Spring naar bijdragen

Woensdag 6 mei 2020


Rapid

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei lady jane:

goeiemorgen frummers:sun:

BJ Yana vroeg naar de mondkapjes die voor eenmalig gebruik zijn
dus wassen op 60 graden is dan niet aan de orde.
zo snel gaat een zin hier dus een eigen leven leiden
en komen de misverstanden ervan
Benieuwd wat er nog m''er volgt;)

Yana had het over aan de waslijn hangen. Als je iets aan de waslijn hangt dan is het vaak omdat het gewassen is. Bij wie zit het misverstand? ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Mag ik jullie nog even lastigvallen over mondkapjes? Ik lees steeds: Hergebruik nooit mondkapjes die voor eenmalig gebruik zijn.

Maar als zo'n virus maximaal een paar dagen buiten het lichaam kan overleven, wat is dan het bezwaar om een kapje dat een week aan de waslijn heeft gehangen opnieuw te gebruiken?

Nou ja, lastig dus....(voor zover het RIVM alle wijsheid in pacht heeft)

"Eenmalig gebruik

Het RIVM stelt dat de mondkapjes in principe voor eenmalig gebruik zijn. Toch heeft het instituut op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid vorige maand een pilotonderzoekgedaan naar mogelijkheden voor hergebruik als het tekort echt dringend wordt. Het goede nieuws is: het lijkt te kunnen.

Dan volgt meteen het slechte nieuws: er is een belangrijke voorwaarde.

Het RIVM onderzocht alleen een bepaald type maskers, de FFP2 die door medisch personeel wordt gebruikt. Een simpele wasbeurt is absoluut niet voldoende. De maskers kunnen vervormd raken waardoor ze niet meer bruikbaar zijn. Het moet secuur gebeuren.

Enige manier

De enige manier waarop de maskers veilig kunnen worden hergebruikt is met waterstofperoxide.

Zo zou je de FFP2-masker maximaal driemaal kunnen gebruiken. Daarna biedt hij te weinig bescherming meer. Wel heb je een waterstofperoxide sterilisator nodig. Het is bepaald niet zo dat die in iedere keuken staat.

En zelfs als je aan die voorwaarden voldoet, zijn er geen garanties. De maskers die voor dit onderzoek zijn gebruikt, waren nog allemaal niet gedragen of bevuild. In de praktijk kan dat natuurlijk anders zijn. Ook zijn er verschillende typen FFP2 mondmaskers beschikbaar, terwijl voor dit onderzoek maar één type is getest.

Haken en ogen

In theorie zou je bepaalde mondkapjes dus veilig kunnen hergebruiken. Maar omdat er zoveel haken en ogen aan zitten, is het voor gewone mensen vrijwel onmogelijk om mondkapjes op een goede manier te kunnen hergebruiken."

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei nancy:

Oja, dat kan natuurlijk ook. Dat doe ik eigenlijk bijna nooit. Ik ga zo eens kijken :).

Ligt er misschien aan waar je het koopt, maar ik heb 14 dagen op mijn bestelling van C&A moeten wachten. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei nancy:

Tja Sandro. Ik blijf het toch gek vinden dat de héle wereld er anders over denkt dan Nederland. Hier zijn ze gewoon met een campagne bezig om je te ontmoedigen. Gek volk, die Nederlanders...

Ja, ik schreef er ook bij "voor zover het RIVM de wijsheid in pacht heeft. Maar het klinkt op zich wel logisch dat je een masker voor eenmalig gebruik niet zomaar meerdere keren kunt gebruiken. Het is niet voor niets voor eenmalig gebruik.

In België is het zo dat mensen ook met de oude onderbroek van Adri over het gezicht in het OV mogen, als er maar iets van bedekking is. Dat lijkt me nu ook weer niet helemaal de bedoeling...Ben benieuwd welke kant het hier uit gaat.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei niks:

Ja echt waar en nu staat er al op de site van 17 werkdagen, dat is bijna 4 week. 

Nou, dan ga ik er maar heen, naar het winkelcentrum. Zal wel moeten, ik moet toch IETS aan volgende week! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei nancy:

Nou, dan ga ik er maar heen, naar het winkelcentrum. Zal wel moeten, ik moet toch IETS aan volgende week! 

Lijkt me wel handig! Ik moest ook echt shoppen. Vorig jaar niet alles mee genomen, en je red je snel hoor met weinig. Maar nu toch maar even wat leuke shirts, jurkjes en broeken gekocht. Nu nog een beetje warmer weer graag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei nancy:

Tja Sandro. Ik blijf het toch gek vinden dat de héle wereld er anders over denkt dan Nederland. Hier zijn ze gewoon met een campagne bezig om je te ontmoedigen. Gek volk, die Nederlanders...

Hier zijn ze in anderhalve maand 180 graden van mening veranderd over mondkapjes. Ik heb mn mening intussen wel klaar. Mondkapjes zijn gewoon slechts 1 element in het hele gebeuren en je moet er op de juiste manier mee omgaan en dan nog gaan ze niet je leven redden als je je verder niet aanpast. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Straks boodschappen doen
Pfff, zo geen zin in
dat gesjouw altijd :(

Daarna naar de tuin
Dan vanmiddag weer terug want moet naar de tandarts voor controle
en vanavond nog iets gezonds koken voor vriend en mezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei bumperjim:

Yana had het over aan de waslijn hangen. Als je iets aan de waslijn hangt dan is het vaak omdat het gewassen is. Bij wie zit het misverstand? ;) 

aan de waslijn uithangen omdat het virus binnen 3 dagen dood gaat. Zonder te wassen. wegwerpmaskers dus, die was je niet.
Maar Vol heeft al verteld dat de samenstelling misschien dusdanig verandert dat ze misschien ook niet meer veilig zijn,
dus deze "discussie" is al achterhaald BJ (maar ja ik heb ook graag het laatste woord^_^, soms dan toch)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb haar ruim een jaar geleden ontmoet en het ging toen heel erg goed met haar,
ik ben ervan overtuigd dat dat nog steeds zo is, qua niet drinken, dat kan ik wel zeggen.
Hoe het verder met iemand gaat, waarmee geen geregeld contact is, weet ik niet natuurlijk.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Jopie:

En dan geldt daarnaast nog voor mij: als je heeeeeeel zeker bent dat er maar twee variaties zijn, is het bijna net zo zeker dat je verrast wordt door een derde. De wet van Joop. 

Ja, die beruchte: 'niets is zeker, en zelfs dát niet'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei lady jane:

aan de waslijn uithangen omdat het virus binnen 3 dagen dood gaat. Zonder te wassen. wegwerpmaskers dus, die was je niet.

iemand die me begrijpt... heerlijk :)
Het gaat om ffp2 maskers, daar heb ik er toevallig een paar van.

Dat hele verhaal wat @Sandro plaatst over dat wassen niet helpt maar evt. een behandeling met waterstofperoxide wel...
Of @Vol die suggereert dat door het dragen de samenstelling van het materiaal verandert...
Ik denk dat ik maar vertrouw op mijn eigen waarneming dat mijn ffp2 maskertje nog net zo fris, wit en stevig is als toen hij uit de verpakking kwam en als ze een corona-virus onder ideale omstandigheden maximaal een paar dagen in leven kunnen houden dan wil het er bij mij niet in dat je voor het virusvrij krijgen van een mondkapje opeens waterstofperoxide nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo bedenk ik het me ook. Temeer dat niemand haast schrijft over de kleding die je draagt. Uit de chinese verhalen begreep ik dat sommigen alles dezelfde dag na het dragen uitwasten, anderen hingen het dagen aan de lijn en wisselden hun kledng goed af. Zo doe ik het ook al weken, ook met bijv. dunne handschoentjes die ik draag tijdens boodschappen doen. Ik voel me er veiliger bij. Wat een ander ook schrijft haha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...