoholprobleem te hebben, dan denk ik dat ik er geen moeite mee zou hebben te wachten tot 8 uur. Als het moment maar kwam.  En ik daar naar toe kon leven.  

Het moment waarop de innerlijke ciriticus afscheid neemt en plaats maakt voor de toejuicher, zo ergens tijdens het tweede glas.  Waarop het leven licht gaat voelen, we gaan denken in mogelijkheden in plaats van niet kunnen, mogen, of het waard zijn.  Tenminste, als je een goede dronk hebt. 

Op zich wel logisch dat het zo verleidelijk is als ik daar aan denk. Maar het is niet wie ik ben. En het is zo zonde om die gevoelens te bewaren voor een beschonken staat.  Wetende dat je ze ook kunt leren toelaten als je nuchter bent, en dat ben je het grootste deel van de tijd. Als je van jezelf mag toeleven naar het relief moment, dan is de motivatie daartoe weg.  En om te kunnen denken in termen van : ik ben het waard, in mogelijkheden, in leven in plaats van volhouden, móet je ook door je prut heen, nuchter.  Maar omdat je dan steeds naar de fles grijpt, doe je dat niet. Hoeft het niet.    

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De behoefte aan relief is gewoon valide, ook al komt het soms domweg (heb ik het over mijn geval) van te weinig drinken overdag of alleen koffie. Maar je kan de alcohol vervangen door iets gezonders. Thee, sport (met collega's?), meditatie, wat dan ook.

En pauzes nemen overdag

De innerlijke criticus, die verdoof je begrijp ik. Die zou je eigenlijk moeten omarmen. Doodknuffelen :D Zo ver ben ik ook nog niet maar de crux is denk ik het azijnpissertje dat aan het eind vd middag weer niet tevreden is, omzetten naar iets positiefs. 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij werkt het heel simpel. Hoe langer je de handeling niet uitvoert: het inschenken van die eerste glas alcohol, hoe normaler het wordt om het niet te doen. Dus een groot deel gewoonte denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vijf uur moment is inderdaad trainen. Op een gegeven moment denk je hee ik heb niet eens de gedachte gehad! In het begin was ik erg op zoek naar vervanging; iets anders drinken dat niet te zoet is. Maar nu vind ik meestal water ook gewoon goed. Het hoeft niet altijd een speciaal moment te zijn, dat je iets gaat drinken. Tussendoor genoeg water en het moment is sowieso makkelijker. En het thuiskomen na het werk is er niet, als je thuis werkt. Dat is ook al anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo herkenbaar, dat verlangen naar de 5, voor mij was dat de 4. Dan mocht ik de fles opentrekken, dronk voor het eten en tijdens het koken varierend van 5/6 glazen. Na het eten niet meer. Maar weet nog goed hoe ik het avondeten vaak uitstelde om nog een extra glas te kunnen nemen. (Uitschieters met drinken waren zonder kinderen erbij als ze bij hun vader waren, dan dronk ik 2 flessen of meer) Nog lang het pavlov effect gehad rond 4 uur. Zo fijn dat het weg is! En mezelf maar voor de gek houden,  een paar glazen rond deze tijd kan best, dat doet iedereen, heb het verdiend, heb het al zwaar genoeg etc. Leren dat dat kortetermijn'plezier' qua drank het niet haalt bij de lange termijn... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Frankrijk (en veel andere landen) begint het aperitief al tegen twaalven en eind vd middag nog eens, en vroeg eten 's avonds is er niet bij, 20:00 of in de zomer meestal 21:00. Dus negeren die klok en focusen op iets anders drinken...

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat niet met 5 in de klok. Wat ik wel nog steeds heb is dat ik in de ochtend, en dan maakt het niet uit hoe laat het is, dat ik na 1 a 2 koffie aan drank denk. Want ik heb heel lang voor de vorm eerst 1 of 2 koffie gedronken en stapte dan meteen over op drank. Later heb ik het drinken geprobeerd uit te stellen en vaak hield het dan bij 11 uur in de ochtend op.
Ik heb dus gelijk in de ochtend na de koffie al drank in me kop en weer daarna weet ik precies wanneer het 11 uur is, daar hoef ik niet voor op de klok te kijken, ik voel het..hoe dat kan..weet ik niet.

En verder drink ik te weinig op non- alcoholica- gebied. Ik denk daar niet aan. Het komt zelden in me op om dan maar wat anders te gaan drinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het altijd op vrijdag, tijd maakte niet uit. Ik lag donderdagnacht al wakker met spanning omdat het vrijdag "weer mocht". Ik haalde dan in de voormiddag stiekem kleine flesjes (200 ml) prosecco die ik kon verstoppen omdat 16.30 zoooo ver weg was (dan kwam mn man thuis en mocht het pas:huh:). Als ik daar aan terug denk zat ik toen heel diep. Zo diep dat ik zaterdagochtend en zondagochtend als eerste wijn dronk (meestal was er wel een glas over) en anders bier van mn man. Lege flesjes verstopte :blush:

bewerkt door Denise79

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...