Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Aanbevolen berichten

Je hersens zijn een soort AI computer. Als je steeds het zelfde doet hoef je er niet meer over na te denken en denk je vanzelf. Mensen zijn gewoon hele suffen dieren die voortbestaan door elke dag dezelfde patronen te volgen. Als je elke dag weer opnieuw moet nadenken over hoe en waarom je dingen doet hoe je geen tijd meer over en ben je doodmoe. Maar in het onderbewuste zijn ook vervelende eigenschappen gekropen, of rare die je zelf waarschijnlijk niet eens ziet en echt weer moet leren herkennen. Programeer foutjes :).

Ik had een Tesla en die wist op een geven moment als ik instapte al waar ik naar toe wilde en programmeerde dat voor in de navigatie. Dan weet je dus echt meteen dat je gewoon een hele suffe burger l.l bent geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Your mind plays tricks, @Sandro  

Ik vraag me af of je, als je die tricks wil begrijpen, niet juist in t spel kruipt. 

(en ja, heel aardige materie, die posting daarvoor van je ook al) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Maar in het onderbewuste zijn ook vervelende eigenschappen gekropen, of rare die je zelf waarschijnlijk niet eens ziet en echt weer moet leren herkennen. Programeer foutjes :).

Mensen zijn gericht op overleven, en dat maakt zo'n intern stemmetje wel makkelijk (dieren hebben dat niet, waarmee meteen duidelijk is welke voorsprong dat ons mensen geeft). Maar inderdaad, "programmeerfouten" kunnen erin sluipen. Het stemmetje dat velen van ons zegt dat we niet zonder drank kunnen. En vaak zit daar dan nog weer een hoop shit achter waar we ons niet altijd van bewust zijn. Het is een kwestie van de code kraken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Sandro:

Het is een kwestie van de code kraken.

Dat is niet wat de experts zeggen. En ook niet wat ik ervaren heb. 

Het is een kwestie van reprogrammeren. Dat is fundamenteel anders. Daar zit geen intellect bij, geen denken. Dat is doen, doen, doen..... ook al geloof je er nog niet in. Zolang je denkt, overlegt, wil begrijpen, de code kraken..... verlies je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Jopie:

Dat is niet wat de experts zeggen. En ook niet wat ik ervaren heb. 

Het is een kwestie van reprogrammeren. Dat is fundamenteel anders. Daar zit geen intellect bij, geen denken. Dat is doen, doen, doen..... ook al geloof je er nog niet in. Zolang je denkt, overlegt, wil begrijpen, de code kraken..... verlies je.

Eens, teveel denken helpt ook niks. Doen, met je poten in de blubber. Ervaren. Maar ik denk toch wel (in ieder geval voor mij) dat ik wil begrijpen waarom ik denk wat ik denk. Begrijpen is misschien een te groot woord, ik wil de gedachten herkennen. Zodat ik ze 180 graden de andere kant op kan slingeren.

bewerkt door Sandro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Sandro:

Eens, teveel denken helpt ook niks. Doen, met je poten in de blubber. Ervaren. Maar ik denk toch wel (in ieder geval voor mij) dat ik wil begrijpen waarom ik denk wat ik denk. Begrijpen is misschien een te groot woord, ik wil de gedachten herkennen. Zodat ik ze 180 graden de andere kant op kan slingeren.

ik begrijp je wel.......maar juist bij verslaving is dat een heel grote valkuil....   gaat over ander hersendeel (zie jouw plaatje van freud) en andere processen dan bewust redeneren. 

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij heeft het juist heel erg geholpen om mijn gedachten of emoties te leren herkennen bij het stoppen met drinken. Uiteindelijk kom je erachter dat je een slaaf van je eigen gedachten bent dan is het wel handig als je iets weet van waar die gedachten vandaan komen. Maar het gaat niet zo zeer om de gedachte zelf maar wat je ermee doet. Maar het goede aan het trainen is dat blijkt dat je heel vaak helemaal geen trek in drank hebt maar dat er wat anders aan de hand is. Zodra ik mij dat realiseerde op het moment dat ik trek kreeg werd de trek al een stuk minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Sandro:

Begrijpen is misschien een te groot woord, ik wil de gedachten herkennen. Zodat ik ze 180 graden de andere kant op kan slingeren.

code kraken, gedachten sturen? Wat ik er uit op pik, is dat je controle wilt hebben, klopt dat?
Toen ik ooit hoorde hoeveel gedachtes we hebben per uur, per dag, kon ik ontspannen juist.
Ik werd in die tijd gek van alles willen snappen. cognitieve therapie, hielp me wel om gedrag
te veranderen. Maar daarvoor moest ik weten wat ik wilde. Lichaamswerk, haalde veel van vroeger
naar boven, mijnlijf bleek ook een computer en in mijn harde schijf kon er best wat geconfigureerd en
weg gegooid worden. En buiten die therapie uren, mocht ik steeds meer mijn gevoel en intuitie volgen.
Ervaren, fouten maken, terug van zijpaadjes, naar het hoofdpad. En last but not least, weer lui worden.
Ontspannen heet dat nu, als ik het vooroordeel van mijn moeder daarover, even links laat liggen.
Soms denk ik dat die weg mij heeft behoed voor terugvallen en uitglijders na die jaren van therapie en
de integrerende Mindfulness erna. Ik vertrouw er nu op dat mijnlichaam, maar juist ook mijn psyche, niet meer taalt naar drank.

bewerkt door lady jane

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jopie:

ik begrijp je wel.......maar juist bij verslaving is dat een heel grote valkuil....   gaat over ander hersendeel (zie jouw plaatje van freud) en andere processen dan bewust redeneren. 

Voorbeeldje: elke keer rond half 5 word ik onrustig. Stemmetje in mijn hoofd zegt: weet je echt zeker dat je geen drank nodig hebt? Wat ga je vanavond doen dan? Ga je niet zitten piekeren? En hoe kom je in slaap?

Dat stemmetje is nog niet weg. Maar ik weet inmiddels wel dat ik een antwoord heb op al die vragen. En ik heb dan ook eigenlijk helemaal geen trek in drank.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Sandro:

Voorbeeldje: elke keer rond half 5 word ik onrustig. Stemmetje in mijn hoofd zegt: weet je echt zeker dat je geen drank nodig hebt? Wat ga je vanavond doen dan? Ga je niet zitten piekeren? En hoe kom je in slaap?

Dat stemmetje is nog niet weg. Maar ik weet inmiddels wel dat ik een antwoord heb op al die vragen. En ik heb dan ook eigenlijk helemaal geen trek in drank.

nou, dan hoop ik dat jouw stemmetje niet zo slim is:  die bedenkt namelijk steeds andere vragen, net zo lang tot je een keer géén antwoord hhebt, of het eigenlijk wel weer logisch is dat déze keer.... etc etc     :)

Ah, flauw, zo bedoel ik het niet, maar net wat @lady jane zegt......  gewoon, ik wil helder blijven, dus alle gedenk erover, of t nou hardop is of in mijn hoofd kan ik _zal ik_ inhoudelijk helemaal negeren, want........ my mind plays tricks.....zoiets.... 

maar volgens mij doe jij hetzelfde, eigenlijk....

bewerkt door Jopie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jopie ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar ik begrijp je volgens mij wel. Jouw punt is dat je van het stemmetje niet kunt winnen door ermee in discussie te gaan. Zodra het een voet tussen de deur krijgt, ben je verkocht. En daar heb je gelijk in.

Weet je, ik blijf eigenlijk steeds op hetzelfde terugkomen. Namelijk dat pijn en verdriet prima is Dat moet ik niet proberen uit de weg te gaan. Dan maar piekeren zonder alcohol. Maar dat is soms nog lastig te accepteren.

2 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

@Sandro, weet je ook al waarom het altijd om half 5 is?

Ja, omdat ik dan nog genoeg tijd heb om dronken te worden. Als het later wordt dan lukt dat niet meer. Nu heb ik manieren gevonden om die cruciale uren te overbruggen en dan gaat het wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Waar zit die gedachte dan in het plaatje van de ijsberg? Het klinkt heel rationeel.

Die gedachte is heel praktisch/rationeel inderdaad, maar wat erachter zit is een gebrek aan vertrouwen dat ik het zonder alcohol ook aan kan zonder er geen fuck aan te vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zomaar per ongeluk 18.000 stappen vandaag. Ik begin opeens wandelen leuk te vinden. Nog nooit gedaan! Komt ook door de leuke hond die we hebben. Ik moet zo lachen om en met hem. Heerlijk.

Was een rijke dag. Moeilijk met dochter 1. Zij heeft het ingewikkeld en ik wil haar er te graag uittillen.. kon het gelukkig ook laten uiteindelijk.

Dochter 2 lekker mee naar het park. Eerst ging ik 's ochtends al met man.  Dat we dat nu weer lekker samen kunnen. Gaaf! En ik heb nu schoenen.... nog nooit zó fijn gelopen. geen pijn. Geen geschuur, gebonk, geknel . Wat prettig.

En vriendin met wie ik een vriendschap heb van 40 jaar weer gesproken. 

Hier gaat een rijk mens slapen. Moe maar voldaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Sandro:

Weet je, ik blijf eigenlijk steeds op hetzelfde terugkomen. Namelijk dat pijn en verdriet prima is Dat moet ik niet proberen uit de weg te gaan. Dan maar piekeren zonder alcohol. Maar dat is soms nog lastig te accepteren.

De spijker op zijn kop denk ik. En je mag je om.half vijf vreselijk voelen. Of niet. Alleen je gaat toch niet drinken.

En op een gegeven moment is die afslag gepasseerd . Niet dat je dan vrolijk pijn en verdriet verwelkomt waarschijnlijk, maar misschien kun je er dan wel een stap verder mee komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Sandro:

Die gedachte is heel praktisch/rationeel inderdaad, maar wat erachter zit is een gebrek aan vertrouwen dat ik het zonder alcohol ook aan kan zonder er geen fuck aan te vinden.

Dat is een mooi begin. Dan kan je in ieder geval iets plannen voor na half 5 wat je wel leuk vind of er rekening mee houden dat het een hele saaie avond wordt. Ik zit zomaar een beetje in te vullen en als het niet klopt mijn excuses alvast. Maar bij mij was het belangrijk om vaste patronen te doorbreken. BIj mij was mijn breekpunt 4 uur s-middags en vrijdagmiddag was een hel. De overgang van werk naar prive kon ik totaal niet mee omgaan. Van denken naar ontspanning ( tenminsite dat zou het moeten zijn). Ik ben toen maar dingen gaan plannen tussen 16:00 en 18:00 zolang ik maar niet op de hoek van de bank zat met teveel lege tijd voor het eten. Na het eten ging het vaak wel behalve op vrijdag. Sterker nog, ik heb nu geen eens een baan en heb nog steeds een hekel aan vrijdagmiddagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Ik ben toen maar dingen gaan plannen tussen 16:00 en 18:00 zolang ik maar niet op de hoek van de bank zat met teveel lege tijd voor het eten.

Doe ik ook ja. Fulltime werken leidt me sowieso af, maar vanuit huis is het natuurlijk makkelijker om toch dat eerste drankje te pakken om half 5. Nu doe ik rond die tijd een huishoudelijk klusje, of ga hardlopen als het dan niet te warm is. Dat laatste is niet gelukt de laatste tijd (doe dan hardlopen in de ochtend) maar er komen weet wat koelere dagen aan waarop hardlopen rond half 5 wel kan.

bewerkt door Sandro

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dagpact is gelukt! Wel voor het eerst echt getriggerd door de wijnaanbiedingen in de boodschappen app en door de lange lijst met flessen wijn die je bij je thuisbezorgd maaltijd kon krijgen. App gesloten en toch maar met restjes een salade gemaakt. Stuk veiliger. Toen onrustig en opgejaagd. Nu tevreden naar bed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...