Spring naar bijdragen

Van oxazepam naar diazepam naar lorazepam


Leni

Aanbevolen berichten

Na een zeer stressvolle periode met een zieke vriend kreeg ik last van verergerde paniekklachten. Ik had wel eens af en toe een paniekaanval maar nu kwamen ze vaker. Sinds 11 febr heeft mijn huisarts mij oxazepam voorgeschreven om de bijwerkingen van de ophoging van mijn escitalopram (van 5 naar 7,5 mg) te verminderen. Ik had hier eerder nooit last van. Ongeveer een maand heb ik 30 mg geslikt. Daarna ben ik gaan afbouwen omdat ik merkte dat ik afhankelijk raakte van dit middel. Daarbij hielp ook niet voldoende. In de nacht had ik paniekaanvallen en die zorgden voor slapeloosheid. Uiteindelijk zat ik (zelfstandig afgebouwd in drie weken) op 10 mg verspreid over de dag plus een slaappil Temazepam 10 mg. Omdat mijn klachten bleven aanhouden ben ik voor een second opinion eind maart naar een andere arts gegaan. Hij schreef mij (op eigen verzoek) Diazepam (3 x 2 mg) voor met Nitrazepam om me uit de vicieuze cirkel van angst en niet slapen te trekken. Ik las nl online dat diazepam makkelijker af te bouwen is. Maar
ik bleef angstig en onrustig. Van 1 tot 9 april heb ik dit gebruikt. Op 10 april kon ik dan eindelijk terecht bij een psychiater (wachtlijsten...). En startte ik met weer een ander middel Lorazepam (want Diazepam pakt de angst niet aan volgens hem)  3 x 1 mg per dag en de escitalopram naar 10 mg. Dit gaf me vanaf 10 april 1 week eindelijk wat rust en kon weer met positiviteit naar de toekomst kijken. Hij schreef ook gelijk een afbouwschema voor. Na die week met 5 mg per week minderen. Wat een heerlijke week leek bleek verraderlijk want dit was slechts een week verlichting. Ik zit nu op ochtend 1 mg , middag 0,5 mg en voor het slapengaan 1 mg. En het valt me ontzettend zwaar. Ik slaap sinds twee nachten weer slecht. Word om 3 uur snachts wakker en kan niet meer in slaap komen, daarbij iedere dag enórme huilbuien, angst en onrust. Ik heb inmiddels veel gelezen over benzodiazepinen. Heb nooit eerder hiermee in deze mate te maken gehad. Ik herken mezelf niet meer terug. Het liefst stop ik dus met de Lorazepam ook al vind ik het zo ongelofelijk zwaar. Volgende week moet de middagdosering naar 0. De week erop de ochtenddosering naar 0.5 mg. Ben bang dat ik me alleen nog maar rotter ga voelen. De escitalopram is ook nog niet aangeslagen. Iemand tips? Ik heb het idee dat de benzo’s de klachten juist veroorzaken? 

 

bewerkt door Leni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij navraag over mijn klachten sprak ik een collega van de psychiater die me de Lorazepam voorschreef. Zij zei dat ze dit nooit zo voorgeschreven zou hebben. Dit zijn ontwenningsverschijnselen en de enige manier is afbouwen en er doorheen. Ik wist het wel na alles wat ik zelfstandig op internet al gelezen had. Nu zit ik er nog weken aan vast.. ik hoop dat iemand me tips kan geven dit vol te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Leni,

Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt, wat je in eerste instantie dacht dat dit mee zou vallen. Met de psychiater heb je een afbouwschema afgesproken. Echter is afbouwen geen exacte wetenschap. De één heeft er meer last van dan de ander en ook voor het afbouwen is het kijken hoe dit proces verloopt. Als je zoveel klachten ervaart is het verstandig dit te overleggen met de psychiater. De klachten kunnen zeer goed de ontwenningsverschijnselen zijn, zoals je zelf al schreef.

Op het dagdraadje van Benzodebaas kun je ondersteuning vinden van andere forumdeelnemers die zijn gestopt of bezig zijn met het afbouwen van de medicatie.

Veel succes gewenst Leni

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...