Spring naar bijdragen

ongoing


Pytje

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Rosee:

Hey Pytje, waarom zou je dat glas iedere dag willen drinken? (Ben gewoon benieuwd).

Waar ik in de afgelopen jaren in dit hele proces ben achter gekomen, is dat ik veel behoefte heb aan structuur. Niet drinken is voor mij een duidelijke structuur. Een fles per dag ook. Om dat laatste te illustreren: ook als ik ziek was of een avond weg was geweest, dan moest eerst nog die fles erin. In diezelfde structuur ben ik de afgelopen maanden s ochtends gaan sporten. 

Ik zeg niet van mezelf dat de verslaving aan drank nu minder is. Ik kies alleen voor een andere structuur. En die is nu 1 glas per avond. Niet de ene avond wel en de andere niet, want dan moet ik er weer over nadenken wanneer wel en wanneer niet. Dit is duidelijk voor mij, net als niet drinken of een fles drinken dat is.

Ga ik dat volhouden? Geen idee. Ik heb tot nu toe nog niet de neiging gehad om door te drinken. Ook dit begint een gewoonte te worden. Het zou ook niet kunnen, want dan  breng ik mijn sportmoment van de volgende ochtend in gevaar en dat wil ik niet.

Waarom zoek ik deze grens zo op? Ik wil zo graag wel kunnen genieten en niet tegelijkertijd doorslaan. Ik zie dat mijn man het kan, hoewel hij ook een stevige drinker was ooit. Dus we doen het samen. Dat motiveert mij wel. Het is dan toch dat moment samen in de avond waar ik het voor doe. 

Wordt vervolgd...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Pytje, hoop voor jou dat deze vorm de juiste is. In die zin: het lijkt me voor mezelf best lastig om weer op zoek te gaan naar een nieuwe structuur (en heel eerlijk: dat heb ik natuurlijk zelf al 10000x gedaan, en iedere structuur mislukte, behalve dan die van nu: gewoon niks) ik heb van dit forum geleerd dat er niet EEN manier is van stoppen. En hopelijk geeft jou deze manier een vorm van rust, dezelfde als hoe ik die ervaar. Hoop dat je hier blijft schrijven. In goede en in slechte tijden :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana en @Cleo66, het gaat nog steeds goed. Ik ben er helemaal aan gewend om niet voor het eten te beginnen met drinken. Als ik iets drink kies ik dan voor alcoholvrij. Ook als we bijvoorbeeld eters hebben. Dus ik drink alleen in het uurtje voordat ik naar bed ga een (goed gevuld) glas wijn. Nog geen echte aanvechting gehad om daarna door te drinken. Wat hier nog steeds aan bijdraagt is dat ik veel bewuster met mijn lijf omga tegenwoordig. 

Ik blijf op mijn hoede en houd jullie op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank @SanMiquel voor je bericht. Ik sta zelf ook nog wel een beetje verbaasd over de ommezwaai die ik heb gemaakt. Maar feit is dat ik helemaal af ben van het verlangen om door te drinken. Ik laat het glas moeiteloos leeg als het eenmaal leeg is. 

Ik kan me in jouw geval goed voorstellen dat je dat experiment niet aangaat. Ik weet ook niet hoe ik er in een K-periode mee om zou gaan. En inderdaad, dan staat doordrinken gelijk aan niet meer sporten. En dat moet je niet willen. Ik had overigens het idee dat het je emotioneel weer wat beter ging, maar dat is dus even niet zo? Maar je bent wel een enorme doorzetter en dat gaat je ook nu helpen:rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Rosee, het gaat nog steeds goed. Ik wijk niet af van het door mijzelf ingestelde regiem. Hoewel het niet voelt als een regiem. Ik heb gewoon voor een andere manier van leven gekozen en dat slijt er steeds meer in. Net zo als vroeger het drinken van een hele fles wijn er in was gesleten. 

Zoals ik eerder heb geschreven, is de zwakke plek in dit verhaal natuurlijk wel dat de alcohol dichterbij is als de omstandigheden zich eens tegen mij keren. Dat zou kunnen, maar het hoeft niet per se natuurlijk. Voorlopig ga ik nog even verder op deze weg.

Hoe is dit laatste voor jou? Denk je daarover na?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te lezen! Was even bang dat t misschien toch mis was gegaan. Wat je schrijft, dat de nieuwe gewoonte er nu in is gesleten, geldt voor mij ook. Alcohol is momenteel eigenlijk geen issue meer. Afgelopen weekend 1 gin tonic gedronken in gezelschap. Ik mocht er nog 1 van mezelf maar hoefde eigenlijk niet. Dit had ik vroeger niet kunnen bedenken. Drink gemiddeld ongeveer 1 keer per 3 weken 2 glazen. Bijna niks dus. Wel vind ik het vaak nog steeds moeilijk om zonder verdoving het leven aan te gaan. Maar dat is bij jou nooit een issue geweest dacht ik? Of toch wel? Hoop dat je op deze weg door kunt gaan, als dit voor jou werkt prima toch.:rose:

bewerkt door Rosee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Rosee:

Fijn om te lezen! Was even bang dat t misschien toch mis was gegaan. Wat je schrijft, dat de nieuwe gewoonte er nu in is gesleten, geldt voor mij ook. Alcohol is momenteel eigenlijk geen issue meer. Afgelopen weekend 1 gin tonic gedronken in gezelschap. Ik mocht er nog 1 van mezelf maar hoefde eigenlijk niet. Dit had ik vroeger niet kunnen bedenken. Drink gemiddeld ongeveer 1 keer per 3 weken 2 glazen. Bijna niks dus. Wel vind ik het vaak nog steeds moeilijk om zonder verdoving het leven aan te gaan. Maar dat is bij jou nooit een issue geweest dacht ik? Of toch wel? Hoop dat je op deze weg door kunt gaan, als dit voor jou werkt prima toch.:rose:

Nee, ik geloof niet dat ik ben gaan drinken om iets te verdoven. Het was een gewoonte geworden omdat iedereen het deed. Net als roken. En dat het ongezond was, daar maakte ik me niet druk om, want ik kon toch de hele wereld aan. Dat beeld van mezelf kantelde langzaam. Een jonge rokende en drinkende vrouw kan nog als "stoer" worden gezien, maar een ouder exemplaar is eerder zielig. Zo keek ik ook steeds meer naar mezelf. En dus werd het tijd om de gewoontes te veranderen. Eerst het roken, nu het drinken. Bij elkaar een kwestie van een jaar of tien:face-icon-small-shocked:. Volgend jaar word ik zestig en hoop dan toch wel eens een balans hierin te hebben gevonden. Ook in het tevreden zijn met hoe het nu is. Want echt tevreden ben ik nooit over mezelf. Ik ben nu tevreden over de status quo: ik zorg beter voor mijn lijf dan ik ooit heb gedaan en geniet 's avonds toch van een glas wijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...