Spring naar bijdragen

Maandag 11 mei 2020


Yvonne

Aanbevolen berichten

@Pats herkenning ja. Veel 'moeten' en verschillende verslavingsachtige gewoontes gehad. Roken, werk, drank....Maar voor mij is het toch ook vooral zo dat het niet zo zeer angst is om gelukkig te zijn, maar om te durven ongelukkig te zijn en dat dat gewoon MAG. Ik mag bang zijn, boos, etc. Ik mag dat allemaal voelen, want ik kan dat aan. Ik ben het niet! 

Daarmee dealen doe ik nu pas. Stap voor stap. Volgende maand word ik 50. Ik rook niet meer, drink niet meer en nu bijna 20 kilo kwijt in een jaar. Maar ook daarin maat houden is lastig. Er is nog een weg te gaan. 

Het gaat niet om leuk, zei mijn vader vroeger. Boos werd ik dan! Hij had gelijk, denk ik nu. Het gaat soms om leuk, maar altijd om een leven waarin ik belangrijk ben en gelukkig word als ik handel op een manier die tevens recht doet aan anderen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dank jullie wel @GewoonDoen en @Lika. Nu is er veel angst .. ik ben het boek de verslaving voorbij aan het lezen en dat is een flinke eye opener maar ben op de helft. Nu dus bij het stukje over angst .. angst om te zien dat alles wat je denkt te zijn (ego/imago/jouw denken) een illusie is en dat je een verslaving gebruikt om die illusie in stand te houden of een soort van te voeden uit onzekerheid. Ik denk nu : maar ik ben ook echt onzeker en bang .. hoe kan ik dit veranderen. Door het gewoon niet meer te zijn is voor mij nu wat kort door de bocht. Ik kan er wel naar kijken nu... verleden en hoe zich dat heeft gevormd maar daardoor voel ik me eigenlijk nog rotter en denk ik kom maar hier met die wijn! Pfff heel irritant.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Jopie:

zo. 

opruimklus gedaan.

Vanavond zalm, spinazie.... gewoon opnieuw. Deze keer ga ik er wel gewoon van genieten, zonder me te schamen. 

Heerlijk Jopie. Geniet ervan! Hier geen zin om ook maar iets te doen ... wordt soep ofzo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Lika:

Maar voor mij is het toch ook vooral zo dat het niet zo zeer angst is om gelukkig te zijn, maar om te durven ongelukkig te zijn en dat dat gewoon MAG

Dat is een hele bekende ja.

Maar daarnaast denk ik dat er bij mij ergens (deels onbewust) de vraag leeft: stel dat ik op een gegeven moment "alles" bereikt heb, wat dan? Waar word ik dan nog gelukkig van? Ik koppel geluk nog te veel aan doelen halen en aan presteren. Bang om gelukkig te zijn ben ik niet (voor zover ik me bewust ben). Ben eerder bang dat ik niet gelukkig kan zijn als ik niks zie om naar te streven. 

Maar inderdaad, moet gelukkig zijn wel een doel op zich zijn? Wat is gelukkig zijn? Niemand is altijd gelukkig.

Ik las daar laatst ook een onderzoek over, waarbij mensen werd gevraagd om te beschrijven wat er speelt in hun leven en hoe gelukkig ze zich voelen op een schaal van 1 tot 10. Diezelfde vragen werd ze de dag daarna weer gesteld etc, voor een aantal maanden aan een stuk. Het blijkt dat mensen zichzelf ontzettend vaak een 7 geven. Bij hele blijde gebeurtenissen komt er een korte piek van 1 of 2 dagen, om vervolgens meteen alweer naar die 7 te gaan. Dus nooit voor lange periodes boven de 7. Voor hele nare gebeurtenissen precies hetzelfde. Heel even een 4 of een 3, om weer snel naar die 7 te gaan. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jopie @Fruitvlieg2019 

Ja misschien wel .. want hoe meer ik verklaringen zoek en onzekerheden weg wil hebben hoe eerder ik geneigd ben weer te denken laat allemaal maar. Dus ongelukkig. Dus niet gelukkig. Ik zal er eens anders naar proberen te kijken. Het toelaten en daar niet over oordelen. En wat niet fijn voelt ombuigen naar iets dat wel fijn voelt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sensitief:

Hoi, kan het zijn dat er momenteel geen nieuwe leden zich kunnen aanmelden ivm aanpassingen aan het forum? 
 

Hoi Sensitief! Ik zag dat je ondergesneeuwd raakte door al die bedenksels van de anderen ;), met alle respect overigens .

Als antwoord op jouw vraag: ik zou het niet weten, het lijkt me niet, anders was er wel een aankondiging geweest. Wel leuk misschien om te weten; dit forum is gedurende mijn aanwezigheid al 2 x totáál veranderd qua vormgeving etcetera. Tjonge, dat was me wat, de eerste paar dagen na zo'n verandering! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Jopie:

Als je kop maar niet zo vol zit dat je niets, niets meer ziet. Ervaart.

Eens. En dat is nu precies het verneukeratieve van drank. Alles wordt afgestompt. Gevoel, zintuigen, verbeeldingskracht, inlevingsvermogen, probleemoplossend vermogen, noem het allemaal maar op. En niet alleen afgestompt, het maakt je ook nog down. En trekt je een zieke vicieuze cirkel in. Doordat je niet meer luchtig en helder kunt denken en voelen kom je er dan ook zo lastig weer uit. Je denkt: maar morgen voel ik me vast beter, of doe ik net alsof het allemaal goed gaat, misschien kopen mensen het wel. Dan is er toch niks aan de hand? Jawel! Er is van alles aan de hand. Ik ben er voor dit moment uit, en besef het gevaar. Ik houd mezelf niet meer voor de gek. Dit giftige spul mag mijn leven niet beheersen.

Overal waar 'je' staat kun je ook 'ik' lezen overigens (voordat het lijkt alsof ik iets voor een ander invul , zo bedoel ik het niet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Yana:

Ik heb voor mezelf ook al eens bedacht dat ik misschien wel bang ben om gelukkig te zijn.

Ja want stel nu dat alles lukt wat je doet, zoals Sandro ook schrijft. Ik heb wel eens gelezen dat faalangst vaak meer angst is voor het slagen dan voor het mislukken. Als je niet slaagt, heb je een duidelijk doel. Je bent op bekend terrein. Je kunt je klein houden. Je hebt een excuus om een glas (of meer) te drinken.

Als je succesvol bent, heb je de volle verantwoordelijkheid voor je leven. Ga er maar aan staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Lonster:

Ik heb wel eens gelezen dat faalangst vaak meer angst is voor het slagen dan voor het mislukken. Als je niet slaagt, heb je een duidelijk doel. Je bent op bekend terrein. Je kunt je klein houden. Je hebt een excuus om een glas (of meer) te drinken.

Interessant ja. Ik denk inderdaad dat falen (in je eigen ogen) ook went. En daarmee te handelen is. Je kent je manieren om daarmee te dealen, je afweermechanismen. Maar als je slaagt, dan kom je gek genoeg uit je comfort zone, wat ook weer verantwoordelijkheden met zich mee brengt (voor je gevoel dan). Dingen veranderen dan, en dat is eng. Zoiets denk ik. Ik heb er bestwel last van in ieder geval, ondanks dat ik mezelf nog best succesvol kan noemen, vind ik. Maar tot nu toe niet altijd heel erg gelukkig. 

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pats:

Door juist wel die onzekerheid te voelen/het te zijn? Maar daar wil ik juist vanaf. Of is dat dus too much to ask? 

Zo herkenbaar @Pats

Is zo makkelijk gezegd door anderen hier(met goede bedoelingen hoor) maar voor een ieder werkt het anders.

Kan nu niet, nog niet, niet deze week. Te veel verantwoordelijkheden en die kom ik altijd na. Maar voel dat ik een binge in ga glijden. Veel te gevoelig voor dit forum en de woorden/bepaalde opmerkingen. Slap excuus maar is wel zo. Wil me een week gaan afsluiten met drank en niks in mijn hoofd. Krijg het niet uit mijn hoofd. 

Geen redden aan, misschien moet ik het ook wel niet redden. 

@Bor @rapilos moest er zo om lachen, zag idd ook jouw schoonzoon met dat ontbijt  bij je bed :D 

Fijne avond en sterkte voor degenen die het kunnen gebruiken:rose:

Beterschap @Bor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had/heb geen negatief zelfbeeld maar voelde wel alsof het mij aangepraat werd. Dat bedoel ik meer. Ligt aan mij(nu) weet ik. Die kracht hebben bepaalde mensen. En dat vind ik veel enger eigenlijk.

Weet(nu) dat het aan de ander ligt, die onzekerheid ligt bij die ander(eigen angst) Bijna projectie en dat kan mij wel onderuit halen ja.

Mijn ex is ook narcist, herken het als het gaande is. Dat gaat er niet meer uit, zit erin gebakken. En dat gaat heel veel tijd kosten. Ben bevrijd maar niet van dat patroon natuurlijk. Kan ook niet en gaat een binge ook niet oplossen. Weet ik ook wel. Maar gedachtes gaan en komen net als gevoel etc. Ordenen!

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies het onderwerp waar we het over hebben. Jezelf klein houden, en niet de verantwoordelijkheid willen nemen voor jezelf en je eigen slagen. 

Smaragd je weet toch dat al die oordelen vaak gewoon projectie is? Het zegt meer over de schrijver dan over jou. Dus niet de geslagen hond uithangen nou.

23 minuten geleden zei Smaragd:

Veel te gevoelig voor dit forum en de woorden/bepaalde opmerkingen.

Als je er gevoelig voor bent, hoop ik dat de woorden van Bor hierboven goed binnen komen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterkte @Bor en fijn @Lieke7777 dat er weer echt contact mogelijk is.

dank @Smaragd het schijnt gewoon veel impact te hebben op je leven, een narcist als ex en daar weggaan was een hel maar bevrijding. Het is ook de vader van mijn meiden dus hij is uiteraard niet helemaal uit beeld maar mijn oudste heeft nu ook met hem gebroken en toch vind ik dat moeilijk, trek ik me ook weer aan. Wil alles goed doen, ook in mijn nieuwe relatie met stiefzoon maar het gaat soms gewoon niet allemaal goed. Dat is ook een loslaatding... en niet gaan bingen en zeker niet met drank .. lost niks op maar maakt erger. Maar ik wil het ook hoor, herken het. Liefst even alle zorgen weg. Dat gaat niet met thee. Zover ben ik nog lang niet. Maar ik ga wel volhouden en jij ook kom op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik zie het en als ik het heb neer getikt, denk ik belachelijk van mezelf, dat ik zo denk. Maar ik denk wel zo soms, ouderwets of niet. Impuls denken. Kan niet doen alsof ik het niet denk. Lastig uit te leggen. 

Ga het ook echt niet doen, sterkt mij wel dat ik dan niet de enige ben die zo denkt. Djw @Pats Natuurlijk gaan we het niet doen. We zijn wel iets meer waard.

Ga maar even door met de avond, ga muziek luisteren, ben goed bezig, moet er gewoon dwars doorheen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Sandro:

Je vergoelijkt een binge voor jezelf. Zie je dat zelf niet @Smaragd?

Misschien wel, wil hem terug pakken. slaat nergens op.

Ik jank en hij lacht. Ik rouw, hij viert het leven. Heel dubbel en gemeen. Hij heeft geen geweten, inlevend vermogen en ik maar doorgaan. Niet uit te leggen als je het niet kent. Maar je hebt wel gelijk. Hij is de binge niet waard meer. Dat! Natuurlijk legde ik alles buiten mezelf, werd mij ook aangedaan van buitenaf, liet het intern natuurlijk wel toe, hield het zelfs in stand, nog erger. Pas een paar weken geleden en 30 jaar wis ik niet zomaar uit. Muziek nu! Dit gaat veel te diep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je er weer bent @takeiteasy, logisch dat je ze gaat missen. Had ik ook altijd. Goed dat je de hulp aanpakt!

Voor mij is er nog wel hoop als ik @Pats lees(nieuwe relatie) 

Gaat even tijd kosten maar ben niet een persoon om te lang alleen te zijn. Worden mensen misschien ook weer boos om. Ken mezelf, moet voor iemand kunnen/willen zorgen. Alleen is maar alleen, ben niet zo een type. Verder met de muziek.

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...