Spring naar bijdragen

Nieuw hier: even voorstellen


Veertje76

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben 44 jaar, heb een partner en 2 dochters en werk 4 dagen per week. In mijn vrije tijd zing ik graag. Van kleins af aan ben ik een lichte slaper en het slapen werd een struikelblok toen ik een relatie kreeg. Ik kon maar niet in slaap vallen met iemand naast me. Ben ook een hooggevoelig typje, haha. En chronisch moe. Ik gebruik al meer dan 10 jaar slaapmedicatie (zolpidem en/of zopiclon). Om de zoveel tijd probeer ik te stoppen, bouw ik een eind af om in de jaren daarna weer terug te komen op een dosering van 1,5-2,5 tabletten per nacht. Om vervolgens te besluiten dat dit niet goed is en ik weer ga afbouwen. Inmiddels ben ik al een heel eind gekomen, ik gebruik nu 1/3 of 1/4 tablet per nacht. Best goed in ruim 3 maanden. Maar dat laatste stukje, de stap om echt helemaal te stoppen is zo moeilijk. Ik hoop hier te leren van jullie ervaringen en wellicht kan ik mijn ervaringen delen. Zijn hier nog meer mensen die proberen te stoppen met slaapmedicatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi  @Veertje76, ik ben ook nieuw en bezig aan het laatste stukje van de afbouw van diazepam. Ik heb weliswaar geen echte slaapproblemen maar ik weet heel goed hoe dat laatste stukje voelt. Het is werkelijk een heel moeilijke uitdaging die je met jezelf moet aangaan. Doorbijten en echt willen. Accepteren dat je je een periode niet echt lekker zult voelen en mogelijk beroerd zult slapen. het is niet anders. heel langzaam afbouwen, geen haastklus van maken en indien nodig zelfs even stoppen met afbouwen als het te zwaar voor je wordt. het zou toch heel erg jammer zijn om, nu je zo ver gekomen bent, om het bijltje er bij neer te gooien toch? Ik probeer steeds de positiviteit en goeie tips hier mee te pakken en niet te verzinken in een golf van zelfmedelijden, dat brengt je helemaal nergens. Je moet vooruit en niet blijven hangen of zelfs achteruit. Doe je best, je bent echter sterker dan je soms zou denken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie Frank! Ja, dat laatste stukje is het moeilijkst, dat weet ik nog van vorige keren. Alleen hoop ik nu dat er geen volgende keer komt :-). Ik doe het inderdaad rustig aan en ik heb een hulpmiddel gevonden in de vorm van THC druppels. Met de bedoeling om die er uit te gooien zodra ik een poosje echt klaar ben met de zolpidem. Nu met al dat thuiswerken en weggevallen activiteiten heb ik de rust gevonden om af te bouwen. Moeilijk zijn straks de avonden waarbij je een activiteit hebt en de volgende ochtend vroeg weer op moet. Dan ontstaat er een gedachte van: ik 'moet' nu snel slapen anders ben ik morgen nog vermoeider. Dat zijn de situaties dat je voor je gevoel een (extra) slaappil nodig hebt. Die gedachten vervangen door andere gedachten is nog de grootste uitdaging.  Maar he, ik ben sterk ;)

Succes met afbouwen van diazepam!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, het is niet meer dan een gevoel. Ik heb geleerd dat het in de praktijk allemaal best meevalt. Ik heb ook momenten dat ik denk: ik kan het niet, voel me te beroerd, maar het moet. Ik ben zzper en moet dus werken. En achteraf blijkt dan dat het allemaal best lukt, ook als je een nachtje slecht geslapen hebt of brak bent opgestaan. Op die manier bouw je vertrouwen in jezelf op, het leven is best leuk, ook zonder pillen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...