Spring naar bijdragen

Sertraline en oxazepam


Dootje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier :) 

ik heb een vraagje wie heeft er ervaring met sertraline? Ik zit al 12 weken thuis met een burn out, paniek/angst klachten en depressie verschijnselen. Helaas kom ik geen stap verder. Iedere dag gespannen slecht slapen constant op de wc.. heel naar. Huisarts heeft mij sertraline voor geschreven ik heb gisteren kwart genomen 12,5 mg en vandaag ook. Hij wil dat ik start met 25 mg. Maar ik heb veel angst voor medicijnen en misselijk zijn braken:* Kan iemand mij meer vertellen over het medicijn? Positieve dingen misschien.? Heb in geval van nood ook oxazepam in huis. Groetjes van mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Geen ervaring met Sertraline maar wel met een andere SSRI. In het algemeen komt braken heel weinig voor, misselijkheid kan wel. De meeste klachten zijn vaak alleen in het begin, dus als je nu na 1 tot 2 dagen niet moet braken of wat dan ook, dan komt dat ook niet meer. Dus de klachten die je nu voelt zijn eigenlijk de piek. Je lichaam 'schrikt' namelijk van de werking in het begin en gaat er daarna langzaam aan wennen. 

 

Ik hoop je hier mee gerust te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij iedereen valt een SSRI anders. Je hebt verschillende soorten die allemaal hetzelfde zouden moeten doen, maar in de praktijk valt de ene SSRI beter bij iemand dan de andere SSRI. En het ligt er ook aan voor welke klachten je het neemt. 

 

Voor mij was het ook goed zoeken naar een juiste dosering, ik reageer er namelijk best heftig op dus voor mij is de dosering wat lager. Ik slik het nu 2 jaar en ik heb er lichte baat bij, maar redelijk wat last van. Ik kan m'n emoties niet goed uiten en ik heb alsnog erge slaapklachten + angstklachten. Voor mij persoonlijk is het geen middel wat ik blijf slikken, na de zomer ben ik het van plan af te bouwen. 

 

Maar voor jou zou het bijvoorbeeld wel heel goed kunnen werken! Het slaat geloof ik op 60% van de mensen aan met angstklachten, zoiets had ik ooit gelezen. Het zorgt er voor dat 'dingen je wat minder kunnen schelen'. Het haalt de scherpe randjes er van af. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@angstmetbenzos

Dankjewel voor je reactie! Wat naar dat je klachten nog erger zijn geworden :( hoe doe je dat nu? Ik zit op dag 6 25 mg. Ik moet vanaf zaterdag 50 mg gaan slikken. Ben best bang dat ik misschien bijwerkingen krijg. Tot nu toe merk ik niet veel effect van de sertraline. Hoelang duurde dat bij jou?

 

Ik slik af en toe oxazepam 1 a 2 halve 5 mg per dag. Ben zo moe van het niet slapen en de buikspanning. Kan nergens van genieten ook. Ik hoop niet dat sertraline dit erger gaat maken. Geen idee wat voor effect ik moet verwachten ervan.

 

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn angstklachten zijn niet erger geworden hoor, maar je betaalt wel een prijs voor de demping van je angstklachten zeg maar. Bij mij was de demping van m'n angst minimaal, maar de demping van andere emoties wel aanwezig en dat ervaar ik zelf als storend. En bij mij zijn mijn slaapklachten heel leidend en dat is er niet minder op geworden. Sterker nog, dat is een veel voorkomende bijwerking van SSRI ( hoeft niet he! ). Dus in die zin heeft het uiteindelijk bij mij z'n doel niet behaald, maar ik ben wel trots op mezelf dat ik het toen der tijd geprobeerd heb want ik durfde het echt niet door alle verhalen die je leest. Dat ik dit durfde heeft mij wel over een grens heen gehaald dat ik wat meer dingen durf te proberen en zie dat bijwerkingen op papier vaak heftiger zijn dan in de praktijk.

 

Voor angstklachten duurt het vaak minimaal 6 tot 9 weken voor je verschil merkt. Bij mij voelde ik pas na 9 weken verschil, ik merkte dat dingen me iets minder konden schelen zoals het middel hoort te werken zeg maar. De bijwerkingen van lichte misselijkheid waren toen trouwens wel al lang weg en heb ik nooit meer gehad. Wel heb ik bijvoorbeeld omeprazol ( maagtablet ) gekregen om dagelijks te nemen omdat ik na een jaar maagklachten kreeg, wat een bekende bijwerking is van SSRI. 

 

Hoofdpijn en misselijkheid en verhoogde angstklachten zijn allemaal bijwerkingen die je alleen in de eerste weken kan verwachten, die verdwijnen als je lichaam gewend is aan het middel. Ook ik kreeg oxazepam in het begin, een stuk meer dan jij. 3 x 20mg per dag. Ik kreeg dit trouwens via een psychiater dus die verrichten ook veel meer maatwerk dan een huisarts. Een huisarts zou dat nooit geven. 

bewerkt door angstmetbenzos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@angstmetbenzos

Bedankt voor je reactie! Ik zit nu op dag 6 en vanmorgen echt angst en onrust.. huisarts wil dat ik vanaf zaterdag ga verhogen naar 50 mg. Is dat niet te snel?

Oxazepam slikte jij 3 keer 20 mg per dag? Dan slik ik minder toch? Ik neem bijv afgelopen dinsdag halve voor het slapen gaan. En nu vanmorgen pas weer een halfje. Zou ik daar ontwenningsverschijnselen van krijgen? Had het vanmorgen echt even nodig. Halve is 5 mg. Die slik ik dus niet structureel maar soms 1 dan 2 en dan 1 dagen niet. Kan dat kwaad?

9 weken is een lange tijd.. hopen dat ik dat vol hou. 

Sorry niet goed gelezen. Je zegt idd meer dan ik al ik de oxazepam.

Groetjes!

bewerkt door Dootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De huisarts denkt als de sertraline gaat werken dat ik dan ook beter ga slapen. En kan je dan makkelijk stoppen met oxazepam? Hoelang heb jij het geslikt?

Na hoelang  was jij gewend aan ssri?

bewerkt door Dootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Dootje!

 

Ik moest ook na 1 week verhogen.. aangezien ik naar de therapeutische dosering moest. Ook ik was daar niet klaar voor.. maar met het idee dat ik er maar beter doorheen kon gaan heb ik het maar gedaan. Dat was wel even een moeilijke tijd voor me want ik nam het in een periode dat ik er qua angst echt doorheen zat en gemiddeld 1 uur sliep per dag. 

 

Het afbouwen van de oxazepam zou daarna wat makkelijker kunnen gaan in theorie, omdat 'dingen je wat minder kunnen schelen'. Dat zou bijvoorbeeld al iets kunnen helpen met het mentale gedeelte van de afbouw. Qua lichamelijke sensaties helpt het dan helaas niet, maar hoe erg je die sensaties ervaart verschilt per persoon.

 

Ik slik het nu 2 jaar, ik heb ook zelfs een wat hogere dosering later nog geprobeerd omdat ik er nog niet veel baat bij had, maar ik kwam niet door die verhoging heen. De bijwerkingen waren te heftig en ik werd emotioneel echt lam gelegd. Dus toen ben ik weer terug gegaan naar m'n vorige dosering. In tussentijd heb ik geen psychologische ondersteuning en ook niet van een arts, vandaar dat ik het maar doorslik zo lang. Ik zou er zelf anders wel eerder mee zijn gestopt vanwege dat ik er niet heel veel baat bij heb. 

 

Even praktisch:

 

Na 9 weken was ik totaal gewend aan de SSRI, misselijkheid en hoofdpijn en wat ziekig gevoel waren toen totaal weg. Toen begon ik ook iets meer demping te krijgen van de angst. Maar de demping van andere emoties en m'n slaapprobleem is helaas gebleven. 

 

Rond die periode ben ik de oxazepam af gaan bouwen en ben ik het incidenteel blijven nemen voor het slapen vanwege m'n blijvende slaapprobleem. Dus ik ben toen 3 x 20mg oxazepam gaan afbouwen naar 1 x 30mg voor het slapen 'zo nodig'. 

 

Later is er een periode geweest dat ik het heel moeilijk had waardoor ik 3 x 30mg oxazepam ben gaan nemen. Dat heb ik pas afgebouwd doormiddel van diazepam weer naar m'n oude dosering van 1 x 30mg oxazepam per dag zo nodig. Maar dit is allemaal maatwerk, ik heb een hele geschiedenis van therapie en zo kom je tot dit. Het beste is om geen benzodiazepines te nemen om te slapen want dat is een korte termijn middel die, als je te ver gaat, je alleen maar tot meer ellende brengt. Als het kan zou ik het zo snel mogelijk afbouwen, maar dat bepaal jij in samenwerking met je arts. 

bewerkt door angstmetbenzos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@angstmetbenzos 

Goeiemorgen, goed geslapen? 

Ik heb begeleiding van mijn huisarts voor de medicijnen ik kan hem bellen wanneer ik wil. Ook ga ik eens in de 2 weken naar de praktijkondersteuner en komt er een verwijzing naar een psycholoog.

Ik slik oxazepam niet om te slapen. Alleen overdag dus soms 1 halve 5 mg of 2. Ook weleens een dag niet. Snap je me nog? :) De sertraline maakt mij wat onrustiger op dit moment en oxazepam helpt wel daarbij. 

Dus gezien mijn gebruik van oxazepam zegt de huisarts dat ik geen afkickverschijnselen krijg van de oxazepam. 

Dus hoe moet ik het beste afbouwen? :)

ik weet dat het verslavend is, maar de onrust en klachten waren erg gisteren en met 2 kids is het zwaar dus heb ik een halve genomen. 

ik slaap ook weinig, maar oxazepam neem ik niet door het slapen aangezien de huisarts heeft gezegd dat niet te doen. En proberen vol te houden. 

9 weken is wel lang zeg.. :( ik slik het pas een week.. ben benieuwd dan. Ook of ik morgen wil ophogen naar 50 mg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen dootje 

Ja ik snap ook niet dat je zo lang moet wachten op een goede werking van de sertraline. Maar gemiddeld staat er 6 weken voor. Waarschijnlijk ben je dan door de eventuele misselijkheid en gewenning heen. Slik je nu 25 mg? 

Is 50mg een gemiddelde dosering die veel wordt gebruikt? Ik zou je willen helpen hiermee maar ik ben hier niet van op de hoogte.  Ikzelf kon het redden op die oxazepam met wat rhodiola en andere natuurmiddelen. Ik heb wel angst gehad. Maar vooral door uitputting die zo diep ging dat ik er bang van werd. Alsof het leven uit mij ging. 

Heb je erge last van paniek en angst?

Groetjes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Doorgaan

Ja meeste van die medicijnen kan 2 tot 6 weken duren eerder je wat merkt helaas. Ik slik nu 25 mg nu inderdaad. Maximum dosis is 200 mg.

Maar zo ver kom ik niet denkt de arts.

Lief dat je wil helpen! Ik heb zelf ook geen idee wat ik moet verwachten ervan.

Ik ben nog wel wat misselijk en nu moe en druk  op mijn maag en buik waardoor ik het benauwd krijg. Kan ook zijn van gisteren die BBQ. Toch teveel geweest :( ben heel de dag al niet lekker. misschien spanning of bijwerkingen medicijnen echt geen idee heel verwarrend.

ik heb angst om naar buiten te gaan. En heel veel angst om ziek te worden. Wat dan ook. Ik maak me altijd druk om alles..  drukke week voor de boeg en ik maak mw druk. Als mijn kind niest maak ik me druk. Al sinds de dood van mijn ouders 14 jaar geleden heb ik nooit echt kunnen ontspannen als ik het zo bekijk. Altijd gewerkt altijd door gegaan.

mijn stress gehalte scoorde hoog 95 procent. Zo gespannen ben ik nu. Daarbij angst paniek lichte depressie. Sommige dagen loop ik erbij als een zombie. Paniek gehad bijv onder de douche..  gelijk dagen niet durven douchen. 

even kort mijn verhaal. :)

liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Dootje:

@Doorgaan 

Nee ik heb geen therapie gehad of iets. Wilde denk ik mezelf bewijzen ofzo en gewoon door gegaan. Dus ik denk dat nu alles eruit komt bij mij.. hele chaos is mijn jeugd geweest. Dus nu ik thuis zit kom ik mezelf tegen. 

Hoe gaat het met jou vandaag?

Hoi Dootje...ik heb zelf vorig jaar cognitieve gedragstherapie gevolgd. Vond het erg interessant, misschien voor jou ook een idee? Dat gaat ook veel over hoe je denkt en hoe je handelt... bij mij hielp het uiteraard niet tegen mijn klachten toen (door ontwenning) maar ik vond het wel leerzaam en anderen hadden er veel baat bij :) De heftige dingen die jij hebt meegemaakt kan je niet alleen verwerken en het is echt niet zwak om daarbij therapie te volgen. Sterkte! x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...