Spring naar bijdragen

Maandag 1 juni


Aanbevolen berichten

Het staat of valt inderdaad met de keuze @rapilos, kiezen om niet te drinken geeft mij rust. Niet meer het eeuwige “mag het” en “hoeveel dan” en “ wanneer”. Dat is allemaal gestopt.

Door één keuze, één besluit: ik drink niet. Dus als je rust wilt? Misschien vind je het niet leuk, maar je kunt het wel (volgens mij en al die anderen hier) :rose::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Sandro:

Goedemorgen. We zijn hier weleens begonnen met "de spreuk van de dag", wat af en toe een hoop losmaakt. Misschien leuk om eens met een plaatje te beginnen. Wat zien jullie hierin? Ja, een ijsberg (zal ik maar alvast verklappen voor wie dat niet ziet ;)) , maar wat betekent het?

freud.jpg

 

Nou, jammer dat niemand meedoet....Laat ik er dan maar iets uitpikken (want er valt van alles over te schrijven). Het meest nteressant vind ik dat volgens deze ijsberg van Freud een groot gedeelte van de superego (het "stemmetje in je hoofd") zich in het onderbewustzijn bevindt. Dat stemmetje in je hoofd, waar we vaak over schrijven, heeft dus ook flinke invloed zonder dat we het stemmetje bewust horen. Ik denk wel dat dat klopt, in ieder geval als ik voor mezelf spreek. Het is voor mij erg belangrijk om boven water te krijgen wat het stemmetje me precies wijs probeert te maken en waar dat vandaan komt. Als het niet in je bewustzijn zit, kun je het immers ook niet tegenspreken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Maar in het onderbewuste zijn ook vervelende eigenschappen gekropen, of rare die je zelf waarschijnlijk niet eens ziet en echt weer moet leren herkennen. Programeer foutjes :).

Mensen zijn gericht op overleven, en dat maakt zo'n intern stemmetje wel makkelijk (dieren hebben dat niet, waarmee meteen duidelijk is welke voorsprong dat ons mensen geeft). Maar inderdaad, "programmeerfouten" kunnen erin sluipen. Het stemmetje dat velen van ons zegt dat we niet zonder drank kunnen. En vaak zit daar dan nog weer een hoop shit achter waar we ons niet altijd van bewust zijn. Het is een kwestie van de code kraken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Jopie:

Dat is niet wat de experts zeggen. En ook niet wat ik ervaren heb. 

Het is een kwestie van reprogrammeren. Dat is fundamenteel anders. Daar zit geen intellect bij, geen denken. Dat is doen, doen, doen..... ook al geloof je er nog niet in. Zolang je denkt, overlegt, wil begrijpen, de code kraken..... verlies je.

 

Eens, teveel denken helpt ook niks. Doen, met je poten in de blubber. Ervaren. Maar ik denk toch wel (in ieder geval voor mij) dat ik wil begrijpen waarom ik denk wat ik denk. Begrijpen is misschien een te groot woord, ik wil de gedachten herkennen. Zodat ik ze 180 graden de andere kant op kan slingeren.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Sandro:

Begrijpen is misschien een te groot woord, ik wil de gedachten herkennen. Zodat ik ze 180 graden de andere kant op kan slingeren.

code kraken, gedachten sturen? Wat ik er uit op pik, is dat je controle wilt hebben, klopt dat?
Toen ik ooit hoorde hoeveel gedachtes we hebben per uur, per dag, kon ik ontspannen juist.
Ik werd in die tijd gek van alles willen snappen. cognitieve therapie, hielp me wel om gedrag
te veranderen. Maar daarvoor moest ik weten wat ik wilde. Lichaamswerk, haalde veel van vroeger
naar boven, mijnlijf bleek ook een computer en in mijn harde schijf kon er best wat geconfigureerd en
weg gegooid worden. En buiten die therapie uren, mocht ik steeds meer mijn gevoel en intuitie volgen.
Ervaren, fouten maken, terug van zijpaadjes, naar het hoofdpad. En last but not least, weer lui worden.
Ontspannen heet dat nu, als ik het vooroordeel van mijn moeder daarover, even links laat liggen.
Soms denk ik dat die weg mij heeft behoed voor terugvallen en uitglijders na die jaren van therapie en
de integrerende Mindfulness erna. Ik vertrouw er nu op dat mijnlichaam, maar juist ook mijn psyche, niet meer taalt naar drank.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Jopie:

ik begrijp je wel.......maar juist bij verslaving is dat een heel grote valkuil....   gaat over ander hersendeel (zie jouw plaatje van freud) en andere processen dan bewust redeneren. 

 

Voorbeeldje: elke keer rond half 5 word ik onrustig. Stemmetje in mijn hoofd zegt: weet je echt zeker dat je geen drank nodig hebt? Wat ga je vanavond doen dan? Ga je niet zitten piekeren? En hoe kom je in slaap?

Dat stemmetje is nog niet weg. Maar ik weet inmiddels wel dat ik een antwoord heb op al die vragen. En ik heb dan ook eigenlijk helemaal geen trek in drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jopie ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar ik begrijp je volgens mij wel. Jouw punt is dat je van het stemmetje niet kunt winnen door ermee in discussie te gaan. Zodra het een voet tussen de deur krijgt, ben je verkocht. En daar heb je gelijk in.

Weet je, ik blijf eigenlijk steeds op hetzelfde terugkomen. Namelijk dat pijn en verdriet prima is Dat moet ik niet proberen uit de weg te gaan. Dan maar piekeren zonder alcohol. Maar dat is soms nog lastig te accepteren.

2 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

@Sandro, weet je ook al waarom het altijd om half 5 is?

Ja, omdat ik dan nog genoeg tijd heb om dronken te worden. Als het later wordt dan lukt dat niet meer. Nu heb ik manieren gevonden om die cruciale uren te overbruggen en dan gaat het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Waar zit die gedachte dan in het plaatje van de ijsberg? Het klinkt heel rationeel.

Die gedachte is heel praktisch/rationeel inderdaad, maar wat erachter zit is een gebrek aan vertrouwen dat ik het zonder alcohol ook aan kan zonder er geen fuck aan te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar per ongeluk 18.000 stappen vandaag. Ik begin opeens wandelen leuk te vinden. Nog nooit gedaan! Komt ook door de leuke hond die we hebben. Ik moet zo lachen om en met hem. Heerlijk.

Was een rijke dag. Moeilijk met dochter 1. Zij heeft het ingewikkeld en ik wil haar er te graag uittillen.. kon het gelukkig ook laten uiteindelijk.

Dochter 2 lekker mee naar het park. Eerst ging ik 's ochtends al met man.  Dat we dat nu weer lekker samen kunnen. Gaaf! En ik heb nu schoenen.... nog nooit zó fijn gelopen. geen pijn. Geen geschuur, gebonk, geknel . Wat prettig.

En vriendin met wie ik een vriendschap heb van 40 jaar weer gesproken. 

Hier gaat een rijk mens slapen. Moe maar voldaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Sandro:

Weet je, ik blijf eigenlijk steeds op hetzelfde terugkomen. Namelijk dat pijn en verdriet prima is Dat moet ik niet proberen uit de weg te gaan. Dan maar piekeren zonder alcohol. Maar dat is soms nog lastig te accepteren.

De spijker op zijn kop denk ik. En je mag je om.half vijf vreselijk voelen. Of niet. Alleen je gaat toch niet drinken.

En op een gegeven moment is die afslag gepasseerd . Niet dat je dan vrolijk pijn en verdriet verwelkomt waarschijnlijk, maar misschien kun je er dan wel een stap verder mee komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Fruitvlieg2019:

Ik ben toen maar dingen gaan plannen tussen 16:00 en 18:00 zolang ik maar niet op de hoek van de bank zat met teveel lege tijd voor het eten.

Doe ik ook ja. Fulltime werken leidt me sowieso af, maar vanuit huis is het natuurlijk makkelijker om toch dat eerste drankje te pakken om half 5. Nu doe ik rond die tijd een huishoudelijk klusje, of ga hardlopen als het dan niet te warm is. Dat laatste is niet gelukt de laatste tijd (doe dan hardlopen in de ochtend) maar er komen weet wat koelere dagen aan waarop hardlopen rond half 5 wel kan.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagpact is gelukt! Wel voor het eerst echt getriggerd door de wijnaanbiedingen in de boodschappen app en door de lange lijst met flessen wijn die je bij je thuisbezorgd maaltijd kon krijgen. App gesloten en toch maar met restjes een salade gemaakt. Stuk veiliger. Toen onrustig en opgejaagd. Nu tevreden naar bed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De behoefte aan relief is gewoon valide, ook al komt het soms domweg (heb ik het over mijn geval) van te weinig drinken overdag of alleen koffie. Maar je kan de alcohol vervangen door iets gezonders. Thee, sport (met collega's?), meditatie, wat dan ook.

En pauzes nemen overdag

De innerlijke criticus, die verdoof je begrijp ik. Die zou je eigenlijk moeten omarmen. Doodknuffelen :D Zo ver ben ik ook nog niet maar de crux is denk ik het azijnpissertje dat aan het eind vd middag weer niet tevreden is, omzetten naar iets positiefs. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...