Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Marcie

Aanbevolen berichten

Goede middag..

Ik ben Marc..  Sinds september begonnen met Escitalopram (vanwege PTSS / Burn out).  Werkte erg goed. Alle klachten waren weg. In december 2019 begonnen met afbouw van Escitalopram. Na ca. 6 weken ging dit mis. Voortdurend erg angstig, nerveus, gejaagd en gespannen. In overleg met psychiater, vanaf halverwege januari,  weer opgehoogd. Gezien de angst etc ook oxazepam erbij gekregen. In het begin 2-3 x 10 mg per dag. Daarna afwisselend 1 per dag of 2 per dag. Ook soms dagen niets.

3 weken geleden Escitalopram opgehoogd naar 20 mg omdat ik angstig en nerveus bleef. Gisteren contact gehad met de psychiater. Besloten om de 20 mg te handhaven. 

Ik had ook besloten om met Oxazepam te willen stoppen. Het hielp mij nog wel. Afgelopen donderdag de laatste maal Oxazepam (10 mg) genomen. In een keer ermee gestopt.

Nu afgelopen 2 dagen erg depressief (ook donkere gedachten) en huilerig. De onrust is wat minder. 

Vraag mij af: komt dit omdat de Escitalopram nog niet goed werkt (of door ophoging) of onttrekkingsverschijnselen van de Oxazepam ?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, @Marcie

Het kan zijn dat je last hebt van de ophoging van de Escitalopram, maar aannemelijker is dat het plotseling stoppen met Oxazepam je ontwenningsverschijnselen geeft en je daar last van hebt. Je hebt toch een paar maanden Oxazepam geslikt, dan moet je het afbouwen en liefst niet te snel. 
Je zou kunnen overwegen om weer terug te gaan naar 10 mg Oxazepam en vandaar af langzaam af te bouwen. 

Een tweede (en betere) optie om de Oxazepam om te zetten in 5 mg Diazepam. Dat bouwt gemakkelijker af vanwege de doseringen en de langere werkingsduur.

Een derde optie is om de ontwenning uit te zingen> als je het kunt verdragen zou dat kunnen, anders is herinstalleren en van daaruit afbouwen een alternatief.

Ik wil je ook van harte uitnodigen om een kijkje te nemen in  onze dagelijkse Huiskamer. Daar is het drukker en vind je lotgenoten en ervaringsdeskundigen. Je vindt de Huiskamer onder Ditjes Datjes en Dagdraad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Marcie:

Dank voor je reactie. Heb jij enig idee wanneer de onrust en depri gevoelens minder zullen / kunnen worden ?

Dat verschilt ook weer per persoon, afhankelijk van duur slikken, dosering, leeftijd, karakter. Het wordt wel langzamerhand beter, zeker als je kunt accepteren dat het om ontwenningsverschijnselen gaat. Je gaat windows ervaren, periodes waarin je weinig of geen ;ast hebt, maar ook waves waarin de klachten opspelen. Als het goed is worden de windows talrijker en de waves minder, totdat de waves verdwenen zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcie, 

ik herken je vraag, ik heb ook sinds 10 april een ophoging van Escitalopram ( van 7,5 naar 10 mg), daarbij 3 x 1 mg lorazepam per dag gekregen die ik per week met 0,5 mg moet afbouwen: zit sinds 18 april op 2,5 mg maar heb veel klachten: veel huilen, onrust, angst, down en slecht slapen. 

Ik vraag me ook steeds af; zijn het bijwerkingen escitalopram of ontwenningsverschijnselen benzodiazepine ? Een psychiater (niet degene die dit voorschreef maar een collega) zei: Het is heel vervelend maar dit is ontwenning, je moet hier doorheen. Zij had dit zelf nooit zo voorgeschreven zei ze. Fijn : (


Maar sinds gisteravond zowaar wat opluchting en eindelijk een goede nacht slaap.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...