Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Meadow

Weer op scherp

Aanbevolen berichten

Welkom Meadow,

Je hebt al veel hulp, mooi.

Het forum heeft voor mij ook een belangrijke rol gespeeld in mijn ADB proces.  Meelezen, schrijven en inderdaad een soort van dagboekje bijhouden. Dat doe je op deze draad.  Verder is er een 'dagdraad' bij Ditjes en Datjes. Dat is een soort van huiskamer. 

Succes !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Welkom! Heb je een plan?

Dankjewel.

Mijn plan voorlopig is: zo min mogelijk alcohol drinken, niet te ver vooruit willen kijken en dagelijks hier op het forum zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu volgt mijn eerste verslagje in het kader van mijn 'dagboek'. Eerder heeft het me geholpen om van me af te typen. Dat was op een ander forum, en ik begin hier nu met een schone lei.

Vanmorgen werd ik wakker, ik voelde me katerig. Ik heb gisteren een halve fles wijn op, twee speciaalbier en een glaasje sterke drank. Nu ik het zo typ, valt me op dat het niet de gigantische hoeveelheid is waartoe ik in staat ben, maar toch voelde ik me vanmorgen erg lusteloos, zowel fysiek als mentaal. Ik merkte dat het me hielp dat ik een online meeting had voor mijn studie, dat was intensief en leidde me af van het rot-gevoel. De rest van de dag, niet veel actiefs meer gedaan. Veel gepiekerd over dingen die ik verkeerd heb aangepakt de laatste maanden, onder andere de problemen met geld en een verstoorde relatie met mijn werkgever (waar ik zelf ook een aandeel in heb, daarnaast ben ik niet helemaal eerlijk geweest).

Zin om te drinken had ik vandaag niet. Dat heb ik vrijwel nooit de dag nadat ik gedronken heb. Maar de hele dag baalde ik van mezelf. Omdat ik weet, dat als ik geen kater had gehad, dat ik dan was gaan wandelen of hardlopen en ik op een goede manier met mijn gezondheid was bezig geweest. Die gedachten kan ik maar moeilijk loslaten. Ik had ontzettende zin in een vette hap vanavond, maar heb mezelf er toe kunnen zetten om iets gezonds te maken als avondeten. Maar ik heb door de dag heen wel vette dingen lopen eten. Daar baal ik dan ook weer van, voel me zo pafferig. En ben statistisch gezien ook bijna 20 kilo te zwaar. Daar baal ik dan ook weer van. Door de (nasleep van) alcohol ga ik vreten en weinig bewegen en dat zit me ontzettend in de weg, letterlijk en figuurlijk. 

De komende twee dagen hoop ik de dingen die ik verslonsd heb weer een beetje op te pakken. Ik kan me best wel goed vermaken in mijn eentje, ik heb lang gedeeltelijk in de ziektewet gezeten en daarna de corona-tijd, die ben ik grotendeels wel goed doorgekomen. Maar nu begint het toch een beetje uitzichtloos te worden ofzo. Ben op dit moment overall gewoon wat pessimistisch en heb allerlei doemscenario's van problemen die ik zal krijgen bijvoorbeeld gedoe met ziektewetuitkering of gedoe met mijn werkgever. Het kan bij mij nogal wisselen hoe ik me voel. Kan morgen weer anders zijn.

Ik ga zo maar eens op bed liggen en kijken of ik morgen de draad een beetje kan oppakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Meadow:

Dankjewel.

Mijn plan voorlopig is: zo min mogelijk alcohol drinken, niet te ver vooruit willen kijken en dagelijks hier op het forum zijn.

Zo min MOGELIJK dat intrigeert me. Zo min mogelijk is niks, minder dan niks lukt niet. Waarin zit m dat "mogelijke" bij jou? Ben je verplicht een bepaalde mininum hoeveelheid te drinken? En wie beslist dat dan? :) 

Ik heb de theorie dat je, als je eraf wilt raken, eerst lange tijd helenaal niks moet drinken, de stekker eruit. Dat is doorbijten maar dan ben je eraf. Dan voel je je sterk, want dat je je niet lekker en niet sterk voelt dat komt DOOR de alcohol, dat zie je denk ik wel als ik je zo lees. 

Je kan met een kater wandelen of hardlopen, echt lekker gaat het niet (vergeleken met zonder kater) maar het is beter dan op de bank zitten paffen. Bovendienlevert de inspanning dan de dopamine die je anders van de alcohol zou krijgen 

Pak de draad op. Niet "kijken of ik de draad een beetje kan oppakken". Ga er tegenaan. Succes!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom meadow,  bedankt voor je uitgebreide introductie.  Ik had nog niet gereageerd , omdat ik het moeilijk vind om te steunen , wanneer mensen nog actief in gebruik zijn . Verder dan "stop ermee " dat is veel beter voor je en "minderen " is erg zwaar en blijkt vaak een brug te ver kom ik niet . BJ verwoord  het heel mooi . En ik begrijp,  dat hebben we hier allemaal wel , NOOIT  meer is erg lang .  Je brein heeft het nodig om te vluchten en te  verdoven.  Dat is dus een mindfuck,  want je kan best zonder .  Probeer vandaag de eerste niet te nemen .

Succes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi beide, @bumperjim @Cleo66bedankt voor jullie woorden.

Jullie zijn het niet eens met mijn aanpak, dat mag en er zit ook een goed argument achter. Ik kan nu helemaal gaan uitleggen waarom ik het doe zoals ik het doe, maar heb niet zo'n zin om mij te verdedigen.

Ik was op zoek naar een plek waar ik mezelf kan zijn en kan spuien en mijn eigen pad kan bewandelen. Daar ga ik dit forum dan ook voor gebruiken. Ongeacht of ik wel of niet volledig stop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom hier
en gebruik vooral wat je helpt
ongeacht de mening van anderen
en weet dat velen hier begonnen op jouw manier
en soms struikelend weer verdwijnen
zo lang jij op blijft staan, faal je niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oefff, gelijk al een uitdaging. Sociale gelegenheden zijn de grootste uitdaging. Vandaag had ik een dagje voor mezelf gepland. Mijn huisgenoot blijkt jarig te zijn. Of ik ook kom. Ik zeg dan automatisch ja. Maar ben bang dat ik de verleiding van alcohol niet aan kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Meadow. Ik heb dit soort feestjes in het begin zoveel mogelijk geskipt. Maar je moet er toch een keer doorheen, het hielp mij om het te zien als een soort van experiment. Hoe is het om dit zonder alcohol te doen? En als het tegenvalt, dan is dat nog geen ramp toch? Succes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je voor je reactie. Ja, het liefst skip ik het ook. Krijg natuurlijk ook niet veel uitnodigingen nu gelukkig met corona dat scheelt een hoop moeilijke momenten. Maar ja met zo'n verjaardag naast de deur wordt t voor mij wel lastig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Meadow:

Hoi beide, @bumperjim @Cleo66bedankt voor jullie woorden.

Jullie zijn het niet eens met mijn aanpak, dat mag en er zit ook een goed argument achter. Ik kan nu helemaal gaan uitleggen waarom ik het doe zoals ik het doe, maar heb niet zo'n zin om mij te verdedigen.

Ik was op zoek naar een plek waar ik mezelf kan zijn en kan spuien en mijn eigen pad kan bewandelen. Daar ga ik dit forum dan ook voor gebruiken. Ongeacht of ik wel of niet volledig stop.

Tis niet zozeer dat ik het er niet mee eens ben, als wel dat er weinig wilskracht doordringt althans in wat je schrijft althans zoals ik het lees :) Wilskracht heb je wel nodig en je kan denk ik het beste een beetje radicaal zijn en zeggen helemaal niks ipv zo min mogelijk. Want ja wat is zo min mogelijk. Zolang je nog "functioneert"?

Ja natuurlijk kan je spuien. En ik verwacht niet dat je doet wat ik zeg, daar zit ik hier niet voor, ik heb me ook niet gehouden aan het meeste advies dat ik hier gekregen heb. Maar ik weet wel wat mij eruit heeft gekregen. For what it's worth :) 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Rosee:

Welkom Meadow. Ik heb dit soort feestjes in het begin zoveel mogelijk geskipt. Maar je moet er toch een keer doorheen, het hielp mij om het te zien als een soort van experiment. Hoe is het om dit zonder alcohol te doen? En als het tegenvalt, dan is dat nog geen ramp toch? Succes.

Heb het gered! Uurtje langsgeweest en een biologisch sapje op, dat was het! Best trots op mezelf!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom    fijn om je dagboek te lezen schrijf zelf ook ' niet dagelijks ' 

Hopelijk is de deskundige hulp.snel op gang  ik ga zelf ook naast individueel  therapie ook nog in vers training  dat heeft ook een relatie tot regulatie van emoties..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Smaragd bedankt. Klopt, elke dag is er één! Vandaag ook wel weer even ervaren hoe goed het voelt om nee te zeggen tegen de drank. Voor herhaling vatbaar.

@Lieke7777 oh ja, verstraining was voor mij ook een optie. Heb nu voor schematherapie gekozen in een groep. Bevalt me wel, ook al is het nu ff online. En dan straks ter aanvulling nog een individueel traject gericht op alcohol. Benieuwd hoe het je zal bevallen de combi van diverse therapieën. Veel succes!

bewerkt door Meadow

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed dat t gelukt is vanavond! Gewoon een uurtje gaan is ook best n goeie optie.En morgen geen kater!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen erg vroeg wakker geworden van de vogels. Ik baalde wel, had voor mijn gevoel nog wel een paar uurtjes kunnen slapen. Tegelijkertijd had ik gisteren weinig bewogen en merkte ik dat bij het wakker worden aan mijn benen. Dus, eerst een paar glazen water, en toen eruit. Half uur hardgelopen. Confronterend hoe ik voel dat mijn lijf eigenlijk een beetje te zwaar is om echt flink hard te lopen. Maar ik was wel voldaan uiteindelijk! Daarna nog twee uur aan de studie gezeten. Zodirect weekboodschappen doen. Dat geeft me altijd zó veel voldoening, lekker weer een volle koelkast (nee, geen alcohol). Voor de rest? Goede zelfzorg proberen te hebben vandaag, bedenken waar word ik blij van, waar heb ik behoefte aan? Misschien nog naar mijn moestuintje. Het mag, maar hoeft niet. Ik zal het zien :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hardgelopen én twee uur gestudeerd, en dat al voor half elf 's ochtends :huh: op zondag. Lekker hoor. En knap om te rennen, ook al ben je iets te zwaar. Ik krijg jammer genoeg last van mijn knieën. Eerst wat afvallen, dan ga ik het weer eens wagen, dat hardlopen.

Na de weekboodschappen zou ik als ik jou was een mega-gezonde salade maken als lunch. En dan even lekker niks doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...